Конкурси и обяви

Кристална лира 2014 – Награда на публиката за Нейчо Петров-Реджи

Снимка: Василка Балевска

Талантливият млад певец Нейчо Петров-Реджи, познат с изискания си стил от клубната сцена, заслужи възхищението на публиката и с първата си оперна изява.

С впечатляващо певческо и артистично майсторство той създаде един силен образ на Исус Христос в рок операта „Исус Христос суперзвезда”, постановка на Държавна опера Варна, диригент Юли Дамянов, режисьор Светозар Донев.

В допитването на Радио Класик ФМ до аудиторията за най-харесван изпълнител на годината, сред всички номинирани в категорията „Оперно и оперетно изкуство” Нейчо Петров-Реджи получи най-голяма подкрепа и това му донесе наградата. На тържествената церемония в Деня на будителите той бе удостоен с Кристална лира 2014 – Награда на публиката, най-демократичното отличие на СБМТД и Радио Класик ФМ.

Оперен гала концерт за Деня на независимостта на Полша на 9 ноември

Оперен гала концерт за Деня на независимостта на Полша  на 9 ноември

Присъства Н. Пр. Кшищоф Краевски - посланикът на Република Полша у нас

На 11 ноември Република Полша отбелязва своя Празник на независимостта. Денят е обявен за държавен празник през 1937 г., но в различни исторически периоди, по време на фашистката окупация (1939-1944) и на комунизма (1945-1989), отбелязването му е било забранено.

Едва през 1989 г. Сеймът го възстановява със закон. Денят на независимостта се чества в цялата страна, като най-важните тържества се провеждат във Варшава, на площад "Юзеф Пилсудски" при Гроба на незнайния воин.

Най-големият полски празник ще бъде отбелязан на 9 ноември от 18 часа на сцената на Държавна опера Варна с голям Гала концерт, съфинансиран от Министерство на външните работи на Република Полша и с подкрепата на Сдружение «Полски клуб» Варна.

Новоназначеният извънреден и пълномощен посланик на Република Полша в България Кшищоф Краевски лично ще присъства и ще произнесе кратко слово. Варненци пазят хубави спомени от пребиваването на Н. Пр. в нашия град в качеството му на Генерален консул на Република Полша във Варна в периода 1998-2003 г.

След словото на посланика, деца от Полското училище във Варна ще поздравят публиката на полски език със стихове на полски поети. За публиката са осигурени субтитри на български език.

 

 

Здравко Лазаров - Диригент

 

ПРОГРАМАТА

 

Концертната програма е предвидена в две части. В първата част ще прозвучи само полска музика от Станислав Монюшко и Войчех Килар. Модератор на концерта ще бъде актьорът Пьотр Кшемински, който се изявява на българската театрална сцена.

Станислав Монюшко (1819-1872) е най-яркият представител на полската музикална класика, поставил началото на полския национален оперен стил. Най-известни са оперите му „Халка” и „Страшният двор”, както и над 250-те му художествени песни, събрани в 12 сборника. В концерта на 9 ноември ще прозвучат 2 арии, дует и Мазурка из оп. „Халка”, както и ария из оп. „Страшният двор”.

Войчех Килар (1932 – 2013) е известен полски композитор на филмова музика. Той е автор на музиката на над 130 филма на световно известните режисьори Анжей Вайда, Казимеж Куц, Кшищоф Зануси, Роман Полански и др. Един от последните му най-ярки филми е „Пианистът” под режисурата на Роман Полански, с който печели много престижни отличия. В концерта ще бъде изпълнена филмова музика от „Деветата порта” и „Пан Тадеуш”.

Във втората част на концерта ще прозвучат арии и ансамбли от известни опери на Маскани, Бизе, Верди, Пучини, Дворжак и Чайковски.

ДИРИГЕНТЪТ

Концертът ще бъде дирижиран от младия диригент Здравко Лазаров.

Той е роден през 1981 г. в Стара Загора, завършва музикалното училище в родния си град и продължава музикалното си образование в НМА „Проф. Павнчо Владигеров”.

Дипломира се с хорово дирижиране при проф. Вирджиния Атанасова и в АМТИИ Пловдив – с оркестрово дирижиране при маестро Георги Димитров.

 

Участва в майсторските класове на редица европейски диригенти и състави. Работил е като диригент и пианист в редица български хорове.

 

От 2011 г. е диригент в Държавна опера Стара Загора.

„Дон Карлос” на 7 ноември – събитие от световна величина

 

В звездния състав Калуди Калудов, Марчин Брониковски, Деян Вачков, Елена Чавдарова-Иса, Анна Дитри и Петър Петров

Спектакъл, посветен на 70-годишнината на забележителния български бас Петър Петров

На 7 ноември от 19 часа ще бъде представена постановката на режисьора Кузман Попов от 2002 г. „Дон Карлос”. Сценографията е дело на Тодор Игнатов, костюмите – на Лора Маринова. На диригентския пулт ще застане маестро Борислав Иванов.

Като солисти в спектакъла ще вземат участие едни от най-успешните български оперни звезди, както и двама полски артисти. В ролята на Дон Карлос ще се представи варненецът Калуди Калудов, който за щастие в последните години работи основно в България и при първа възможност винаги откликва на покана от театъра в родния си град. За последно го чухме през юни т.г. на сцената на Летния театър в ролята на Пинкертон от оп. «Мадам Бътерфлай» на Пучини.

На 7 ноември отново ще аплодираме Калуди Калудов - любимия на варненци тенор от световна величина, почетен гражданин на нашия град и признат музикален педагог.

Деян Вачков

 

 

Още преди години наричат Деян Вачков «Новия Борис Христов на България». Един млад български бас, вече пял в най-авторитетните оперни театри по света, Деян Вачков ще се представи в ролята на Филип Втори – емблематична и любима роля за всеки бас.

 

Покорил сцените на Виена, Милано, Токио, Будапеща, Тенерифе, Аrena di Verona, пял в Амстердам и Палм Бийч, Палермо, Валенсия и Франкфурт, участвал в спектакли в Сиатъл, Мадрид, Бари, Парма, Лас Палмас и Равена, в Триест, Лозана и Виши, в Монте Карло, Неапол и Сеул, вече втори сезон Деян Вачков е солист на Държавна опера Варна.

 

 

Анна Дитри

 

 

Любимата на баща и син кралица Елизабет ще изпълни талантливата и чаровна полска певица  Анна Дитри, завършила НБУ в класа по класическо пеене на Калуди Калудов. Срещата между двамата се превръща в партньорство за цял живот и неотдавна двамата отпразнуваха своята сватба не къде да е, а във Варна.

 

 

В ролята на Принцеса Еболи ще се превъплъти Елена Чавдарова-Иса, солистка на Пловдивската опера и постоянен гост на Варненската опера.

 

 

 

 

 

 

 

Марчин Брониковски

 

В емблематичната роля на Родриго, Маркиз Поза за първи път ще чуем звездния полски баритон Марчин Брониковски, чийто път към световните сцени тръгва от София. Роден във Варшава, той завършва музикален колеж, а след това продължава образованието си в Музикалната академия в София в класа на професор Руско Русков, както и в Accademia Rossiniana в Песаро под ръководството на Алберто Зеда.

Специализира при Карло Бергонци в Тетър Ла Скала в Милано. Лауреат е на международните конкурси в Памплона и Билбао (Испания), Кардиф (Ирландия), Вервиер (Белгия), Варшава (Полша), Претория (Република Южна Африка) Осло (Норвегия), и Хелзинки (Финландия).

