Искате ли да получавате новини от нас - за премиери, промоции и др.?

Актуални новини

„ТРАВИАТА” С “ДАНТЕЛЕНОТО СОПРАНО” САРА ГЬОШ

 

„ТРАВИАТА” С “ДАНТЕЛЕНОТО СОПРАНО” САРА ГЬОШ6 април 2016, 19.00

На 6 април почитателите на оперното изкуство ще се насладят във Вердиевата „Травиата” на „дантеленото сопрано”, както експертите определят вокалното майсторство на Сара Гьош.

 Родена в Истанбул, завършила висшето си музикално образование в Австрия, тя е солистка на Wiener Volksoper и гастролира с успех в целия свят. Варненци бяха очаровани от първата си среща с нея в Оперната гала на миналогодишния Коледен музикален фестивал, след който тя замина на дълго турне в САЩ. И ето че сега, на XVII Великденски музикален фестивал, Сара Гьош е отново при нас, за да пресъздаде емблематичната за всеки сопран партия на Виолета.

„Виолета Валери е образ-мечта, ролята номер едно в моята лична оперна класация. Верди е постигнал съвършена комбинация между музикалност и драматизъм, които превръщат Виолета в сопрановата роля на всички времена. Героинята е много чувствителна, крехка и едновременно с това силна и тези нейни характерни черти изразяват, според мен, в най-висша степен душевността и на самите сопранови певици. Ние с Виолета си приличаме и затова я обичаме.

Щастлива съм, че отново ще пея пред варненската публика. Вече знам, че тя има висока музикална култура и е много взискателна. Бъдете сигурни, че аз ще дам всичко от себе си, за да харесате моята Виолета.”      

 

Диригент на спектакъла е Борислав Иванов. В останалите роли ще видим  Валерий Георгиев – Алфред Жермон, Свилен Николов – Жорж Жермон, Филипа Руженова – Флора, Галина Великова – Анина.

 

Първоаприлски новини

Днес във Варна пристигна радостната новина за договорения концерт с участието на световноизвестното сопрано Анна Нетребко и Хосе Карерас в Летния театър под диригентството на Пласидо Доминго.

Датата е 15 август, по повод Деня на Варна и на предстоящата 70 годишнина на Варненска опера. Програмата ще съдържа арии, дуети и ансамбли от опери на Верди и Пучини. Гостуването на световните знаменитости стана възможно благодарение на успешно защитен проект по Програма „Европа на гражданите” – мярка „Побратимени градове”.

Родният град на Хосе Карерас Барселона е успял да защити пред Европейската комисия проект, основна част от който е въпросното събитие.

Именитите изпълнители правят този голям жест като израз на признателност към българските оперни изпълнители, с които са имали многобройни триумфални участия по световните сцени.

Заради изискването на Програма „Европа на гражданите” събитията да не генерират приход, от днес, 1 април, на касите на Театрално-музикалния продуцентски център започва предлагането на безплатни талони.

Заради очаквания голям интерес към събитието, ще се предлагат в не повече от две места за всеки желаещ.

 

 

 

Акценти в XVII Великденски музикален фестивал – Варна 2016

 

69-ти творчески сезон (2015-2016)

XVII издание на Великденския музикален фестивал на Държавна опера Варна през тази година съдържа 12 събития, които ще се проведат от 1 до 28 април. Високосното начало е на 1 април с „Млади виртуози” - концерт с Музикалното чудо на Варна, братята Мартин и Александър Зайранови.

Те покоряват с виртуозните си изпълнения журитата на всички международни конкурси, в които участват - от България, Италия, Франция, Австрия, Англия, Румъния, Турция до Япония - и неслучайно са определяни като Музикалното чудо на Варна.

Мартин Зайранов е стипендиант на Министерството на културата, на Фондация "Комунитас - 1000 стипендии” и на "Thomastik - Infeld", Виена. Свири на цигулка, копие на Гуарнери дел Джезу (2007 г.), израбоена от японския лютиер Риц Ивата и предоставена му за ползване от Веско Пантелеев - Ешкенази и Фондация „Америка за България. Александър Зайранов е стипендиант на Фондация "Комунитас” - 1000 стипендии и на "Thomastik - Infeld", Виена. Свири на цигулка, изработена от словенския лютиер Вилим Демшар, предоставена му за ползване от проф. д-р Марио Хосен.

Едновременно с многобройните си изяви с прочути оркестри и диригенти, двамата продължават да учат в НУИ „Добри Христов” – Варна и са младши студенти в НБУ при проф. д-р Марио Хосен.

В програмата ще чуем творби от Брамс, Сибелиус, Сарасате и Шуман, диригент Дарио Мачеларе – Италия

 

 

С „Турандот” от Пучини на 14 април Варненската опера почита паметта на великата Гена Димитрова по повод нейната 75-годишнина.

 

Премиерата на варненската постановка през 1994 г. с Гена Димитрова като Турандот все още се помни от почитателите на великата певица. Сега в ролята на Турандот ще дебютира нашето сопрано Димитринка Райчева.

 

В останалите роли - Стоян Финджиков, Деян Вачков, Илина Михайлова, Валерий Георгиев.

 

 

 

 

 

 
 
Кулминация на фестивала е премиерата на 19 април на мюзикъла „Йосиф и неговата пъстра дреха” от Андрю Лойд Уебър, постановка на Господаря на мюзикъла, както го наричат у нас, Светозар Донев.

Диригент Страцимир Павлов, сценограф Иван Токаджиев, хореограф Светлин Ивелинов. За главната роля на Йосиф се подготвят тенорите Богомил Спиров и Борис Луков. Участват още солистите Ина Петрова, Вяра Железова, Пламен Георгиев, Закар Гостанян, Георги Ханджиев, Анатолои Романов, Свилен Николоов, Пламен Долапчиев.

 

 

Сюжетът на мюзикъла се базира на притчата от Стария завет за Яков и 12-те му синове. Hай-малкият от тях Йосиф има способността да предсказва бъдещето чрез сънищата си.

Дарбата му предизвиква интереса на фараона, който го кани за свой съветник. Тук се намесва съвременността, защото се оказва, че владетелят може да пее парчета на краля на рокендрола Елвис Пресли. Преплитането на множество музикални стилове и попзвученето на ариите от мюзикъла са напълно в стила на Уебър. Мюзикълът е една от ранните творби на композитора. В нея той за първи път работи в тандем с либретиста Тим Райс, с когото после създават "Исус Христос суперзвезда" и "Евита". Мюзикълът "Йосиф и фантастичната му пъстра дреха" за първи път е бил представен като концертно изпълнение през 1968 г. в лондонската катедрала "Сейнт Пол". Въпреки огромния успех творбата претърпява три редакции от автора, а премиерата на днешната й версия е през 1991 г. в "Палидиум", Лондон.

Още няколко фестивални акцента. Красивата балетна постановка „Жизел” от Адолф Адам, апотеоз на романтичния балет, ще се играе на 5 април. Авторският спектакъл на з.а. на Русия Сергей Бобров, с репетитор Сергей Антонов – артист и репетитор на Болшой театър, е под диригентството на Вилиана Вълчева, а в главните роли ще аплодираме нашите водещи балетни артисти - Илияна Славова – Жизел, Павел Кирчев – Алберт, Мартин Чикалов – Ханс и Юрика Аоки – Мирта.

