Конкурси и обяви

ХОДЪТ НА ВРЕМЕТО С „ОРКЕСТЪР БЕЗ ИМЕ“

ХУДОЖНИКЪТ ПЕТЪР МИТЕВ пред ВИОЛЕТА ТОНЧЕВА за творческия пренос на „Оркестър без име“ от филмовия екран в едноименния мюзикъл и музикалната селекция на режисьора Борис Панкин със златни български хитове; за хода на времето и запазеното място на „Оркестър без име“ в него; за 70-те години на миналия век като импулс за сценографската среда и костюмите; за хармонията между цветовете и еклектиката, присъща на самата природа на лутащите се герои; за любимата песен и голямата тема „Оставаме“...

„Оркестър без име“, създал си име на един от култовите български филми, се пренася от екрана в едноименния мюзикъл с премиера във Варна на 4, 5 феврури 2022 г. Как изглежда този творчески пренос?

Филмът на Станислав Стратиев и Людмил Кирков е изходен материал за мюзикъла, още повече че филмът е натрупал своя завидна биография в годините. Но в мюзикъла звучат много повече парчета с хубава българска популярна музика, подбрана от режисьора Борис Панкин. Той е обвързал селекцията на песните с драматургичния материал, така че песните подкрепят сюжетното действие в емоционален и философски смисъл. Това са златни български хитове на „Тангра“, “Щурците“, „Сигнал“, ФСБ, LZ и Силвия Кацарова, Васил Найденов и други изпълнители. Може да се каже, че в мюзикъла Борис Панкин добавя към публичния образ на „Оркестър без име“ най-доброто от златното време на българската естрада.

Мюзикълът „Оркестър без име“ за 40-годишнината на култовия филм

Февруарска премиера 2022 на Държавна опера Варна

На 4, 5 февруари 2022 г. на сцената на Държавна опера Варна предстои премиерата на мюзикъла „Оркестър без име“, реж. Борис Панкин, диригент Страцимир Павлов. Мюзикълът е адаптация по сценария на Станислав Стратиев за едноименния култов филм на режисьора Людмил Кирков от 1982 г. През януари тази година се навършват 40 години, откакто излиза на екран любимият на милиони българи филм. Някои от неговите диалози и реплики вече са придобили статут на крилати фрази, като вездесъщата реплика на певицата Рени „... и още нещо“. Известно е, че на пробни снимки за ролята се явяват около 30 актриси от ВИТИЗ, но манекенката Катерина Евро печели безапелационно ролята, с която продължаваме да я свързваме и днес. 

„ВЪЛШЕБНАТА ФЛЕЙТА“ ОТ 28 ЯНУАРИ СЕ ИЗМЕСТВА НА 23 ФЕВРУАРИ

Уважаеми зрители,
 
Поради заболяване на артист, спектакълът на Държавна опера Варна „Вълшебната флейта“ от Моцарт, предвиден за 28 януари 2022, няма да се състои.
 
Закупените билети са валидни без заверка за същия спектакъл на 23 февруари.
 
Екипът благодари за разбирането.

„Вълшебната флейта“ за 266-годишнината от рождението на Моцарт

28 януари 2022, 19.00, Държавна опера Варна

С преклонение пред великия Волфганг Амадеус Моцарт, роден на 27 януари 1756 г. в Залцбург, на 28 януари 2022 г. Държавна опера Варна ще представи неговата опера „Вълшебната флейта“. Премиерната постановка на диригента Христо Христов и режисьора Антониу Замфир заслужи аплодисментите на публиката в ММФ „Варненско лято“ и Опера в Летния театър 2021.

266-годишнината от рождението на Моцарт е повод да си припомним, че той проявява изключителния си музикален талант още на 3 години, композира на 5, а на 6 свири пред австрийското кралско семейство. Владее клавесин, цигулка и орган, импровизира, създава брилянтни творби. Европа е очарована от изящния стил на композитора, който внася техническа сложност, изтънченост и емоционален заряд във всички познати тогава жанрове - концерти, опери, симфонии. "Вълшебната флейта", последната опера на Моцарт, е вдъхновена от философията на Просвещението и вярата в човешкия разум. Наситена с масонска символика (самият Моцарт е бил масон), тя пресъздава пътя, който човечеството изминава в търсене на познанието: от хаоса, през суеверието, до разума. Гьоте я нарича „утопична и странна приказка, в която се проповядват човешките добродетели: любов, трудолюбие и нравствено съвършенство".

СКЪРБИМ ЗА МАЕСТРО БОРИСЛАВ ИВАНОВ

(02.08.1931 – 22.01.2022)

Нашият любим Маестро Борислав Иванов, диригент, директор, артистичен директор и консултант на Държавна опера Варна, издъхна днес в болница в Москва, обгрижван до последния момент от сина си Борислав...
Скръбта и болката са неизразими...