Репертоарът на Марчин Брониковски включва централните баритонови партии в опери на Моцарт, Росини, Доницети, Леонкавало, Верди, Гуно, Бизе, Чайковски, Пучини и др. Пял е в едни от най-известните оперни театри в света като Кралската опера “Ковънт Гардън” в Лондон, в Страсбург, Кейптаун (Опера Нико), Атина, Тел Авив, Билбао, Малага, Памплона, Палма де Майорка, Менорка, Овиедо, Берлин (Дойче Опер), Мюнхен, Франкфурт, Хамбург, Дрезден, Залцбург, Шанхай, Москва (Болшой театър), Варшава (Държавна опера), Краков и много други.

Участвал е в музикални фестивали по цял свят. На сцената е партнирал на Хосе Карерас, Едита Груберова, Денис Грейвс, Евгени Нестеренко и много други световноизвестни певци. Пял е под диригентската палка на едни от най-големите диригенти на нашето време. Марчин Брониковски се изявява често на концертния подиум, както и в кантатно-ораториалния жанр.
Ангажиментите му включват концерти с Израелския симфоничен оркестър, Варшавската държавна филхармония, Оркестърът на полската телевизия и радио, Северно-холандската филхармония, Испанската RTVE, Байеришер Рундфунк, Виенския Симфоничен оркестър, Симфоничните оркестри на Лайпциг, Кьолн, Хановер, Финландската Tapiola Sinfonietta, Оркестърът на Хелзинкската опера.

Пял е с Хосе Карерас във Варшава на концерт по случай 50-годишния юбилей на UNICEF, както и в Опера Галас при Академия Навал – Ливорно, в Монументалния театър – Мадрид, в Милано, с Кьолнската филхармония, с Йерусалимската филхармония, във Флорида и Ирландия. Изнесъл е рецитали на Международния фестивал на ораториите "Wratislavia Cantans" в Полша, Шубертовия фестивал във Варшава, в Болшой театър – Москва (Зала Бетховен), Държавната концертна зала – Дъблин, Фестивалът Кангасниеми – Финландия, Селозали – Еспоо и т.н. Има записи на CD и радио-телевизионни записи за много страни.

През юни тази година дебютира на сцената на Миланската скала в ролята на Ескамилио от оп. “Кармен” на Бизе, под диригентството на Мишел Пласон. През септември му предстоят спектакли на “Кармен” в Севиля на открита сцена под диригентството Лорин Маазел, а през декември – дебют в Teatro La Fenice във Венеция с операта на Масне “Кралят на Лахор”.

С този изключителен състав спектакълът на „Дон Карлос” на 7 ноември несъмнено ще бъде оперно събитие от световна величина. Неслучайно точно с този „Дон Карлос” отбелязваме и 70-годишнината на забележителния български бас Петър Петров – солист с международна кариера, артист с над 35 творчески сезона в Софийска опера и балет. Във Варна ще го чуем за пръв път в ролята на Великия инквизитор.

Петър Петров има интересна биография. От дете учи солфеж и пиано, но после завършва Химико-технологичния институт в София. През 1968 г. се дипломира като инженер и по същото време печели конкурс за артист-солист в Старозагорската опера.

«Евангелие от Йоана» – премиера в Деня на будителите във ФКЦ

 

«Евангелие от Йоана» – премиера в Деня на будителите във ФКЦ

 

В Деня на будителите 1 ноември, с вход свободен, в зала 1 на Фестивалния и конгресен център от 18 часа ще прозвучи за пръв път в България ораторията «Евангелие от Йоана», под диригентството на своя автор Георги Стратев.

Той композира ораторията по мотиви от музикалното творчество на големия духовен водач Петър Дънов, известен на последователите си в цял свят като Беинса Дуно. Произведението е плод на десетгодишния труд на родения във Варна музикант, самият той един от изтъкнатите творци в Бялото братство на Учителя. 

„Последният от евангелистите Йоан, като забелязал, че в евангелията е известно само за телесното, подбуден от близките си и по внушението на Св. Дух, написал духовно евангелие.”

Евангелието от Йоан е четвъртото евангелие и същевременно четвъртата книга от Новия завет на Библията. То е различно от трите други евангелия. Евангелието от Йоан носи футуристично-пророчески стилистичен оттенък, като традиционно е възприето, че авторството му принадлежи на „ученика, когото обичаше Исус“ (Йоан 21:20 и 19:26).

От едногласно нотираните мелодии на Учителя Георги Стратев  създава различни композиции – симфонични поеми, кантати за солисти, хор и оркестър, инструментални пиеси за различни камерни състави.

Ораторията „Евангелие от Йоана” е написана за голям симфоничен орекстър, смесен хор, детски хор и солисти. Текстът следва „Евангелието на Йоан” със съкращения от влизането на Христос в Йерусалим до разпъването му на кръста. Музикалният стил е близък до църковно-славянската музика, като на места има дори и цитати от ортодоксалната музика.

Основно са използвани мелодии от творчеството на Петър Дънов, които Георги Стратев подходящо е аранжирал, оркестрирал и подготвил за изпълнение с хор, оркестър и солисти. Поради тази причина авторът е изключително скромен и не счита себе си за композитор, а по-скоро за съставител, който е подбрал, подредил, аранжирал и пригодил за изпълнение едно мащабно кантатно-ораториално произведение.

Произведението се състои от 36 отделни музикални номера – арии, речитативи, инструментални части и хорове.

В премиерното изпълнение на «Евангелие от Йоан» ще чуем хор и оркестър на Държавна опера Варна, диригент Георги Стратев, диригент на хора Стефан Бояджиев, корепетитор Жанет Бенун. На солистите са поверени следните партии – в ролята на Исус е Пламен Бейков (бас), Евангелист е Валерий Георгиев (тенор), Апостол Петър – Владислав Владимиров (тенор), Пилат Понтийски – Людмил Петров (бас-баритон).

Женските солистични партии се изпълняват от сопраните Даниела Димова и Галина Великова и от мецосопраните Елеонора Христова и Станислава Марчева. В произведението с един музикален номер е включен и Детски хор „Добри Христов” при ОДК Варна с диригент Ирена Таушанова.

Съдбовната „Кармина Бурана” преди Хелоуин във ФКЦ

 
Само ден преди популярния празник Хелоуин, на 30 октомври от 19 часа в зала 1 на Фестивалния и конгресен център ще прозвучи, под диригентството на Стефан Бояджиев, драматичната кантата „Кармина Бурана” от Карл Орф. И Съдбата, скрита зад своята златна маска, ще завърти Колелото на живота...

А в него понякога си на върха, понякога на дъното, така че най-разумно е да се наслаждаваш на удоволствията тогава, когато ти се предоставят. И както ти се предоставят. Нищо чудно, че в Двореца на любовта Феята на любовта (Мария Цветкова) се събира със своя любим (Пламен Димитров) и се случва това, което може да се очаква, „когато затворят в една стая едно момче и едно момиче”. Дяволът изкусител (Румен Стефанов) също ще свърши своята работа.

Кармина Бурана - Печеният лебед

 

По-нататък, в житейското огледало на „Кармина Бурана” ще се огледа и комично-тъжният, влюбен в себе си, Печен лебед, който в прочутата си изповед ще изплаче как от бял и красив, станал грозен и чер, и сега употребен и изпечен, му предстои да бъде изяден...

Оригиналният стилизиран костюм от пера и силният грим подчерават великолепното изпълнение на Валерий Георгиев, в чиято интерпретация, наред с порива към красотата и мъката по изгубената слава, прозвучават и ехидно-сатирични нотки, удавени накрая в примирението.

В образа на Печения лебед публиката може и да съзре визуална прилика с един скандално известен фолк певец...