Най-новата ни постановка от тази година на оперетата „Българи от старо време” от Асен Карастоянов, интерпретация на Николай Априлов, ще бъде представена на 26 април. В главните роли ще аплодираме неизменния Дядо Либен – Стефан Рядков и актьора от ДТ „Стоян Бъчваров” Пламен Георгиев, който дебютира на неотдавнашната премиера с голям успех в ролята на Хаджи Генчо.

Няма да пропуснем да представим любимите на публиката Вердиеви  заглавия „Травиата” на 6 април със Сара Гьош от Австрия в ролята на Виолета, с главния диригент на Държавна опера Варна Светослав Борисов и „Риголето” на 8 април със звезден състав: Венцеслав Анастасов – Риголето, Илина Михайлова – Джилда, Арсенй Арсов – Херцогът, Деян Вачков – Спарафучиле, диригент Вилиана Вълчева

Варненци са поканени и на среща с „Графиня Марица”, гастрол на МДТ – Велико Търново на 4 април. Музикално соаре с руска музика на 2 април, детският мюзикъл Мечо Пух на 13 април и балетен концерт на НУИ „Добри Христов” на 23 април допълват фестивалната програма.

XVII Великденски музикален фестивал на Държавна опера Варна завършва с „Реквием” от Моцарт на 28 април, под диригентството на Станислав Ушев, със солисти Даниела Димова, Бойка Василева, Арсений Арсов, Евгений Станимиров.

 

Билети по 10, 15, 20, 30 лв.

ПРОМОЦИИ ВEЛИКДЕН 2016:

Колекция ФЕСТИВАЛ – 75 лв за всички 12 събития със специален подарък CD с архивни записи на Варненската опера и филхармония.

КОЛЕКЦИЯ БЕЛКАНТО – с обща цена 25 лева за 3 спектакъла.

КОЛЕКЦИЯ КЛАСИКА – с обща цена 20 лева за 3 концерта.

ПAKET ФАМИЛИЯза четирима с 20% отстъпка с места по избор;

ВИП КАРТА с преференции за цяла година на цена 20 лeва.

УЧЕНИЦИ, СТУДЕНТИ И Пенсионери – отстъпка между 20 и 30% от редовната цена на билета.

 

Вече Online продажби и в мрежата на EVENTIM.BG

 

СЛЕДОБЕДНО СОАРЕ

 

2 април 2016, събота, 16 часа, Ротонда (фоайе, първи балкон)

 

Артист-хористите на Държавна опера Варна, които напоследък се вписват като отделен ансамбъл в културния афиш на оперния театър, канят варненци на 2 април 2016, 16.00 ч., фоайе, първи балкон, на поредния си тематичен концерт. След като представиха концерти с италианска и френска музика, сега са подготвили  Следобедно соаре с творби от руски композитори.

 

В програмата са подбрали популярни арии и дуети от опери и оперети, романси и песни от по-новото време, които изразяват богатата руска душевност. Ще прозвучат Дует на Татяна и Олга из операта „Евгений Онегин” от Чайковски, ария на Марфа из операта „Царска годеница” на Римски Корсаков, Ария на Пепита из оперетата „Волният вятър” от Дунаевски, романс на Антонида из операта „Иван Сусанин” от Глинка,  „След шумния бал” от Чайковски, „Песен на Славея” от Алябиев, „Пролетни води” от Рахманинов, „Мъгливо утро” от Абаза и други. Няма да липсва романтичното „Я помню чудное мгновение”  от Глинка по емблематичното стихотворение на Пушкин:

 

Аз помня чудното видение

как ти пред мене прелетя,

като прекрасно мигновение,

като пречиста красота...

 

Лирични творби от Есенин и Лермонтов ще допълнят емоционалната атмосфера на Следобедното соаре, в което участват Антоанета Маринова, Красимира Митева, Димитър Илиев, Марина Иванова, Галина Великова, Илко Захариев, Благовеста Статева, Димитър Ряхов, Християна Христова. Съпровод на пиано Жанет Бенун и Соси Чифчиян.

 

 

Дарио Мачелари – диригент на концерта "Млади виртуози"

1 април 2016, 19.00-21.00

Младият италиански диригент Дарио Мачелари е роден в Рим през 1979 г. Започва обучението си по пиано първоначално в Консерваторията на Перуджа, а по-късно учи в престижната академия „Санта Чечилия” в Рим. Завършва диригентско майсторство в Консерваторията в Неапол през 2010 г. при Рафаел Наполи, възпитаник на световноизвестния Серджо Челибидаке. Посещава майсторските класове на Джанлуиджи Джелмети и Марканд Такар.

Особен интерес проявява към късноромантичния репертоар. Едновременно с това го привличат и съвременните музикални композиции. От 2006 г. работи като диригент със Струнния оркестър „Giovanissimi Archi d’Europa“, дирижира също „Gli Archi della Rosa“ и Камерния ансамбъл „Tonarius“. От 2007 до 2010 е ангажиран като диригент на хора в църквата „Свети Петър Дамян” в Рим.
По повод Деня в памет на жертвите на националсоциализма на 27 януари 2009 г. дирижира в консерваторията „Санта Чечилия” в Рим голям концерт с оркестър и хор. През 2010 г. ръководи проекта „Musica a Roma nell’Ottocento“ в университета „La Sapienza“, както и заключителния концерт за хор и струнен оркестър с творби на Моцарт, Лист и Доницети. 

Като пианист участва в оперни продукции на Piccolo Lirico Teatro Flaiano и работи постоянно с камерни певци и инструменталисти. По време на VII фестивал на фондация „Musica per Roma” през 2012 г. Участва и като пианист в изпълнението на “Vexations” на Ерик Сати.

Занимава се активно и с теоретична дейност. Дисертацията му по история на музиката е на тема „Творчеството на композитора Луиджи Далапикола”. Пише статии на различни теми, а през 2012 г. публикува и в сп. „Симфония”, едно от най-престижните музикални издания на Италия, статии за Луиджи Далапикола.

Това е втората артистична проява на Дарио Мачелари във Варна. През октомври 2014 г. той дирижира Концерт със Симфоничния оркестър на Държавна опера – Варна.