А е още толкова пресен споменът за 90-годишния му юбилей, който чествахме на 9 август м. г. с грандиозен оперен гала спектакъл в Летния театър... В прекрасна кондиция и безупречен бял костюм, Маестро Борислав Иванов дирижира може би най-емоционалната оперна гала в 70-годишния си творчески път. Дирижира със замах и аристократично достолепие.

На тримата негови възпитаници, поканени също да дирижират, подари по една диригентска палка с пожелание за върхове в изкуството. На сцената изцяло се раздадоха всички солисти на Варненската опера, специалните гости, всички музиканти на Варненската опера, всички хористи на Варненската опера, заедно с колеги от Пловдивската опера. Публиката, запълнила до последен предел Летния театър, не спираше да аплодира многоуважавания и обичан Маестро, ученика на Херберт фон Караян, разнесъл славата на българското оперно изкуство на четири континента, директора на оперните театри във Варна, Пловдив и София, диригента, който където и да работеше по света, никога не прекъсна връзката си с България, а Варна си остана неговият пристан докрай.

ВИЕНСКАТА ЩАТСОПЕРА ИЗЛЪЧВА НА ЖИВО "ДАМА ПИКА" НА ВЕРА НЕМИРОВА

"Piqué Dame". Director Vera Nemirova. Live aus der Wiener Staatsoper im Streaming

 

27 януари 2022 година, https://play.wiener-staatsoper.at/event/95ede247-c536-4f46-bdad-724804a4a152 

 

„ВЕСЕЛАТА ВДОВИЦА“ – ЕДНО ЩАСТЛИВО НАЧАЛО НА ЮБИЛЕЙНАТА ЗА ВАРНЕНСКАТА ОПЕРА 2022 ГОДИНА

2022 – Варненската опера на 75

„Веселата вдовица“ от Лехар – Премиера 21 януари 2022, 19.00, Държавна опера Варна

Брилянтната оперета „Веселата вдовица“ от Франц Лехар открива на 21 януари оперната 2022 година, в която Държавна опера Варна отбелязва своя 75-годишен юбилей. Актьорът и режисьор Александър Мутафчийски, едно от големите имена в съвременното българско оперетно изкуство, прави своя прочит върху постановката на холандеца Марк Кроне от 2012 г. „Музикалният арсенал в творбата е безграничен – виенски валсове, кадифена и нежна кантилена, огнен кан кан и дори славянски ритми и танци, тъй като в сюжета става въпрос за едно измислено княжество, наречено Понтеведро, а зад това име прозира Монтенегро - Черна гора, която по време на написването на оперетата, е била затънала в скандални дългове. Действието във „Веселата вдовица“ се развива в Париж. Барон Зета, посланикът на Понтеведро във френската столица, се опитва всячески да ожени своя секретар граф Данило за богатата вдовица Хана Главари, защото по този начин наследените от нея милиони ще си останат в Понтеведро и княжеството няма да бъде разорено. Зад този сюжет публиката ще открие една великолепна комедия, която се развива мълниеносно с различните ситуации в нея, неочаквани обрати, интриги и недоразумения – толкова характерни белези по принцип за стила „нововиенска оперета“, които в края на краищата водят до щастлива развръзка и тържество на любовта. Винаги обичам да цитирам големия български композитор Димитър Вълчев, който казва, че оперетата е приказка за любовта“, обяснява Александър Мутафчийски. 

 

РАДВАМ СЕ, ЧЕ ЗАПОЧВАМЕ НОВАТА ГОДИНА С ОПЕРЕТА

ВЕЛИН МИХАЙЛОВ - ДЕБЮТ КАТО ВИКОНТ КАСКАДА

"Веселата вдовица" - 21 януари 2022, 19.00, Държавна опера Варна

Много съм радостен, че започваме новата година с оперета – любимият ми жанр, в който се чувствам в свои води. Моят герой Виконт Каскада е френски аристократ и част от висшето общество, което се стреми да получи 500-те милиона на Веселата вдовица. Но както редно и както често се случва в живота, така и тук духовното надделява над материалното. Всички ухажват главната героиня Хана Главари, за да се доберат до богатството й, но тя разпознава истинската любов. А моят герой е от противоположната страна, той преследва своите си интереси, но пък се държи на положение и въобще е готин, много си го харесвам

 

