Искате ли да получавате новини от нас - за премиери, промоции и др.?

НОВИНИ И ИНТЕРВЮТА > ДЪРЖАВНА ОПЕРА - ВАРНА:

АКТУАЛНО ЗА НАС

ВИЖТЕ ВСИЧКИ НОВИНИ -
  • Емил Иванов: Астрономията и операта са двете страсти в моя живот
    28 Ноември 2022 by MIro, in Актуални новини
    Емил Иванов: Астрономията и операта са двете страсти в моя живот
    Именитият тенор ЕМИЛ ИВАНОВ пред ВИОЛЕТА ТОНЧЕВА за влиянието на географската ширина върху...
    Read More +
  • Поставиха паметна плоча в памет на балетмайсторите Галина и Стефан Йорданови
    28 Ноември 2022 by MIro, in Актуални новини
    Поставиха паметна плоча в памет на балетмайсторите Галина и Стефан Йорданови
    Паметна плоча в чест на балетмайсторите Галина и Стефан Йорданови бе поставена край Летния театър...
    Read More +
  • МАЕСТРО ЕМИЛ ТАБАКОВ НА 75
    25 Ноември 2022 by MIro, in Актуални новини
    МАЕСТРО ЕМИЛ ТАБАКОВ НА 75
    Има много произведения, които харесвам и още не съм издирижирал Искам да композирам и нова...
    Read More +

Актуални новини


Старт на 69-ия творчески сезон на Държавна опера Варна с премиерната постановка «Царицата на чардаша» и изложба на Жолт Сабоки
 
На 15 септември от 18 часа, един час преди спектакъла на „Царицата на чардаша”, в експозиционното пространство на партерното фоайе зрителите ще бъдат посрещнати от изложбата „Крепости в Карпатския басейн – Х-ХVІІІ век” на известния унгарски фотограф Жолт Сабоки. Изложбата, която е предоставена от Унгарския културен институт в София, ще бъде открита лично от директора на института, г-жа Дьорди Димитров и ще съпътства спектаклите на Основна сцена в продължение на един месец.

  На територията на Унгарското кралство са построени повече от петстотин крепости, предимно върху антични и ранно-средновековни основи. Много от тях са изградени след голямото монголско нашествие през ХІІІ век, но по-късните епохи значително ги променят, а през ХVІІІ век, след края на войните с турците и австрийците, настъпва бавната им разруха. Фотоизложбата „Крепости в Карпатския басейн – Х-ХVІІІ век” от Жолт Сабоки дава възможност на зрителите да опознаят това огромно културно-историческо богатство.

Жолт Сабоки (1941–2009) завършва журналистика, работи като стругар, занимава се активно с фотография. Става прочут с поредица самостоятелни изложби в Унгария и други европейски страни. Още от 1974 година се насочва към фотографско изследване на отделни културни центрове и пояси, с което става основоположник на жанра научно-историческа фотографска книга в Унгария.
В резултат от неговите пътешествия се раждат многобройните му фотографски албуми с монографичен характер, съдържащи съответните научно-исторически студии. Два от тях са пряко свързани с България – “Книга за иконите” (1981) и “Български манастири” (1983). През 1988 година Жолт Сабоки получава заслужено признание за своя талант – удостоен е с наградите “Бела Балаж” и “За унгарското изкуство”.
 След откриване на изложбата старт на новия оперен сезон ще даде най-новата варненска постановка на „Царицата на чардаша” от Имре Калман - една динамична, елегантна и подчертано танцувална версия с много препратки към съвремието на Николай Априлов. Негови съмишленици в постановъчния екип са художниците Радина Близнакова и Лилия Бабунова, заедно с хореографите Татяна Янева и Иво Адов.
 „Царицата на чардаша” може и да навършва 100 години през 2015-та, но те никак не й личат», твърди известният с пристрастието си към оперетния жанр режисьор. Колко прав е той доказа по блестящ начин юлската премиера на Царицата в Опера в Летния театър. Спектакълът впечатлява както с изключителната мелодика на музикалната партитура, така и с драматургията и пълнокръвно изградените характери. В единството между музика и драматургия се крие и изключителното въздействие на „Царицата на чардаша”.

«Това може едновременно да бъде пиеса, която да се играе в драматичен театър, може да се изпълнява и концертно със солисти и оркестър, и разбира се, да се постави като спектакъл. В нито една от тези три различни сценични форми „Царицата на чардаша” няма да загуби от силата и очарованието си. Надявам се зрителите, също като мен, да бъдат привлечени от енергично раздвижените гледки на балета, на унгарския чардаш, на мащабното хорово присъствие. Изисква се широк замах, който да подведе и подчини всички тези компоненти на основната идея на спектакъла, а тя е простичка - любов, любов и пак любов!», обобщава концепцията си Николай Априлов.

На диригентският пулт на 15 септември ще застане гост-диригентът Атанас Варадинов. В главните роли ще повторят успеха си от лятната премиера Олга Михайлова-Динова (Силва), Борис Луков (Едвин), Бойка Василева (Цецилия), Веселин Вачев (Едвин), Лиляна Кондова (Щаси) и в останалите роли - Людмил Петров, Владислав Владимиров, Петър Петров, Закар Гостанян и познатият с комедийния си талант актьор от Варненския драматичен театър Пламен Георгиев.

Магнетичният “Carmen Dance” на 18 септември

 

Силвия АнгеловаВече повече от година на голям интерес се радва «Carmen Dance” -  уникалната опера-балет, авторски прочит на прочутия сюжет на едно от  най-големите имена в съвременния руски и световен балет Сергей Бобров, з. а. на Русия. Това е мащабен спектакъл, в който, освен балетни артисти, под палката на главния диригент Светослав Борисов, участват също оркестър, хор и солисти на Държавна опера Варна, с режисьор на оперните сцени Кузман Попов.
 

В горещия любовен триъгълник, гениално пресъздаден от музиката на Жорж Бизе, ще чуем солистите на Държавна опера Варна Валерий Георгиев (Дон Хозе), Пламен Димитров (Ескамилио) и Линка Стоянова (Микаела). В ролята на страстната циганка този път ще се превъплъти солистката на Държавна опера Варна мецосопраното Силвия Ангелова.

В същите главни роли ще танцуват варненските балетни артисти Евгения Минкова (Кармен), Павел Кирчев (Дон Хозе), Румен Стефанов (Ескамилио), Илияна Славова (Микаела), Мартин Чикалов (Данкайро) и Ренета Михайлова (Бандитка). Пресъздавайки своите персонажи, те следват веруюто на Сергей Бобров за хореографията като слово, което изразяваш не с дума, а с танц. А паралелът между оперните и балетни изпълнения удвоява емоцията и силата на въздействието, превръщайки «Carmen Dance” в истински магнетичен спектакъл.  

 

 

"Севилският бръснар" очаква своите почитатели на 17 септември

 

Свилен НиколовНа 17 септември от 19.00 ч., под диригентството на Светослав Борисов, своите умения да се справя с всякакви заплетени житейски ситуации ще покаже «Севилският бръснар». Завладяващата постановка на комичната творба от Джоакино Росини е дело на изтъкнатите италиански творци - режисьора Антонио Петрис, сценографа Грета Подеста, костюмографа Салваторе Русо и хореографа Джузепе Паренте. Различното в режисьорския прочит е обогатяването на сценичното действие с марионетен театър, чийто директор и режисьор е, разбира се, Фигаро. Този похват предоставя допълнителни възможности за изява на артистите.

В главната роля публиката ще аплодира любимия си Фигаро Свилен Николов, Граф Алмавива ще бъде прецизният във всяко отношение Асений Арсов, а Ирина Жекова ще представи красивата и умна кокетка Розина. В този великолепен солистичен състав се вписват и старият мърморко, домогващ се до любовта на Розина, Доктор Бартоло, в изпълнение на Гео Чобанов, и интригантът Дон Базилио – знакова партия за всеки бас, в която Евгений Станимиров показва най-добрите си качества. За артистичното внушение на целия спектакъл специален принос има и Бойка Василева в ролята на Берта.