МАРТИН И АЛЕКСАНДЪР ЗАЙРАНОВИ – МУЗИКАЛНОТО ЧУДО НА ВАРНА,

ОТКРИВАТ  XVII ВЕЛИКДЕНСКИ МУЗИКАЛЕН ФЕСТИВАЛ

С КОНЦЕРТА МЛАДИ ВИРТУОЗИ

 

1 АПРИЛ, ПЕТЪК, 19:00–21:00

Диригент ДАРИО МАЧЕЛАРИ

Солисти МАРТИН ЗАЙРАНОВ И АЛЕКСАНДЪР ЗАЙРАНОВ - ЦИГУЛКА

Й. Брамс – Концерт за цигулка и оркестър в ре мажор (първа част)

Й. Сибелиус – Концерт за цигулка и оркестър в ре мажор (първа част)

П. Сарасате – Навара

Р. Шуман Симфония №2

 

НЕЩАТА ТРЯБВА ДА СЕ ПРАВЯТ, КАКТО ТРЯБВА И КОГАТО ТРЯБВА

ИНТЕРВЮ НА ВИОЛЕТА ТОНЧЕВА С БАЩАТА НА ВИРТУОЗНИТЕ ЦИГУЛАРИ ГЕОРГИ ЗАЙРАНОВ

Във варненската фамилия Зайранови, посветена изцяло на красивата музика, бащата Георги Зайранов е помощник-диригент в Представителния духов оркестър на ВМС, майката Веселина Зайранова е виолистка в Оркестъра на Държавна опера Варна, а синовете им – 17-годишният Мартин и 15-годишният Александър имат вече славата на цигулари от световно ниво. Братя Зайранови покоряват с виртуозните си изпълнения журитата на всички международни конкурси, в които участват - от България, Италия, Франция, Австрия, Англия, Румъния, Турция до Япония - и неслучайно са определяни като Музикалното чудо на Варна.

Мартин Зайранов е стипендиант на Министерството на културата, на Фондация "Комунитас - 1000 стипендии” и на "Thomastik - Infeld", Виена. Свири на цигулка, копие на Гуарнери дел Джезу (2007 г.), израбоена от японския лютиер Риц Ивата и предоставена му за ползване от Веско Пантелеев - Ешкенази и Фондация „Америка за България.

Александър Зайранов е стипендиант на Фондация "Комунитас” - 1000 стипендии и на "Thomastik - Infeld", Виена. Свири на цигулка, изработена от словенския лютиер Вилим Демшар, предоставена му за ползване от проф. д-р Марио Хосен.    

 

Едновременно с многобройните си изяви с прочути оркестри и диригенти, двамата продължават да учат в НУИ „Добри Христов” – Варна и са младши студенти в НБУ при проф. д-р Марио Хосен.

 

Не ги ли изкушават покани за обучение от други специализирани музикални училища? - питам бащата Георги Зайранов

 

Наистина получаваме покани, не само от България. Но и Мартин, и Александър, и ние, родителите, държим те да завършат най-напред нашето варненско училище НУИ „Добри Христов”, защото то дава добри възможности за развитие. Освен това, особено ценим Евгения Паскова, тяхната изключителна преподавателка по цигулка, с която и двамата свирят от най-ранна възраст. А проф. д-р Марио Хосен е техният идол и те са много щастливи, че имат шанса да посещават неговия клас в НБУ – София.

 

Вероятно отрано ги насърчавахте - и те като вас, да поемат по пътя на музиката...

 

Не, нямахме намерение да ги правим музиканти. Но когато ги записахме в „Бънджи Сингърс”, за да се занимават в свободното време, установихме, че притежават абсолютен слух. После и двамата избраха цигулката, Мартин започна да свири на 6, а Александър на 5 години.

 

Как се изявяват характерите им, когато свирят? Какви са различията им в подхода към музиката?

 

И във всекидневието, и като солисти на сцената, двамата се подкрепят, допитват се един до друг. Е, случва се да спорят и „да кръстосат лъкове”, но в крайна сметка намират общ език. Разбира се, характерите им се проявяват и в подхода към музиката. Мартин е по-романтичен, а Александър по-подробен. Мартин тръгва винаги от емоцията, а Александър – от математиката, точно пресмята как да се направи.

 

Това ми напомня, че през миналата година, на Първия международен конкурс за цигулари "Варна” – 2015, Мартин, бе отличен, освен с награда за изпълнението си, и с награда на публиката за най-харизматичен цигулар.

 

Да, така е. Но без да подценявам наградата, аз мисля, че при подобни отличия играе роля локалният патриотизъм и публиката обикновено избира участник в конкурса от своята държава.

 

Варна особено се гордее с този международен конкурс, защото цигуларите Мартин и Александър Зайранови - най-добрите млади цигулари на България, са именно от Варна. Това не може да не е било аргумент за проф. д-р Марио Хосен при основаването на конкурса.

 

Проф. Марио Хосен искаше да основе международен конкурс за виртуози на световно ниво. Регламентът на подобен конкурс включва участие на жури от световни имена, липса на възрастови ограничения за участниците и висок, т.е. много труден, нотен материал.

 

За разлика от всички български конкурси, които предпоставят участие в различни възрастови групи и свободно избираема програма, големите международни конкурси имат музикален регламент, който трябва да се покрие. В този случай София не прояви интерес, но Община Варна посрещна благосклонно идеята и конкурсът се получи. Вярвам, че Международният конкурс за цигулари във Варна има голямо бъдеще и ще се превърне в значима музикална традиция, както ММФ „Варненско лято”.

 

Мартин и Александър имат ли участия в други подобни конкурси? Как „класирате” всъщост конкурсите?

 

С такъв регламент, за какъвто говорихме, е Международният конкурс "Брамс" в Австрия, в чието издание през 2015 г. от 87 кандидати в различна възраст, до втори тур стигнаха само 17 души. Сред тях най-младият участник беше Мартин и на финала той се класира на пето място. Това е голямо постижение. Но не по-малко важно е участието на Мартин и Александър в конкурса EUROASIA - 2013 в Токио, където двамата бяха единствените участници не само от България, а от цяла Североизточна Европа. Те спечелиха този голям международен конкурс, а след него още много други конкурси. Несъмнено всички конкурси имат значение, защото стимулират човек да се усъвършенства. Същото се отнася и за майсторските класове, Мартин и Александър са участвали в много такива класове, ще го правят и занапред.

 

Идеята на Мартин и Александър за бъдещето...

 

Тяхната идея е да продължат висшето си образование в Университета за музика и сценични изкуства във Виена. Според последната световна статистика той е сред най-добрите музикални университети в света, заедно с Джулиард Скуул в Ню Йорк и Кралската академия в Лондон. Освен това, след успеха им в евроазийския конкурс, двамата получиха специални покани от Университета по музика и изящни изкуства „Гедай” в Токио.

 

А Вашата идея за тяхното бъдеще каква е?

 

За нас, като родители, най-важно е те да са щастливи с това, което правят. В този дух, обичам да им припомням японската поговорка „Нещата трябва да се правят, както трябва и когато трябва”..

 

 

Мартин Зайранов

 

17-годишният през 2016 Мартин Зайранов е ученик в класа по цигулка на Евгения Паскова в НУИ "Добри Христов" - Варна и студент в класа по цигулка на проф. д-р Марио Хосен в НБУ – София. Започва да свири на цигулка на 6 години в НУИ „Добри Христов”. На 10 години дебютира като солист на Варненската филхармония. На 12 години вече е младши студент в класа по цигулка на проф. д-р Марио Хосен в НБУ. От 2012 г. е редовен участник и стипендиант в майсторския клас на проф. д-р Марио Хосен в Лятната международна музикална академия „Орфеус” – Виена, където взема активно участие в концертната програма и има възможност да се срещне и работи с именити професори по цигулка от цял свят. На 14 години става солист във Fortissimo Fest –  “Музика под звездите” в градовете Бургас, Варна, София и Пловдив, заедно с Варненската филхармония и Софийския фестивален симфоничен оркестър с диригент Максим Ешкенази. Участва в майсторските класове на проф. д-р Марио Хосен (България), проф. Минчо Минчев (България), Веско Ешкенази (България), проф. Михаел Фришеншлагер (Австрия), проф. Жерар Пуле (Франция), проф. Такаши Шимицу (Япония), проф. Жулиде Ялчън (Турция), проф. Ерик Грюнберг (Англия), проф. Габриел Кроитору (Румъния) и др.

