Искате ли да получавате новини от нас - за премиери, промоции и др.?

Актуални новини

 

Ив Деска, автор на мюзикъла „Граф Монте Кристо”, роден през 1949 г. във Франция, известен на Бродуей и в световните музикални среди като композитор, либретист, текстописец и продуцент, пристига в България за спектакъла на своя мюзикъл „Граф Монте Кристо” в София. Супер продукцията на Държавна опера Варна, осъществена с подкрепата на “Serdica Music”, преживя една вълнуваща световна премиера в ММФ „Варненско лято” 2016, участва в „Сцена на вековете” във Велико Търново, а на 17 октомври от 19 часа ще бъде представена и в НДК. 

 

Какво място заема мюзикълът „Граф Монте Кристо” в творческата Ви  кариера, имате ли някакво пристрастие към него?

„Граф Монте Кристо” ми даде възможност да събера на едно място богата гама от мелодии и хармонии върху основата на прочутия роман, но без литературата да ме ограничава в творческия процес. Сюжетът разглежда темата за справедливостта и съдебните методи в някогашна Франция. Историята на Граф Монте Кристо винаги ме е вълнувала – един невинен човек, запратен и забравен в затвора, предаден от хора, които се възползват от неговото нещастие. Днес също може да лежиш в затвора заради идеите, които изповядваш или заради това, че защитаваш истината. В това отношение нещата не са се променили много. Но ако някога причината - или една от причините за несправедливостта и нарушението на закона, е била липсата на информация, днес причината е тъкмо обратната. Огромното количество информация така ни затрупва, че гласът на справедливостта и на обикновените хора се губи, губи се сред крясъците на демоните.

 

Още като студент влизате в света на голямата музика. Кои моменти от началото няма да забравите?

Аз наистина съм благословен от съдбата. Започнах кариерата си в университета в Париж и още тогава създадох първата си хитова песен. Но  никога не съм взимал успеха за даденост, макар и тогава да не осъзнавах какъв късметлия съм. Работил съм с големи артисти като Мишел Сарду, Елвис Пресли, Глория Гейнър, Пол Анка, Селин Дион и други. Елвис Пресли си остава много специален за мен, песента му “Hound Dog” беше първата плоча, която си купих, когато бях още на 11. Представете си радостта ми, когато Кралят на рока записа моя песен. За съжаление така и не успях да се видя лично с него. Пътувах за уговорената ни среща в Лос Анджелис, когато по радиото съобщиха за смъртта му.

 

Какви съвети бихте дали на изгряващи текстописци, продуценти или хора в телевизионните и продуцентски среди?

Две неща. Следвайте вдъхновението и работете здраво. Научете тези основни правила и те ще ви помогнат да се изразявате и да освободите потенциала си в най-добра светлина. Не се ограничавайте в собствените си възможности, научете се да използвате всичко, което ще ви направи по-добри. Например - ако сте текстописец, избягвайте повторенията и излишните прилагателни, които утежняват изказа. Вместо „Синьото небе е чисто” оставете само „Небето е чисто”. Ако сте композитор, не забравяйте, че инструментът няма да напише музиката, той само ще покаже това, което вие сте написали. Не инструментът прави музиката, а това, което вие чувствате в сърцето си и разбирате в ума си. Със сигурност дългите часове пред пианото и експериментирането с различни хармонии ще доведат в един момент в съзнанието ви и най-красивата мелодия на света.

 

Животът в музика на какво Ви научи?

Продължавам да се занимавам с музика, композирам и филмова музика. Надявам се да мога да го правя още дълго време. Засега нямам повод да спирам, животът е прекрасен. Имам страхотни приятели, не прекалено много. Имам връзки и познавам много хора. Голяма група от тях мога спокойно да нарека приятели, а не просто познати. Те ме карат да мисля, че съм направил нещо хубаво в живота си, за да бъда възнаграден с тези приятелства. Вярвам, че най-важното е да бъдеш щедър, но то да ти идва отвътре. Защото даваш ли, и получаваш. Така винаги си заобиколен от правилните хора.

 

Прочетете повече:

Ив Деска, авторът на мюзикъла "Граф Монте Кристо" идва за спектакъла в НДК на 17 октомври

Даниела Димова и Петко Бонев анонсират столичния гастрол на "Граф Монте Кристо" в ТВ Евроком

Ив Деска ще гледа световната премиера на „Граф Монте Кристо“ в НДК

Динамична музика, предполагаща пластични и танцови решения в „Граф Монте Кристо”

„Граф Монте Кристо” с 3Д Мapping, оперни и драматични артисти ще остави публиката без дъх

„ГРАФ МОНТЕ КРИСТО” - МИКС ОТ СТАРИННИ ФОРМИ СЪС СЪВРЕМЕННО ЗВУЧЕНЕ

"ГРАФ МОНТЕ КРИСТО" АКОСТИРА ВЪВ ВАРНА С ВЕТРОХОДА „КАЛИАКРА” В ПЪРВИЯ ДЕН НА „"BLACK SEA TALL SHIPS REGATTA"

"Граф Монте Кристо" открива "Сцена на вековете" 2016

Мюзикълът „Граф Монте Кристо” със световна премиера във Варна

Полина Герасимова – виджей на „Граф Монте Кристо”

Световната премиера на 3D-мюзикъла „Граф Монте Кристо” събра над 1200 почитатели операта на Царевец

 

"Бохеми" на 12 октомври отпада

 

Уважаеми зрители, Поради заболяване на Калуди Калудов спектакълът на "Бохеми" на 12 октомври няма да се състои. Закупените билети важат след заверка за спектакъла на "Тоска" на 26 октомври, в който Калауди Калудов също участва в главна роля. Благодарим за вашето разбиране.

 

 

Жанрово разнообразие на сцената на Държавна опера Варна

8 - 14 октомври 2016

 

Приятен съботен акцент в осмия октомврийски ден ще внесат със своето Музикално соаре хористите на Варненския оперен театър. От 16 часа в Ротондата на Основна сцена те ще представят някои от онези арии и дуети, които публиката никога не се уморява да слуша. Тона на настроението ще зададе щастливата „Наздравица” от Вердиевата „Травиата”.
Илко Захариев ще изпълни Ария на Алмавива от „Сватбата на Фигаро” от Моцарт. Следват Дует на Графинята и Сузана от същата опера с Антоанета Маринова и Галина Великова, Ария на Церлина из операта „Дон Жуан” от Моцарт с Християна Христова и Дует на Церлина и Дон Жуан с Християна Христова и Илко Захариев.
След този Моцартов акцент концертът продължава с Красимира Митева и Ария на Италианката из операта „Италианката в Алжир” от Росини, а Галина Великова ще поднесе песента „Не пой, красавица” от Рахманинов. Интерпретирайки творби от Гуно, Дворжак, Чайковски, Верди и Бизе своето вокално майсторство ще покажат още Боряна Равноустова, Димитър Ряхов, Марина Иванова и Димитър Илиев.
Музикалното соаре ще завърши с онзи бравурен финал из операта „Кармен” на Бизе, в който винаги се усеща енергията и удоволствието, които артисти и зрители споделят в общото съпреживяване на изкуството.

   

На 11 октомври предстои среща с романтичния балет „Жизел” от Адолф Адам, в който любовта на Жизел и Алберт преодолява границата между живота и смъртта. В авторския спектакъл на з.а. на Русия и главен балетмайстор на Държавна опера Варна Сергей Бобров ще аплодираме  премиер солиста на Софийска опера и балет Кирил Иванов. Ще се изявят и други гости – Весела Василева ще бъде Жизел, а Антон Иванов – нейния любим Алберт. Изтъкнатият наш солист Павел Кирчев, който обикновено представя Алберт, сега ще видим в образа на Вилфред. В ролята на Мирта ще дебютира Галина Велчева, двойката вилиси ще представят Галина Великова и Мона Христова. Румен Стефанов ще танцува партията на Херцога, Лиляна Георгиева ще бъде Батилда, а Гергана Георгиева – Берта.  

 

Оперното предложение за 12 октомври е „Бохеми” от Пучини – една от премиерите на тазгодишната Опера в Летния театър. Интересният прочит на испанската  режисьорка Мария Елена Мексия ще оживее с великолепните солисти Калуди Калудов – Родолфо, Анна Дитри – Мими, Свилен Николов – Марсел, Пламен Димитров – Шонар, Илина Михайлова – Мюзета и Евгений Станимиров – Колин. Дирижира доайенът на българските диригенти Борислав Иванов. Да припомним, че за своя 85-годишен юбилей през тази година уважаваният маестро прибави към многобройните си награди званието Почетен гражданин на Варна и отличието „Златен век” на Министерството на културата.

 

На 14 октомври ще ни забавляват „Българи от старо време” на Асен Карастоянов, осъвременени с любов от най-добрия наш оперетен режисьор Николай Априлов. Диригент Стефан Бояджиев. В главните роли публиката ще посрещне със задоволство Стефан Рядков, доказал се като най-добрия Дядо Либен на българската сцена и яркия комедиен актьор от Драматичен театър „Стоян Бъчваров” Пламен Георгиев като Хаджи Генчо. На този страхотен тандем чудесно партнират и останалите двойки: Ина Петрова – Лила и Пламен Долапчиев – Павлин, Лилия Илиева – Янка и Велин Михайлов – Иван. Характерни образи създават Петя Петкова – Дела и Благовеста Статева – Цона, особено забавни са комичните персонажи на  Людмил Петров – Герчо и Закар Гостанян – Ерчо, на Антоанета Маринова – Циганката и Анатолий Романов – Баба Тодора.  