 

 

 

Вечер на Тримата варненски тенори на 11 септември

 

Една емоционална среща с тенорите Валерий Георгиев, Стоян Финджиков, Пламен Долапчиев и пианиста Руслан Павлов

Форматът Трима тенори, превърнат от Павароти, Доминго и Карерас в апотеоз на красивата оперна музика, има успех в цял свят. Хората харесват трима тенори. И въобще тенорите. Вероятно защото човешката природа е така устроена, че се стреми към високото, към трудно постижимото. Другите гласове също имат високи тонове, но в това отношение тенорите си остават най-впечатляващи. Дори в родината на операта Италия, вместо „Отиваме на опера”, често казват: „Отиваме да чуем тенора”.
Във Варненската опера тенорите са повече от трима, но само трима от тях, най-добрите, естествено, ще чуем на 11 септември от 18 часа в Градската художествена галерия. Солистите на оперния театър в морския град Валерий Георгиев, Стоян Финджиков и Пламен Долапчиев ще ни предложат едно емоционално преживяване, с кодовото название

ВЕЧЕР НА ТРИМАТА ВАРНЕНСКИ ТЕНОРИ.

Пианистът РУСЛАН ПАВЛОВ не само ще акомпанира на тенорите, но ще се изяви и като солист. Талантливият варненец с европейска кариера се завърна неотдавна в родния си град, за да покори с изящния си стил и родните ценители на класическата музика. Незабравима остава онази наша първа среща с изключителната му интерпретация на Концерт за пиано и оркестър номер 1 от Брамс.
Двигател на музикалния проект Вечер на Тримата варненски тенори, спечелил подкрепата на фонд „Култура” при Община Варна, е СТОЯН ФИНДЖИКОВ. Последното му артистично превъплъщение в ролята на Император Алтум от „Турандот” в Опера в Летния театър бе оценено високо от Хелене Хаберман, специалната кореспондентка на „Der neue Merker - списание за опера и балет във Виена и цял свят”. Освен успешен оперен певец, Стоян Финджиков е и композитор на оригинална съвременна музика. Публиката изпрати с аплодисменти неговите произведения, прозвучали премиерно през есента на миналата година. Със сигурност такава ще бъде нейната реакция и сега, на 11 септември, когато Руслан Павлов ще представи композициите на Стоян Финджиков „Тъга” и „Чаша уиски”.

ВАЛЕРИЙ ГЕОРГИЕВ, завършил НМА „Панчо Владигеров” първоначално с валдхорна, а след това и с оперно пеене, определено предпочита втората си специалност. Като солист на Държавна опера Варна амбициозният певец бързо натрупа богат репертоар с главните тенорови партии в редица постановки, сред които „Кармина Бурана”, „Трубадур”, „Риголето”, „Травиата”, „Веселата вдовица” и други. Валерий Георгиев записа името си в българската оперна история и като първият Граф Ори в първата постановка у нас на едноименната комична опера.

ПЛАМЕН ДОЛАПЧИЕВ харесва ролята си на Едвин в „Царицата на чардаша”, защото тя експонира неговите вокални и артистични качества. Зрителите ценят умението му да пресъздава характерни персонажи в толкова различни призведения като „Исус Христос суперзвезда”, „Андре Шение”, „Турандот” и т.н. Витален и динамичен е Пламен Долапчиев не само на сцената, а и на пътя, където буквално се сраства с любимия си мотоциклет. Опера и мотори – светът на Пламен Долапчиев. Ако ви трябва, търсете го на едно от двете места – операта или мото базата Smile

И така. Трима тенори. Различни като тембър, характер и темперамент. Тримата варненски тенори с техните и вашите любими арии и ансамбли от опери на Верди, Пучини, Леонкавало. Разбира се и с онези безсмъртни любовни канцонети, които ни връщат усещането за романтика и ни карат да погледнем с други очи на човека до нас...

Станете и вие част от това вълнуващо събитие!

ВХОД СВОБОДЕН

 

Във Варна за пръв път се провежда Майсторски клас по оперно пеене и дирижиране с прочутия американски баритон Густаво Хименес и италианския белкантов диригент Стефано Сегедони, постоянен гост-диригент на Държавна опера Варна.

Международният проект е резултат от партньорството между Държавна опера Варна, Международния фестивал за камерна музика „Three Bridges” в Минесота, Mo-Mus - Modena Musica от Италия и американската фондация S.O.L.A. от Лос Анжелис.

Заедно със студенти от Германия, САЩ, Франция и Русия, шанс да работят с маестро Хименес и маестро Сегедони получават и солистите на Държавна опера Варна Валерий Георгиев – тенор и Силвия Ангелова – мецосопран.

Майсторският клас ще завърши със специален концерт на участниците в двете програми – по оперно пеене и дирижиране , за който е ангажиран и  Оркестърът на Държавна опера Варна.

Концертът ще се проведе на 5 септември от 19 до 20.30 часа на Основна сцена на Театрално-музикален продуцентски център Варна. В програмата са включени арии, дуети и оркестрови творби от италиански и френски опери - „Травиата”, „Риголето”, Бохеми”, „Тоска”, „Кармен”, „Норма”, „Италианката в Алжир” и „Севилският бръснар”.

Вход за това интересно музикално събитие е свободен.

Афиш - Септември 2015

 

 
ТМПЦ – ДЪРЖАВНА ОПЕРА ВАРНА

69-ти творчески сезон (2015-2016)

СЕПТЕМВРИ 2015

15 септември, вторник, 19 часа Основна сцена
ЦАРИЦАТА НА ЧАРДАША

  • Оперета от Имре Калман
  • Диригент АТАНАС ВАРАДИНОВ
  • Сценична версия и режисура НИКОЛАЙ АПРИЛОВ
  • Художници РАДИНА БЛИЗНАКОВА и ЛИЛИЯ БАБУНОВА
  • Хореография ТАТЯНА ЯНЕВА, ИВО АДОВ
  • С ВЛАДИСЛАВ ВЛАДИМИРОВ, БОЙКА ВАСИЛЕВА, БОРИС ЛУКОВ, ЛИЛЯНА КОНДОВА, ВЕСЕЛИН ВАЧЕВ, ОЛГА МИХАЙЛОВА-ДИНОВА, ЗАКАР ГОСТАНЯН,
  • ЛЮДМИЛ ПЕТРОВ, ПЕТЪР ПЕТРОВ, ПЛАМЕН ГЕОРГИЕВ

 

17 септември, четвъртък, 19 часа
СЕВИЛСКИЯТ БРЪСНАР

  • Опера от Джоакино Росини
  • Диригент СВЕТОСЛАВ БОРИСОВ
  • Режисьор АНТОНИО ПЕТРИС (Италия)
  • Сценография и костюми САЛВАТОРЕ РУССО (Италия)
  • Хореограф ДЖУЗЕПЕ ПАРЕНТЕ (Италия)
  • Диригент на хора СТЕФАН БОЯДЖИЕВ
  • С участието на АРСЕНИЙ АРСОВ, ГЕО ЧОБАНОВ, ИРИНА ЖЕКОВА, СВИЛЕН НИКОЛОВ, ЕВГЕНИЙ СТАНИМИРОВ, СТОЯН ФИНДЖИКОВ, БОЙКА ВАСИЛЕВА, РОСЕН РАНГЕЛОВ

 

18 септември, петък, 19 часа
КАРМЕН ДАНС

  • Опера-балет по музика на Жорж Бизе
  • Постановка СЕРГЕЙ БОБРОВ – з. а. на Русия
  • Диригент СВЕТОСЛАВ БОРИСОВ
  • Режисьор на оперните сцени КУЗМАН ПОПОВ
  • Диригент на хора СТЕФАН БОЯДЖИЕВ
  • Балетни солисти ЕВГЕНИЯ МИНКОВА, ПАВЕЛ КИРЧЕВ, РУМЕН СТЕФАНОВ, ИЛИЯНА СЛАВОВА, МАРТИН ЧИКАЛОВ, РЕНЕТА МИХАЙЛОВА, НИКОЛАЙ ДИМИТРОВ и др.
  • Оперни солисти СИЛВИЯ АНГЕЛОВА, ВАЛЕРИЙ ГЕОРГИЕВ, ПЛАМЕН ДИМИТРОВ, ЛИНКА СТОЯНОВА

24 септември, четвъртък, 19 часа
РИГОЛЕТО

  • Опера от Джузепе Верди
  • Диригент БОРИСЛАВ ИВАНОВ
  • Режисьор КУЗМАН ПОПОВ
  • Художник МАРИЯ ДИМАНОВА
  • Диригент на хора СТЕФАН БОЯДЖИЕВ
  • С участието на АРСЕНИЙ АРСОВ, ПЛАМЕН ДИМИТРОВ, ИРИНА ЖЕКОВА, ЕВГЕНИЙ СТАНИМИРОВ, СИЛВИЯ АНГЕЛОВА, ВЯРА ЖЕЛЕЗОВА, ГЕО ЧОБАНОВ, СВИЛЕН НИКОЛОВ, СТОЯН ФИНДЖИКОВ, ЛЮДМИЛ ПЕТРОВ, БЛАГОВЕСТА СТАТЕВА, ЙОРДАН КОЦЕВ, КРАСИМИРА МИТЕВА

25 септември, петък, 19 часа

  • ОПЕРEТНА ГАЛА     
  • Симфоничен оркестър, хор и балет на Държавна опера – Варна
  • Диригент ГАНЧО ГАНЧЕВ
  • Режисьор КУЗМАН ПОПОВ
  • Солисти ОЛГА МИХАЙЛОВА-ДИНОВА, ДАНИЕЛА ДИМОВА, ПЕНЬО ПИРОЗОВ, ПЛАМЕН ДИМИТРОВ, ЛИЛЯНА КОНДОВА, СИЛВИЯ АНГЕЛОВА и др.