ДА ПРЕГЛЪТНЕШ ОГОРЧЕНИЕТО В ИМЕТО НА ЛЮБОВТА

ИРИНА ЖЕКОВА – дебют в ролята на Хана Главари във „Веселата вдовица“ от Лехар

21 януари 2022, 19.00, Държавна опера Варна

След толкова прекрасни оперни роли и след Марица в „Графиня Марица“ на Вера Немирова, сега отново имам щастието да участвам в оперета. В класическа оперета, много е важно да кажа, че оперетата е класическа. Става дума за „Веселата вдовица“ от Франц Лехар – еталон за оперетния жанр. Радвам се, че ще дебютирам в ролята на Хана Главари, с помощта на Александър Мутафчийски, който знае толкова много за оперетата като „приказка за любовта“, както я нарича самият той. С тази първа за годината премиера на Варненската опера ние отново ще покажем нашата любов към изкуството и специално към тази красива оперета.

Как да преосмислим това, което ни поднася съдбата и как да го преобърнем в наша полза, как да се преборим за нашата любов – това е посланието на творбата. Огорчени от обстоятелствата, които някога са ги разделили, главните герои Хана и Данило се срещат след години отново, за да си припомнят защо са се обичали и да се влюбят отново един в друг. С действията си Хана и Данило доказват, че любовта е най-важното. Тя стои над егоизма и обидата, а понякога трябва да преглътнеш огорчението в името на любовта.

 

МНОГО ОБИЧАМ ОПЕРЕТА, А ЖИВОТЪТ ВСЕ МЕ РАЗМИНАВАШЕ С НЕЯ

БОРИС ЛУКОВ ДЕБЮТИРА В ОПЕРЕТНИЯ ЖАНР С РОЛЯТА НА КАМИЙ

„Веселата вдовица“ от Лехар – 21 януари 2022, 19.00, Държавна опера Варна

Приех предложението да изпея Камий в оперетата „Веселата вдовица“ на Лехар с голямо желание, тъй като аз много обичам оперета, а животът все ме разминаваше с нея. Досега съм пял само опера, а е хубаво докато си млад - смятам се все още за такъв J, да пееш оперета,   жанрът на младите. Още повече, когато става дума за блестяща творба като „Веселата вдовица“. Моят герой Камий изпитва една много истинска и чиста любов към Валансиен на фона на цялата заобикаляща ги куртоазия и лицемерие. Всеки има някакви задни мисли – един иска да се ожени за Веселата вдовица, за да наследи 500 милиона, друг се стреми всячески да влезе в обкръжението на парижката аристокрация, нищо, че идва от някакво испанско село и т.н. В сравнение с всички тези притворни персонажи, моят герой Камий преследва единствено и само любовта на Валансиен, отказва да се ожени за Веселата вдовица и на никаква цена не предава своята любов.

Друга важна причина, заради която приех да участвам, е един мой много любим дует – дуетът между Камий и Валансиен във второ действие. Вече се бях се отчаял, че няма да мога никога да го изпея и никога няма да ме поканят във „Веселата вдовица“, но ето че дойде предложението на директорката Даниела Димова и аз съм много щастлив, че ще мога да дебютирам като Камий в моя роден театър.

МАРИЯ ПАВЛОВА И ИВО ЙОРДАНОВ С ДИПЛОМ ОТ МЕЖДУНАРОДНИЯ МУЗИКАЛЕН ФЕСТИВАЛ В БРЕСТ

Солистите на Държавна опера Варна Мария Павлова и Иво Йорданов се завърнаха с диплом от 34-ия Международен фестивал на класическата музика "Януарски вечери" в Брест, Беларус. Те участваха в два концерта от фестивалната програма, с които защитиха името си на талантливи многожанрови артисти. В Камерния концерт с пиано Иво Йорданов изпълни руска програма, в края на която двамата певци представиха дует на Дон Жуан и Церлина от операта "Дон Жуан" на Моцарт. При закриването на фестивала Мария Павлова бе аплодирана за ария на Жулиета от "Ромео и Жулиета" на Гуно и ария на Саломе от "Иродиада" на Масне, а Иво Йорданов пожъна аплодисменти за арията на Игор в "Княз Игор" от Бородин, една от неговите коронни роли във Варненската опера. Накрая Мария и Иво спечелиха окончателно сърцата на публиката с дует на Мария и Тони от "Уестсайдска история", мюзикъла, в който пресъздавайки образа на своята съименничка Мария Павлова изгражда една от най-хубавите роли в своя репертоар.