 

„Всъщност „Българи от старо време” са българските Монтеки и Капулети. Разликата е, че тук двата рода, в лицето най-вече на Дядо Либен и Хаджи Генчо, успяват да преодолеят враждата и в крайна сметка дават благословията си на Лила и Павлин. В българския вариант на Ромео и Жулиета любовта побеждава”, смята не без основание Стефан Рядков. А във всеобщата радост от този хепиенд категоричен дял имат великолепните танцори от Фолклорния ансамбъл „Одесос” при МВР Варна.

 

Вижте целия афиш: кликнете тук

 

 

  

Полина Герасимова – виджей на „Граф Монте Кристо”

За 3D мапинга и нуждата от свобода

Нищо не може да убегне от синия поглед на Полина Герасимова, той внимателно сканира и бързо реагира на всяка подробност от контекста. Качество страшно необходимо както за сцената, така и за сърфа – двете територии, в които Полина се чувства еднакво добре. Дребничка, но много уверена в себе си, тя владее ситуацията и направлява категорично от своя пулт триизмерните изображения в мюзикъла „Граф Монте Кристо”.

Нейният 3D Mapping привнася динамика и изключителна зрелищност на екстериора и интериора, превръщайки ги в действащо лице и равностоен участник в сценичния разказ за романтичната любов и жестокото отмъщение на Едмон Дантес/Граф Монте Кристо.

 

Полина е автор на плакати, лога, обложки на дискове, работила е за „Егоист” и други списания, но голямата й любов е виджейството. Визуализирането на музика предполага познания, както в областта на музиката, така и в изобразителното изкуство, графичния дизайн, фотографията, дигиталните технологии. Задължително е също така да си в течение на непрекъснатите технически и технологически иновации, които биха били от полза за следващият проект.

 

Съвременните визуални изкуства изискват преди всичко креативност, така че най-важното е да видиш композицията във въображението си, а техническите подробности идват след това, разказва Полина. Днес няма нещо, което не можеш да научиш, стига да искаш. В откриването на нови визуални светове несъмнено й помагат подготовката по пиано и пристрастеността към театъра. Като дете прекарва много време в Силистренския театър, където благодарение на баща си, завеждащ постановъчната част и фотограф, се запознава с магията на тези две изкуства.

 

Първите й постижения идват с концерти на варненската група „ПИФ”, продължават с група „Метаформоза”, с Мирослав Иванов, Графа, Любо, Стефан Вълдобрев с „Обичайните заподозрени” и т.н. Предпочита да създава визуализации на джаз, world music, фънк, интересни са й проектите с народна или симфончна музика, а отскоро и опера. Когато виджействаш с джаз музиканти, музиката няма начало и край, ти импровизираш, заедно с изпълнителите и това е страхотно преживяване, в което се потапяш напълно, въодушевява се Поли.

 

„Граф Монте Кристо” определено е най-сложният й технически проект досега, както заради мащаба, така и заради кръстосаната прожекция. Лъчите на двата прожектора се пресичат, тъй като декорът е разположен из цялото пространсто на сцената и елементите са обемни, т.е. трябва да имат изображение от всички страни. Виджеят трябва да знае всичко, което се случва на сцената във всяка една минута, трябва да познава музиката, да следи движението на артиста, смяната на декора и да реагира своевременно на всичко. За двата часа на мюзикъла се сменят 76 различни сцени и Поли управлява уверено цялата тази огромна и комплексна информация, мапинга.     

 

При гастрола на „Граф Монте Кристо” на хълма Царевец във Велико Търново се оказа, че декорът не може да бъде изнесен до сцената, което  наложи спешното преправяне на всички визии. Поли дава максимума от себе си и след две безсънни денонощия „Граф Монте Кристо” завладява с красотата си огромната крепост. Поли много цени това свое постижение, защото в него е доказала професионализма си, а и нима има нещо по-хубаво от това да получиш историческите стени на царския хълм само за себе си, като едно уникално платно, върху което може да разгърнеш въображението си.

 

Тенори и приятели

 

2 октомври 2016, 18.00, ГХГ

Тримата тенори от Държавна опера Варна Валерий Георгиев, Стоян Финджиков и Пламен Долапчиев, познати освен със солистични изяви и с тенорови концерти, канят отново почитателите си в Градската художествена галерия на 2 октомври от 18.00. Този път те вземат със себе си на сцената и приятели, оттам и насловът „Тенори и приятели”. Приятелите са Даниела Димова, Вяра Железова и Гео Чобанов, също известни солисти на Варненския оперен театър, както и пианистката Жанета Бенун. Формацията от трима тенори, сопран, мецосопран, бас и пиано обещава интересно звучене и стилно музициране в интерпретацията на популярни ансамбли, арии и канцонети.

 

„Всеки от нас има голям опит на оперната сцена. Медът в операта като жанр е красивата ария, която всъщност популяризира оперното изкуство”, разказва Стоян Финджиков, спечелил с проекта си за този концерт финансовата подкрепа на Община Варна.

 

Програмата, заредена с вечните „La donna e mobile”, „Nessun dorma”, „Brindusi наздравица” от "Травиата", „O,sole mio”, „Funiculi funicula” и още, и още, несъмнено ще предизвика вълна от силни чувства. Чувствата, които артистът открива и отглежда най-напред у себе си, за да ги предаде след това и на публиката. Отвътре навън – това е пътят, по който се движи вдъхновението на твореца. Какво е музиката в живота на Стоян Финджиков? „Всичко, с изключение на жена. Мъка, радост, пари, надежди, страст, любов. Борба със собствените слабости. Божие вдъхновение, жажда за живот!”, спонтанно отговаря певецът.

 

Каква по-красива покана за концерт от тази!

 

Вход свободен.

 

 

1 октомври 2016, 19.00, Основна сцена

След световната премиера на мюзикъла „Граф Монте Кристо” от Ив Деска през лятото във Варна и на Царевец във Велико Търново, Театрално-музикален продуцентски център - Държавна опера Варна започва месец октомври със своята топ продукция.


Режисьор на мюзикъла е Петко Бонев, диригент Страцимир Павлов. Сценографията и костюмите са дело на Ася Стоименова, хореографията - на Светлин Ивелинов и Антоанета Алексиева.
В зрелищния спектакъл, който съчетава певческо и танцово изкуство с модерна сценография и шоу в холивудски маниер, 3 D мапингът на Полина Герасимова има специална роля. Участват най-добрите оперни, драматични и балетни артисти, подбрани от кастинг в началото на годината, с оркестъра и хора на Държавна опера Варна. Асистент-режисьор Сребрина Соколова, диригент на хора Стефан Бояджиев, концертмайстор Красимир Щерев.

Ролята на Едмон Дантес отива на младия Христо Ганевски, който интелигентно и убедително пресъздава сложната житейската съдба на своя персонаж. В ролята на Мерседес Илина Михайлова завладява с вокалното си и артистично майсторство.

Участват още Пламен Димитров (Данглар), Арсений Арсов (Фернан), Свилен Николов (Жерар дьо Вилфор), Гео Чобанов (Абат Фариа), Филипа Руженова (Принцеса Хаиде), Велин Михайлов (Максимилиан Морел) и други. Свое място в мюзикъла имат и актьорите Пламен Георгиев (Бащата на Едмон), Милен Иванов (Александър Дюма) и Димитър Марков (Граф Монте Кристо). Мюзикълът се играе на английски език със субтитри на български език.

 

 

 

КАКВО Е ОБЩОТО МЕЖДУ "ГРАФ МОНТЕ КРИСТО", ВЕТРОХОДА "КАЛИАКРА" И "BLACK SEA TALL SHIPS REGATTA" 2016

На 1 октомври, денят, когато във варненското пристанище акостира нашият прочут ветроход "Калиакра", заедно с останалите участници в световната „Black Sea Tall Ships Regatta”, Държавна опера Варна кани своите почитатели на мюзикъла "Граф Монте Кристо". Това е третото представление след пожъналата изключителен успех световна премиера през лятото.

На плаката познавачите веднага разпознават българския ветроход „Калиакра”, признат за една от най-бързоходните и красиви баркентини в света.

Автор на снимката е известният варненски фотограф Росен Донев, заснел ветрохода по време на плаване през далечната 1985 г.
Той с вълнение си спомня как е трябвало да се изкатери по бушприта (хоризонтална греда, закрепена към носа), за да улови този невероятен ракурс към ветрохода. Използва обектив „Рибешко око”, който позволява от малко място и близко разстояние да се обхване 180 градуса от пространството наоколо.

Росен Донев специално избра тази фотография от богатия си архив за плаката на „Граф Монте Кристо”, защото първата световна премиера на мюзикъл в България заслужава оригинална българска визия - един истински документ от историята на ветрохода, който вече 32 години прославя нашата страна.

 

Носител на най-високите награди в световното ветроходство, българският флагман участва в най-големите световни регати „Cutty Sark”, а по-късно „Tall Ships Races”, „Stan”, също “Ветрило 89”, „Grand Regata Collumbus” и SCF „Black Sea Tall Ships Regatta”, на която Варна за трети пореден път ще бъде домакин от 1 до 4 октомври тази година.