28 септември, понеделник, 18 часа
МАГЬОСНИКЪТ ОТ ОЗ

  • Мюзикъл от Х. Арлън
  • Диригент ГАНЧО ГАНЧЕВ
  • Режисьор КОСТАДИН БАНДУТОВ
  • Хормайстор и корепетитор МИГЛЕНА ШИШЕВА
  • Сценограф ТОДОР ИГНАТОВ
  • Хореограф КОНСТАНТИН ИЛИЕВ
  • Балетмайстор БИСТРА БЪЧВАРОВА
  • Театрален педагог ПЕТЯ ПЕТКОВА
  • Вокален педагог ГАЛИНА СТАНИШЕВА
  • Спектакъл с участието на Варненската детско-юнoшеска опера

29 септември, вторник, 19 часа
ЖИЗЕЛ

  • Балет по музика на Адолф Адам
  • Постановка и хореография СЕРГЕЙ БОБРОВ - з.а. на Русия
  • Диригент ВИЛИАНА ВЪЛЧЕВА
  • Асистент-хореографи ОЛЕСЯ АЛДОНИНА, ДЕМИД ЗИКОВ
  • Худ. ръководител на балета ЕКАТЕРИНА ЧЕШМЕДЖИЕВА
  • Солисти ИЛИЯНА СЛАВОВА, ПАВЕЛ КИРЧЕВ, ЮРИКА АОКИ,
  • МАРТИН ЧИКАЛОВ, ДАНИЕЛ ОБРЕШКОВ, ГАЛИНА ВЕЛЧЕВА, ЕВГЕНИЯ МИНКОВА, РУМЕН СТЕФАНОВ, ЛИЛЯНА ГЕОРГИЕВА, ГЕРГАНА ГЕОРГИЕВА

STATE OPERA VARNA

SAISON 2015-2016

SEPTEMBER 2015


15  September, 7 pm

CZARDAS QUEEN

  • Operetta by Emmerich Kalman
  • Conductor ATANAS VARADINOV
  • Director NIKOLAY APRILOV
  • Stage&Costume design RADINA BLIZNAKOVA, LILIYA BABUNOVA  
  • Choreography TATYANA YANEVA, IVO ADOV
  • Starring VLADISLAV VLADIMIROV, BOYKA VASSILEVA, BORIS LUKOV, LILYANA KONDOVA, VESSELIN VATCHEV, OLGA MIHAYLOVA-DINOVA, LYUDMIL PETROV, PLAMEN GEORGIEV, and others

17  September, 7 pm
IL BARBIERE DI SIVIGLIA

  • Opera by Gioachino Rossini
  • Conductor SVETOSLAV BORISOV
  • Director ANTONIO PETRIS (Italy)
  • Stage&Costume designer SALVATORE RUSSO (Italy)
  • Choreographer GIUSEPPE PARENTE (Italy)
  • Choir Conductor STEFAN BOYADZHIEV
  • Starring ARSENIY ARSOV, GEO CHOBANOV, IRINA ZHEKOVA, SVILEN NIKOLOV, EUGENIY STANIMIROV, STOYAN FINDZHIKOV, BOYKA VASILEVA, ROSSEN RANGELOV

18  September, 7 pm
CARMEN DANCE

  • Оpera-Ballet by George Bizet
  • Director and Choreographer SERGEY BOBROV - Russia
  • Conductor SVETOSLAV BORISOV
  • Director KUZMAN POPOV
  • Choir Conductor STEFAN BOYADJIEV
  • Ballet – Soloists EYGENIA MINKOVA, PAVEL KIRCHEV, RUMEN STEFANOV, ILIYANA SLAVOVA, MARTIN CHIKALOV, RENETA MIHAYLOVA, NIKOLAY DIDMITROV
  • Opera – Soloists SILVIYA ANGELOVA, VALERIY GEORGIEV, PLAMEN DIMITROV, LINKA STOYANOVA

24  September, 7 pm
RIGOLETTO

  • Opera by Giuseppe Verdi
  • Conductor BORISLAV IVANOV
  • Director KUZMAN POPOV
  • Stage&Costume designer MARIA DIMANOVA
  • Choir Conductor STEFAN BOYADZHIEV
  • Starring ARSENIY ARSOV, PLAMEN DIMITROV, IRINA ZHEKOVA, EUGENIY STANIMIROV, SILVIYA ANGELOVA, VYARA ZHELEZOVA, GEO CHOBANOV, SVILEN NIKOLOV, STOYAN FINDZHIKOV, LYUDMIL PETROV and others

25  September, 7 pm
OPERETTA GALA

  • Conductor GANCHO GANCHEV
  • Director KUZMAN POPOV
  • Orchestra, choir and ballet by State Opera Varna
  • Soloists OLGA MIHAYLOVA-DINOVA, DANIELA DIMOVA, PENYO PIROZOV,  PLAMEN DIMITROV, LILYANA KONDOVA, SILVIYA ANGELOVA and others

28  September, 6 pm
THE WIZARD OF OZ

  • Musical by Harold Arlen
  • Conducting and staging GANCHO GANCHEV
  • Director KOSTADIN BANDUTOV
  • Stage Design TODOR IGNATOV
  • Choreography KONSTANTIN ILIEV
  • With the participation of Varna Youth Opera

29  September, 7 pm
GISELLE

  • Ballet by Adolphe Adam
  • Director and Choreographer SERGEY BOBROV - Russia
  • Conductor VILIANA VALTCHEVA
  • Soloists ILIYANA SLAVOVA, PAVEL KIRCHEV, IURIKA AOKI, MARTIN CHIKALOV, DANIEL OBRESHKOV, GALINA VELTCHEVA, EYGENIA MINKOVA, RUMEN STEFANOV, LILYANA GEORGIEVA, GERGANA GEORGIEVA

 

 

Фотоизложба на Жолт Сабоки преди „Царицата на чардаша” на 15 септември

Унгарският културен институт ще гостува на Държавна опера Варна в началото на нейния 69-ти творчески сезон. На 15 септември от 18 часа, един час преди спектакъла на „Царицата на чардаша”, в експозиционното пространство на партерното фоайе зрителите ще бъдат посрещнати от изложбата „Крепости в Карпатския басейн – Х-ХVІІІ век” на известния унгарски фотограф Жолт Сабоки. Изложбата, предоставена от Унгарския културен институт в София, ще съпътства спектаклите на Основна сцена в продължение на един месец.

На територията на Унгарското кралство са построени повече от петстотин крепости, предимно върху антични и ранно-средновековни основи. Много от тях са изградени след голямото монголско нашествие през ХІІІ век, но по-късните епохи значително ги променят, а през ХVІІІ век, след края на войните с турците и австрийците, настъпва бавната им разруха. Фотоизложбата „Крепости в Карпатския басейн – Х-ХVІІІ век” от Жолт Сабоки дава възможност на зрителите да опознаят това огромно културно-историческо богатство.