ДОГОВОР ЗА ПАРТНЬОРСТВО МЕЖДУ БТА И ТМПЦ ВАРНА

Инициативен комитет за 75-годишния юбилей на Варненската опера

Договор за сътрудничество подписаха днес в Пресклуба на БТА във Варна Генералният директор на Българската телеграфна агенция БТА Кирил Вълчев и директорът на Театрално-музикален продуцентски център Варна – Драматичен театър „Стоян Бъчваров“ и Държавна опера Варна Варна Даниела Димова. Съгласно договора БТА ще представя всяка седмица дейността на двата културни института в текстове, снимки и видеоматериали, като един от акцентите ще бъде 75-годишният юбилей на Варненската опера през тази година.

„ВЕСЕЛАТА ВДОВИЦА“ - ТОЛКОВА МНОГО ЮБИЛЕИ!

АКТЬОРЪТ И РЕЖИСЬОР АЛЕКСАНДЪР МУТАФЧИЙСКИ пред ВИОЛЕТА ТОНЧЕВА за „Веселата вдовица“, която някога първа му открива красотата на оперетното изкуство, за да стане по-късно част от актьорската и режисьорската му биография; за достойнствата на творбата и работата над първата премиера 2022 на Варненската опера, която празнува своя 75-годишен юбилей през същата година, когато известният варненец навършва 50, а от тях 25 е на сцената.

Заглавие като „Веселата вдовица“, при това с режисьор Александър Мутафчийски, обещава добър старт в юбилейната за Варненската опера 2022 г.

„Веселата вдовица“ е безспорно сред заглавията – емблеми за жанра оперета. Това е един от абсолютните шедьоври на композитора Франц Лехар и за мен е изключително щастие и същевременно отговорна задача поканата, която получих от ръководството на ТМПЦ Варна да възстановя като режисьор постановката на „Веселата вдовица“ на Марк Кроне от 2012 г. И тъй като това ще е и първата премиера за Новата година в афиша на Държавна опера Варна, бих искал първо да пожелая на целия екип на операта здраве, спокойствие и благоденствие, нови творчески върхове, пълни салони и нестихващи аплодисменти. На любимата варненска публика също пожелавам здраве и щастие. Очакваме нашите зрители с нетърпение на премиерата и съм сигурен, че ще ги заредим с много жизнерадост и чувство за празничност и - не на последно място, ще се насладят на брилянтната музика на Лехар.

„ВЕСЕЛАТА ВДОВИЦА“ - ТОЛКОВА МНОГО ЮБИЛЕИ!

АКТЬОРЪТ И РЕЖИСЬОР АЛЕКСАНДЪР МУТАФЧИЙСКИ пред ВИОЛЕТА ТОНЧЕВА за „Веселата вдовица“, която някога първа му открива красотата на оперетното изкуство, за да стане по-късно част от актьорската и режисьорската му биография; за достойнствата на творбата и работата над първата премиера 2022 на Варненската опера, която празнува своя 75-годишен юбилей през същата година, когато известният варненец навършва 50, а от тях 25 е на сцената.

Заглавие като „Веселата вдовица“, при това с режисьор Александър Мутафчийски, обещава добър старт в юбилейната за Варненската опера 2022 г.

„Веселата вдовица“ е безспорно сред заглавията – емблеми за жанра оперета. Това е един от абсолютните шедьоври на композитора Франц Лехар и за мен е изключително щастие и същевременно отговорна задача поканата, която получих от ръководството на ТМПЦ Варна да възстановя като режисьор постановката на „Веселата вдовица“ на Марк Кроне от 2012 г. И тъй като това ще е и първата премиера за Новата година в афиша на Държавна опера Варна, бих искал първо да пожелая на целия екип на операта здраве, спокойствие и благоденствие, нови творчески върхове, пълни салони и нестихващи аплодисменти. На любимата варненска публика също пожелавам здраве и щастие. Очакваме нашите зрители с нетърпение на премиерата и съм сигурен, че ще ги заредим с много жизнерадост и чувство за празничност и - не на последно място, ще се насладят на брилянтната музика на Лехар.

ВЕРА НЕМИРОВА ПОСТАВЯ "ДАМА ПИКА" ВЪВ ВИЕНА И ВАРНА

Днес именитата режисьорка Вера Немирова, едно от големите имена на европейската сцена и Постоянен гост-режисьор на Държавна опера Варна, започва репетициите във Wiener Staatsoper, с които възстановява своята изключително успешна постановка на "Дама Пика" от П. И. Чайковски през 2007 г. Тогавашният интендант на престижния театър Йоан Холендер кани нашумялата Вера Немирова да направи сценичен прочит на "Дама Пика", заедно с прочутия диригент Сейджи Озава.

От своя страна сегашният интендант на Виенската Щатсопера Dr. Bogdan Roščić прави предложение на Вера Немирова да възвърне блясъка на своята постановка още в началото на виенската оперна 2022 година. Премиерата предстои на 21 януари.