Прочетете повече:

Прочетете още:

Ив Деска аплодира "Граф Монте Кристо" на Варненската опера

Aвангардният мюзикъл „Граф Монте Кристо” – успех за България и Варненската опера

ИВ ДЕСКА: НЕ СЕ ОГРАНИЧАВАЙТЕ В СОБСТВЕНИТЕ СИ ВЪЗМОЖНОСТИ

Даниела Димова и Петко Бонев анонсират столичния гастрол на "Граф Монте Кристо" в ТВ Евроком

Ив Деска, авторът на мюзикъла "Граф Монте Кристо" идва за спектакъла в НДК на 17 октомври

Динамична музика, предполагаща пластични и танцови решения в „Граф Монте Кристо”

„Граф Монте Кристо” с 3Д Мapping, оперни и драматични артисти ще остави публиката без дъх

„ГРАФ МОНТЕ КРИСТО” - МИКС ОТ СТАРИННИ ФОРМИ СЪС СЪВРЕМЕННО ЗВУЧЕНЕ

"ГРАФ МОНТЕ КРИСТО" АКОСТИРА ВЪВ ВАРНА С ВЕТРОХОДА „КАЛИАКРА” В ПЪРВИЯ ДЕН НА „"BLACK SEA TALL SHIPS REGATTA"

"Граф Монте Кристо" открива "Сцена на вековете" 2016

Мюзикълът „Граф Монте Кристо” със световна премиера във Варна

Полина Герасимова – виджей на „Граф Монте Кристо”

Световната премиера на 3D-мюзикъла „Граф Монте Кристо” събра над 1200 почитатели операта на Царевец

 

 

 

 

 

 

София, 17 октомври, НДК, 19.00

 

След световната премиера на мюзикъла „Граф Монте Кристо” от Ив Деска през лятото във Варна, Театрално-музикален продуцентски център - Държавна опера Варна ще представи своята зрелищна продукция и в София. На 17 октомври от 19 часа в зала 1 на Националния дворец на културата ще оживеят героите на Александър Дюма и един от най-вълнуващите приключенски романи на всички времена.  

Спектакълът се излъчва със съдействието на Serdica Music и Столична община. Медийни партньори на събитието са БНТ, БНР, Darik Radio, bTV Radio Melody, BNews.

 

Ив Деска идва специално за спектакъла на своя мюзикъл в София

Ив Деска, автор на музиката, либретото и текстовете на „Граф Монте Кристо” е едно от големите имена на Холивуд. Роденият във Франция композитор и продуцент работи предимно в САЩ, Франция, Италия и Великобритания. Записи на негови песни правят музикални идоли като Мишел Сарду, Елвис Пресли, Глория Гейнър, Пол Анка, Селин Дион и др. Ив Деска е бил е президент на големи музикални компании като Sony Associated Label, Carrere Records America и др. Продуцира мащабни музикални събития, сред които първото италианско телевизионно предаване с Тримата велики тенори Павароти, Карерас и Доминго. Повече от 1000 негови произведения се разпространяват на запис в 30-милионен тираж по цял свят. Творчеството му е удостоено с престижни награди.

 

Граф Монте Кристо в София

 

Екипът на постановката

Режисьор на мюзикъла е Петко Бонев, диригент Страцимир Павлов. Сценографията и костюмите са дело на Ася Стоименова, хореографията - на Светлин Ивелинов и Антоанета Алексиева. В зрелищния спектакъл, който съчетава певческо и танцово изкуство с модерна сценография и шоу в холивудски маниер, 3 D мапингът на Полина Герасимова има специална роля.

 

Участват най-добрите оперни, драматични и балетни артисти, подбрани от кастинг в началото на годината, с оркестъра и хора на Държавна опера Варна. Асистент-режисьор Сребрина Соколова, диригент на хора Стефан Бояджиев, концертмайстор Красимир Щерев.

Ролята на Едмон Дантес отива на младия Христо Ганевски, който интелигентно и убедително пресъздава сложната житейската съдба на своя персонаж. В ролята на Мерседес Илина Михайлова завладява с вокалното си и артистично майсторство.

Участват още Пламен Димитров (Данглар), Арсений Арсов (Фернан), Свилен Николов (Жерар дьо Вилфор), Гео Чобанов (Абат Фариа), Филипа Руженова (Принцеса Хаиде), Велин Михайлов (Максимилиан Морел) и други. Свое място в мюзикъла имат и актьорите Пламен Георгиев (Бащата на Едмон), Милен Иванов (Александър Дюма) и Димитър Марков (Граф Монте Кристо).

Мюзикълът се играе на английски език със субтитри на български език.

 

 

Микс от старинни музикални форми със съвременно звучене

„Мюзикълът „Граф Монте Кристо” е интересен микс от старинни музикални форми, на които е придадено съвременно звучене. Напомня  музиката от известния филм на Мишел Льогран „Шербургските чадъри” и въобще този вдъхновяващ тип френска романтична музика, която обаче е съчетана с бароково звучене на оркестъра”, изтъква диригент-постановчикът Страцимир Павлов.

 

Мюзикъл с оперно звучене

„Мюзикълът „Граф Монте Кристо” се пее на базата на класическата опера, а не на на естрадата. Съществуват различни варианти - ако „Исус Христос суперзвезда” е рокопера, а „Йосиф и фантастичната му пъстра дреха” клони към жанра на поп музиката, то при „Граф Монте Кристо” оперното звучене е от изключителна важност”, обяснява режисьор-постановчикът Петко Бонев.

 

 

3 D Mapping с интригуващи сценични решения

„Постановката е издържана в холивудски стил с много ефекти, особено силни са моментите при отмъщението на Граф Монте Кристо във второто действие. Лее се кръв, има гръмотевици, светкавици, картините шеметно се сменят и въобще цялото пространство е така обживяно, че публиката ще остане без дъх.

В продължение на цели два часа тя ще се намира във вихъра на събитията, ще бъде част от случващото се, благодарение на великолепния 3D Mapping на Полина Герасимова. Самият Ив Деска го е мислил като филм, либретото му прилича на сценарий, в който се влиза от кадър в кадър и нашата постановка следва неговото филмово мислене”,  допълва режисьорът.

 

Синкретична хореография

"Граф Монте Кристо” е чудесно произведение с неспирна динамика и  преминаване от събитие в събитие. Музиката, много мелодична и богата на нюанси, с лекота повежда към хореографския текст както при балета, така и при хора и солистите. Всичко това налага една синкретична хореография, изпълнена с много движение, вплетено в цялостното действие”, обобщава хореографът Светлин Ивелинов.

 

Христо Ганевски

 

Граф Монте Кристо – от любовта до отмъщението

 

„Щастлив съм, че първата ми главна роля е Граф Монте Кристо в едноименния мюзикъл, който Варненската опера поставя за пръв път в света. Чувствам се много добре в кожата на моя герой. Партията се характеризира с хубава мелодична линия и красиви дуети, има разнообразие и развитие на персонажа.

Чел съм романа още като дете и неговата приключенска романтика все още не ми е чужда. Едмон Дантес обича и получава любов, а когато зложелателите му отнемат любовта и го обричат на доживотен затвор, той не се примирява със съдбата си, успява да избяга от мрачния замък Ив и да накаже виновниците.

В серията от перфектно замислени екзекуции той прекрачва фината граница между престъплението и наказанието, като отнема живота не само на враговете, а и на невинни хора. И все пак нещо от младия и влюбен Едмон Дантес проблясва в съзнанието на закоравелия отмъстител Граф Монте Кристо и той прозира, че отмъщението не е начин да се справиш с миналото”, обяснява тенорът Христо Ганевски.

 

 

 

 

 

 

Илина Михайлова

 Непресъхващата сила на първата любов

„Съпреживейте, заедно с нас безсмъртната любов на Граф Монте Кристо,

поднесена с омайващите мелодии на Бродуей. Непресъхващата сила на първата истинска любов, която триумфира над времето и всички трудности, е способна да да трогне всеки един от нас!

Харесвам ролята на Мерседес и очаквам с нетърпение да споделя нейните емоции и страсти със софийската публика. Всички ние сме изключително щастливи да станем част от културния живот на столицата”, споделя сопраното Илина Михайлова.

 

„Граф Монте Кристо” акостира с ветрохода „Калиакра”!

На плаката за мюзикъла познавачите веднага разпознават българския ветроход „Калиакра”, признат за една от най-бързоходните и красиви баркентини в света. Автор на снимката е известният варненски фотограф Росен Донев, заснел ветрохода по време на плаване през далечната 1985 г.

Той с вълнение си спомня как е трябвало да се изкатери по бушприта (хоризонтална греда, закрепена към носа), за да улови този невероятен ракурс към ветрохода. Използва обектив „Рибешко око”, който позволява от малко място и близко разстояние да се обхване 180 градуса от пространството наоколо.

Росен Донев специално избра тази фотография от богатия си архив за плаката на „Граф Монте Кристо”, защото първата световна премиера на мюзикъл в България заслужава оригинална българска визия - един истински документ от историята на ветрохода, който вече 32 години прославя нашата страна. Носител на най-големите награди в световното ветроходство, българският флагман участва в най-големите световни регати „Cutty Sark”, а по-късно „Tall Ships Races”, „Stan” , също “Ветрило 89”, „Grand Regata Collumbus”, SCF „Black Sea Tall Ships Regatta” и др.

 

Промоция за „Граф Монте Кристо” по време на „Black Sea Tall Ships Regatta” в България 1 – 4 октомври

От 1 до 4 октомври т.г. Варна за трети пореден път ще приеме участниците в надпреварата SCF „Black Sea Tall Ships Regatta” 2016. Ако сте край морето, не пропускайте да посетите уникалната атракция, а ако сте в София – имайте предвид, че точно в този период от 1 до 4 октомври, може да закупите билети за спектакъла на „Граф Монте” на 17 октомври в НДК на промоционална цена – отстъпка от 10 лв във всички ценови пояси.