Еретични и еротични, хедонистични и непримирими, весели и тъжни,  картините в „Кармина Бурана” шеметно ще се сменят пред омагьосания зрител, за да напомнят за житейския кръговрат, в който толкова лесно щастието се подменя с нещастие, а възходът с падение. И ако не можеш да предвидиш съдбата, то не пропускай поне любовта.

Героите на „Кармина Бурана” ще се завръщат отново и отново към това свое житейско прозрение, за да го обобщят и изпишат дори върху транспарент.

Така накрая не остава и сянка от съмнение, че „Amor omnia est” - Любовта е всичко”!

Постановката е дело на творчески екип от Германия - режисьорката Мариане Бергльоф, хореограф-постановчика Мартин Зомерлате, сценографа Андрей фон Шлипе и костюмографката Катрин Рьоле. След успешната премиера през 2011 г., Държавна опера Варна предприе с тази постановка едно не по-малко успешно турне в Холандия през същата година.

В спектакъла участват оркестър, хор и балет при Държавна опера Варна, както и хор при Детско-юношеската опера с диригент Ганчо Ганчев. Солисти – певци са Валерий Георгиев, Мария Цветкова и Пламен Димитров, а солисти - балетисти: Веселина Иванова, Румен Стефанов, Илияна Славова, Николай Димитров, Мартин Чикалов, Евгения Минкова, Илияна Божкова, Галина Велчева.

 

Димитринка Райчева в «Аида» на 29 октомври 2014

 

Димитринка Райчева

 

На 29 октомври от 19 часа Държавна опера Варна ще престави „Аида” - eдно от своите емблематични заглавия с дълголетен живот. Яркото диригентско майсторство на маестро Борислав Иванов, проникновената режисура на Кузман Попов, впечатляващата сценография и костюми на Лора Маринова, заедно с интересната и стилна хореография на Калина Богоева, превръщат всеки път този спектакъл във вълнуващо събитие.

След премиерата през 1999 г., в «Аида» се изявяват най-добрите солисти на Варненската опера, както и редица именити български и чуждестранни изпълнители. Варненската «Аида» е гостувала многократно на различни сцени в Европа, както и на сцената на Софийска опера и балет и на откритата сцена «Опера на площада» в центъра на София. В историята за трагичната любов на пленената етиопска принцеса Аида и египетския военачалник Радамес се съдържа много драматизъм, изпепеляваща любов, стигаща до предателство и саможертва. 

В спектакъла на 29 октомври образа на етиопската принцеса ще пресъздаде солистката на Държавна опера – Варна Димитринка Райчева, която интригува с ярка артистичност и прекрасна визия. Гласът й е еднакво въздействащ както в ниския, така и във високия регистър, с овладяна музикална фраза и свой интерпретаторски почерк.

За ролята на Амнерис е поканена талантливата Елена Чавдарова-Иса, солистка на Пловдивската опера и постоянен гост-солист на Варненската опера.
Любимият на двете жени Радамес ще бъде Ивайло Михайлов, също солист на Пловдивската опера. Останалите роли са поверени на солисти на Държавна опера Варна.
Върховният жрец Рамфис ще изпълни великолепният бас Евгений Станимиров, а баритонът Венцеслав Анастасов - една ярка оперна звезда, ще се превъплъти в ролята на Амонасро.

На сцената ще им партнират Гео Чобанов (Цар на Египет), Галина Великова (Жрица) и Стоян Финджиков (Вестител).

АФИШ НОЕМВРИ 2014

Ноември 2014 - Афиш - ДЪРЖАВНА ОПЕРА ВАРНА

Дарио Мачелари дирижира Симфоничен концерт със солистка Надежда Гущерова на 24 октомври 2014

 

Симфоничният концерт на 24 октомври от 19 часа ще започне с две произведения от Моцарт – Увертюра към операта „Дон Жуан” и Симфония № 35 „Хафнер”. Следва Концерт за обой и оркестър от Доменико Чимароза със солистка Надежда Гущерова. В края на концерта ще прозвучи Симфония №3 опус 55 «Ероика» от Лудвиг ван Бетовен. За пръв път на диригентския пулт във Варна ще застане младият италиански диригент Дарио Мачелари.    

Дарио Мачелари

 

Дарио Мачелари – диригент

е роден в Рим през 1979 г. Започва обучението си по пиано първоначално в Консерваторията на Перуджа, а по-късно учи в престижната академия „Санта Чечилия” в Рим. Завършва диригентско майсторство в Консерваторията в Неапол през 2010 г. при Рафаел Наполи, възпитаник на световноизвестния Серджо Челибидаке. Р. Наполи му преподава диригентската техника на великия маестро и неговата „Феноменология на музиката”. Това влияе в значителна степен върху разбирането за музика и оркестрово дирижиране на Дарио Мачелари, който допълнително се усъвършенства в майсторските класове на Джанлуиджи Джелмети и Марканд Такар.

Особен интерес проявява Дарио Мачелари към късноромантичния репертоар, който определя концепцията за неговите концерти и програмите, които дирижира. Едновременно с това го привличат и съвременните музикални композиции.

От 2006 г. работи като диригент със Струнния оркестър „Giovanissimi Archi d’Europa“, дирижира също „Gli Archi della Rosa“ и Камерния ансамбъл „Tonarius“. От 2007 до 2010 е ангажиран като диригент на хора в църквата „Свети Петър Дамян” в Рим.

 

Преживяването «Кармен» с Даниела Дякова и Иван Момиров на 22 октомври 2014

 

Интересът на публиката към шедьовъра на Жорж Бизе винаги е много голям. Потвърди го и гостуването през пролетта на 2014 г. на Държавна опера  Варна в зала №1 на НДК в София пред повече от 4000 зрители и нестихващи аплодисменти. Преживяването ще се повтори във Варна на 22 октомври от 19 часа. В ролята на фаталната циганка сега ще се представи великолепното мецосопрано Даниела Дякова, а образа на Дон Хозе ще пресъздаде известният варненец с успешна международна кариера, тенора Иван Момиров, който впрочем придаде блясък и на първите спектакли на Софийската опера в началото на този есенен сезон.
 

Останалите роли са поверени на утвърденитеварненски солисти Линка Стоянова като Микаела, Пламен Димитров като Ескамилио, Свилен Николов в ролите на Моралес и Данкайро, Евгений Станимиров като Цунига, Пламен Долапчиев като Ремендадо, а двете красавици Фраскита и Мерцедес се изпълняват съответно от Филипа Руженова и Силвия Ангелова. Режисьор Кузман Попов, диригент Григор Паликаров.

 

Вечната младост на Вердиевия шедьовър «Травиата» ще тържествува и в буквален смисъл в спектакъла на 15 октомври, в който ще се изявят най-младите и същевременно най-новите лица на Варненската опера – диригентката Вилиана Вълчева и солистите Илина Михайлова и Борис Луков

 

В ролята на красивата куртизанка Виолета Валери ще аплодираме една от любимките на публиката, младото сопрано Илина Михайлова, вече втори творчески сезон солистка на Държавна опера Варна.
Родена във Варна, тя  завършва НУИ "Добри Христов" със специалност пиано и оперно пеене. Веднага след това постъпва в НМА "Панчо Владигеров" в София в класа по оперно пеене на проф. Благовеста Карнобатлова. През 2002 печели Първа nаграда на националните конкурси "Светослав Обретенов" в Провадия и "Парашкев Хаджиев" в София.
След дипломирането си, продължава музикалното си образование в Консерваторията "Джузепе Верди" в Милано в класа по оперно пеене на Вилма Борели. В репертоара на певицата влизат ролите на Фиордилиджи от "Така правят всички" и Церлина от "Дон Жуан" на Моцарт, Дидона от "Дидона и Еней" на Х. Пърсел, Мюзета от "Бохеми на Пучини, Норина от "Дон Паскуале", Мария от "Дъщерята на полка” и Адина от “Любовен еликсир” на Доницети, Розина от “Севилският бръснар” на Росини и др. Илина Михайлова жъне аплодисменти, освен във Варна, в Античния театър на Пловдив, Моцартовия фестивал в Правец, както и на сцени в Италия и Испания.