Договор за партньорство между БТА и ТМПЦ Варна

Учредяване на Инициативен комитет за 75-годишния юбилей на Варненската опера

14 януари 2022, 11.00, Пресклуб БТА – Варна

На 14 януари 2022 г. от 11.00 часа в Пресклуба на БТА – Варна, ул. „Плиска“ 13, ще бъде подписан Договор за партньорство между БТА и Театрално-музикален продуцентски център Варна – ДТ „Стоян Бъчваров“ & Държавна опера Варна.

Съгласно първата клауза, изложена в документа, двете страни ще си сътрудничат в осъществяване на съвместна дейност в областта на културата за насърчаване развитието и популяризирането на различни културни проекти, инициативи и събития.

Договорът за партньорство между БТА и ТМПЦ Варна ще бъде подписан официално от генералния директор на БТА Кирил Вълчев и от Даниела Димова, директор на ТМПЦ Варна.

СКЪРБИМ ЗА ЕКАТЕРИНА ЧЕШМЕДЖИЕВА

(12 юли 1956, Варна – 27 декември 2021, Варна)

На 27 декември 2021 г. напусна този свят голямото име на варненския балет, примабалерината на Държавна опера Варна Екатерина Чешмеджиева. Почитателите на балетното изкуство могат да се поклонят пред тленните й останки в оперния театър на 31 декември от 10.00 до 11.00 часа. Погребалната церемония ще се извърши в същия ден от 12.00 часа в централния гробищен парк на Варна.

Родена с призванието да танцува, Екатерина Чешмеджиева получава блестящо балетно образование. След Държавното хореографско училище в София, тя завършва престижната Балетна академия "А. Я. Ваганова" в Санкт Петербург в класа на Н. М. Дудинская, а по-късно се дипломира и в НМА „Проф. Панчо Владигеров“ в София със специалност „Балетна педагогика“, защитава също магистърска степен по „Балетна режисура“.

Как да разпознаем ангелите

Една от литературните изненади в края на 2021 година е сборникът с разкази "Полъх от ангели", първата книга на Найден Тодоров, публикувана от издателство "Колибри".

Непознатият досега автор се оказва добре познатият маестро Найден Тодоров, директор и главен диригент на Софийската филхармония, преди това на Русенската опера, Пловдивската филхармония и т.н.

МАЕСТРО ВЛАДИМИР КИРАДЖИЕВ: КАМЕН БЕШЕ НЕ САМО ИЗКЛЮЧИТЕЛЕН ПЕВЕЦ, НО И МНОГО ДОБЪР ЧОВЕК

Маестро Владимир Кираджиев с успешна диригентска и академична кариера във Виена дирижира в XXII Коледен музикален фестивал на Държавна опера Варна спектакъл на „Тоска“, по повод първата годишнина от кончината на големия тенор Камен Чанев. В кратката пауза между две репетиции той споделя пред Виолета Тончева наблюденията си върху политиката на оперните театри във време на пандемия в Австрия и България, спомня си спектакли с Камен Чанев и откроява вярната и вълнуваща интерпретация на Таня Иванова в ролята на „Тоска“.

ТАНЯ ИВАНОВА: ПОСВЕЩАВАМ ВСИЧКИ СВОИ СПЕКТАКЛИ НА КАМЕН

„Тоска“ – 10 декември, 19.00, Държавна опера Варна

Какво означава за Таня Иванова да пее в „Тоска“ - операта, в която най-често е била на сцената с любимия Камен и как в посветения на незабравимия тенор спектакъл се готвят за дебютите си Валерий Георгиев в ролята на Каварадоси и Иво Йорданов в ролята на Скарпия 

Интервю на Виолета Тончева

Таня, какво е усещането да си на оперната сцена без Камен, в посветен на него спектакъл?

И да не е посветен спектакълът на Камен, аз винаги пея за него и с него. Посвещавам всички свои спектакли на Камен. Откакто той ни напусна, единственото нещо, което ме държи, което ме крепи и ми дава някакво спасение, това е пеенето. Единствено тогава се чувствам по-близко до него, сякаш живея в стария си живот. Сегашният живот е объркан и не е мой още. 

"Магьосникът от Оз" от 6 декември се измества на 23 февруари

Уважаеми зрители,
 
Мюзикълът "Магьосникът от Оз", с участието на Варненската детско-юношеска опера, предвиден за 6 декември, се измества на 23 февруари.
 
Закупените билети важат без заверка. Зрителите могат и да презаверят билетите си за друг спектакъл на касата на Театрално-музикален продуцентски център Варна.
Благодарим за разбирането!