Търсете билети в НДК, мрежата на www.eventim.bg,  www.ticketsbg.com

и касата на „Cantus Firmus” в Зала “България”:

https://plus.google.com/u/0/103434258206760091061/posts/4chjoLwfqx5

Прочетете повече:

Динамична музика, предполагаща пластични и танцови решения в „Граф Монте Кристо”

„Граф Монте Кристо” с 3Д Мapping, оперни и драматични артисти ще остави публиката без дъх

„ГРАФ МОНТЕ КРИСТО” - МИКС ОТ СТАРИННИ ФОРМИ СЪС СЪВРЕМЕННО ЗВУЧЕНЕ

"ГРАФ МОНТЕ КРИСТО" АКОСТИРА ВЪВ ВАРНА С ВЕТРОХОДА „КАЛИАКРА” В ПЪРВИЯ ДЕН НА „"BLACK SEA TALL SHIPS REGATTA"

"Граф Монте Кристо" открива "Сцена на вековете" 2016

Мюзикълът „Граф Монте Кристо” със световна премиера във Варна

Полина Герасимова – виджей на „Граф Монте Кристо”

Световната премиера на 3D-мюзикъла „Граф Монте Кристо” събра над 1200 почитатели операта на Царевец

 

 

 

Барокови концерти през септември

Прочетете повече: кликнете тук

 

 

 

 

 

 

VARNA/ Sommeroper: GROSSE OPERNGALA zum 85. Geburtstag von Borislav Ivanov. 25.8.2016

Елена Хаберман, специален пратеник на “DerneueMerker” – списание за опера и балет във Виена и цял свят

Варна/Опера в Летния театър: Голяма Оперна гала за 85-ия рожден ден на Борислав Иванов

25 август 2016

 

За празника се събраха много сподвижници от годините назад, но също и млади хора на изкуството, чиято кариера Борислав Иванов подкрепя безкористно с всички възможни средстава. 

Откриването бе с Увертюрата към „Набуко” от Верди, ефектно поднесена от майстора на диригентската палка. Пристигналият от Италия Мауро Аугустини, който провежда тук Майсторски клас, изпя убедително и добре фразирано арията „Dio di Giudo”. Аугустино е световноизвестен баритон, който се е изявявал няколко пъти и във Виена, в рамките на продукциите на „„Amici del Belcanto”, като Барнаба и Макбет. Положително впечатление, също както и преди в „Норма”, направи младият Христо Ганевски.

Младата Димитринка Райчева възхити публиката като Абигайл. Един не изяло драматичен, но великолепно воден спинтов глас, който е еднакво добър във всички регистри и никога не звучи пронизително или пресилено. В ролята на Жреца имахме възможността да чуем хубавия копринен глас на недостатъчно ангажирания в този концерт бас Гео Чобанов. Преди две седмици той пожъна голям успех като Варлаам.

 

Бойка Василева, почти контраалт, поднесе с това кадифе в гласа си, обаятелно красиво арията на Далила. В премиерата на „Борис Годунов” тя направи впечатление като Кръчмарката.

След блока от „Кармен” последва изпълнената със замах Полонеза от „Евгений Онегин”. 

Арията на Ленски Арсений Арсов поднесе с чудесна техника и фин лиричен глас. В „Борис Годунов” той бе Самозванецът. 

По-малко въздействаше Елена Чавдарова с Хабанера на Кармен. Хубав глас, но ролята предполага много повече страст в изпълнението.

Много радостна бе поредната среща с тенора Калуди Калудов, който изпълни доста роли не само при „Amici del Belcanto”, но и във Виенската Щатсопера през 90-те години. Слушахме го като Форесто. В ролята на Касио пя на премиерата, редом с Пласидо Доминго, Владимир Атлантов и Ренато Брузон. Няколко пъти Калуди Калудов изпълни и ролята на италианския певец в „Кавалерът на розата”. Също така участва в един бенефисен концерт за детската болница „Света Анна”, заедно с Руджеро Раймонди и Илдико Раймонди, която точно тогава се появи за пръв път пред виенската публика. На Оперната гала във Варна Калуди Калудов владееше абсолютно гласа си като Дон Хозе. В премиерния спектакъл на „Силата на съдбата” няколко дни преди това поднесе един забележителен Алваро.

Преди антракта чухме малък блок от „Трубадур”, откъдето дойде изненадата на вечерта. Като Манрико се представи сравнително младият тенор Валерий Георгиев, започнал кариерата си като оркестрант – валдхорнист. Певец с подчертан музикален усет, той притежава изключително богат спинтов глас с впечатляващо висок регистър и изпълни с лекота Стретата на Манрико. Истински суров диамант! В „Борис Годунов” той пресъздаде Шуйски.

 

Преди това имаше Терцет на Леонора, Манрико и Граф ди Луна от втора картина с великолепната Елена Баръмова и убедителния баритон Венцеслав Анастасов като Граф ди Луна. Този блок дирижираше със сигурна ръка и добри темпа Стефан Бояджиев.

Втората част бе открита с Увертюра към „Силата на съдбата”. На диригентския пулт излезе младата Вилиана Вълчева, която дирижираше и „Норма”. Всичко точно, но звучеше някак по военному, без галещата Вердиева ласка. Солото на кларинета за съжаление също не бе откроено подобаващо.

Последва дуетът на Маркиз Поза и Дон Карлос с изпълнителя на Полионе в „Норма”  Борис Луков като Дон Карлос – той сигурно би защитил чудесно цялата роля. Като Маркиз Поза чухме отново баритона Венцеслав Анастасов и отново всичко звучеше едновременно поетично и революционно.

Като Джилда се представи Ирина Жекова с красивия си лиричен сопран, който е вече малко по-зрял за тази колоратурна ария.

Орлин Горанов, тенор от Пловдивската опера, изпълни прочувствено Арията на Макдъф, влагайки голяма изразителна сила при пресъздаването на страданията на фамилията и народа в „Макбет”.

Програмата завърши с мощния блок от „Аида”. Камен Чанев порази със силата на гласа си, както и при успешните си изяви във Виенската Щатсопера. Неговата „Celeste Aida” щеше да бъде още по-хубава с pianissimo, но публиката особено се радваше на дълго задържаното му fortissimo.

Последва „Триумфалната сцена”. Евгений Станимиров като Рамфис звучеше жречески, както и преди в ролята на Оровезо. Гео Чобанов чухме като Царя. Димитринка Райчева бе прекрасна Аида, Амонасро пресъздаде Венцеслав Анастасов, а Елена Чавдарова бе Амнерис.

Хорът, подготвен от Стефан Бояджиев, бе в отлична кондиция.

След блока от „Силата на съдбата” на диригентския пулт отново застана Маестро Борислав Иванов, който умее съпричастно да съпровожда певците, според мотото на Караян: Те пеят, аз ги съпровождам”.

Борислав Иванов

 

Борислав Иванов е роден във Варна, но изгражда международната си кариера в Берлин, където привлича вниманието не само на Курт Мазур, но и на Херберт фон Караян.

Бил е дълги години шеф на Берлинския Симфоничен оркестър. Мнобройните му турнета го извеждат и на сцената на Виенската Щатсопера в ерата на Зеефелнер. Дирижирал е няколко представления на „Отвличане от сарая”, „Борис Годунов” във великолепната постановка на Шенк и „Селска чест” и „Палячи” с Джон Викерс в ролята на Канио.

Бил е също директор на оперите в София, Варна и Пловдив, където основава Вердиевия фестивал в Античния театър. На 85 години той е все още млад, продължава да работи и е изпълнен с планове, най-вече за да улесни старта на младите артисти към сцената. Сега той е Артистичен директор на Варненската опера и Почетен Генералмузикдиректор на Операта в Истанбул.

 

Преди концерта на Местрото бе връчено високото българско отличие „Златен век”, видяхме и документален филм за дългогодишния му творчески път. 

Участниците в галаконцерта пяха с грим и сценични костюми, така че между дамите нямаше „съревнование” за вечерните тоалети.

Elena Habermann  

„Der neue Merker” – Zeitschrift fuer Oper und Ballet in Wien und der ganzen Welt

http://der-neue-merker.eu/varna-sommeroper-grosse-operngala-zum-85-geburtstag-von-borislav-ivanov

Превод Виолета Тончева

 

Прочетете повече:

ОПЕРА В ЛЕТНИЯ ТЕТЪР И „НОРМА” В СВЕТОВНАТА МУЗИКАЛНА КРИТИКА

Оперна гала за 85-ия юбилей на Маестро Борислав Иванов

Юбилейна оперна гала в чест на Маестро Борислав Иванов

На 85 се чувствам като на 25

Борислав Иванов, доайен на диригентите в Европа, пред „Труд“: Изкуството в Азия процъфтява, докато Европа се тресе от кризи

Доайенът на българските диригенти, Маестро Борислав Иванов, навършва 85 години

 

Оперна гала за 85-ия юбилей на Маестро Борислав Иванов

 

25 август 2016, 21.00, Опера в Летния театър

Награда "Златен век" на Министерството на културата за юбиляра

Диригенти: Борислав Иванов, Вилиана Вълчева, Стефан Бояджиев

Режисьор Кузман Попов

Солисти: Мауро Аугустини – Италия, Калуди Калудов, Камен Чанев, Димитринка Райчева, Венцеслав Анастасов, Елена Баръмова, Арсений Арсов, Елена Чавдарова-Иса, Орлин Горанов, Ирина Жекова, Евгений Станимиров, Валерий Георгиев, Бойка Василева, Борис Луков, Гео Чобанов, Христо Ганевски. 