В ролята на Алфред Жермон ще се представи 27-годишният тенор Борис Луков, внук на една от примите на Варненската опера Лиляна Анастасова,  член на триото „Уникалните български гласове” и отскоро най-младият солист на Държавна опера Варна. Неговите изяви в Опера в Летния театър 2014 (Измаел, «Набуко») бяха забелязани от музикалната критика не само в България: “Много голяма изненада (с каквито не сме свикнали във Виена) поднесе младият тенор Борис Луков. Той направи изключително впечатление с издръжливия си и силен спинтов глас с приятен тембър” (Елена Хаберман, http://www.der-neue-merker.eu/varna-sommeroper-nabucco-mit-carlo-colombara). 

Всеки ден плувам и репетирам

Все откривам по нещо ново дори в до болка познати партитури, казва диригентът Борислав Иванов

Борислав Иванов

Борислав Иванов вече 60 години е на диригентския пулт. Доайенът на палката у нас има 3800 спектакъла и концерти в творческия си портфейл като 700 от тях са в Берлин. Гастролирал е в 121 страни по света с почти всички наши и някои от големите европейски оперни театри, със Софийска филхармония и Хоровата капела. Маестрото, който днес е на 83, е завършил Консерваторията с две специалности - хорово дирижиране при проф. Георги Димитров и оркестрово - при проф. Влади Симеонов. Специализирал е в Берлин, в "Комише опера" при Курт Мазур и в Берлинската филхармония при Херберт фон Караян.

Срещам Борислав Иванов във фоайето на Софийската опера. Маестрото, бил и дълги години директор на оперните театри в Пловдив, Варна и София (2004-2008), е дошъл на откриването на новия сезон, както и на поредния международен конкурс за млади оперни певци "Борис Христов".

- Маестро, през ноември ще отбележим вашите 60 години на сцената. Бях на концерта ви със столичните филхармоници в зала "България", на спектакъла на "Аида" в Софийска опера през май. Разбрах, че с голям успех са минали заключителният концерт на "Варненско лято" и спектакълът на "Набуко" с италианския бас Коломбара, младия Кирил Манолов и ваше участие. Как успявате да поддържате толкова години отлична форма?

- Особена тайна няма. Полагам грижи за здравето си - всеки ден играя гимнастика, правя продължителни разходки, плувам по един час - все пак съм варненец. Но по-важното е, че продължавам да изпитвам удоволствие от репетициите, спектаклите и концертите. При всяка постановка, даже на до болка позната творба, преоткривам нещо ново в партитурата, някакви подробности в солистичните партии, в хора и оркестъра. С годините

ставам все по-взискателен към себе си

все повече се стремя към съвършено претворяване на замисъла на великите композитори. Например "Кармина Бурана" от Карл Орф съм дирижирал десетки пъти, включително и на честването на 80-годишния юбилей на големия композитор. И при всяко ново изпълнение намирам нещо, което не е прозвучало досега, както аз го разбирам. Похвалата на Карл Орф бе за мен най-висша награда! Подобно преоткриване става и при оперните постановки. Например при третата реализация на "Андре Шение", както и при 15-ата постановка на "Травиата". Винаги може да се намери ново тълкуване на скритото в партитурата.

"ЛЕБЕДОВО ЕЗЕРО" на Сергей Бобров с директно излъчване на премиерата от Красноярск

 

В Красноярск за трети пореден път от 5 до 9 октомври 2014 г. се провежда Международният балетен конкурс "Гран при Сибири" (Гран при на Сибир).

На 5 окт. от 12 часа в сайта на Държавния театър за опера и балет в Красноярск krasopera.ru бе излъчена премиерата на "Лебедово езеро" от Чайковски, авторски спектакъл на з.а. на Русия Сергей Бобров, артистичен директор на Държавния театър за опера и балет в Красноярк, а от есента на 2014 г. и главен балетмайстор на ТМПЦ - Държавна опера Варна.

Моля, прочетете неговото интервю "Искам да възпроизведа логиката на композитора":

http://krasopera.ru/press/interview/sergey-bobrov-mne-khochetsya-vosproizvesti-logiku-kompozitora.htm

и "Лебединое озеро": возвращение к Чайковскому:

http://krasopera.ru/press/interview/lebedinoye-ozero-vozvrashcheniye-k-chaykovskomu.htm

Емблематичните сгради на България

 

Културният проект ще бъде представен онлайн и чрез интерактивни изложби

„Архитектурата трябва да се вдъхновява от своето време, но да се стреми към вечността”, Франк Гери

В началото на октомври стартира инициативата „Емблематичните сгради на България”, организирана от Alpha Bank и конкурс „Сграда на годината” на ГРАДЪТ Медиа Груп. Иновативният проект популяризира значими реновирани или реставрирани през последните години обекти, които са незаменима част от културно-историческото наследство на страната ни.

До 30 ноември всеки може да направи своеобразно пътуване до 12 паметника на културата от цялата страна на сайта www.emblematichnitesgradi.com и чрез специално създадено мобилно приложение. Там посетителите могат да разгледат техни снимки и 3D модели, да се запознаят с любопитни факти от историята им и да гласуват за любимата си емблематична сграда. Обектът с най-много гласове ще бъде отличен на церемонията по награждаване в конкурса „Сграда на годината 2014” на Градът Медиа Груп през декември.

Освен Варненският театър, представен от Театрално-музикален продуцентски център Варна, в инициативата участват Априловската гимназия (Габрово); Боянската църква „Св. Никола и Св. Пантелеймон”, (София); Малката базилика (Пловдив); Музеят под базиликата „Света София” (София); Народен театър „Иван Вазов” (София); Национална художествена галерия (София); Национална опера и балет (София); Славейковото школо (Трявна); Театрален комплекс „Сава Огнянов” (Русе); Хан Хаджи Николи (Велико Търново); Цари Мали град (Белчин).

В салона на «Севилския бръснар» на 9 октомври 2014

 

Най-известният севилски бръснар, обезсмъртен в музиката на Джоакино Росини, ви кани в салона си на 9 октомври от 19 часа. Постановката на италиански екип с режисьор Антонио Петрис, сценограф Грета Подеста, костюмограф Салваторе Русо и хореограф Джузепе Парента преживя своята емоционална премиера през 2012 г. и досега запазва мястото си в челните репертоарни заглавия на Варненския оперен театър.

Това е петата варненска постановка на великата творба, а историческата справка сочи, че  за пръв път във Варна „Севилският бръснар” се играе през 1950 г. под режисурата на Петър Райчев - първия световноизвестен български тенор, основател и пръв главен художествен ръководител на Варненската опера.

 
„Севилският бръснар” на 9 октомври ще бъде вълнуващо преживяване и заради талантливите солисти: Свилен Николов – един забавен Фигаро и очарователната Илина Михайлова – Розина, в перфектната компания на Арсений Арсов – Граф Алмавива и Евгений Станимиров – Дон Базилио, без да забравяме артистичните Гео Чобанов – Доктор Бартоло и Бойка Василева – Берта. Непременно трябва да споменем и балетните артисти Галина Велчева, Павел Кирчев, Илияна Славова и Лиляна Георгиева, които  обогатяват сценичното възприятие със своите танци. Случващото се със «Севилският бръснар» ще направлява с изящната си диригентска техника главният диригент на Държавна опера Варна Светослав Борисов.