 

Изявява се като солист на много оркестри, сред които Академичен оркестър „Орфеус” при НБУ, Софийски фестивален оркестър, Camerata Orphica – Vienna, Камерен ансамбъл "Софийски солисти", Оркестъра на "Класик ФМ Радио", Държавна филхармония - София, филхармоничните оркестри на Варна, Пловдив, Шумен, Плевен, Враца, Русе, Разград и др. Работи с диригенти като Шломо Минц, Франсоа Декамп, Мартин Пантелеев, Пламен Джуров, Максим Ешкенази, Деян Чобанов, Дарио Мачелари и др. Участва в записи, концерти и интервюта в БНР, BTV, БНТ, Радио Варна, ТВ „Черно море” и др.

 

Лауреат е на български и международни конкурси, сред които Международен конкурс за цигулари "Жанет Невиьо" - Франция, „Млади витруози” - София, „Jeunesse musicale” - Букурещ, Румъния, Международен конкурс за цигулари Варна 2015,  “Светослав Обретенов” -  Провадия,  EUROASIA - 2013 в Токио, Япония, ”Проф. Недялка Симеонова” – Хасково. Финалист е на XXI Международен конкурс „Андреа Постакини” 2014 във Фермо, Италия. Участва в VIII Международен конкурс за цигулари „Фриц Крайслер” 2014 във Виена, Австрия. На XI Международен конкурс "Млади виртуози" 2015 в София печели II награда и специалната награда на „Кантус Фирмус” за най-ярко представил се български участник. Лауреат на Първите национални награди "Проф. Панчо Владигеров" - 2015 за студенти и ученици, изявени в музикалното изкуство, в категория Струнни инструменти. На XXII Международен конкурс "Брамс - 2015" в Пьорчах, Австрия се класира на пето място от 87 участника. Лауреат е на III награда на I Международен конкурс за цигулари "Варна" – 2015 и Награда на публиката за най-харизматичен цигулар.

Награден е на I международен конкурс “Vitam Inspirare” – 2013, където печели цигулка копие на Гуарнери дел Джезу, изработена от японския лютиер Риц Ивата. Носител e на  награда ВАРНА – 2013, награда на фондация „Отворено общество” 2014 и награда на Ротари клуб 2015. Заедно с брат си, Александър Зайранов, печели Голямата награда за полет в изкуството "Стоян Камбарев" - 2015.

 

В момента Мартин Зайранов е стипендиант на Министерството на културата, на Фондация "Комунитас - 1000 стипендии” и на "Thomastik - Infeld", Виена. Свири на цигулка, копие на Гуарнери дел Джезу (2007 г.), изработка на японския лютиер Риц Ивата. Инструментът му е предоставен за ползване от Веско Пантелеев - Ешкенази и Фондация „Америка за България”.    

 

 

Александър Зайранов

 

15-годишният през 2016 Александър Зайрaнов е ученик в класа по цигулка на Евгения Паскова в НУИ "Добри Христов" - Варна и студент в класа по цигулка на проф. д-р Марио Хосен в НБУ – София. Започва да свири на цигулка на 5 години в НУИ „Добри Христов”. На 10 години дебютира като солист на Camerata Orphica във Виена, Австрия и става младши студент в класа по цигулка на проф. д-р Марио Хосен в НБУ.

От 2012 г. е редовен участник и стипендиант в майсторския клас на проф. д-р Марио Хосен в Лятната международна музикална академия „Орфеус” – Виена, където взема активно участие в концертната програма и има възможност да се срещне и работи с именити професори по цигулка от цял свят. На 12 години вече е солист във Fortissimo Fest – “Музика под звездите” в градовете Бургас, Варна, София и Пловдив, заедно с Варненската филхармония и Софийския фестивален симфоничен оркестър с диригент Максим Ешкенази.    

 

Участва в майсторските класове на проф. д-р Марио Хосен (България), проф. Минчо Минчев (България), Веско Ешкенази (България), проф. Михаел Фришеншлагер (Австрия), проф. Жерар Пуле (Франция), проф. Такаши Шимицу (Япония), проф. Жулиде Ялчън (Турция), проф. Ерик Грюнберг (Англия), проф. Габриел Кроитору (Румъния) и др. Изявява се като солист на много оркестри, сред които Академичен оркестър „Орфеус” при НБУ, Софийски фестивален оркестър, Les Orpheistes Festival Orchestra – Vienna, Камерен ансамбъл "Софийски солисти", Държавна филхармония - София, филхармоничните оркестри на Варна, Пловдив, Шумен, Плевен, Враца, Русе, Разград и др. Участва в записи, концерти и интервюта в БНР, BTV, Радио Варна, ТВ „Черно море” и др.

 

Лауреат е на български и международни  конкурси, сред които “Светослав Обретенов”- Провадия, EUROASIA - 2013 в Токио, Япония, ”Проф. Недялка Симеонова” – Хасково. Лауреат е на XXI международен конкурс „Андреа Постакини” 2014 във Фермо, Италия, където печели стипендията на департамент "Култура" на община Фермо. На XI международен конкурс "Млади виртуози" 2015 в София печели II награда и Специалната награда на проф. Атанас Кареев - стипендия. Лауреат е на II награда на Jeunesses International Violin Competition Dinu Lipatti 2015 в Букурещ, Румъния.  Носител e на награда ВАРНА– 2013 и награда на Фондация „Отворено общество” 2014. Заедно с брат си Мартин печели Голямата награда за полет в изкуството "Стоян Камбарев" - 2015 и Покана за участие като солист на Камерен ансамбъл "Софийски солисти" с диригент Пламен Джуров.

В момента Александър Зайранов е стипендиант на Фондация "Комунитас” - 1000 стипендии и на "Thomastik - Infeld", Виена. Свири на цигулка, изработена от словенския лютиер Вилим Демшар, предоставена му за ползване от проф. д-р Марио Хосен.    

 

 

 

26 – 31 март 2016

 

Вилиана Вълчева дирижира оставащите 4 спектакъла до края на март – симфоничен концерт със солисти от НУИ „Добри Христов”, операта „Тоска”, балета „Лешникотрошачката” и операта-балет „Carmen Dance”.

Младата диригентка на Държавна опера Варна, чиято кариера протича едновеменно в България и Швейцария, вече си извоюва сериозно име сред музикалните среди у нас. „Нейният прочит говори за безспорен професионализъм, съчетан с категоричен диригентски жест”, пише музикалната критичка Юлияна Караатанасова по повод премиерата на „Андре Шение” в Опера в Летния театър 2014.

 

Поздравления за младата и талантлива диригентка Вилиана Вълчева - сигурен и красив жест, динамика, която позволи на певците да "избродират" вокалните си образи”, отбелязва оперната прима Христина Ангелакова след гастрола на „Адриана Лекуврьор” в София през 2015 г.