 Жолт Сабоки (1941–2009) завършва журналистика, работи като стругар, занимава се активно с фотография. Става прочут с поредица самостоятелни изложби в Унгария и други европейски страни. Още от 1974 година се насочва към фотографско изследване на отделни културни центрове и пояси, с което става основоположник на жанра научно-историческа фотографска книга в Унгария.
В резултат от неговите пътешествия се раждат многобройните му фотографски албуми с монографичен характер, съдържащи съответните научно-исторически студии. Два от тях са пряко свързани с България – “Книга за иконите” (1981) и “Български манастири” (1983). През 1988 година Жолт Сабоки получава заслужено признание за своя талант – удостоен е с наградите “Бела Балаж” и “За унгарското изкуство”.

 След откриване на изложбата старт на новия оперен сезон ще даде най-новата варненска постановка на „Царицата на чардаша” с режисьор Николай Априлов. Диригент Атанас Варадинова. Художници Радина Близнакова и Лилия Бабунова, хореография Татяна Янева и Иво Адов.
В главните роли ще видим Олга Михайлова-Динова, Веселин Вачев, Бойка Василева, Борис Луков и Лиляна Кондова. В екипа, заслужил аплодисментите на премиерния юлски спектакъл в Опера в Летния театър, участват още Людмил Петров, Пламен Георгиев, Закар Гостанян и Пламен Петров.

 

Шестото издание на Опера в Летния театър – Варна 2015 завършва на 25 август с голяма Оперна гала, под диригентството на известния турски диригент Селман Ада, с водещи солисти на Държавна опера Анкара и Държавна опера Варна. Участват Симфоничен оркестър, хор и балет на Държавна опера Варна. В концерта ще чуем гостите от Турция Гьоркем Езги Йълдъръм - сопран, Юнюшан Кулолу – тенор, Тинджай Куртолу - бас и Димитринка Райчева - сопран, Елена Чавдарова-Иса – мецосопран и Пламен Димитров – баритон. В програмата са включени арии и ансамбли из опери на Верди, Бизе, Пучини, Чайковски, Селман Ада. През есента екипът ще представи същия гала концерт, вече под диригентството на артистичния директор на Държавна опера Варна Борислав Иванов, на Международния фестивал в Аспендос – Турция.

СОЛИСТИТЕ

Басът ТУНДЖАЙ КУРТОЛУ е роден през 1970 г. в Анкара.
Завършва висше музикално образование в родния си град. Едва 19-годишен се присъединява към екипа на Държавната опера в Анкара като артист-солист. Представя се последователно като Дон Базилио („Севилският бръснар”,Росини), Тимур („Турандот”,Пучини), Спарафучил („Риголето”, Верди), Филип и Великият Инквизитор („Дон Карлос”, Верди), Зарастро („Вълшебната флейта”, Моцарт), Княз Гремин („Евгений Онегин”, Чайковски), Атила от едноименната опера на Верди, Фигаро и Доктор Бартоло („Сватбата на Фигаро”, Моцарт), Командора („Дон Жуан”, Моцарт), Закария („Набуко”, Верди). Участва в Международните музикални фестивали в Аспендос и Истанбул, изпълнявайки ролите на Рамфис и Цар от „Аида”, Спарафучил от „Риголето”, Закария от „Набуко”, Осмин в „Отвличане от сарая”, Атила, Тимур, Ландграф от „Танхойзер” на Вагнер и др. Ролята на Осмин от оп. "Отвличане от сарая" на Моцарт изпълнява в продължение на 15 сезона в Южна Корея, Китай, Италия, Екатеринбург - Естония. През 1996 г. по повод XI конкурс на името на Борис Христов, Тунджай Куртолу участва в специален концерт в Консерваторията „Джузепе Верди”. В следващите години излиза на различни фестивали и печели много престижни награди от конкурси, гастролира в Хърватия, Дания, Австрия, Русия, Белгия, Италия и др. Пее в най-престижоните оперни театри и концертни зали в света, вкл. Линкълн център в Ню Йорк,  Вашингтон, Кралската академия в Брюксел, Щатсопер в Хамбург и др.
В последните години се занимава и с педагогическа дейност, преподава в Башкент и Ескишехир, както и в Анадолския държавен университет.

Роденият в Истанбул тенор ЮНЮШАН КУЛОЛУ е завършил Държавната консерватория към Университета по изкуства „Мимар Синан”. Специализирал при проф. Том Краузе, проф. Криста Лудвиг и Биргит Нилсон. Ю. Кулолу е носител на множество награди от престижни международни конкурс като ХІ Межд. конкурс ”Чайковски” в Москва, „Кралица Соня” в Осло, оперните конкурси в Дрезден и други градове на Германия, Хелзинки и др. Дебютът му на оперната сцена е в ролята на Ерик от оп. „Летящият холандец” на Вагнер в Регенсбург – Германия. Следват ролите на Зигмунд от „Валкюра” на Вагнер, Княз в „Русалка” (Дворжак), Каварадоси от „Тоска” (Пучини), Измаел от „Набуко”, Самсон от „Самсон и Далила”, Канио от „Палячи”, Флорестан от „Фиделио” на Бетовен, няколко знакови тенорови роли от опери на Вагнер и др. Тенорът се изявава главно по оперните сцени на Турция Германия, Швейцария, Испания, Ирландия, САЩ, Хонг Конг и др. През 2011 година печели наградата „Доницети” като най-добър млад певец на Турция.   
Юнюшан Кулолу е известен с интерпретацията си на Али Баба в оп. „Али Баба и четиридесетте разбойници” от Селман Ада. Той е изпълнител на ролята, освен в родината си и във Вупертал - Германия, където пее на немски език. Освен като оперен солист се изявява и като солист в симфоничния и кантатно-ораториалния репертор, в соловите тенорови партии в Осма симфония на Малер, Девета симфония на Бетовен, „Кармина Бурана” на Карл Орф и др. Във връзка с 200 години от рождението на Вагнер представя на фестивала в Байройт соловите тенорови партии от тетралогията „Пръстенът на нибелунга” с Истанбулската филхармония „Борусан” и участва в концерт в City Hall на Байройт. В репертоара му присъстват немски, френски, руски, английски, шведски и финландски песни. Получава покани за концертни изпълнения с песенен репертоар и е награден с престижната награда „Лъвът на Финландия” за принос към популяризирането на финландската музика.
Бъдещите му ангажименти включват ролите на Герман от „Дама Пика” на Чайковски в Mittelsächisches Theater (Германия), Форесто от „Атила” и Айзенщайн от „Прилепът” на сцената на Националната опера и балет в Анкара, Бакхус в „Ариадна от Наксос” (Р. Щраус) в Истанбулската опера и др.

ГЬОРКЕМ ЕЗГИ ЙЪЛДЪРЪМсопран е солистка на Държавната опера и балет в Анкара. Родена пре 1981 г. в Анкара, тя започва музикалните си занимания с пиано и виолончело в музикалния отдел на Анадоската художествена гимназия в Анкара. През 1999 г. постъпва  в Държавна консерватория «Хаджетепе» и се дипломира през 2006 г. първа по успех. В следващите години специализира във Виенската музикална академия (метода Feldenkreis), както и в Дюселдорф, Германия при проф. Х. Дорч. След дипломирането си Гьоркен Езги Йълдърм пее в различни оперни театри на Австрия, Люксембург, Белгия, Германия. От края на 2006 г. е солистка на Държавната опера и балет в Анкара. Изпълнява ролята на Блонда от оп. «Отвличане от сарая» на Моцарт и гастролира с Операта на Анкара в Русия, Южна Корея, Естония, Китай, Италия. Пее в Токио с Президентския симфоничен оркестър на Турция. Участва в престижни фестивали в Турция, Австрия, Швейцария, в концерти със симфоничните оркестри на Ескишехир, Измир, Бурса, Билкент, Президентския симфоничен оркестър и оркестърът на Анталия.

ДИМИТРИНКА РАЙЧЕВА – сопран е родена в Добрич. Завършва НУИ „Любомир Пипков” и НМА „Проф. Панчо Владигеров” в София. През 1994 г. участва в Първия национален конкурс “Млади музикални дарования” и получава наградата, учредена от проф. Павел Герджиков за най-добро изпълнение на българска песен и специалната награда, учредена от г-жа Валери Попова. През септември 1996 г. участва в Международния младежки фестивал “Бряг на надеждата” (Добрич) и за  отличното си изпълнение във финалния кръг е удостоена с Грамота и Награда за най-добро представяне от страната домакин. През 1998 г. завършва висшето си образование  и взема участие в студентския спектакъл  “Медиумът” от Джан Карло Меноти, където изпълнява ролята на Мисис Нолън, под режисурата на акад. Пламен Карталов. Следват участия в концерти и спектакли в България и чужбина. През септември 2008 г. е финалистка на Конкурса за млади оперни певци в Алкамо, Сицилия, а през октомври същата година е наградена със специално отличие на конкурса “Мирике” в Контурси Терме, Италия. Там получава и покана за участие в няколко курса на известната оперна певица Лелла Куберли и диригента Даниеле Молес.