Неустоимата „Царица на чардаша” на 13 октомври 2014

 

Вече повече от 18 години постановката на Видин Даскалов на неустоимата оперета от Имре Калман “Царицата на чардаша” не слиза от афиша на Държавна опера Варна. Харесват я млади и стари, младежи и хора в преклонна възраст, българи и чужденци.

След незабравимия Видин Даскалов, в ролята на Бони, жъне успех на всички български сцени варненецът Александър Мутафчийски, една от звездите на Националния музикален театър „Стефан Македонски”.

В спектакъла на 13 октомври във Варна отново ще аплодираме неговото излючително превъплъщение в образа на Бони. Дали в „Царицата на чардаша”, в рок операта „Исус Христос супер звезда” или в Мюзикъл гала, Сашо е от този тип артисти, които се раздават докрай на публиката. Еднакво перфектен и във вокалната и в артистичната интерпретация, с верен усет към импровизацията, ту тъжен и меланхоличен, ту весел и саркастичен, според ролята, присъствието му на сцената винаги носи радост на публиката.

В останалите роли ще се представят варненските солисти Вяра Железова (Силва),  Пламен Долапчиев (Едвин), Стилияна Стоянова (Щаси), Бойка Василева (Цецилия) и др. В диригентския си прочит Стефан Бояджиев и този път ще изведе всички нюанси в този спектакъл, пълен с жизнерадост, прекрасна музика, комични ситуации и всепобеждаваща любов.

 

 

1 ОКТОМВРИ - МЕЖДУНАРОДЕН ДЕН НА МУЗИКАТА!

ЧЕСТИТ ПРАЗНИК НА ВСИЧКИ, КОИТО СЪЗДАВАТ МУЗИКА!

И НА ВСИЧКИ, КОИТО ГИ СЛУШАТ!

Международният ден на музиката се отбелязва за първи път през 1974 година по решение на Международния съвет по музика към ЮНЕСКО. През 1980 г. по повод 700-годишнината от рождението на Йоан Кукузел, 1-ви октомври е обявен за празник на българските музиканти и певци.

 

 

«Любовен еликсир» с Валерий Георгиев и Ирина Жекова на 7 октомври

 

От премиерата на "Любовен еликсир" на 12 май 1832 г. в Милано до днес  комичната творба от майстора на белкантото Гаетано Доницети не губи своето очарование за публиката. Същото може да се каже и за постановката на проф. Павел Герджиков на варненска сцена, която отново ще бъде представена на 7 октомври от 19 часа. Дирижира главният диригент на оперния театър Светослав Борисов.

В ролята на Неморино ще аплодираме тенора Валерий Георгиев, който само преди месец изпи «Любовния еликсир», вричайки се в съпружеска вярност на своята избраница, красивата балерина Лили Здравкова от състава на нашия балет.

Ролята на Адина ще изпълни Ирина Жекова, която това лято успешно пресъздаде Ксения от оп. «Борис Годунов» на М. Мусоргски със Софийска опера и балет в нашумелия спектакъл пред Катедралния храм «Св. Александър Невски». Останалите роли са поверени също на солисти на Държавна опера Варна - като Белкоре ще чуем баритона Свилен Николов, като Дулкамара - баса Гео Чобанов, като Джанета - Силвия Ангелова.

КАСТИНГ ЗА БАЛЕТИСТИ ВЪВ ВАРНА НА 18 ОКТОМВРИ

 

 

 

Държавна опера Варна при Театрално-музикален продуцентски център Варна обявява кастинг за участие на балетни артисти в „Лешникотрошачката” - първата постановка за сезон 2014-2015 на главния балетмайстор на оперния театър, з. а. на Русия Сергей Бобров.

Кастингът ще се състои на 18 октомври от 10 часа в главна репетиционна зала „Малина Хубчева”. Кандидатите – мъже и жени ще бъдат оценени, според подготвена по техен избор вариация и екзерсис от експертна комисия, начело с г-н Бобров.

Молби за участие в кастинга и автобиография се подават до 17 октомври включително на Е-mail opera@tmpcvarna.com. За контакт тел +359 52665017, отдел „Човешки ресурси” на ТМПЦ Варна.

 

 

 

 

 

 

 

Седем свещени пространства – премиерен концерт с вибрационна музика на Страцимир Павлов на 4 октомври

 

На 4 октомври от 19 часа харизматичният композитор, диригент и пианист Страцимир Павлов кани в „Седем свещени пространства” – премиерен концерт с негови авторски творби, презентация на албума „Seven Sacred Spaces” на музикалния проект INDIGOrchestra.

Участват обичайните заподозрени от кръга около Страци: Нейчо Петров-Реджи - вокали, Стоян Роянов Я-Я - кларинет, саксофон, Валери Ценков - перкусии, маримба, заедно в този проект с Борис Казаков - акустичен бас, Нейко Бодуров – тромпет, Христина Белева - гъдулка, Петър Миланов – тамбура и Струнен нонет.

Страцимир е безспорният лидер в компанията от талантливи и високопрофесионални творци, които трайно променят музикалния климат на Варна, култивирайки вкус към високата клубна музика.

Експериментаторският дух и свободното сърфиране над границите на жанровете в безкрайната музикална вселена, подплатени с виртуозни интерпретации, характеризират изявите им. Магията е заложена както в самата музика, така и в перфектното владеене на инструмента или гласа, не на последно място в тоталното отдаване на живото изпълнение и синхрона помежду им.

Сега вдъхновяващото музикално съпреживяване е издигнато на още по-високо емоционално ниво, което разтваря сакралните територии на духа. В очевидна асоциативна връзка с източната философия, новите творби на Страцимир Павлов са вдъхновени от свещеното число 7.

 

ДЪРЖАВНА ОПЕРА - ВАРНА - СЕПТЕМВРИ 2014 |STATE OPERA VARNA SEPTEMBER 2014

Септември 2014 - Афиш

АФИШ СЕПТЕМВРИ 2014

Септември 2014 - Афиш

"Андре Шение" - поредният амбициозен проект във Варна

Рецензия на Юлияна Караатанасова за в. „Дума”

В последните години операта в морската столица се радва на гостуващи артисти от най-висока международна класа, които донасят свежест и са вдъхновение за редовата трупа. 

П"Андре Шение" - поредният амбициозен проект във Варна

Като част от оперния маратон от 11 спектакъла на Варненската опера в рамките на фестивалите "Варненско лято" и "Опера в Летния театър - Варна 2014", вторият от двата премиерни спектакъла на "Андре Шение" от Джордано, Варненската опера представи на 20 август. Това е амбициозен проект - заглавие, което едва за втори път в своята история театърът се наема да реализира. Изключително трудна опера във всяко отношение - музикално, вокално, режисьорско, сценографско. И най-вече - за намиране на равностойни и силни солисти за главните партии на Андре Шение, Мадалена и Жерар. Тук заявката бе силна в лицето на Бойко Цветанов, Димитринка Райчева и Кирил Манолов.

В последните години Варненската опера се радва на гостуващи артисти от най-висока международна класа, които донасят свежест и са вдъхновение за редовата трупа. В партията на поета-революционер тенорът Бойко Цветанов за пореден път изяви своя вокален виртуозитет, стабилност във височините и актьорска опитност. Силният му глас, както обикновено, се открояваше с бляскавия си тембър и осмислени вокално фрази. В тази любима за тенора роля той се чувства в свои води, което значително подпомага останалите певци в спектакъла.

В дуетите, особено в последното действие, сопраното Димитринка Райчева получи допълнителна подкрепа и увереност в лицето на Цветанов. Младата певица, трупайки опит на варненска сцена, става все по-впечатляваща и убедителна в своите изяви.