 

 

 

На 26 март, 19 часа, солисти от  НУИ „Добри Христов”, преминали специален кастинг, ще изнесат концерт със Симфоничния оркестър на Държавна опера Варна.

 

 

 

 

 

 

 

На 28 март, 19 часа, ще имаме удоволствието да се възхитим на един от най-големите тенори на нашето съвремие Калуди Калудов, който ще се превъплъти в образа на Марио Каварадоси от операта „Тоска” на Джакомо Пучини.

 

В ролята на Тоска ще му партнира великолепната Анна Дитри, негова партньорка на сцената и в живота, майка на няколкомесечния им син Калоян. Световноизвестният баритон Венцеслав Анастасов, който винаги покорява публиката с яркото си вокално и драматично  присъствие, ще се представи като Барон Скарпия, една от коронните роли в богатия му репертоар.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЛЕШНИКОТРОШАЧКАТА

 

На 29 март, 19.00, изящната Илияна Славова и роденият сякаш да играе роли на принцове Павел Кирчев ще пресъздадат главните персонажи на Мари и Принц Лешникотрошач в „Лешникотрошачката”. Балетната приказка по Е.Т.А. Хофман и музиката на Чайковски в постановката на главния балетмайстор на Държавна опера Варна з.а. на Русия Сергей Бобров, е развита в стила на класическата хореография, с разкошни костюмографски решения.

Публиката винаги пълни салона за това заглавие, поради което то се играе не само по Коледа, както обикновено в други театри, а продължава да присъства в афиша на Варненската опера чак до пролетта.

 

Така е и през тази година – на 29 март „Лешникотрошачката” ще танцува за последен път през този сезон.

На сцената ще бъдат почти всички балетни артисти от трупата: Румен Стефанов, Евгения Минкова, Денко Стоянов, Гергана Георгиева, Николай Димитров, Ренета Михайлова, Константинус Каравос, Мартин Чикалов, Карина Илиева, Галина Великова, Силвия Христова, Аделина Бояджиева, Венета Гочева, Юрика Аоки, Сандра Дотова, Екатерина Шопова, Паола Матеева, Елена Димитрова.

Те, както и диригентката Вилиана Вълчева, също са пристрастни към вълшебството на «Лешникотрошачката».

 

 

 

 

 

„Carmen Dance”

Месецът завършва на 31 март, 19 часа, с Carmen Dance” на Сергей Бобров, автор на либретото, хореографията и цялата уникална постановка по музиката на Жорж Бизе. Спектакълът извежда в акценти най-популярните моменти от знаменитата опера, за да ги интерпретира едновременно с художествените средства на две изкуства. Синхронният паралел между опера и балет, заедно с вдъхновеното преплитане на класическа и съвременна балетна техника, създава неповторимото очарование на страстния „Танц на Кармен”.

Оперни солисти: Вяра Железова - Кармен, Валерий Георгиев – Дон Хосе, Пламен Димитров – Ескамилио, Ирина Жекова - Микаела

Балетни солисти: Евгения Минкова – Кармен, Павел Кирчев - Дон Хосе, Румен Стефанов – Ескамилио, Илияна Славова - Микаела, Ренета Михайлова – бандитка, Мартин Чикалов – Данкайро, Николай Димитров – Цунига.

 

 

 

 

Благослов от НВ Варненския и Великопреславски митрополит Йоан

Морфираща модалност – нова композиционна техника в „Морска песен”

 

25 март, 19.00

Мартин Георгиев„Морска песен II” е втората от цикъла миниатюри за Симфоничен оркестър на оригиналния композитор и диригент Мартин Георгиев. Tворбата е завършена през януари 2016 г., 5 години след „Морска песен I”, написана по поръчка на Кралската академия за музика в Лондон, в памет на Сър Хенри Ууд.

Първата „Морска песен” е изпълнена премиерно от Оркестъра на Кралската академия под диригентството на автора, в Дюкс Хол, Лондон, а за първи път в България - от Варненската филхармония, под диригентството на автора, при откриването на юбилейния XX Европейски музикален фестивал през 2013 г. Световната премиера на „Морска песен II” ще прозвучи във Варна на Благовещение - 25 март 2016 г., в изпълнение на Варненската филхармония под диригентството на Maртин Георгиев, в присъствието на Негово Високопреосвещенство, Варненския и Великопреславски митрополит Йоан, който ще благослови зрителите за големия християнски празник.

Произведението е изградено с иновативната композиционна техника Морфираща модалност, която композиторът създава в рамките на докторската си дисертация, защитена в Кралската академия за музика в Лондон през 2013 г.

Тази нова техника, изградена върху основни принципи от теорията и практиката на източноправославната монодична църковно-певческа традиция (източно пение), е вдъхновена от морфиращите образи при визуалните изкуства. „Морска песен II” е един своебразен екзегезис (тълкуване) на старата българска мелодия за песнопението "Господи воззвах" на първи глас.

Този композиционен метод, различен от западната класическа традиция, както и от по-ранната ренесансово-барокова техника на контрапункта, се основава върху характерни принципи на византийската и българската средновековна музика, развити в съвременна многогласна симфонична музикална тъкан.

В идейно отношение творбата е интерпретация на откъс от Светото евангелие, свързан с морето, страха, вярата и надеждата - Лука 8:22-25.

 

В програмата са включени още В. А. Моцарт – Концерт за две пиана  KV365 със солисти дякон Любомир Георгиев – пиано, Антония Никова-Георгиева – пиано и Дж. Б. Перголези – Stabat Mater със солисти Даниела Димова – сопран и Бойка Василева – мецосопран.

 

Мартин Георгиев  завършва НУИ „Добри Христов“ през 2002 г. Още по това време композира концерт за вибрафон и маримба, който представя на Международния музикален фестивал „Варненско лято“' 2002.  Бакалавърска степен по ударни инструменти придобива в Музикалната академия в София, където изучава композиция и дирижиране при Васил Казанджиев, Красимир Тасков, Пламен Джуров и Милко Коларов.

 Защитава докторат по композиция в Кралската академия за музика в Лондон, в рамките на който развива иновативната композиционна техника Морфираща модалност на базата на основни принципи от теорията и практиката на българската и византийската православна църковно-певческа традиция, музикалната когнитивна и перцептивна психология и техниката на морфиращите образи при визуалните изкуства.

Завършва магистратура по дирижиране в Кралската академия за музика в Лондон при Колин Метърс, Сър Колин Дейвис и Джордж Хърст, за която му е присъдена мемориалната награда „Фред Саутхол“. От 2013 г. е асистент - диригент на Кралския балет в Кралската опера Ковънт Гардън, Лондон. През 2012-2013 е поканен да композира и дирижира симфонична музика по поръчка на Генералния музикален директор на Хайделберг Йордан Камджалов. През 2010-2011 композира за Симфоничния оркестър на Би Би Си, Лондон по програма за изтъкнати млади композитори.