На XIV-тия Международен конкурс за млади оперни певци “Борис Христов” (2009 г.) след успешен сценичен дебют в ролята на Амелия от операта “Бал с маски” на Дж. Верди е удостоена с Трета награда, бронзов медал и диплом. От 2010 г. започват участията й в постановките „Рейнско злато”, „Пръстенът на нибелунга” и „Валкюри” на Рихард Вагнер на сцената на Националната опера и балет. През юли 2011 г. с успех изпълнява ролята на Амелия от оп. „Бал с маски” на Верди в премиерен спектакъл в рамките на ММФ „Варненско лято” – копродукция на Националната опера и балет и Държавна опера Варна. От октомври 2011 г. е част от постоянния солистичен състав на Държавна опера Варна. През месец май 2013 участва в премиерните спектакли на „Залезът на боговете” от Р. Вагнер, постановка на Националната опера и балет София, където изпълнява три роли под режисурата на акад. Пламен Карталов и диригентската палка на Ерих Вехтер (Германия). Следва участието й през месец юни в „Рейнско злато”, „Валкюри” и „Залезът на боговете”, като част от цялостното представяне на тетралогията „Пръстенът на нибелунга” по повод честванията на 200 годишнината от рождението на Р. Вагнер.

В репертоара й присъстват ролите на Аида от едноименната опера на Верди, Леонора от „Трубадур”, Елизабет от „Дон Карлос”, Тоска от едноименната опера на Пучини, Абигайл от „Набуко”, Мадалена от «Андре Шение» и др.

ЕЛЕНА ЧАВДАРОВА-ИСА – мецосопран е родена в семейство на музиканти. Завършила е Пловдивското музикално училище и Държавната музикална академия “Панчо Владигеров” – София в класа на доц.Ирена Бръмбарова. Специализирала е в Студия за млади оперни певци към Софийската опера. През сезон 1992/93 г. дебютира в ролята на Мадалена от оп. “Риголето” на Верди в Пловдивската опера, където е солистка и до днес. От 1997 г. е постоянен гост на Софийската опера. Елена Чавдарова е лауреат и носител на награди от три престижни международни  оперни конкурси: ІІІ награда от Конкурса за млади оперни певци “Борис Христов” (1996), Първа специална награда от конкурса в Билбао (Испания – 1996) и поощрителна награда от конкурса в Токио през 1997 г. В репертоара на певицата са почти всички най-известни мецосопранови главни солистични роли от оперите на Джузепе Верди: Амнерис (Аида), Еболи (Дон Карлос), Азучена (Трубадур), Фенена (Набуко), Мадалена (Риголето), Реквием;
Сузуки (Мадам Бътерфлай) на Джакомо Пучини, Кармен от едноименната опера на Жорж Бизе, Лола от Селска чест на Пиетро Маскани, Олга от Евгений Онегин на Чайковски, Кончаковна от Княз Игор на Ал. Бородин и др. Елена Чавдарова-Иса гастролира в най-реномираните оперни театри на Европа, Азия и Латинска Америка. Пяла е с Миланската филхармония под диригентството на Рикардо Шайи, участвала е в постановка на оп. “Княз Игор” на сцената на Дойче опер в Берлин. Певицата е гостувала на сцената на Националната опера в Лисабон, Рио де Жанейро, в Театро Ариага – Билбао, “Аудиторио” – Мадрид, и др. испански театри, Нов национален театър – Токио, “Елизабет хол”, “Мюзикхале” – Хамбург и др. театри и концертни зали. Партнирала е на известни оперни певци като Луис Лима, Николай Геда, Гена Димитрова, Никола Гюзелев, Бойко Цветанов, Кармела Римиджо и др.

ПЛАМЕН ДИМИТРОВ – баритон е роден през 1977 г. във Варна. Завършва през 2002 г.  НМА „Проф. Панчо Владигеров” в София със специалност оперно пеене в класа на проф. Благовеста Карнобатлова-Добрева.
Младият певец изгражда десетки централни баритонови роли, които му донасят признание на много оперни сцени в Италия, Франция, Германия, Испания, Гватемала, Дания, Япония, САЩ и др. Oт 2010 г. е солист на Държавна опера – Варна. Репертоарът му включва образите на Шонар и Марсел в „Бохеми”, Барон Скарпия от „Тоска”,  Шарплес от „Мадам Бътерфлай” и Пинг от „Турандот” на Джакомо Пучини; Рембо в „Граф Ори” от Джоакино Росини; Родриго в „Дон Карлос”, Амонасро в „Аида”, Граф ди Луна в „Трубадур”, Жорж Жермон в „Травиата”, Риголето в „Риголето” и Ренато в „Бал с маски” от Джузепе Верди; всички баритонови сола в „Кармина Бурана” от Карл Орф, Папагено от „Вълшебната флейта”, Мазетто от „Дон Жуан” от В. А. Моцарт; Ескамилио от „Кармен” от Жорж Бизе, Енрико от „Лучия ди Ламермур” на Гаетано Доницети, Алфио от „Селска чест” на Пиетро Маскани, Тонио и Силвио от „Палячи” на Руджиеро Леонкавало, Осман Бей от ‘”Луд Гидия” на Парашкев Хаджиев, Гунтер и Алберт от „Залезът на Боговете”, Алберих от „Рейнско злато” на Рихард Вагнер, Яго от „Отело”, Ренато от „Андре Шение”, а последната му великолепна интерпретация на Макбет от едноименната опера на Верди е 30-та в неговата творческа биография.


ПРОГРАМА НА ОПЕРНАТА ГАЛА

Първа част

1. Увертюра към оп. „Травиата“ – Верди

2. Хор и балет от ІІІ д. на оп. „Травиата” - Верди

3. Дует на Джилда и Риголето от ІІІ д. на оп. „Риголето“ – Верди
    изпълняват Гьоркем Езги Йълдъръм и Пламен Димитров

4. Ария на Каварадоси от оп. „Тоска“ – Пучини
    изпълнява Юнюшан Кулолу (E lucevan le stelle... )

5. Дует на Дездемона и Отело от І д. на оп. „Отело“ – Верди
    изпълняват Димитринка Райчева и Юнюшан Кулолу (Già nella notte densa)

6.    Ария на Княз Гремин от ІІІ д. на оп. „Евгений Онегин” – Чайковски
    изпълнява Тинджай Куртолу

7. Ария от оп. „Али Баба и четиридесетте разбойници” – музика Селман     Ада
    изпълнява Гьоркем Езги Йълдъръм

8. Ария от оп. „Забранена любов” – музика Селман Ада
    изпълнява Тинджай Куртолу

9. Ария на Елвира и мъжки хор от оп. „Ернани” – Верди
    изпълнява Димитринка Райчева

9. Мъжки хор от І д. на оп. „Ернани” – Верди


Втора част

1. Хор и Ария на Азучена от оп. „Трубадур” – Верди
изпълнява Елена Чавдарова-Иса

2. Ария на Отело от ІІІ д. на оп. „Отело“ – Верди  
изпълнява Юнюшан Кулолу (Dio! Mi potevi scagliar...)

3. Ария на Филип ІІ от оп. „Дон Карлос” – Верди
изпълнява Тинджай Куртолу

4. Увертюра към оп. „Кармен“ – Бизе

5. Хабанера на Кармен от едноименната опера на Жорж Бизе
изпълнява Елена Чавдарова-Иса

6. Ария на Ескамилио от оп. „Кармен” – Бизе
изпълнява Пламен Димитров с хор

7. Ария на Герман от оп. „Дама Пика” – Чайковски   
изпълнява Тинджай Куртолу (Що наша жизнь – игра!)

8. Дует на Аида и Амнерис от оп. „Аида” – Верди
изпълняват Димитринка Райчева и Елена Чавдарова-Иса

9. Триумфална сцена от оп. „Аида” – Верди
    изпълняват Димитринка Райчева, Елена Чавдарова-Иса, Юнюшан Кулолу, Пламен Димитров, Тинджай Куртолу, хор и балет

 

 

Заради дъждовното време снощният спектакъл на "Дон Паскуале" в Летния театър се отлага за днес - 21 август от 19 часа на сцената на Варненската опера.