ВАРНА ПОСРЕЩА ОТНОВО РОМАН ФЕДЧУК И „ГУАРНЕРИ“

Симфоничен концерт – 2 декември 2021, 19.00, Държавна опера Варна

Диригент Николета Конти. Солист Роман Федчук - цигулка. Програма: В. А. Моцарт – Увертюра от операта „Сватбата на Фигаро“, Ф. Менделсон – Симфония №4, Й. Брамс – Концерт за цигулка и оркестър. Оркестър на Държавна опера Варна.

XXII Коледен музикален фестивал – Варна 2021.

В рамките на XXII Коледен музикален фестивал – Варна 2021, на 2 декември, 19.00, Държавна опера Варна, почитателите на класическата музика отново ще се докоснат до съвършенството на виртуозния цигулар Роман Федчук и неговата уникална цигулка „Гуарнери“. Изработена от Андреа Гуарнери, родоначалник на голямата лютиерска династия „Гуарнери“, тя е по-стара от останалите цигулки „Гуарнери“. Вековете не са накърнили красивия дълбок звук на този старинен инструмент, чиято все още неразгадана тайна се крие в пластовете на лаковото покритие. „Италианските майстори лютиери са се отнасяли много скрупульозно към нанасянето и наслагването на лаковото покритие. Това бил сложен и дълъг процес, от който зависела добрата консервация на дървесния материал. За целта те използвали същия грунд, с който великите ренесансови майстори покривали своите платна. А как точно са го правели, каква е била процедурата, това и досега никой не знае“, обяснява професорът по цигулка в Държавната консерватория в Пилзен – Чехия.

Маестра Николета Конти е една от малкото жени, които се издигат до най-високото ниво в света на диригентите, доминиран от мъже. Ученичка на Ленард Бърнстейн и Сейджи Озава, тя е дирижирала оркестрите на Ковънт Гардън и Арена ди Верона Оркестър „Артуро Тосканини”, Филхармонията на Щутгарт, Симфоничния оркестър на Израел, Кралския филхармоничен оркестър на Холандия, Хайдн Оркестър в Болцано, Верди Оркестър в Милано, Оркестъра на Театро Лирико в Каляри, Фестивалния оркестър „Густав Малер“ във Валенсия и още много други. Отличена с наградите "Città ди Стреза", „Николай Малко“, „Минерва”, удостоена от президента на Италия с почетното звание „Кавалер на Република Италия”, Маестра Николета Конти избира Оркестъра на Варненската опера за своя дебют като симфоничен диригент през 2021 г.

ТРЯБВА ДА СИ АБСОЛЮТНО ЧЕСТЕН КЪМ СЕБЕ СИ И ПУБЛИКАТА

ВЕСЕЛИН ДЕМИРЕВ пред ВИОЛЕТА ТОНЧЕВА за предизвикателството „Годишните времена“ на Вивалди и Пиацола да звучат в един концерт; за баланса между солиста и оркестъра; за новата концертна зала в Олборг, Дания и Симфоничния оркестър, на който той е концертмайстор от 11 години; за вълнението да свири след дълго отсъствие отново в родния град и защо музикантът трябва да бъде честен спрямо себе си и публиката.

18 ноември 2021, 19.00, Основна сцена - Танго с Пиацола. Концерт с диригент и солист Веселин Демирев. Оркестър на Държавна опера Варна 

Каква е връзката между Вивалди и Пиацола във Вашия концерт?

Първото, което ги свързва, е че и двамата композитори са музиканти, а второто е, че и двамата са написали цикъл от 4 концерта, който са нарекли „Годишните времена“. Вивалди и Пиацола имат различно усещане за годишните времена, оттам и предизвикателството да ги събереш в един концерт. Още по-специален е Вивалди, защото неговите „Годишни(те) времена“ са най-записваните в цял свят творби и имат много различни интерпретации. Затова е необходимо много да се внимава, за да не прозвучи концертът като някои от тези записи. Трябва да си оригинален, иначе ще поднесеш само едно поредно изпълнение на Вивалди, а публиката не иска това.

Пиацола пък стои много интересно до Вивалди, най-малко защото двамата ги делят 300 години. Освен това Пиацола е аржентинец и няма как да избяга от тангото, то е в кръвта му. Любопитно е, че първоначално Пиацола е писал оригиналите на „Годишните времена“ само за своя оркестър.  

Как дойде решението да сте едновременно диригент и солист цигулар?

В случая не бих се определил като диригент, но точно тези две произведения е по-добре да се изпълняват без диригент. Така естествено се получава добър баланс между солиста и оркестъра и оркестърът съответно слуша повече солиста, вместо диригента. Всъщност диригентът почти няма функция в този концерт, аз само подавам темпата отвреме навреме и това е всичко.