Оркестър на Държавна опера Варна с концертмайстор Анна Фурнаджиева

Хор на Държавна опера Варна и хористи на Държавна опера Пловдив

 

* Снимки: Росен Донев

Опера в Летния театър – Варна 2016 завърши с Юбилейна оперна гала, посветена на Маестро Борислав Иванов. Доайенът на българските диригенти, дългогодишен диригент и директор, сега артистичен директор на Държавна опера Варна, навърши на 2 август достолепните 85 години. Рождения му ден отбелязахме с литературната и филмова премиера на „Маестро Борислав Иванов – доайенът на диригентската палка. Път в годините”, на която присъстваха авторът на книгата музиковедът Марин Бончев и авторът на едноименния филм, режисьорът Огнян Сурдолов.

Честването придоби своята кулминация на 25 август в Летния театър, когато с голям оперен гала концерт дадохме израз на нашето уважение към личността и творчеството на големия творец. Познат с изкуството си на 4 континента, получил много аплодисменти и много награди в страните, където е дирижирал, за Празника на Варна той прибави към колекцията си от отличия и най-високото звание на родния си град Почетен гражданин на Варна, а на гала концерта Илианка Михайлова от Министерството на културата връчи на Маестро Борислав Иванов най-високото отличие на Министерството на културата „Златен век” за заслуги към оперното изкуство в България и по света. Директорът на Театрално-музикален продуцентски център Варна Даниела Димова поздрави Маестрото за поредното признание и му пожела здраве, творчески сили и бодър дух. Имаше много поздравителни адреси и много цветя. Зрителите в препълнения Летен театър възнаградиха многократно с възгласи „браво” юбиляра и участниците в концерта, а аплодисментите в края на знаменателното събитие продължиха повече от 20 минути.

Програма на Оперната гала

Мултимедия с фрагменти от филма „Маестро Борислав Иванов – доайенът на диригентската палка. Път в годините” на режисьора Огнян Сурдолов

1. Дж. Верди – „Набуко”, увертюра, дир. Б. Иванов
2. Дж. Верди – „Набуко”, Ария и кабалета, VI картина, изп. Мауро Аугустини, Хр. Ганевски, хор, дир. Б. Иванов
3. Дж. Верди – „Набуко”, Ария на Абигайл, II действие, изп. Димитринка Райчева, Г.Чобанов, хор, дир. Б. Иванов
4. Сен-Санс – „Самсон и Далила”, Ария на Далила, II действие, изп. Бойка Василева, дир. Б. Иванов
5. П. И. Чайковски – „Евгений Онегин”, Полонез, дир. Б. Иванов
6. П. И. Чайковски – „Евгений Онегин”, Ария на Ленски, изп. Арсений Арсов, дир. Б. Иванов
7. Ж. Бизе – „Кармен”, Хабанера, изп. Елена Чавдарова-Иса, хор, дир. Б. Иванов
8. Ж. Бизе – „Кармен”, Ария на цветето, изп. Калуди Калудов, дир. Б. Иванов
9. Дж. Верди – „Трубадур”, Терцет I действие, изп. Елена Баръмова, Валерий Георгиев, Венцеслав Анастасов, дир. Ст. Бояджиев
10. Дж. Верди – „Трубадур”, Стрета на Манрико, VI картина, изп. Валерий Георгиев, мъжки хор, дир. Ст. Бояджиев

 

Антракт

11. Дж. Верди – „Силата на съдбата”, Увертюра, дир. В. Вълчева
12. Дж. Верди – „Дон Карлос”, Дует Дон Карлос и Маркиз Поза, изп. Венцеслав Анастасов, Борис Луков, дир. В. Вълчева
13. Дж. Верди – „Макбет”, Ария на Макдъф, изп. Орлин Горанов, дир. Б. Иванов
14. Дж. Верди – „Риголето”, Ария на Джилда, изп. Ирина Жекова, дир. Б. Иванов
15. Дж. Верди – „Аида”, Въведение и ария на Радамес, изп. Камен Чанев, Евгений Станимиров, дир. Б. Иванов
16. Дж. Верди – „Аида”, Триумфална сцена, изп. Димитринка Райчева, Камен Чанев, Елена Чавдарова-Иса, Венцеслав Анастасов, Евгений Станимиров, Гео Чобанов, хор, дир. Б. Иванов

Опера в Летния театър – Варна 2016 завърши с Юбилейна оперна гала, посветена на Маестро Борислав Иванов. Доайенът на българските диригенти, дългогодишен диригент и директор, сега артистичен директор на Държавна опера Варна, навърши на 2 август достолепните 85 години. Рождения му ден отбелязахме с литературната и филмова премиера на „Маестро Борислав Иванов – доайенът на диригентската палка. Път в годините”, на която присъстваха авторът на книгата музиковедът Марин Бончев и авторът на едноименния филм, режисьорът Огнян Сурдолов.

 

Честването придоби своята кулминация на 25 август в Летния театър, когато с голям оперен гала концерт дадохме израз на нашето уважение и признателност към личността и творчеството на Маестро Борислав Иванов. Познат с изкуството си на 4 континента, получил много аплодисменти и много награди в страните, където е дирижирал, за Празника на Варна той прибави към колекцията си от отличия и най-високото звание на родния си град Почетен гражданин на Варна, а на гала концерта г-жа Илианка Михайлова от Министерството на културата връчи на Маестро Борислав Иванов най-високото отличие на Министерството на културата „Златен век” за заслуги към оперното изкуство в България и по света.

Зрителите в препълнения Летен театър възнаградиха многократно с възгласи „браво” юбиляра и участниците в концерта, а аплодисментите в края на знаменателното събитие продължиха повече от 20 минути.

 

Прочетете повече:

ОПЕРА В ЛЕТНИЯ ТЕТЪР И „НОРМА” В СВЕТОВНАТА МУЗИКАЛНА КРИТИКА

Опера в Летния театър и Оперната гала за Маестро Борислав Иванов в световната музикална критика

Юбилейна оперна гала в чест на Маестро Борислав Иванов

На 85 се чувствам като на 25

Борислав Иванов, доайен на диригентите в Европа, пред „Труд“: Изкуството в Азия процъфтява, докато Европа се тресе от кризи

Доайенът на българските диригенти, Маестро Борислав Иванов, навършва 85 години

 

 

 

 

http://der-neue-merker.eu/varna-sommeroper-norma

 

Дария МасиероЕлена Хаберман, специален пратеник на „DerneueMerker” – Списание за опера и балет във Виена и цял свят за премиерата

ВАРНА. ОПЕРА В ЛЕТНИЯ ТЕАТЪР; „НОРМА”

VARNA / Sommeroper: „NORMA“ 22.8.2016

“Норма” пристига доста късно в България. Светът на келтските богове оживява за пръв път на сцената през 1972 година, най-напред във Варна, а след това се играе и в други български оперни театри. Сега „Норма” стартира за втори път в черноморския град.

Впечатляващата сценография, всъщност един красив, създаден с много фантазия и богатство от цветове фон, допълнен само с няколко заменяеми елементи от декора, е дело на режисьора Кузман Попов, който поднася  един отчетлив и пределно разбираем прочит на операта. Историята се разказва ясно и без никакъв намек за съвременната международна политика. Костюмите на Ася Стоименова са не само прекрасни, но са и много добре синхронизирани в цветово отношение със сценографията. Светлинните решения в 3 D Mapping на Полина Герасимова са  произведение на истински майстор в своята област.

Музикалната интерпретация бе поверена на младата Вилиана Вълчева. Благодарение на корепетиторската си практика, тя има сериозен принос и за постиженията на солистите. Маестра Вълчева дирижираше ясно и сигурно, но можеше да се желае и още малко прозрачност. Диригентите имат нужда от голям опит, за да проникнат в тези белкантови опери, които мнозина с лекота подценяват. Специално Белини се смята от компетентните професионални кръгове за много труден.   

В главната роля дебютира младата италианка Дария Масиеро, родена в Алесандрия край Торино. Това беше нейният дебют като Норма не само във Варна, а и в творческата й биография. Въпреки малкото репетиции тя поднесе едно много добро постижение. Много красив сопранов глас с богата piano-култура. Нейното рiano в „Casta Diva” поразяваше с красотата си. Учудващо зряло пресъздаване на ролята. По-малко вибрато в местата с forte щеше да направи всичко перфектно. 

Адалджиза беше Даниела Дякова. Много светъл мецосопран, всъщност втори сопран. Не се различаваше съществено от гласа на Норма, само звучеше по-лирично, което в крайна сметка създаде добър контраст. В солистичния състав Дякова беше единствената, която е гастролирала с ролята си в различни страни. Дуетите на двете певици със сигурност бяха кулминационните върхове на вечерта.

Борис Луков имаше неприятната задача да изпълни ролята на Полионе. Никак не е лесно да се пее тази роля, защото за белкантова опера тя е написана доста необичайно. Един тенор di Grazia ще се задави, на спинтовия тенор също няма да му е леко, а един силно драматичен тенор няма да бъде в хармония нито с оркестъра, нито с дамските гласове. Луков има добър спинтов глас, който при добра постановка нямаше така да потъмнява. Арията прозвуча в началото доста несигурно, което вероятно се дължеше на нервното напрежение, но впоследствие певецът надмогна вълнението и на финала звучеше наистина много добре.