Билетите важат без заверка, могат да се презаверят и за Оперната гала на 25 август от 21 часа в Летния театър.

 

Държавна опера Варна поставя за трети път в своята история комичната опера „Дон Паскуале” от Гаетано Доницети. Темата за възрастния мъж, който иска да си намери млада жена, но бива измамен, е много популярна още от времето на commedia dell’arte, не отстъпва по актуалност и в наши дни.

Главният режисьор на оперния театър Кузман Попов умело и с много вкус е внесъл в спектакъла съвременно звучене, адекватно на XXI век. За успеха на операта допринасят младите и талантливи диригенти на Държавна опера Варна Светослав Борисов и Стефан Бояджиев, както и отличните солисти, оркестърът и хорът. Декорите пристигнаха от Teatro Comunale di Modena в Италия, а костюмите са дело на художничката Елена Иванова.

Брилянтната музика на Доницети, комичните ситуации и щастливата развръзка заслужиха овациите на публиката на зимната сцена още през април. А на 20 август от 21 часа, на откритата сцена на Летния театър във Варна, в рамките на ММФ „Варненско лято”, ще се състои и официалната премиера на „Дон Паскуале”. Солистичният състав е подбран от екипа на Държавна опера Варна, допълнен с внука на големия български актьор Петър Слабаков - Георги Султанов в ролята на Ернесто. Дебют в образа на Дон Паскуале ще направи великолепният бас Евгений Станимиров. Палавата Норина ще изпълни очарователното сопрано Ирина Жекова, а в Доктор Малатеста - двигател на събитията, ще се превъплъти баритонът Свилен Николов.

Особеното в тази постановка е, че режисьорът Кузман Попов е отредил еднакво важна роля и за солистите, и за хористите, и това се оказва една добра предпоставка за хомогенността и плътността на целия спектакъл. Еднакво забавен за участници и зрители, «Дон Паскуале» несъмнено ще завладее и международната публика на Опера в Летния театър.

 

 

 

Държавна опера Варна търси контрабасисти

 

Театрално-музикален продуцентски център Варна - Държавна опера обявява конкурс за контрабасисти, който ще се проведе на 17.09.2015 г. от 10.00 часа. Конкурсът ще се проведе в сградата на оперния театър в 3 тура. В първия тур кандидатите представят задължителна пиеса - I част oт Концерта за контрабас на Д. Драгонети в Ла мажор, а във втория - пиеса по избор. В третия тур са включени оркестрови трудности от следните творби: Увертюра към операта "Сватбата на Фигаро" на Моцарт; Poco piu mosso Solo от IV действие на операта "Отело" от Верди и Речитатив от IV част нa Симфония N 9 от Бетовен. Конкурсът включва и проверка на нотно четене на прима виста.

Документи за участие: заявление, автобиография и копие от диплом за завършено образование се предават в отдел „Човешки ресурси” стая 216  или се изпращат на еmail: nikolova.radka@gmail.com, както и по пощата до: ТМПЦ Варна – Държавна опера Варна, Варна 9000, пл. „Независимост” 1.
Нотният материал се предоставя на кандидатите pри поискване.

Срок за подаване на документи 16.09.2015 г.
Подробности на тел. 052 66 50 17; 0882 520 352
Експерт ЧР Радка Николова

 

В Деня на Варна, Свето Успение Богородично 15 август 2015 г., Оркестърът на Държавна опера Варна бе заедно с варненци и гостите на Варна на площад "Независимост".

Изцяло обновеното пространство на площада пред операта и съдебната палата трудно побра хилядното множество, любопитно да види откриването на единствения в България фонтан със специална програма от звук и светлина.

Под вдъхновената палка на своя главен диригент Светослав Борисов музикантите изпълниха популярни творби, които допълнително повишиха и без това високия градус на настроението. Светослав Борисов с очевидно удоволствие дирижираше както музикантите, така и участието на публиката.

По-късно пред оркестъра застана и Страцимир Павлов за "Аве, Мария" на Сара Брайтмън, под чиято мелодия фонтанът извиси за пръв път своя 41 м висок воден стълб, съчетавайки в една невероятна феерия звук, вода и светлина.Тази искряща премиера на водното шоу с музика на живо бе кулминацията на емоционалния ден, завършил към полунощ с празнични илюминации!

 

На 18 август от 21 часа в Опера в Летния театър 2015 Държавна опера Варна ще представи своята емблематична «Аида». С нея оперният театър достойно се е представял на престижни сцени в България и по света. Заслугата е както на стилната режисура на Кузман Попов, впечатляващата сценография и костюми на Лора Маринова и красивата хореография на Калина Богоева, така и на солистите.

Под диригентската палка на маестро Борислав Иванов, доайена на българските диригенти, познат на 4 континента, сега в «Аида» ще аплодираме великолепните Камен Чанев, Агунда Кулаева, Пламен Димитров и Таня Иванова. Камен Чанев, един от най-големите съвременни тенори, разнасящи славата на българското оперно чудо по света, ще изпълни, разбира се, ролята на Радамес. 

В ролята на Аида ще му партнира сопраното Таня Иванова, с нейния овладян, еднакво въздействащ както в ниския, така и във високия регистър, глас. В ролята на нейната съперница Амнерис ще гостува Агунда Кулаева,   солистка на Новая Опера Москва и на Болшой театър, една от най-ярките и търсени мецосопрани в последните години. Публиката на Опера в Летния театър я познава като Кармен от едноименната опера на Бизе и като Еболи от „Дон Карлос” на Верди. Като Амнерис тя спечели сърцата и на столичани във варненския гастрол на «Аида» в София през 2012 г.

Образите на върховния жрец Рамфис и на Амонасро ще пресъздат водещите солисти на оперните театри в София и Варна Ангел Христов и Пламен  Димитров. В останалите роли ще видим още варненски солисти - Гео Чобанов като Царя на Египет, Галина Великова като Жрицата и Борис Луков като Вестителя.

 

Промоция партер 20% само на 15 и 16 август

На 22 август от 20 часа, втората филмова вечер от ММФ „Любовта е лудост”, ФКЦ и ТМПЦ - Държавна опера Варна ще предложат на публиката оригинален концерт под наслов „100 години българско кино”. Симфоничният оркестър на оперния театър с концертмайстор Красимир Щерев ще дирижира Нелко Коларов, който ще бъде и на пианото. Известният варненски творец е подбрал знакови музикални творби от най-популярните филми в историята на българското кино, направил им е нови аранжименти и ги е вписал в една изключително емоционална програма с известни изпълнители.

Началния тон ще даде Дони с песента „Нашият град” на Борис Карадимчев, която в култовия филм „Оркестър без име” (1982) изпълняват Чочо Владовски и група „Тангра”.

Следват Мариана Попова и Орлин Горанов с песента „Закъснели срещи” на Петър Ступел, записана за филма „Мъже в командировка” (1969) от Мария Нейкова и Михаил Белчев. Мариана Попова и Орлин Горанов ще представят и онази обичана песен на Борис Карадимчев „Хора и улици”, която помним в интерпретацията на Мими Иванова и Борис Годжунов от филма „Момчето си отива” (1972).
По-нататък към Мариана Попова ще се присъедини Иван Лечев, за да изпеят „Вървят ли двама” – прекрасната песен на Мария Нейкова от изключителния филм на Методи Андонов „Козият рог” (1972).

Нети ще повтори на живо изпълнението си на „Луната спи”, композиция на Дони за филма „Емигранти” (2001). Творческият и семеен тандем Дони и Нети ще представи още „Замълчи, замълчи” - доста по-стара, но не по-малко популярна песен на Петър Ступел, която звучи в една от първите легенди на българското кино „Любимец 13” (1958).

Мултимедия с откъси от филмите ще придружава концерта, на който водещи ще бъдат Искра Радева и Любен Чаталов. Той ще бъде и солистът в песента „Тече, всичко тече”, създадена от Симеон Пиронков за „Васко да Гама от село Рупча”, приключенския филм, с който са израстнали поколения български деца. На сцената ще посрещнем и младите таланти  от детската вокална група „Весели щурчета”.