ПРЕМИЕРА НА „ПОЛЪХ ОТ АНГЕЛИ“ ОТ НАЙДЕН ТОДОРОВ

17 декември, 17.00, Сцена Ротонда, Варненска опера

На 17 декември, 17.00, Сцена Ротонда, преди първия от трите Коледни концерта на Държавна опера Варна, които Маестро Найден Тодоров ще дирижира в рамките на XXII Коледен музикален фестивал, ще бъде представена книгата му с фентъзи разкази „Полъх от ангели“, изд. „Колибри“ 2021. Модератор Виолета Тончева.

Известният български диригент и културен мениджър Найден Тодоров е роден в Пловдив през 1974 г. Музикалното си образование получава във Виена, която във времето се превръща в негов втори дом. Работил е в Израел, дирижирал е десетки състави по целия свят. В България творческият му път е свързан с Пловдивската филхармония, Русенската опера и Софийската филхармония, чийто директор е от 2017 г. Пламенен почитател на фантастиката и фентъзи жанра, Найден Тодоров е и запален геймър. Професията му на диригент предполага множество полети, по време на които се раждат и разказите на „Полъх от ангели“.

ЧАРЪТ НА КЛАСИЧЕСКАТА ХОРЕОГРАФИЯ

VI Международен балетен форум - Варна 2021

XXII КОЛЕДЕН МУЗИКАЛЕН ФЕСТИВАЛ

23 ноември, 19.00, Държавна опера Варна

След Вечерта на съвременната хореография програмата на подкрепения от Фонд Култура при Община Варна VI Международен балетен форум предвижда и Вечер на класическата хореография. На 23 ноември 2021, 19.00, Основна сцена, балетната трупа на Държавна опера Варна, под режисурата на своя педагог Светлана Тоншева, с помощник режисьор Елиана Атанасова, ще представи амбициозна програма, чиято цел е да покаже неустоимия чар на класическата хореография. Ще видим Pas de deux от от балета „Фестивал на цветята Генцано“, музика Е. Хелстед и Х.С. Паулли, хореография Август Бурнонвил, солисти: Илияна Славова и Антонио Манганиелло; Pas de quatre, музика Цезар Пуни, хореография Жул Перо, изп. Андреа Никол Конфорти, Галина Велчева, Дениз Кирико и Меган Рейд; “Индуски танц“ от балета „Баядерка“, музика Лудвиг Минкус, хореография Мариус Петипа, солисти: Ная Сото Барсена, Винченцо Каруана и Давиде Сикетти и Pas de deux на Одилия и Зигфрид от балета „Лебедово езеро“, музика П.И.Чайковски, хореография Мариус Петипа, изп. Клер Мари Гилард Лестан и Павел Кирчев. След антракта идва Картина от балета „Корсар“, музика Адолф Адам, хореография Жозеф Мазиле и Мариус Петипа, солисти в Pas de deux на Робинята и Търговеца са Ная Сото Барсена и Винченцо Каруана, а в Pas de trois – Меган Рейд, Полин Фаже и Клаудия Фернандес Монтес.

„ЛЮБОВ“ В НАВЕЧЕРИЕТО НА НОВАТА ГОДИНА

Концерти на Деси Тенекеджиева и маестро Камджалов във Варна

28 декември 2021, 18.00 и 20.00, Основна сцена, Държавна опера Варна

В навечерието на Новата година, когато светлите чувства надделяват, актрисата и продуцент Деси Тенекеджиева и диригентът Йордан Камджалов ще поднесат на варненската публика своя вълнуващ концерт-спектакъл „Любов“.

На 28 декември 2021, 18.00 и 20.00, Основна сцена, Държавна опера Варна, творческото дуо, заедно с Варненската филхармония, ще представи младите лауреати на фондациите “Стоян Камбарев“ и „Йордан Камджалов“: Мария Славова – сопран, Лора Маркова – цигулка, Георги Димитров-Жожо – китара, Сара Чакърова – маримба и Сион Найман – виолончело. Сред най-изявените и даровити млади музиканти, спечелили редица международни конкурси и отличия, те са номинирани или носители на престижния приз за млади таланти в България - Наградата за полет в изкуството, носеща името на големия режисьор Стоян Камбарев. В началото на тази година четиримата инструменталисти получиха поредното признание с номинацията за „Млад музикант на годината 2020“ на предаването „Алегро Виваче“, БНР.

ДА ОБИЧАМ, ДА БЪДА ОБИЧАНА И ДА СВИРЯ

Пианистката ЖAНЕТА БЕНУН пред ВИОЛЕТА ТОНЧЕВА за творческия си път като пианист, хормайстор и корепетитор, за музиката и хората, с които я среща изкуството, за житейските подаръци и представата й за щастие, която остава непроменена в годините.