Партията на Мадалена, изискваща много сериозна вокална техника, певицата покри в най-висока степен. Все пак в нея има тънки нюанси, като например в арията от трето действие, където по-тихите динамики бяха малко пренебрегнати. Лекота и липса на драматични нотки в първо действие, повече разнообразие и контрасти в следващите, във вокално отношение биха обогатили образа и довели до естественото му възходящо изграждане в синхрон с общата драматургия.

Още по-сполучлив бе образът на Жерар, който изгради баритонът Кирил Манолов. Стабилен на сцената, с внушително присъствие - вокално и актьорски, той бе безупречен в арията от трето действие, извикала спонтанни аплодисменти от страна на публиката. Все по-зрял във вокалния прочит на своите партии, Манолов бе един от основните стълбове на спектакъла.

ЖИВИ КОРЕНИ на 27 септември

 

 Даниела Димова - сопран

Концерт с авторска музика на Георги Андреев, в изпълнение на Колегиум Варна и солисти

 

На 27 септември ни очаква едно много интересно и много българско  преживяване - концерт с авторска музика на Георги Андреев, в изпълнение на Камерен ансамбъл Колегиум Варна с примариус Ангел Василев tи солистите: Нели Андреева - етновокал, Линка Стоянова - сопран,  Даниела Димова - сопран, Христина Белева - гъдулка, Любомир Желев - кавал,  Костадин Атанасов - гайда, Петър Миланов - тамбура, Генадий Рашков – ударни инструменти.

Това определено ще бъде един вълнуващ концерт – апотеоз на музиката, която извира от корените на българското, за да тържествува и в най-високите жанрове на класиката.  

Композиторът и главен диригент на Националния фолклорен ансамбъл   „Филип Кутев” Георги Андреев е един от най-интересните съвременни български музиканти. Роденият в Хасково, 45-годишен композитор и диригент завършва Музикалното училище в с. Широка лъка със специалност гъдулка и продължава образованието си в НМА „Проф. П. Владигеров” със специалност композиция.

 

Георги Андреев

 

Още като студент започва работа като диригент в НФА „Филип Кутев” , а от 2000 г. до днес е негов неизменен главен диригент. Получил много добро фолклорно и класическо образование, талантливият музикант прави редица успешни експерименти между двата стила.

Автор е на много пиеси за камерен оркестър, клавирни пиеси, над 400 аранжимента на български традиционни песни и инструментални мелодии и др. В творчеството си оригинално съчетава опита си на професионалист, свързан с художествената и фолклорната музикална практика.

През 2001 г. получава награда на името на Маестро Димитър Вълчев за музиката към спектакъла на Нешка Робева “Между два свята”. Георги Андреев е носител на редица престижни национални награди, сред които „Музикант на годината” (2004), „Златно перо” (2004), „Златно петолиние” (2005) и др.

 

 

 

Даниела Димова, шеф на ТМПЦ-Варна: За пръв път ще правим “Макбет” в 3D

 автор: МАРИАНА ПЪРВАНОВА
26.08.2014

Даниела Димова - Директор ТМПЦ-Варна- Как оценявате току-що завършилото пето издание на „Опера в Летния театър”?

- Петото издание бе по-особено, защото започна нестандартно - с порой и в деня преди откриването се случи трагедията в Аспарухово. Това наложи да изместим датата на откриването, след това преместихме и една оперетна гала на закрита сцена. Слава богу, обаче останалите спектакли успяхме да ги изиграем на обявените дати. С голям апломб преминаха двете премиерни заглавия. „Андре Шение” е високо предизвикателство към всеки оперен театър в света. Изцяло нова продукция, много красива, направена с разкош. С още по-разкошни солисти. С филигранно изпълнение на оркестъра и на младата диригентка Вилиана Вълчева. Тази нова продукция успяхме да направим като подарък за празника на Варна – 15 август.

Другата премиера бе на „Отело” - много сериозно заглавие, копродукция с Лимож и Реймс, останалите заглавия бяха нови премери от 2014 г. - „Исус Христос Суперзвезда”, „Дон Жуан”, „Травиата” също е ново представление.

Традиционно имахме мюзикъл и опера гала с нашите солисти и със звезди - Ирина Йордакеску и Кирил Манолов. Този път противно на златното правило, че кулминацията трябва да е на две трети от програмата, ние я сложихме на финала и това е „Набуко” от Джузепе Верди.

Всеки, който види неговият състав, ще разбере, че само опери от „А” категория могат да си го позволят да го имат. На 22 август Карло Коломбара имаше премиера на „Фаворитката” в Залцбург и на другия ден летя за Варна, за да закрие с „Набуко” „Опера в летния театър”. Това вече говори само по себе си не само за това какви артисти искаме да имаме на наша сцена, но и за едно отношение на артистите към нас. Подобен жест не се прави за всеки театър.

- Какви изненади подготвяте за следващото издание?

- Целта ни беше тази година да направим шик заглавие като „Андре Шение”. Следващата година сме подготвили подобна веристична опера - „Адриана Лекуврьор”. Това е мащабна продукция на Белградската опера, която ще се копродуцира със Скопие и през лятото ще стигне и до Варна. Със звезден състав – Иван Момеров, италианското сопрано от първа величина – Джована Касолла, мецосопраното Надя Кръстева. Пак ще имаме два спектакъла през юли и август. Диригент-постановчикът - италианецът Валерий Огали, ще дирижира поне единия спектакъл. Другият проект е иновативно представление на „Макбет” от Джузепе Верди с нашия традиционен гост-диригент Стефано Сегедони. Имаме предложение да направим спектакъла с Енрико Стинкели – много интересен режисьор и журналист, който ежедневно прави предаване за опера по радио Тре - националното радио на Италия. Това ще бъде спектакъл 3D – предимно със светлини и с минимум сценография, ще бъде все едно филмирано представление. Подобно нещо не е правено в България и се надявам да успеем всичко да осигурим, за да имаме такъв „Макбет”.

Разговор в антракта с Карло Коломбара

КАРЛО КОЛОМБАРА (Италия)

 

Да изпее Борис на сцената е най-голямата му мечта

 
Интервю на Елена Хаберман, специален пратеник на „Der neue Merker” – списание за опера и балет във Виена и цял свят

 

 

В антракта на „Набуко” в Опера в Летния театър във Варна Карло Коломбара ме покани на разговор. Роденият в Болоня бас смята за радост и чест да гастролира в „Страната на басите”, както нарича България.

Той е голям почитател на Борис Христов, както и на Николай Гяуров, с когото го свързвало голямо приятелство. Така успял да опознае Варна като курортен център. За него не представлявало никакъв проблем, на сутринта, веднага след бравурната „Фаворитка” в Залцбург, да вземе самолета за Варна, а вечерта, в пълна кондиция, да представи своя Закария.

Той вече е пял в София, а във Варна е участвал в голям концерт, само с баси, по повод 100-годишнината на великия Борис Христов. Певецът разказва, че е завършил Музикалната академия в родната Болоня при Париде Вентури - певец, който се е изявявал предимно в Италия, но е бил изключителен педагог. 

Карло Коломбара поддържа вече около 22 години световна кариера, започнала с конкурса ASLICO и арията от операта на Доницети „Линда ди Шамуни”. Тогавашният директор на Миланската скала Рикардо Мути харесал талантливия певец и му оказал изключителна подкрепа.

Постоянната им съвместна работа продължава около 20 години. Кариерата на Карло Коломбара стартира на международната сцена във всички континенти. Изявите му в Австрия досега са редки, няколко в ерата на Холендер и в Залцбург по време на фестивала в „Бохеми”, а сега го чухме в концертното изпълнение на „Фаворитката”.