„Клетва” на Кирил Маричков и култовата група „Щурците” от не по-малко култовия филм „Вчера” (1988) ще ни припомни Валди Тотев.

Людмил Дончев – Лъки ще изпълни две творби, които свързваме с Васил Найденов - „След края на света” на Стефан Димитров за едноименния филм (1998) и „Адаптация” от Митко Щерев, също за едноименния филм (1981). В дует с Маргарита Хранова, Лъки ще представи и музикалната емблема на филма „Оркестър без име” (1982) „Оставаме”, по музика на Борис Карадмичев.

Концертът с българска филмова музика не може да мине без магнетичната инструментална тема от филма „Осъдени души” (1975), бею „Приятелство” от Александър Бръзицов с тромпета на Михаил Йосифов, както и без „Замириса на море” - една песен на Стефан Димитров, отдавна надживяла своя филм „Забранено за възрастни” (1987) и повече от подходяща за завършек на музикалната вечер от МФФ „Любовта е лудост”.     

Билети: Билети за концерта „100 години БГ кино” по 10, 15, 20 и 25 лв ще намерите на касата на ФКЦ.
Weekend Promo: Не пропускайте да се възползвате от промоцията, валидна единствено за уикенда. Само на 15 и 16 август партерните билети за концерта „100 години БГ кино” ще се продават с 20% отстъпка.
 

 

"Преди спектакъл моля Гена Димитрова да бъде с мен"


Интервю на Виолета Тончева с Габриела Георгиева – Турандот в  „Турандот” на 14 август в Опера в Летния театър

Какво място заема Турандот във Вашия репертоар?

Пея Турандот от 2009 година и тя е една от любимите ми партии. Усещам се добре в тази роля, може би защото харесвам силни жени, а Турандот е изключително силен и в началото дори отрицателен образ. Самата аз никога не съм била такава и за мен е предизвикателство да пресъздам на сцената нещо, което в живота не бих направила. С тази нагласа се впускам и изцяло се отдавам на този образ.

Вие сте ученичка на Гена Димитрова, а тя беше една невероятна Турандот. Влияе ли Ви това?

Гена Димитрова, макар и да е изпяла най-много Тоски в творческата си кариера, си остава най-голямата Турандот. Имам записите й и редовно ги слушам, но никога непосредствено преди спектакъл на „Турандот”. Причината е, че когато чуя нейната интерпретация на Турандот, винаги си казвам, изпълнението й е нечовешко, гениално, никой от нас не може да го повтори и всички тези размишления, заедно с обожанието ми към нея, ме разконцентрират и донякъде обезсърчават. Няма да забравя как самата Гена ми повтаряше: „Не ме слушай, избягвай да ме имитираш, ти си различен глас”. За съжаление тя почина през 2005 година, когато аз все още не бях влязла в тежкия сопранов репертоар с Джоконда, Абигайл, Лейди Макбет, Турандот.

Липсва Ви...

О, да. Понякога имам чувството, че е някъде наоколо, всъщност преди спектакъл винаги я моля да бъде с мен, да пее с мен. Така беше и на 7 юни т.г. в София, когато по повод 10 години от кончината й, пях в нейна памет. Бях изключително развълнувана, дори се разплаках в онзи кулминационен момент, когато трябва да отсекат с един замах главата на принца. Добре, че точно тогава нямам да пея и - слава богу, успях да се събера.

Арията на Турандот е кратка, но много тежка, интензивна, напрегната. Турандот влиза, всички погледи са вперени в нея, абсолютна тишина, в която арията изведнъж прогърмява и въздейства като удар в слънчевия сплит. „Написах най-трудната ария за сопрано”, признава по този повод самият Пучини.

Сложна музика за сложна героиня, която колкото и да е силна, накрая също става подвластна на любовта...

Всички мислят, че Турандот е само силната и властна жена, но се оказва, че освен ледената принцеса, тя е и истинска жена, жена, която може да се влюби. „Много хора съм унищожила, не ме е страх от никого, но от теб се изплаших, ти ме притесни, затова те намразих и затова те обикнах”, казва Турандот на Калаф. Точно в този момент става пречупването, тогава Турандот капитулира пред силния, пред достойния за нея мъж. Всяка жена търси по-силния от нея мъж.

С какви впечатления идвате от Метрополитън опера, където работихте като дубльор на Анна Нетребко?

Да, бях cover на Нетребко за Лейди Макбет и съм щастлива, че успях да се впиша в атмосферата на този грандиозен оперен театър. Там се работи на друго ниво, с огромен екип от хора, които правят всичко възможно за да се почувства артистът сигурен и да покрие най-високите критерии за певческо и артистично майсторство. Най-малко трима специалисти се фокусират върху изпълнението на всеки солист - един асистент-диригент, един суфльор, който също е диригент, както и един езиков специалист, който следи за произношението. Тримата непрекъснато си водят записки и ти ги връчват веднага след репетицията. Длъжен си да се съобразиш и да се коригираш, дори ако си изпял едно по-отворено „а” например. На следващата репетиция трябва да си отстранил всички посочени грешки. Това е едно много дълбоко навлизане в детайлите на произведението и постановката, което натоварва, но и помага неимоверно за израстването на артиста.

Веднъж в Цюрих ме поканиха да пея в „Набуко” в последния момент, без задължителните репетиции. Асистент-диригентът успя само да изрази съжалението си, че няма да репетираме, попита ме дали си поемам дъх на едно важно място и ми пожела на добър час. За моя радост се получи блестящ спектакъл, след който получих покана за участие и в „Бал с маски” и за други спектакли.

Защо някой твърдят, че в България вече нямало оперни гласове като предишните?

България продължава да ражда прекрасни гласове, знам го и от опита си като асистент в НМА „Панчо Владигеров”. А съмнението в качеството на българските оперни гласове, за което говорите, идва може би от факта, че за съжаление сега у нас не се работи достатъчно дълго над едно заглавие. Всички много бързаме. Младите искат бързо да стъпят на сцената, бързо светват, но и бързо изгасват. Често от всекиго се иска да пее всичко, но това не е здравословно. Във всички случаи не бива да се избързва с драматичния репертоар, преди физиката да е узряла за него. От друга страна - ако откажеш няколко пъти, могат и да не те поканят повече. Има го и това. Изборът на артиста никога не е лесен, но от друга страна - единствено и само от артиста зависи да вземе правилното решение за собствения си творчески път.

Прочетете още:

Бойко Цветанов – Калаф: „Пял съм Калаф повече от 200 пъти на 3 континента”

Бойко Цветанов отбелязва с „Турандот” своята 60-годишнина

Диригентът Григор Паликаров”: „Турандот” е перла в короната на Опера в Летния театър 2015”

 

„Турандот” е истинска перла в короната на Опера в Летния театър – Варна 2015. И това е така най-малко по 3 причини. „Турандот” не е представяна във Варна от няколко години, а това е лебедовата песен на Пучини, неговата най-прекрасна творба със сложни хармонии, в които прозира новият XX век. Много пъти съм дирижирал „Турандот”, включително с великолепните Бойко Цветанов и Габриела Георгиева – за мен най-зрялата „Турандот”. Всички тези обстоятелства, вярвам, ще превърнат спектакъла на „Турандот” в незабравимо преживяване, на което аз ще се наслаждавам не по-малко от публиката на Опера в Летния театър.

Прочетете още:

Бойко Цветанов – Калаф: „Пял съм Калаф повече от 200 пъти на 3 континента”

Бойко Цветанов отбелязва с „Турандот” своята 60-годишнина

Габриела Георгиева след Метрополитън опера във Варна

 

Радвам се, че ще представя моя Калаф и пред варненската публика. Пял съм тази роля повече от 200 пъти на 3 континента – Европа, Азия и Америка. Разбира се всеки спектакъл е различен, доколкото артистът винаги трябва да бъде адекватен и да съобразява интерпретацията си с тази на диригента, на режисьора, на партньорката. Спомням си гастрола на Софийската опера в Япония през 2001 г., с Гена Димитрова в ролята на Турандот, който постигна феноменален успех. Получихме дори специална покана за аудиенция при японския император, който се оказа, че за пръв път нарушил протокола, за да гледа тъкмо нашата оперна постановка.