 

Същото може да се каже и за Евгений Станимиров като Оровезо. Прекрасен глас, но и тук работата с диригент не би била излишна. Ако в първото действие се усещаше известна нервност, във второто действие тя вече бе овладяна.

В най-малките роли положително впечатление направиха Вяра Железова като Клотилда и Христо Ганевски като Флавио.

Възхищение събудиха двете деца на Норма – в ролята на дъщеричката очарователната, вече със собствено излъчване, макар и леко неуверена Белла Петрова и Борис Обрешков в ролята на сина.

Хоровите партии, точно изработени от Стефан Бояджиев, имаха силно въздействие.

Много голяма похвала заслужават гримьорите, които особено сполучливо бяха състарили Оровезо.

Спектакълът се радваше на огромен зрителски интерес, всички билети бяха продадени!!! Жалко, че „Норма”, както и другите оперни представления, се играят само веднъж. Такава обаче е традицията на оперното лято във Варна, на брега на Черно море, в красивия Летен театър, където музицирането е пълновластен господар, смущаван само понякога от бръмченето на самолет или от музиката в съседния Детски кът.

 

Елена Хаберман, специален пратеник на „DerneueMerker” – Списание за опера и балет във Виена и цял свят

Превод Виолета Тончева

23. August 2016 13:32

Прочетете още:

„Норма” – шеста премиера на ММФ „Варненско лято” 2016

Опера в Летния театър и Оперната гала за Маестро Борислав Иванов в световната музикална критика

 

Юбилейна оперна гала в чест на Маестро Борислав Иванов

 

Маестро Борислав Иванов25 август 2016, 21.00, Опера в Летния театър

Опера в Летния театър – Варна 2016 завършва с Юбилейна оперна гала, посветена на Маестро Борислав Иванов. Доайенът на българските диригенти, дългогодишен диригент и директор, сега артистичен директор на Държавна опера Варна, навърши на 2 август достолепните 85 години. Рождения му ден отбелязахме с литературната и филмова премиера на „Маестро Борислав Иванов – доайенът на диригентската палка. Път в годините”, на която присъстваха авторът на книгата музиковедът Марин Бончев и авторът на едноименния филм, режисьорът Огнян Сурдолов.

 

Честването ще придобие своята кулминация на 25 август в Летния театър, когато с голям оперен гала концерт отново ще дадем израз на нашето уважение и признание към личността и творчеството на Маестро Борислав Иванов. Познат с изкуството си на 4 континента, получил много аплодисменти и много награди в страните, където е дирижирал, сега за Празника на Варна той прибави към колекцията си от отличия и най-високото звание на родния си град - Почетен гражданин на Варна.

 

В Юбилейната оперна гала диригентите, заедно с юбиляра,  трябваше да бъдат четирима, но поради събитията в съседна Турция Маестро Селман Ада няма да участва. Диригентите на Държавна опера Варна Стефан Бояджиев и Вилиана Вълчева с отговорност подготвят своята част от концерта, както впрочем и всички солисти. Сред тях блестят имената на тенорите Калуди Калудов – също Почетен гражданин на Варна, Камен Чанев и Орлин Горанов. Тук е и италианският баритон Мауро Аугустини, който с Маестро Борислав Иванов е изработил партиите на Яго в „Отело”, Граф ди Луна в „Трубадур”, Амонасро в „Аида” и Скарпия в „Тоска”, донесли му впоследствие световна слава. Преподавател в музикалните академии на Токио, Рио де Жанейро и Сеул, Мауро Аугустини специално пристигна във Варна за юбилейната гала вечер на своя дългогодишен приятел.

 

Всъщност творчески взаимоотношения свързват Маестро Борислав Иванов с всички участници в концерта, които са се радвали на неговата подкрепа в различни етапи от кариерата си. И всички те са сред най-добрите съвременни български оперни гласове с международна кариера - Мауро Аугустини – Италия, Калуди Калудов, Камен Чанев, Димитринка Райчева, Венцеслав Анастасов, Елена Баръмова, Арсений Арсов, Елена Чавдарова-Иса, Орлин Горанов, Ирина Жекова, Евгений Станимиров, Валерий Георгиев, Бойка Василева, Борис Луков, Гео Чобанов, Христо Ганевски.   


 

Арии и ансамбли от любимите опери на Маестро Борислав Иванов „Аида” и „Набуко”, още от „Трубадур”, „Силата на съдбата” и „Дон Карлос от Верди, „Самсон и Далила” от Сен-Санс, „Евгений Онегин” от Чайковски, „Кармен” от Бизе, „Мадам Бътерфлай” от Пучини и други бисери от световната оперна съкровищница ще съберат магичната си сила в една обща възхвала на най-високото изкуство – операта. И в чест на един от нейните майстори – Маестро Борислав Иванов.

 

Калуди Калудов

„Маестро Борислав Иванов заслужава уважение и признание като творец, направил изключително много за оперното изкуство. Той бе първият, който още в началото на моята криера, ме покани да пея във Варненската опера. Оттогава до днес продължават приятелските и творческите ни контакти.

Незабравими са спомените ни от турнета в Испания, Холандия, Дания, Корея, Малта, Турция и къде ли не по света. Пях с неговата съпруга София Иванова в една прекрасна „Травиата”, която навсякъде жънеше успехи, заснеха и филм за нея.

Това, което в житейски и творчески план особено ценя у Маестро Борислав Иванов са великодушието, умението да игнорира маловажното и да се концентрира върху същественото, извличайки по този начин максимума за изкуството. Здраве и дълъг живот, Маестро!”

 

Димитринка Райчева

„Всичко в кариерата си дължа на Варненската опера и на Маестро Борислав Иванов. Участието ми в оперната гала, посветена на неговия юбилей, е голям празник за мен. Радвам се, че той ми предложи да изпълня в концерта арии на моите любими героини Абигайл и Турандот. Освен голям диригент, Маестро Борислав Иванов е и изключителен педагог, който през целия си живот открива нови таланти и им помага да израстват достойни за голямата оперна сцена. Достигнал върхове в изкуството, той продължава и сега да се раздава и да предава майсторството си на младите поколения. Изпитвам дълбок респект към него като човек и творец. Желая Ви здраве и удовлетворение, Маестро!”

 

Орлин Горанов

„Вече близо 28 години съм близо до Маестрото, както ние си го наричаме. И аз мога само да благодаря, че съдбата ме срещна с него. Благодаря за всичките тези години, за концертите и турнетата, за чудесната атмосфера, която той създава около себе си. Маестрото е един усмихнат и добър човек, един прекрасен музикант и диригент, с когото се чувствам невероятно сигурен на сцената. Той ми даде един добър урок – когато отдаваш всичката си любов на изкуството, то се отплаща със същото. Да си жив и здрав още дълги години, Маестро! И да правим заедно музика! Защото музиката е най-универсалният език, който свързва всички човешки същества във вселената. Няма нищо по-висше и по-красиво от музиката.”

 

 

Прочетете повече:

ОПЕРА В ЛЕТНИЯ ТЕТЪР И „НОРМА” В СВЕТОВНАТА МУЗИКАЛНА КРИТИКА

Опера в Летния театър и Оперната гала за Маестро Борислав Иванов в световната музикална критика

Оперна гала за 85-ия юбилей на Маестро Борислав Иванов

На 85 се чувствам като на 25

Борислав Иванов, доайен на диригентите в Европа, пред „Труд“: Изкуството в Азия процъфтява, докато Европа се тресе от кризи

Доайенът на българските диригенти, Маестро Борислав Иванов, навършва 85 години

Вилиана Вълчева

 

22 август 2016, 21.00, Опера в Летния театър

Под патронажа на Ирена Соколова, заместник-председател на Парламентарната комисия по култура и медии в 43-то НС

Режисьор и сценограф Кузман Попов

Диригент Вилиана Вълчева

Костюмограф Ася Стоименова

3D мапинг Полина Герасимова

 

Солисти:

Дария Масиеро – Норма

Борис Луков – Полионе

Даниела Дякова – Адалджиза

Евгений Станимиров - Оровезо

 

В премиерния маратон на ММФ „Варненско лято” 2016 бисерът на Белини „Норма” е последната, шеста поредна премиера, която Държавна опера Варна ще поднесе в Опера в Летния театър на 22 август.

Наричат Винченцо Белини „Моцарт от Катания”, меломаните обожават неговата „Норма”, в която най-ярко се изявява италианският стил белканто, а прочутата ария „Каста дива”, превърнала се във визитна картичка на Белини, е позната и на хората, които са далече от света на операта.

За Варненската опера е гордост, че на 23 май 1972 година на нейната сцена е изнесена първата българска постановка на „Норма”.

Преводът на български език и режисурата са били на Михаил Хаджимишев, сценографията и костюмите - на негова съпруга Ани Хаджимишева.

Под диригентството на Недялко Недялков в главните роли блестели големите имена на Варненската опера - сопраното Мария Бохачек в ролята на Норма, нейния съпруг, тенора Тодор Костов в ролята на Полионе и баса Стефан Циганчев в ролята на жреца Оровезо.

Кузман Попов

 

Сегашната постановка на „Норма” е втората в историята на Варненската опера. Режисурата и сценографията са дело на главния режисьор на оперния театър Кузман Попов.

"Норма е една история за любов и ревност, за обич и омраза, за агресия и бунт на поробените, на която ако погледнем със страстно око, ще видим, че реалността става легенда.