Последното му виенско изпълнение в Konzerthaus като Фиеско от „Симоне Боканегра” е записано на компактдиск. Крайно време всичко това да се промени! Такъв глас и да го няма във Wiener Staatsoper, подобно нещо не бива повече да се случва.   

17 000 гледат „Опера в Летния театър”

Фестивалът в морската столица счупи рекордите по посещаемост

„Андре Шение” стана хит във Варна заради големите гласове, пищната сценография и великолепните костюми.

автор: МАРИАНА ПЪРВАНОВА
26.08.2014  

 Сцена от “Набуко” с Карло Коломбара (Италия) и Елена Чавдарова и хора на Варненската опера.

Сцена от “Набуко” с Карло Коломбара (Италия) и Елена Чавдарова и хора на Варненската опера.

 В епохата на Луи ХIV ни пренесе „Андре Шение”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 В епохата на Луи ХIV ни пренесе „Андре Шение”.

Кирил Манолов и Сорина Мунтеану  в НАБУКО

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Големият Кирил Манолов и румънската звезда Сорина Мунтеану в „Набуко”

 

 

 Политици, които сменят господарите си като носни кърпички. Идеалисти, които не се обръщат като фурнаджийска лопата и стават жертва на новите властници. Това не е сводка от нашия преход, а сюжетът на операта „Андре Шение”, която имаше своята премиера на „Опера в Летния театър” във Варна (20 август).

Италианската опера на Умберто Джордано се оказа попадение в десетката за Варненската опера, тъй като тя сякаш разказваше за нашата нестабилна политически ситуация.

Може би, защото става дума за революционно време - за Френската революция (1789-1794), когато новите идеи помитат стария строй. Но не само актуалността, а пищната сценография и красивите костюми спечелиха сърцата на публиката.
Режисьорът Кузман Попов се беше постарал да направи от операта почти театрално представление.

Така „Андре Шение”се оказа голямата приятна изненада в тазгодишното издание на „Опера в Летния театър” във Варна.

Другата перла в афиша бе „Набуко” на Джузепе Верди, събрала изключителен звезден състав на 23 август - Кирил Манолов, Карло Коломбара (Италия) и Сорина Мунтеану (Румъния).

В петото издание „Опера в Летния театър” направо надмина себе си като предложи изключителна програма, съчетание на най-трудните опери и атрактивни галавечери.

17 456 хиляди бяха продадените билети, но зрителите бяха значително повече, тъй като имаше и пропуски за гостите.

Тези показатели са отлични като се има предвид, че представленията бяха по-малко от миналата година заради провеждащия се на същата сцена Международен балетен конкурс и пренасянето на някои от спектаклите на основна сцена заради лошото време.

Истинско украшение беше гостуването на двете румънски оперни диви – опитната и стабилна Сорина Мунтеану и първото сопрано на Букурещката национална опера Ирина Йордакеску, която покори българската публика с изключителна артистичност на оперната гала.

Големите звезди на този фест обаче бяха изключителните български гласове. Варна успя да събере на едно място някои от най-големите ни имена, което знаем, не е никак лесно.

Това важи преди всичко за „Андре Шение”, в която всички вокални партии бяха поверени на българи, „Това за пореден път доказва какви големи оперни гласове ражда тази страна”, по думите на австрийската критичка Елена Хаберман за Der neue Merker.

“В главната роля чухме живеещия от десетилетия в Цюрих тенор Бойко Цветанов с неговия искрящ както винаги глас, с който той уверено преследва височините, без да пропусне да открои и пианистичните фрази - в гласово отношение един идеален Андре Шение.

 

Неговият опонент, лакеят, преобразил се по-късно в революционер, Карло Жерар, бе представен внушително и ефектно от Кирил Манолов – ярко изразен веристичен баритон с много приятен тембър и силно сценично присъствие. Ролята на Мадалена изпълни Димитринка Райчева, която също е истинска представителка на веристичния оперен стил”, пише в своята рецензия г-жа Хаберман.

С бурни аплодисменти премина „Набуко” под диригентската палка на маестро Борислав Иванов. Напълно оправда очакванията най-големият съвременен Вердиев бас Карло Коломбара (Италия), както и Сорина Мунтеану и Кирил Манолов, като не им отстъпваше и по-младата Елена Чавдарова.

 

Източник: в-к МОНИТОР - http://www.monitor.bg/article?id=440901

 

 

 

Мецосопраното Бойка Василева отбелязва в Meждународния ден на музиката 25 години сценична дейност

 

Бойка Василева

 
В спектакъла на „Трубадур” на 1 октомври тя ще пресъздаде Азучена

 

На 1-ви октомври, Международния ден на музиката, Държавна опера Варна ще отбележи две важни дати в живота и творческата биография на мецосопраното Бойка Василева. В спектакъла на «Трубадур» от Джузепе Верди, посветен на нейната 25-годишна сценична дейност и кръглата й 50-годишнина, именитата певица ще изпълни ролята на Азучена.

Бойка Василева е завършила Национална музикална академия „Проф. Панчо Владигеров” в София през 1987 г. в класа по оперно пеене на проф. Лилия Стефанова. През 1987 г. специализира в Алден Бизен – Белгия, през 1988 г. – във Флоренция при италианския баритон Джино Беки, а през 1989 г. – в Римската Академия за изкуства и култура при Маестро Борис Христов. Носител е на III награда от конкурса „Светослав Обретенов” през 1986 г. и II награда и две специални награди от Конкурса за млади оперни певци в Адрия – Италия.

 

Вече повече от четвърт век е солистка на Варненската опера. Гастролирала е на сцените на редица оперни театри в Гърция, Турция,  Русия, Театър „Одеон” в Париж, Кралския театър в Амстердам, Театър „Колосео” в Лисабон и др. През 2001 г. изпълнява ролята на Амнерис в суперпродукцията на операта „Аида” от Верди в Кайро, Египет.

 

Изпълнява ролята на Кармен от едноименната опера на Жорж Бизе в продукция „Опера на площада” в София през 2002 г. Има записи в БНР. Репертоарът й включва Дорабела от „Така правят всички” и Марцелина от „Сватбата на Фигаро” на Моцарт; Амнерис от „Аида”, Фенена от „Набуко”, Улрика от „Бал с маски”, Азучена от „Трубадур”, Мадалена от „Риголето”, Емилия в „Отело”, Персиозила от „Силата на съдбата”, Мисис Куикли от „Фалстаф” на Верди; Кармен и Мерцедес от „Кармен” на Бизе; Йокаста от „Едип цар” на Стравински, Сантуца, Лола и Лучия в „Селска чест” на Маскани и др.

Бойка Василева е предпочитан изпълнител за кантатно-ораториални произведения.

 

 

 

 

Многократно е изпълнявала соловите партии в Реквием – Моцарт, Реквием – Верди, Девета симфония – Бетовен и др. Заедно със Страцимир Павлов и Стоян Роянов-Я-Я реализира нетрадиционни концерти „Испанска страст” и „Френска импресия” – стилово смесване на класически песни с джаз. През есента на 2012 г. реализира и проекта „Сив сокол се в небе вие” - концерт от български народни  песни, обработени от Добри Христов, Панчо Владигеров и Парашкев Хаджиев.
 

Тази година е особено успешна за Бойка Василева, която заедно с кръглите 50 години, отбелязва и 25 години активна сценична дейност с участие в два премиерни спектакъла. На 9 юли тя се представи успешно в две роли – на Графиня дьо Коани и Мадлон в премиерния спектакъл на оп. „Андре Шение” от У. Джордано, същото се повтори и на втората премиера на 20 август.

 

„Истинско откритие бе Бойка Василева в ролите на Графинята и Мадлон, особено завладяваща с изпълнението си на Мадлон”, написа по този повод австрийската музикална критичка Елена Хаберман за „Der neue Merker” – списание за опера и балет във Виена и цял свят, брой авг.-септ. 2014 г.