Дълго мога да говоря за „Турандот”, моя любима опера. Тя е съчетание между приказност и реалност, при това приказният сюжет завършва с щастлив край, което не се случва често в оперното изкуство. „Турандот” е една красива приказка за любов, в която Калаф минава през всякакви изпитания, за да постигне своята любов. Най-важното е, че неговото постоянство и силната му любов успяват да събудят любов и в сърцето на ледената кралица. Ако разтълкуваме поведението на Калаф и го пренесем в днешно време, рецептата да спечелиш сърцето на любимата би била същата. Трябва наистина да излъчваш безкрайна любов и да не се отказваш от чувствата си, за да предизвикаш взаимност у другия.    
Разбира се всички тези послания не биха стигнали до публиката без безкрайно красивата музика на Пучини.
 

Прочете още:

Бойко Цветанов отбелязва с „Турандот” своята 60-годишнина

Диригентът Григор Паликаров”: „Турандот” е перла в короната на Опера в Летния театър 2015”

Габриела Георгиева след Метрополитън опера във Варна

 

„Турандот” с Габриела Георгиева и Бойко Цветанов на 14 август

В рамките на шестото издание на Опера в Летния театър, на 14 август от 21 часа Държавна опера Варна ще представи лиричната драма "Турандот" от Джакомо Пучини, едно от най-красивите и популярни произведения в оперната литература. Незабравим за варненци остава споменът от първата постановка с голямата Гена Димитрова през 1994 г.

Спектакълът на „Турандот” от Джакомо Пучини, в навечерието на Празника на Варна, се посвещава на 60-годишнината на световноизвестния тенор Бойко Цветанов, когото ще чуем в ролята на Калаф.

В ролята на Турандот ще аплодираме прекрасната солистка на Софийска опера и балет Габриела Георгиева, завърнала се наскоро от Метрополитън опера, където дублира Анна Нетребко в драматичните сопранови партии.
В любимата си роля на Лиу  ще гостува Валерия Сепе, една от най-обещаващите млади италиански сопрани.
Неотдавна тя се представи блестящо на Фестивала на оперното пеене, носещ името на Марио дел Монако, в Сплит, Хърватия.

Останалите персонажи ще пресъздадат солистите на Държавна опера Варна Евгений Станимиров (Тимур), Пламен Димитров (Пинг), Пламен Долапчиев (Понг), Свилен Николов (Мандарин), Стоян Финджиков (Алтум). За ролята на Панг ще гостува тенорът Марк Фаулър, който спечели сърцата на публиката в Опера в Летния театър със своя Неморино от премиерния спектакъл на „Любовен еликсир”. Главният режисьор на Държавна опера Варна Кузман Попов ще представи постановката в своя нова версия, а на диригентския пулт на „Турандот” ще приветстваме големия български диригент Григор Паликаров.


Сюжетът

Жестоката китайска принцеса Турандот нареждала да убият всички женихи, не успели да отговорят правилно на измислените от нея три гатанки. Така Турандот, която притежавала неземна красота и коравосърдечно сърце, отмъщавала за поруганата чест на своя прародителка. Безчет достойни и знатни мъже намерили смъртта си в състезанието. Явил се нов кандидат – принц  Калаф. Твърдо решен да спечели Турандот, той не се вслушал в предупрежденията на влюбената в него робиня Лиу и на болния си и сляп баща Тимур. Състезанието се състояло и Калаф наистина познал трите правилни отговора – Надежда, Кръв и Турандот. Принцесата трудно понесла поражението и помолила своя баща – императора да не я дава за жена на принца. Тогава Калаф предложил ново състезание – ако до сутринта Турандот разкрие името му, той ще се признае за победен. Цяла нощ никой не заспал в Пекин, всички търсели начин да научат как се казва непознатият мъж, единственият, разгадал трудните гатанки на Турандот. Стражата заловила и измъчвала баща му и вярната робиня Лиу, която страхувайки се да не издаде името по време на мъченията, слага край на живота си. В края на нощта Калаф нежно и настойчиво взима Турандот в прегръдките си и когато целувката започва да разтапя леда в сърцето на красавицата, той най-сетне й разкрива тайната си. Турандот разбира, че името му означава Любов!


История на създаването

„Турандот” завършва дългия творчески път на Джакомо Пучини.  Произведението е вдъхновено от екзотичната приказка на Карло Гоци, чийто сюжет възпламенява творческото въображение на композитора.

Идеята за тази опера възниква още през 1919 г. Пучини активно участва в работата над либретото заедно с драматурга Адами и поета Симони, а от април 1921 г. започва да пише музиката, бързайки, сякаш в смътно предчувствие да завърши произведението. Но работата на либретистите продължава до 1924 г. и последните страници от партитурата остават недописани. По желание на самия Пучини, след смъртта му по неговите скици операта е довършена от неговия ученик Франко Алфано. Става въпрос за заключителния дует и финала.

Премиерата на операта „Турандот” се състояла в Миланската скала на 25 април 1926 г. под диригентството на Артуро Тосканини. След като отзвучава последният акорд, написан от Пучини, Тосканини пуска палката и казва: „Тук смъртта изтръгна перото от ръката на композитора”. Певците, оркестърът и публиката в дълбоко мълчание напускат залата. Едва след тази вечер операта се изпълнява изцяло с допълнителните страници, дописани от Франко Алфано.

 

Прочетете още:


Бойко Цветанов – Калаф: „Пял съм Калаф повече от 200 пъти на 3 континента”

Диригентът Григор Паликаров”: „Турандот” е перла в короната на Опера в Летния театър 2015”

Габриела Георгиева след Метрополитън опера във Варна 

ПОЕТИЧЕН РЕЦИТАЛ НА БОЖАНА АПОСТОЛОВА

 

ПОЕТИЧЕН РЕЦИТАЛ НА БОЖАНА АПОСТОЛОВА 

с оперни солисти на 6 август във Варненската опера

Кулминация в Алея на книгата – Варна 2015

6 АВГУСТ, 17.00, Ротонда (фоайе първи балкон), 17.00

Поетичният рецитал на голямата българска поетеса Божана Апостолова, по повод нейната 70-годишнина, който предстои на 6 август от 17 часа в Ротондата (фоайе, първи балкон) на Държавна опера Варна, ще бъде очакваната кулминация в Алея на книгата – Варна 2015. Вход свободен.

Рециталът, събрал интелектуалния елит на България в Пловдив и НДК, София, ще бъде изнесен и във Варна, по специалната покана на Даниела Димова, директор на Театрално-музикален продуцентски център Варна и председател на Постоянната комисия по култура при Общински съвет Варна.

Вместо Теодоси Спасов, който обикновено съпровожда с кавала си поетичните четения на Божана Апостолова, този път музикалната атмосфера на лиричното събитие ще създадат солистите на Варненския оперен театър Гео Чобанов, Вяра Железова и пианистът Руслан Павлов.

Освен като една от най-добрите български поетеси, Божана Апостолова има огромни заслуги за утвърждаването на качествената съвременна българска литература и като издател. Нейното издателство "Жанет 45", в което излизат творбите на най-изтъкнатите съвременни български писатели и поети като Георги Господинов, Милен Русков, Аксиния Михайлова, Стефан Цанев, Захари Карабашлиев, Вера Мутафчиева и други, задава критериите за висок художествен вкус в литературата и книгоиздаването. Неслучайно наричат Божана Апостолова Майка Тереза на българската литература.  

 

Почти библейско

С усмивка на дете човекът слиза
в наивните пространства на страстта.
Да беше Бог, би предвидял, че близо
е кръстът с гвоздеи на любовта.

Днес, 17 юли 2006

Побеляха косите ми, сине.
Годините ми се протриха от носене,
а се катерят все по-нагоре.
С едната си ръка докосвам вече небето,
а с другата се стискам за тебе.
О, Боже,
Каква канара е обичта ми –
страховито надвесена,
едва я задържам с очите си,
за да не падне,
да не затрупа пътя ти, синко,
и обърка посоката.
На сърцето ти...

Из „... едва я задържам”, Божана Апостолова, ИК „Стигмати”, 2008

 

 

Вижте репортажа на Мартин Николов за БНТ 1, "Денят започва с култура", отразяващ Международния балетен форум, в памет на Мая Плисецкая - Варна 2015, както и предстоящата на 6 и 7 август премиера на балета "Жизел.

Участват Сергей Бобров - главен балетмайстор на Държавна опера Варна, з.а. на Русия и Наталия Боброва, негова съпруга и асистентка.  

 
http://bnt.bg/part-of-show/premiera-na-zhizel-va-v-varna

TOP