Жанета Бенун на 70 - Камерен концерт, 1 декември 2021, 19.00, Държавна опера Варна

Жани, ти си един от творците, без които Варненската опера е немислима, вече толкова години - от 1988 досега. Ти си специален човек и затова екипът на Варненската опера отбелязва кръглата ти годихпшнина с концерт, посветен на теб. Но освен с Варна, ти си много свързана и с Русе, така че да попитам най-напред – чувстваш се повече варненка или повече русенка?

Родена съм в Русе. Първият ми учител по пиано и до края на гимназиалното ми обучение беше Хачик Михранян, а в Консерваторията – проф. Лили Атанасова. Изпълнена съм с обич, респект и благодарност към двамата, дължа им много!
После се върнах отново в Русе станах учителка по пиано в същото това училище. С много от учениците ми поддържам връзка и досега. Някои от тях са диригенти, други - концертиращи пианисти. Четирима са преподаватели по пиано в НУИ - Русе. Вече имам и изявени „духовни внуци“ - ученици на моите ученици, с които се гордея. Преди дни двама от тях гостуваха на варненската оперна сцена – Николай Желязков като солист и Димитър Косев като диригент.
В Русе срещнах Илия, оженихме се, отгледахме двама прекрасни сина. Подкрепяме се във всичко, което правим. Той не роптае за неудобствата, които професията ми му причинява, напротив - помага ми.

ЖАНА КОСТОВА С НАГРАДА ОТ МЕЖДУНАРОДНИЯ КОНКУРС „ФРАНЦ ШУБЕРТ“ 2021

Сопраното Жана Костова, една от най-младите солистки на Държавна опера Варна, бе отличена с трета награда на XIII Международен конкурс „Франц Шуберт“ 2021 в Русе. Съгласно регламента на конкурса, участниците трябваше да поднесат в първия тур песни от Шуберт и други автори, във втория тур - кантатно-ориаториални произведения, а третият тур предвиждаше изпълнение на ария с оркестър. В третия тур Жана Костова се представи успешно с Ария на Нанета от „Фалстаф“ на Верди и Микаела от „Кармен“ на Бизе.

„Много се радвам се, че станах лауреат на Международния конкурс за оперни певци „Франц Шуберт“ през тази година. Още като студентка спечелих награда от този конкурс. Шуберт продължава да бъде един от любимите ми композитори.

ТРЯБВА ДА СИ АБСОЛЮТНО ЧЕСТЕН КЪМ СЕБЕ СИ И ПУБЛИКАТА

ВЕСЕЛИН ДЕМИРЕВ пред ВИОЛЕТА ТОНЧЕВА за предизвикателството „Годишните времена“ на Вивалди и Пиацола да звучат в един концерт; за баланса между солиста и оркестъра; за новата концертна зала в Олборг, Дания и Симфоничния оркестър, на който той е концертмайстор от 11 години; за вълнението да свири след дълго отсъствие отново в родния град и защо музикантът трябва да бъде честен спрямо себе си и публиката.

18 ноември 2021, 19.00, Основна сцена - Танго с Пиацола. Концерт с диригент и солист Веселин Демирев. Оркестър на Държавна опера Варна 

Каква е връзката между Вивалди и Пиацола във Вашия концерт?

Първото, което ги свързва, е че и двамата композитори са музиканти, а второто е, че и двамата са написали цикъл от 4 концерта, който са нарекли „Годишните времена“. Вивалди и Пиацола имат различно усещане за годишните времена, оттам и предизвикателството да ги събереш в един концерт. Още по-специален е Вивалди, защото неговите „Годишни(те) времена“ са най-записваните в цял свят творби и имат много различни интерпретации. Затова е необходимо много да се внимава, за да не прозвучи концертът като някои от тези записи. Трябва да си оригинален, иначе ще поднесеш само едно поредно изпълнение на Вивалди, а публиката не иска това.

Пиацола пък стои много интересно до Вивалди, най-малко защото двамата ги делят 300 години. Освен това Пиацола е аржентинец и няма как да избяга от тангото, то е в кръвта му. Любопитно е, че първоначално Пиацола е писал оригиналите на „Годишните времена“ само за своя оркестър.  

Как дойде решението да сте едновременно диригент и солист цигулар?

В случая не бих се определил като диригент, но точно тези две произведения е по-добре да се изпълняват без диригент. Така естествено се получава добър баланс между солиста и оркестъра и оркестърът съответно слуша повече солиста, вместо диригента. Всъщност диригентът почти няма функция в този концерт, аз само подавам темпата отвреме навреме и това е всичко.

TOP