Клавирно дуо ГеоргиевиПрез 2009 г. в Лондон е премиерата на първата му опера „Огледалото“ по либрето на Марике Ван Ерде, под патронажа на Лейди Солти, Сър Чарлз Маккеръс и Ендрю Ричи. Мартин Георгиев е бил е гост-диригент на Лондонската Блуумсбъри опера, Ансамбъла за съвременна музика „Азалиа“ в Лондон, гост-диригент на Оркестъра на БНР, Софийската филхармония, Варненската филхармония, Концертния оркестър на Кралската академия в Лондон и др. Негови творби са изпълнявани във Великобритания, САЩ, Франция, Германия, Белгия, Холандия, Япония, Мексико, Канада, Гърция, България, Израел и Италия.

Лауреат е на над 15 национални и международни конкурса за перкусионисти и композитори. За произведението си „Пасакалия по две български теми“ печели конкурс за 75-та годишнина на Софийската филхармония. Произведението е селектирано и на Международния композиторски форум „Тактус“ в Брюксел през 2004 г. Същият форум селектира и през 2008 и 2011 г. негови творби, които са изпълнявани, записвани и издавани на компактдиск от Брюкселската филхармония. През 2005 г. прави транскрипции за маримба на произведения от Панчо Владигеров.

 

Клавирно дуо Георгиеви

 

 

Клавирно дуо Георгиеви е сформирано през 2004 г. от Антония и дякон Любомир, още студенти в I курс на Инструменталния факултет, специалност пиано в НМА ”Проф. Панчо Владигеров” в София. Участват в множество майсторски класове и академични концерти, от 2011 до 2013 г. специализират в Консерваторията на Утрехт, Холандия, в класа на Мартайн ван ден Хук. Под негово ръководство участват в майсторски класове и фестивали: „Liszt aan de Waal” 2011 в Залтбомел, “Debusy aan de Waal& Ravel in de Kapel” 2012 в Залтбомел, Холандия. Концертират в различни градове на Холандия, между които Амстердам, Утрехт, Ротердам, Алмере, а през 2012 изнасят рецитал и в Белград, Сърбия. През 2014 г. с благословението на Варненският и Великопреславски митрополит Йоан участват в концерт, посветен на Деня на православното семейство „Въведение Богородично“ в ГХГ „Борис Георгиев“ - Варна.

 

  

 

21 март, 19.00

Новината около главния диригент на Държавна опера Варна Светослав Борисов е, че той спечели поредния си международен конкурс и от есента на тази година поема и длъжността първи диригент на Оперния театър в Магдебург – Германия. Първият ангажимент в 3-годишния му договор е откриването на следващия оперен сезон с „Фауст” от Гуно.

Преди това за Опера в Летния театър във Варна той ще подготви премиерата на „Силата на съдбата” от Верди. А само преди няколко дни в Истанбук Светослав Борисов успя да обогати репертоара си с още едно заглавие - балета „Корсар”, с който успешно дебютира на сцената на Истанбулската опера.

 

Във Варна ще го аплодираме на 21 март като диригент на една от любимите му опери „Дон Паскуале” от Доницети. В тази камерна творба с четири главни персонажа, които се намират непрекъснато в някакъв екшън, той особено държи динамиката да бъде овладяна и синхронизирана в музикално и сценично отношение. Затова изисква лекотата и ефирността, които излъчват ансамблите на сцената, да бъдат подкрепени от оркестрината. „Трудността при „Дон Паскуале” не бива да се търси непременно и само в нотния текст, а в необходимостта музиката да звучи дантелено и брилянтно”, обича да казва Светослав Борисов.

Впрочем целият екип, начело с режисьора Кузман Попов, също има подчертан сантимент към тази комична опера и с удоволствие се впуска в пресъздаването на сватбените неудачи с попрестарелия вече Дон Паскуале. В главните роли басът Евгений Станимиров - Дон Паскуале, Ирина Жекова - Норина, Пламен Димитров - Доктор Малатеста и Георги Султанов - Ернесто, заедно с натоварените със специални задачи хористи и оркестърът със сигурност ще се погрижат една от най-добрите постановки на Варненския оперен театър да очарова публиката за пореден път.    

 

 

XVII ВЕЛИКДЕНСКИ МУЗИКАЛЕН ФЕСТИВАЛ – ВАРНА 2016

Държавна опера Варна

69-ти творчески сезон (2015-2016)

XVII  ВЕЛИКДЕНСКИ  МУЗИКАЛЕН  ФЕСТИВАЛ – ВАРНА 2016

 

 

 

Светослав Борисов дирижира любимия си „Дон Паскуале”

 

21 март 2016, 19.00

 

Главен диригент на Държавна опера Варна Светослав БорисовНовината около главния диригент на Държавна опера Варна Светослав Борисов е, че той спечели поредния си международен конкурс и от есента на тази година поема и длъжността първи диригент на Оперния театър в Магдебург – Германия. Първият ангажимент в 3-годишния му договор е откриването на следващия оперен сезон с „Фауст” от Гуно.

Преди това за Опера в Летния театър във Варна той ще подготви премиерата на „Силата на съдбата” от Верди. А само преди няколко дни в Истанбук Светослав Борисов успя да обогати репертоара си с още едно заглавие - балета „Корсар”, с който успешно дебютира на сцената на Истанбулската опера.

 

Във Варна ще го аплодираме на 21 март като диригент на една от любимите му опери „Дон Паскуале” от Доницети. В тази камерна творба с четири главни персонажа, които се намират непрекъснато в някакъв екшън, той особено държи динамиката да бъде овладяна и синхронизирана в музикално и сценично отношение. Затова изисква лекотата и ефирността, които излъчват ансамблите на сцената, да бъдат подкрепени от оркестрината. „Трудността при „Дон Паскуале” не бива да се търси непременно и само в нотния текст, а в необходимостта музиката да звучи дантелено и брилянтно”, обича да казва Светослав Борисов.

Впрочем целият екип, начело с режисьора Кузман Попов, също има подчертан сантимент към тази комична опера и с удоволствие се впуска в пресъздаването на сватбените неудачи с попрестарелия вече Дон Паскуале. В главните роли басът Евгений Станимиров - Дон Паскуале, Ирина Жекова - Норина, Пламен Димитров - Доктор Малатеста и Георги Султанов - Ернесто, заедно с натоварените със специални задачи хористи и оркестърът със сигурност ще се погрижат една от най-добрите постановки на Варненския оперен театър да очарова публиката за пореден път.    

 

 

Вижте видео:

https://www.youtube.com/watch?v=PDW2tQOteBQ

 

 

 

 

19 март, събота, 11.00 ч., е време за любителите на камерната музика. В матинето «Музикални откровения от Русия», с произведения на П. И. Чайковски и Дм. Шостакович, ще вземат участие солистите на Държавна опера Варна Линка Стоянова  и  Галина Великова. Капелмайсторът на «Колегиум Варна» Ангел Василев ще модерира концерта в познатия си стил, който особено допада на публиката.

Основната идея, споделя той, е да напомним, че българските музиканти са откърмени с творбите на Чайковски и Шостакович - две огромни планети от музика, за които думите никога не стигат. Чайковски ще прозвучи с характерните за неговото творчество «Четири годишни времена». Валерий Георгиев сам е избрал ария на Герман от операта «Дама Пика», която Ангел Василев е оркестрирал специално за него.

От творчеството на Шостакович ще чуем най-напред двете изключително оригинални триа за две сопрани и тенор от Еврейския му албум, които впечатляват със съвременната си  лирика.