Действието на „Норма” се развива в една нощ. Има ли шанс да разбулим тъмната завеса, на която са набодени звездите? Една нощ, в която сякаш звездите разказват своята история, сякаш те са изпратили своите посланици, за да установят контакт с нас – зeмните... Какво ще се случи при тази среща? Ще бъде ли успешен мостът във времето, който се опитва Норма да направи?” Върху този въпрос фокусира режисьорската си концепция Кузман Попов.

 

 

Ася Стоименова

 

„Тръгвайки от режисьорския прочит, реших да изполвам един по-футуристичен поглед към „Норма”. Проектирах костюмите с крайно изчистена, почти геометрична линия, в графичната черно-бяла гама, на която драматично контрастира единствено червеният цвят”, обяснява талантливата млада художничка Ася Стоименова, костюмограф на постановката.

На диригентския пулт за премиерата на 22 август в Летния театър ще застане Вилиана Вълчева, диригент на хора Стефан Бояджиев, концертмайстор Анна Фурнаджиева.

 

 

 

 

В ролята на Норма ще се превъплъти възхитителното италианско сопрано Дария Масиеро.

„Щастлива съм отново да бъда част от ММФ „Варненско лято” след успешния и толкова красив концерт “Belcanto Stars” през миналия сезон. Истинско удовлетворение ми донесе участието в ролята на Леонора ди Варгас в „Силата на съдбата” от Верди преди няколко дни. Особено съм развълнувана от възможността да дебютирам във Варна в ролята на Норма, една от моите любими героини.

Евгений СтанимировРепетициите с екипа на Държавна опера Варна вървят добре, всички очакваме с нетърпение премиерата на 22 август. ММФ „Варненско лято” е един най-важните и най-популярни фестивали в Европа и аз се чувствам поласкана да пея на неговата сцена”, разказва Дария Масиеро.

Нейни партньори в останалите главни роли са великолепните български певци с международна кариера - мецосопраното Даниела Дякова като Адалджиза и Евгений Станимиров като Оровезо, тенорът Борис Луков ще бъде Полионе.

Борис Луков„Полионе е вокално много трудна партия с една от най-дългите арии в цялата оперна литература. Той не е положителен персонаж, разкъсван  между любовта си към Адалджиза и дълга към Норма, която е майка на децата му. Спецификата на партията са ниските вокали в нисък регистър от една страна и пределените височини от друга страна и този голям диапазон прави партията трудно изпълнима. За мен е удоволствие да работя с талантливата диригентка Вилиана Вълчева и прекрасното мецосопрано Даниела Дякова”, подчертава Борис Луков.

Даниела ДяковаДаниела Дякова допълва:И аз съм много щастлива, че за втора поредна година имам удоволствието да бъда част от престижния и претенциозен афиш на ММФ „Варненско лято” с толкова прекрасни заглавия и премиери. Благодаря за доверието на директора на Театрално-музикален продуцентски център Варна Даниела Димова.

Адалджиза е една от любимите ми партии, които съм изпълнявала на различни сцени в България, Франция и Италия. Характерното за нея е, че теситурата е доста висока, де факто Адалджиза е написана за сопран, а звученето й с мецосопранов тембър е по-екзотично и пленително.

Така публиката има възможност да направи разликата между високия, светлия сопранов и по-тъмния мецосопранов тембър.”

 

 

С особено внимание се подготвят за премиерата и любимците на екипа, 7-годишните Белла Петрова и Борис Обрешков, които ще видим в ролите на децата на Норма. Двамата имат вече своя сериозен оперен репертоар – Белла участва в „Мадам Бътерфлай”, „Бохеми”, „Граф Монте Кристо” и „Норма”, а Борко в „Макбет”, „Андре Шение”, „Йосиф и фантастичната му пъстра дреха” и „Норма”.

 

 

 

Прочетете още:

ОПЕРА В ЛЕТНИЯ ТЕТЪР И „НОРМА” В СВЕТОВНАТА МУЗИКАЛНА КРИТИКА

 

 

Стефан Рядков, най-добрият Дядо Либен, пред Виолета Тончева

20 август, 21 часа, Опера в Летния театър 2016 | Купете билети он-лайн>>  Купете билети on-line

Твоят Дядо Либен е несъмнен рекорьор на българската сцена със стотици участия. Колко станаха вече?

Благодарен съм на Николай Априлов, който направи заради мен първата версия на „Българи от старо време” още през 2001 година. Оттогава съм излизал на различни български сцени в ролята на Дядо Либен в над 300 представления. Преди месеци изиграх за стотен път Дядо Либен във Варна, където си партнирах най-напред с Руслан Мъйнов, после с Герасим Георгиев-Геро и сега с Пламен Георгиев в ролята на Хаджи Генчо.

 

Как се чувстваш, когато за пореден път влизаш в кожата на Дядо Либен?

Чувствам се много добре. С Дядо Либен съм се срастнал до такава степен, че това за мен не е просто някаква роля, а моето второ аз. Радвам се, че с Дядо Либен отново ще играем пред варненската публика, този път в Летния театър и вярвам, че това ще бъде поредната ни хубава среща.

 

 

Защо българинът обича „Българи от старо време”?

Това е вечният сюжет за любовта. Всъщност „Българи от старо време” са българските Монтеки и Капулети. Разликата е, че тук двата рода, в лицето най-вече на Дядо Либен и Хаджи Генчо, успяват да преодолеят враждата и в крайна сметка дават благословията си на Лила и Павлин. В българския вариант на Ромео и Жулиета любовта побеждава.

Любен Каравелов е написал непреходна творба, оживяла в музиката на Асен Карастоянов и либретото на Коста Райнов. Българинът обича „Българи от старо време”, защото тачи традициите си и цени всичко, което е близко до неговото светоусещане. Затова както повестта, така и оперетата са неизменна част от българската класика.

 

Освен това Николай Априлов непрекъснато обогатява интерпретацията си на „Българи от старо време”...

Да, така е. В последния му режисьорски прочит са внесени много съвременни нотки, които освежават малко архаичния език и правят драматургията по-атрактивна, по-пикантна. Част от тази концепция е и автентичното участие на Фолклорния ансамбъл „Одесос”, благодарение на който сватбата на сцената става съвсем истинска.

Така се потвърждава и обещанието на моя герой: „Такава сватба ще вдигнем, че да разиграем всички самодиви и да помни цяло село кой е Либен Лудомладовец!”

 

 

Суперлативно за варненския „Борис Годунов”

 

11 август 2016, Опера в Летния театър

Анкета на Виолета Тончева със зрители и участници в премиерата на ММФ „Варненско лято”, посветена на 80-годишнината на Никола Гюзелев

 

Фотография Росен Донев

 

Маестро Борислав Иванов

Гледах „Борис Годунов” на площада пред „Александър Невски” – грандиозен и величествен спектакъл, съобразен с мащабите на мястото.

Пренасяйки постановката във Варна, Академик Пламен Карталов мислеше по подобен начин да използва нашата катедрала, но впоследствие се отказа, защото реализацията щеше да бъде много скъпа, трябваше да се спре движението в центъра на града и т.н. Вместо истинска катедрала, в Летния театър на Варна построихме църква. Сценографското решение с декора и иконите създаде предразполагаща обстановка, която пренесе зрителите в атмосферата на Русия по времето на Борис Годунов.

За сглобяване на цялото допринесе младият и талантлив диригент Йордан Камджалов. Той умело водеше оркестъра, владееше във всеки един момент сцената, добре кореспондираше със солистите и хора, правеше хубави ансамбли. Получи се разкошен спектакъл.

 

Йордан Камджалов

 

 

Маестро Йордан Камджалов

По средата на спектакъла изпитах усещането за нещо хубаво, което отминава. Усетих колко много ще ми липсват хората, с които заедно направихме „Борис Годунов”. Хубавото отминава, но тъкмо защото е такова, се надявам да го повторим.

 

 

Дарина Тончева – водач на виолите

Благодаря Ви, Маестро Камджалов, за удоволствието да свиря в „Борис Годунов” под Вашето диригентство. Чувствам го като специален подарък в края на моята дългогодишна кариера.

 

Борис ГодуновКремена Георгиева – музикален редактор в БНР – Радио Варна

Много ми хареса оркестърът, който под палката на Йордан Камджалов - звучеше балансирано и добре се вписа в мелодиката, руската напевност и стила на Мусоргски.

Басът Светозар Рангелов се представи блестящо като Борис Годунов, особено като се има предвид, че заради невъзможносттса на Карло Коломбара да участва в спектакъла, той е бил поканен в последния момент за тази трудна роля, характерна с широкия  спектър от чувства, заложени в нея.

Разбира се, когато гледам „Борис Годунов”, не мога да не си спомням изпълненията на големите ни баси Николай Гяуров, Никола Гюзелев. 

Много ме впечатли Евгений Станимиров в ролята на летописеца Пимен. Той беше добре позициониран като озвучаване и показа най-добрите страни от своя талант.

Като цяло, варненската постановка на „Борис Годунов” изглежда по-камерна в сравнение с тази пред храма „Александър Невски”, но това очевидно е продиктувано от конкретните условия на терена. Поздравления за нашата опера, че посяга към сериозната руска класика.

 Петър Пламенов – музикален критик

С „Борис Годунов” руската опера се завръща в репертоара на Варненския оперен театър. Чудесно е, че това се случва именно с постановка на Маестро Пламен Карталов, която е доказала своята артистична и идейна дълбочина. Варненската версия е по-интимна в сравнение с монументалната столична постановка.