 

Също в Опера в Летния театър 2014 Бойка Василева създаде един впечатляващ образ на Емилия в премиерния спектакъл на „Отело” от Верди. Още едно предизвикателство прие певицата с участието си на 14 февруари 2014 г. в традиционния концерт „Една любовна вечер в Операта”.

 

Тя изпълни соло и два дуета – с Даниела Димова и с Васил Петров на концерта под заглавие „Вечните любовни мелодии, шансони и танга”. Публиката я възнагради с бурни аплодисменти – истинската награда и удовлетворение за всеки артист!

 

С именития тенор Бойко Цветанов от „Андре Шение” до „Орфей”

 

Бойко Цветанов в "АНДРЕ ШЕНИЕ"

 

Бойко Цветанов – един от най-големите тенори на нашето време, е завършил Консерваторията в София, специализирал е при Маргарита Лилова във Виена, Борис Христов в Рим, Карло Бергонци в Академия „Верди“ в Бусето и при Франко Корели.

Великият Борис Христов наричал  своя ученик „Сине мой, Дон Карлос на моите мечти“, в асоциация с образа от едноименната Вердиева опера. Искал дори той да наследи родната му къща, но Бойко отказал, защото „домът на такъв велик българин като Борис Христов, не може да принадлежи само на един човек, а на цяла България”, както обяснява самият Бойко Цветанов.

Успешната му международна кариера започва от Софийската опера, за да го отведе до най-престижните международни сцени. В творческата си биография е записал повече от 60 централни тенорови роли.

В продължение на 22 години е водещ тенор на операта в Цюрих, Швейцария, където изпълнява главните тенорови партии и достига понякога до 75 спектакъла в годината. След това огромно натоварване през последните 2 години Бойко Цветанов си позволява повече свобода и подбира внимателно участията си.

 

3 бързи въпроса на Виолета Тончева към Бойко Цветанов след премиерата на „Андре Шение”в  Опера в Летния театър – Варна 2014

Маестро, изпълнихте с такава страст Андре Шение, сякаш имате особено отношение към този герой.

Да, наистина е така. „Андре Шение” е любимата ми опера, а Андре Шение е любимият ми герой. В образа на Шение е заложена богата палитра от бурни чувства и страсти, които дават прекрасна възможност за изява на певеца. Въпреки че емоциите бликат от всеки такт, аз търся изчистена трактовка, не забравяйки, че прототипът Андре Шение е бил реална историческа личност, към чието пресъздаване се чувствам отговорен. На сцената живея максимално с героя си и съм щастлив,  че това допадна на публиката във Варна.

Кои спектакли в последно време са Ви направили особено щастлив?

Това беше в Катания – родния град на Белини, където след спектакъла на операта „Атила” бях извикан 10 пъти на бис, видях дори много разплакани лица сред публиката. Това ми напомни за отминалото време, когато изпях за пръв път Nessun Dorma във Wiener Staatsoper. Тогава аплодисментите продължиха цели 15 минути, а интендантът Йоан Холендер дойде при мен и учуден ме запита: „Кой си ти, че можеш да пееш така!”

Операта е моята страст

Интервю на Вилиана Семерджиева с диригентката Вилиана Вълчева

В. „Дума”, 3 септември 2014, Снимки Росен Донев

 

Дисциплина, концентрация, подкрепа от концертмайстора и положителна енергия са най-важни при работата ми с оркестъра, казва младата диригентка, която от 15 години живее и работи в Берн.

Вилиана Вълчева - диригент

ВИЛИАНА ВЪЛЧЕВА е родена през 1980 г. във Варна. Завършва НУИ "Добри Христов" със специалност пиано (1999), след което продължава висшето си образование в Швейцария. Завършва Музикалното висше училище в Берн - клавирна катедра (2001), Музикалната консерватория в Нюшател със специалности клавирен съпровод и акомпанимент (2004), Музикалното висше училище в Люцерн с бакалавърска степен по оперно-симфонично дирижиране, музика и фагот при проф. Тюринг Брем, проф. Ахим Фидлер, проф. Беат Блетлер (2008). Защитава магистърска степен по оперно-симфонично дирижиране при проф. Ралф Вайкерт в Музикалното висше училище в Люцерн (2010), дипломира се и като музиколог в Университет Берн (2011).

В периода 2004-2014 г. има ангажименти като диригент на Люцернския симфоничен оркестър, корепетитор и асистент на Вагнеровия фестивал във Велс, Австрия, диригент на Бранденбургския симфоничен оркестър, Хайдн симфониета Виена, Филхармоничен оркестър Фаенца, оркестър Хохдорф Люцерн, Филхармоничен оркестър Йоханесбург, Концертен оркестър Берн.

В сезона 2013-2014 е репетитор/асистент на първия капелмайстор в Театър Люцерн, в края на 2013 г. има практика по дирижиране при Фабио Луизи в Национална опера Цюрих, след което става корепетитор/асистент на музикалното ръководство на Национална опера Цюрих.

От февруари 2014 г. е чест гост-диригент на ТМПЦ - Държавна опера Варна, в родния си град, където е поканена за диригент-постановчик на оперите "Дон Жуан" от Моцарт и "Андре Шение" от Умберто Джордано, дирижира и знаковия концерт "Басисимо" по повод 100 години от рождението на Борис Христов, с участието на най-големия съвременен Вердиев бас Карло Коломбара (Италия) и български баси.

Карло Коломбара смята за чест да пее в страната на басите

 

„Набуко” в Опера в Летния театър – Варна 2014

Елена Хаберман – специален пратеник на „Der neue Merker” – Zeitschrift fur Opera und Ballet in Wien und der ganzen Welt (списание за опера и балет във Виена и цял свят)

23 август 2014

 

Кирил Манолов и Сорина Мунтеану  в НАБУКО

 Метеорологичната обстановка тази вечер беше малко напрегната - дали отново ще вали или ще гледаме „Набуко”, в крайна сметка небето отсъди за „Набуко”.

Звездният гост Карло Коломбара, поканен за ролята на Закария, пристигна едва по обяд във Варна, директно от Залцбург, където участва предната вечер в премиерата на операта „Фаворитката” от Доницети.

Това обаче не му попречи да пресъздаде с изключително майсторство образа на Върховния жрец на Йехова. Великолепният му кадифен бас струеше завладяващо във всички регистри и покори напълно публиката.

В главната роля имахме удоволствието да чуем Кирил Манолов с неговия най-мощен глас.

Набуко точно, какъвто трябва да бъде – първо агресивен и обсебен от желанието да победи врага, после разтърсен горчиво от извършеното светотатство, много убедителен във всичките си превъплъщения.
Певецът често пее в Италия, обикновено под диригентската палка на Рикардо Мути и този италиански привкус на неговата интерпретация осезателно се усети както в музиката, така и в езика.

 

ЕЛЕНА ЧАВДАРОВА И БОРИС ЛУКОВ В НАБУКО

 

Много голяма изненада (с каквито не сме свикнали във Виена) поднесе младият тенор Борис Луков. Той направи изключително  впечатление с издръжливия си и силен спинтов глас с приятен тембър, подходящ за Измаел!

 

Истинско сензационно откритие бе Сорина Мунтеану като Абигайл.

Огромен глас без никакви колебания, толкова сигурно и красиво поставен, никога писклив, забележителен в пианисимите от нейната голяма заключителна сцена.

Направо превъзходна. Препоръчвам я. Певицата има твърд ангажимент с Букурещката опера, но сигурно би гостувала с удоволствие в най-престижните оперни театри. Гласът й го заслужава.  

 

 

TOP