Следващ акцент ще бъде Камерна симфония номер 8, опус 110 от Шостакович, създадена по повод Отечествената война. В нея авторът е използвал инициалите на името си като тема от 4 тона, които минават през цялата творба. Страстите от симфонията в края на концерта ще разведри всеизвестният „Романс” на Шостакович.

 

 

 

На 17 и 18 март, четвъртък и петък, 19:00 – 21:00, почитателите на балетното изкуство във Варна ще имат възможност да се насладят на майсторството на звездите на Софийска опера и балет в спектаклите «Дон Кихот» по музика на Лудвиг Минкус и «Зорба Гъркът» по музика на Микис Теодоракис.

 

Четири столетия героят на Сервантес, рицарят на печалния образ вълнува читатели, художници, поети, композитори, хореографи, прославен е в безброй картини, скулптури, музикални произведения.

Световната премиера на балета "Дон Кихот" е в московския Болшой театър през далечната 1869 г. В началото на миналия век Ал. Горски също поставя "Дон Кихот" и оттогава режисьорите се доверяват на очароващата изпълнители и публика хореография на Петипа-Горски, както впрочем прави и проф. Луканов. И ако припомняме тези факти, то е защото наистина балетът е от вечните любими творби, мерило за професионализъм и съвършенство. Проф. Луканов е постигнал с постановката неповторимо тържество на младостта и таланта, на прекрасното. Художник на декора е Иван Попов,художник на костюмите-Цветанка Петкова-Стойнова.

Танцуват водещите солисти на Софийска опера и балет Марта Петкова, Никола Хаджитанев, Емил Йорданов, Цецо Иванов, Катерина Петрова и Кирил Иванов.

 

 

На 18 март, петък, 19:00 – 21:00, след класическата хореография в «Дон Кихот», балетната трупа на Софийска опера и балет ще танцува и съвременна хореография с почерка на Лорка Масине, либретист и режисьор на «Зорба Гъркът». Митът за Зорба винаги е бил приет като символ на човешкия стремеж към свободата. За първи път историята е обезсмъртена в новелата на великия гръцки писател Никос Казандзакис, по която е написан сценарий за филма от Михаел Какоянис, а през 1988 г. е създадена балетната версия от Лорка Масине по музиката на знаменития гръцки композитор Микис Теодоракис.

Балетът "Зорба Гъркът", чиято световна премиера се е състояла на 6 август 1988 г. на сцената на Арена ди Верона е мега шоу в две действия и 22 картини. Този спектакъл винаги е имал голям касов успех, игран е в над 30 страни и е посетен от над 3 милиона зрители. "Зорба Гъркът" става още от момента на своята премиера истинско културно събитие, което аплодира целият свят. В България балетът е поставен от Лорка Масине за първи път на 12 май 1995 г. на сцената на НДК. „Зорба Гъркът”, една от най-успешните продукции в балетната история на Националната опера и балет, във Варна ще представят водещите балетни артисти на трупата Атанас Неделчев, Росен Канев, Катерина Петрова, Емил Йорданов и Кирил Иванов.

 

 

«Царицата на чардаша” на 14 март 2016

 

На 14 март, понеделник, 19:00 – 22:00, на сцената ще излезе «Царицата на чардаша”- оперетата на всички времена, която печели зрителитес изключителната си мелодика, пълнокръвно изградени характери и интригуващи ситуации.

Силното въздействие на творбата се крие в единството между музика и драматургия, а най-новата варненска постановка от 2015 г. на известния наш режисьор Николай Априлов се характеризира с подчертано театрализирания прочит с много съвременни препратки в текста  - нещо, което много допада на зрителите.

Оркестъра и драматичните обрати в спектакъла на 14 март ще направлява диригентът Ганчо Ганчев, концертмайстор е Божидар Бенев. В ролята на Силва ще се представи за втори път пред варненска публика младото сопрано Ина Петрова. Нейни партньори са Велин Михайлов - Бони, Бойка Василева - Цилика, Пламен Долапчиев - Едвин, Сребрина Соколова - Щаси, Владислав Владимиров - Вайлерсайм, Закар Гостанян -Генерал Ронсдорф и познатият с комедийния си талант актьор от Варненския драматичен театър Пламен Георгиев в ролята на Мишка.

СЛЕДОБЕДНО СОАРЕ

13 март, 16.00, Ротонда (фоайе, първи балкон)

 

Артист-хористите на Държавна опера Варна, които напоследък се вписват като отделен ансамбъл в културния афиш на оперния театър, канят варненци на 13 март, 16.00, фоайе, първи балкон, на поредния си тематичен концерт.

След като представиха концерти с италианска и френска музика, сега са подготвили  Следобедно соаре с творби от руски композитори.

В програмата са подбрали популярни арии и дуети от опери и оперети, романси и песни от по-новото време, които изразяват богатата руска душевност. Ще прозвучат Дует на Татяна и Олга из операта „Евгений Онегин” от Чайковски, ария на Марфа из операта „Царска годеница” на Римски Корсаков, Ария на Пепита из оперетата „Волният вятър” от Дунаевски, романс на Антонида из операта „Иван Сусанин” от Глинка,  „След шумния бал” от Чайковски, „Песен на Славея” от Алябиев, „Пролетни води” от Рахманинов, „Мъгливо утро” от Абаза и други. Няма да липсва романтичното „Я помню чудное мгновение”  от Глинка по емблематичното стихотворение на Пушкин:

 

Аз помня чудното видение

как ти пред мене прелетя,

като прекрасно мигновение,

като пречиста красота...

 

Лирични творби от Есенин и Лермонтов ще допълнят емоционалната атмосфера на Следобедното соаре, в което участват Антоанета Маринова, Красимира Митева, Димитър Илиев, Марина Иванова, Галина Великова, Илко Захариев, Благовеста Статева, Димитър Ряхов, Християна Христова. Съпровод на пиано Жанет Бенун и Соси Чифчиян.

 

 

 

Пламен Георгиев за своя Хаджи Генчо, сватбите и хумора

Интервю на Виолета Тончева с актьора от Варненския драматичен театър преди дебюта му в ролята на Хаджи Генчо от оперетата „Българи от старо време”, постановка на Държавна опера Варна, посветена на Националния празник

 

2 март 2016, 19.00

Сближи ли се вече с Хаджи Генчо?

Да, да, сближих се и още как. Моят герой Хаджи Генчо е доста известна личност, но аз се надявам да го направя още по-известен :) Ходил на поклонение в Йерусалим и станал хаджия, той смята, че всичко знае, макар че като килиен учител методът му на обучение май се изчерпва само с бастуна. Освен това е завистлив, лаком и хитър, мисли постоянно за изгодата си, все гледа нещо „да прелапа” и разтакава кандармите около годежа със стратегическата цел да изпие колкото може повече оки вино на бъдещия си сват. Как да не харесаш такъв човек J

 

Хаджи Генчо български патент ли е?

Едва ли е български патент, но хаджигенчовци много често се срещат у нас, доста устойчив тип са.

 

Дали все пак не изпитваме носталгия по „тежките сватби” от онова време...