Допадна ми стремежът на Маестро Йордан Камджалов звуково да нюансира средата, съобразявайки се с отворената сцена на Летния театър. Изпълнението на Светозар Рангелов, един от най-добрите интерпретатори на Борис Годунов в момента в България, се отличава с драматизма на двете картини - кошмарите и смъртта на героя. Особено бих откроил Евгений Станимиров, който показа зрялост и майсторство при пресъздаването на образа на Пимен. Чудесна в ролята на Ксения бе Ирина Жекова, която много добре познава естеството и стилистиката на руския репертоар.

 

Промяна в програмата на „Борис Годунов”

 

Дебютът на Карло Коломбара в ролята на Борис Годунов в премиерата на едноименната опера от Мусоргски в Опера в Летния театър на 11 август от 21.00 часа се отлага, поради неразположение на солиста, за 3 и 5 декември на Основна сцена от 19.00 часа. Ролята на Борис Годунов ще бъде изпълнена от Светозар Рангелов, участвал в постановката на акад. Пламен Карталов пред храм-паметника „Александър Невски” в София.

 

В тази връзка предлагаме следните три възможности на нашите верни почитатели.

 

Бонус до 31 август – първа възможност

Зрителите, които ще посетят „Борис Годунов” на 11 август, получават шанса да закупят билет за „Борис Годунов” с Карло Коломбара на 3 или 5 декември срещу преференциална цена от 10 лв за всички ценови пояси.

 

За целта те трябва да запазят и покажат на касата билета си от 11 август. Бонусът е валиден до 31 август. Умоляваме зрителите да посетят до тогава

билетната каса на Държавна опера Варна на пл. „Независимост” 1, тел. 052 665 022, 052 669 652 с работно време понеделник-петък  9:00-13:30 и 14:30-20.30; събота 10:00 – 14:00 и 14:30 - 19:00 ч.; неделя 11:00-16:00

 

Втора възможност

Да презаверят билета си за „Борис Годунов” от 11 август за 3 или 5 декември 2016 г., 19.00 часа, когато Карло Коломбара ще дебютира в „Борис Годунов”

 

Трета възможност

Да презаверят билета си за „Борис Годунов” от 11 август за 13 август, когато Карло Коломбара ще участва в премиерата на „Силата на съдбата” от Верди в Опера в Летния театър

 

МАЕСТРО ПЛАМЕН КАРТАЛОВ за своята постановка на „Борис Годунов”

Премиера на ММФ „Варненско лято” и Опера в Летния театър, под патронажа на кмета на Варна Иван Портних

11 август 2016, 21.00

Посвещава се на 80-годишнината на Никола Гюзелев

Всяка оперна продукция на открито е като уникат в многоцветна гама от емоционални състояния и преживявания. Самата природа на операта като изкуство е дръзка и новаторска. Сливането на компонентите, които я конструират – музика, игра, пеене, слово, танц, архитектура, изобразителни и пластични изкуства – с обстановката и пейзажа на природните дадености, сред които ще се развива действието на драматургията и, предполага търсене и разработка на съвсем различни ракурси в поставянето на произведенията на открито, изтръгване на нова сценична мощ и визуални внушения.

 

Но това може да се случи само ако режисурата и сценографията, и не на последно място грижата в безкомпромисен кастинг от солисти – певци, осигурят интерпретация, концепция и решения, вграждащи се в естествен и хомогенен синхрон със средата, в която ще се постави оперния спектакъл на открито.

 

За мен работата ми над всяка партитура за претворяването й в спектакъл на открито, при което историческото действие от либретото се пренася на ново място за представянето му, е в стремеж към създаване по нов начин на произведението на композитора, а с това то самото се превръща в истински новородено. Това е и задачата ми с шедьовъра на Модест Мусоргски „Борис Годунов”. Не просто правене на опера на открито, а раждане на опера на открито, в нова и необичайна за изкуството на операта среда – с нови ракурси и пространствени измерения и внушения, за изригване с нова, въздействаща вулканична мощ на музикалната партитура на произведението.

 

БОРИС ГОДУНОВ БОРИС ГОДУНОВ

Опера в две действия от Модест Мусоргски по мотиви от едноименната трагедия на А. С. Пушкин
Либрето Модест Мусоргски Постановка и сценография Пламен Карталов

Диригент Йордан Камджалов

Костюми Марта Миронска, Станка Вауда

Диригент на хора Стефан Бояджиев

Асистент режисьор Вера Белева

Премиера на ММФ „Варненско лято” и Опера в Летния театър, под патронажа на кмета на Варна Иван Портних

 

Eмблемите на „Борис Годунов”

Асистент-режисьорката ВЕРА БЕЛЕВА, завършила НУИ „Добри Христов”, за сценографията и костюмите в постановката на Маестро Пламен Карталов

Премиера на ММФ „Варненско лято” и Опера в Летния театър, под патронажа на кмета на Варна Иван Портних

11 август 2016, 21.00

Автентична коронация на Борис Годунов

Царствения костюм на Борис Годунов, тежащ 35 кг, са обличали Николай Гяуров и Никола Гюзелев, на чиято 80-годишнина е посветен спектакълът

Постановката на „Борис Годунов” в Летния театър на Варна е адаптирано сценографско решение с всички основни символи, които са знакови за майсторската продукция на Академик Пламен Карталов. Това са руските брези, които са истински, много си ги обичаме и ги пазим. Също руската печка в четвърта картина, където се разиграва цялата сцена в кръчмата или вишката, от която монахът Пимен пише историята на Борис Годунов. И най-вече релсите, този път, който води към небето, но който може да се охарактеризира и като безпътието на Борис.

В авторските си сценографски и костюмографски решения Маестро Карталов се възползва от естествената зеленина на декора, а костюмите в сиво-зеленикава гама създават внушение за блатото, в което е изпаднал народът - гладен, безпътен, търсещ своето спасение в самия Борис Годунов. С блатото започва и самият спекакъл.

Много интересен акцент в концепцията на Маестро Карталов е коронацията на Борис. За първи път публиката ще види коронацията като реален драматичен момент, в който патриарх Йов ще короняса Борис Годунов. Това е нещо ново, което не е правено досега – музиката спира,  чуват се камбаните на Успенския събор, изграден като декор на сцената. За автентичността на коронясването свидетелства специалното историческо прочване по темата на проф Пламен Павлов.

Впечатляващ е царственият костюм на Борис Годунов за коронацията. Той тежи около 35 кг, обличан е от големите български баси Николай Гяуров и Никола Гюзелев, а реставрацията му е дело на Марта Миронска и Станка Вауда. Двете са авторки и на всички останали костюми в новата продукция на „Борис Годунов”.

Още един, много хубав варненски момент. Фьодор, синът на Борис Годунов, когото сме свикнали да виждаме, изпълняван от женски персонаж – мецосопрано, тук ще бъде пресъздаден от момче – Янко Станев от Варненската детско-юношеска опера.

 Прочетете повече:

Не просто правене на опера на открито, а раждане на опера на открито

„БОРИС ГОДУНОВ” ПОД ЗНАКА НА ТРИТЕ „К” - КОЛОМБАРА, КАМДЖАЛОВ, КАРТАЛОВ 

Йордан Камджалов за премиерата на операта "БОРИС ГОДУНОВ"

Суперлативно за варненския „Борис Годунов”

Eдно огромно, гръмко и приятелско БРАВО, КОЛЕГИ!

 

 

 

 

ДИРИГЕНТ МАРКО БОЕМИ

13 август 2016, 21.00, Опера в Летния театър

Премиера на ММФ „Варненско лято” под патронажа на Италианския културен институт

Дариa Масиеро: Щастлива съм отново да бъда част от ММФ „Варненско лято”

Премиерата на Вердиевата опера „Силата на съдбата” на 13 август ще дирижира Марко Боеми - един от най-големите оперни диригенти на Италия. Режисурата е дело на македонския режисьор Деян Прошев.

„Силата на съдбата” има славата на фаталистична опера с много кръв и убийства. Те започват с проклятието над влюбените Дона Леонора и Дон Алваро от Маркиз ди Калатрава, смъртно улучения от случаен изстрел баща на девойката. По-нататък съдбата преподрежда и обърква живота на героите, братът пронизва сестрата, вярвайки че изпълнява морален дълг и сам умира.

„Силата на съдбата” вълнува именно с темите за случайността и фатализма, за отмъщението и обърканите ценности, в името на които убийството се приема за героизъм. Темите звучат актуално и днес, затова и моята интерпретация се фокусира върху тях”, уточнява Деян Прошев.

 

Дариа Масиеро

В ролята на Леонора ди Варгас ще аплодираме възхитителното италианско  сопрано Дариa Масиеро. „Щастлива съм отново да бъда част от ММФ „Варненско лято” след успешния и толкова красив концерт “Belcanto Stars” през миналия сезон.

Очаквам с трепет участието си в двата спектакъла - „Силата на съдбата от Верди ” на 13 август и „Норма” от Белини на 22 август. В „Силата на съдбата”, под диригентството на Марко Бoеми, който дирижираше нашия концерт във Фестивалния и конгресен център м.г., сега ще изпълня ролята на Леонора ди Варгас с такива партньори като Карло Коломбара, Калуди Калудов и Венцеслав Анастасов.

Особено съм развълнувана от възможността да дебютирам в ролята на Норма, една от моите любими героини. ММФ „Варненско лято” е един най-важните и най-популярни фестивали в Европа и аз се чувствам особено поласкана да пея на неговата сцена”, подчертава Дариa Масиеро.

 

 

TOP