Зависи. Ако тряба да правя паралел - някога родителите са обявявали пред сватбарите кой какво дарява на децата си, това е било тяхната гордост. То и сега даряваме, но не е толкова видно какво. Някога всички сватби са ставали по един и същ начин, в духа на фолклорната традиция, днес са модни сватбените агенции по американски модел. Сред тях обаче се срещат и такива, които предлагат  в офертата си сватбена церемония в духа на Българското възраждане, с автентични национални носии и това е начин да изразиш патриотизма си. Така че избор днес има, но май сватбите не са ни достатъчно...  

 

 

 

Страсбург, 2 март 2016, 20.00, „Сейнт Пол”

 

На 2 март от 20 часа в църквата „Сейнт Пол” в Страсбург българските оперни певци Цветелина Василева, Бойко Цветанов и Даниела Димова ще изнесат концерт по повод Националния празник на България Трети март и българското президентство на Комитета на министрите в Съвета на Европейския съюз.

Ето поканата за концерта в интернет:

ОПЕРНИ СЪКРОВИЩА

Една музикална вечер с оперните гласове с международна известност: Цветелина Василева (сопрано), Бойко Цветанов (тенор)  и Даниела Димова (сопрано).

Трима световноизвестни български оперни певци - Цветелина Василева, Бойко Цветанов и Даниела Димова пристигат в Страсбург за концерт, посветен на Националния празник на България и на българското президентство на Комитета на министрите в Съвета на Европейския съюз.

Освен класически оперни арии на композитори като Верди, Пучини, Моцарт и др., програмата ще представи пред страсбургчани оперни арии от български композитори, чийто творби са вдъхновени от фолколора на страната (Панчо Владигеров, Добри Христов, Парашкев Хаджиев).

България е призната за своята оперна вокална традиция, която е изградила големи солисти като Борис Христов, Николай Гяуров, Райна Кабаиванска, Николай Гюзелев, Гена Димитрова и др.

Солист на Операта в Цюрих и ученик на Борис Христов, Бойко Цветанов се представя за първи път в Страсбург. Често той се изявява в Европа и Япония,  заедно с Цветелина Василева.

След като е открита от международната критика на фестивала в Уексфорд, звездата на Василева изгрявав  Берлин, Брюксел, Амстердам, Глазгоу, Севиля, Сантандер, Сантяго, Кардиф, Токио, Торонто, Москва, Прага, Санкт Петербург и др. с роли като Мими в „Бохеми”, „Амелия” в „Бал с маски”, Леонора в „Трубадур”, Тоска, Аида и др.

В концерта ще участва и Даниела Димова, директор на Опера Варна, която жъне успехи на фестивали и сцени в целия свят.

Тримата оперни певци ще бъдат акомпанирани от пианистката Екатерина Николова, композитор, перкусионист и пианист, завършила Музикалната консерватория в Страсбург.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     Резервации: excm67000@gmail.com
facebook.com.culturebulgarestrasbourg

 

 

 
 
 
Солистите на Държавна опера - Варна Димитринка Райчева и Арсений Арсов гостуват в "Минути за култура" на ТВ "Черно море" с водещ Кирил Аспарухов
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

27 февруари, 18.00

 

Програмната седмица на Държавна опера Варна ще завърши на 27 февруари, събота, 18 часа, с тематичен камерен концерт, под наслов «Музикални откровения от Русия». В концерта с прозведения на П. И. Чайковски и Дм. Шостакович ще вземат участие солистите на Държавна опера Варна Даниела Димова, Линка Стоянова и Валерий Георгиев. Капелмайсторът на «Колегиум Варна» Ангел Василев ще модерира концерта в познатия си стил, който особено допада на публиката.

Основната идея, споделя той, е да напомним преди националния ни празник Трети март, че българските музиканти са откърмени с творбите на Чайковски и Шостакович - две огромни планети от музика, за които думите никога не стигат. Чайковски ще бъде представен с характерните за неговото творчество «Четири годишни времена» и два романса, като Даниела Димова ще изпълни «Нощ», едно истинско проникновение на автора, а Линка Стоянова ще поднесе «Славеят». Валерий Георгиев сам е избрал ария на Герман от операта «Дама Пика», която Ангел Василев е оркестрирал специално за него.

От творчеството на Шостакович ще чуем най-напред двете изключително оригинални триа за две сопрани и тенор от Еврейския му албум, които много отдавна не са изпълнявани. Те впечатляват със съвременната си  лирика, която «Колегиум Варна» ще пресъздаде с особено внимание.  

 

Следващият акцент в концерта «Музикални откровения от Русия» ще бъде Камерна симфония номер 8, опус 110 от Шостакович, създадена по повод Отечествената война. В нея авторът е използвал инициалите на името си като тема от 4 тона, които минават през цялата творба. Страстите от симфонията в края на концерта ще разведри всеизвестният „Романс” на Шостакович.

 

 

 

„Българи от старо време” – нашето ДНК

Николай Априлов - режисьор 

Интервю на Виолета Тончева с режисьора Николай Априлов преди премиерната постановка

2 март, 19.00

Един ден преди Националния празник, на 2 март, 19.00, Основна сцена, Държавна опера Варна и най-добрият наш оперетен режисьор Николай Априлов ни предлагат нова среща с „Българи  от старо време”, с музиката на Асен Карастоянов, написана по либрето на Коста Райнов. Едва ли има българин, който да не познава сюжета, залегнал в основата на едноименната повест на Любен Каравелов, пренесен от литературната и в музикалната класика. „Българи от старо време” отдавна е нарицателно понятие, което ни напомня епохата на Възраждането от средата на XIX век, настройва ни патриотично, умилява ни.

 

- Заради какво „Българи от старо време” е най-играната българска оперета, знае най-добре нейният режисьор Николай Априлов...

- С голямото разнообразие на изразни средства, съюзила музиката с театъра по един чудесен начин, „Българи от старо време” остава най-желаната и най-възторжено приета българска оперета. То е заради героите, заради духа, заради стремежа към свобода. Не само физическата свобода, но и свободата на нравите, защото това е вечният конфликт между Дядо Либен и Хаджи Генчо. И още заради прекрасната музика с толкова българско звучене, заради шевиците и костюмите, заради всичко, което е заложено в нашето ДНК.

 

- Какво е новото при „старите” българи?

- Във Варна сега ще играем за 70-ти път „Българи от старо време” и тази дълголетност, заедно с препълнените зали, е нашата най-голяма награда.

 

В постановката сега внасям редица новости и препратки към днешния ден. Имам и нов Хаджи Генчо, в изпълнение на великолепния комедиен актьор от Варненския драматичен театър Пламен Георгиев, Ина Петрова пък е новата му дъщеря Лиляна, Велин Михайлов е новият ратай Иван. Те влизат с голяма амбиция в екипа и аз вярвам в успешните им дебюти. А Стефан Рядков, познат с прекрасното си превъплъщение като Дядо Либен - и от постановките на „Българи от старо време” в други градове, сега във Варна ще се появи за 300-тен път в този образ.

 

- Има ли нещо, което още не знаем за „Българи от старо време” и което сега ще научим от тях? 

 - От това пътешествие с Хаджи Генчо и Дядо Либен публиката ще почувства по-дълбоко хорските нрави от епохата на Възраждането, противопоставени на радикално променящия се български бит.

 

 

 

TOP