Конкурси и обяви

„ФАЛСТАФ“ – ЖИВОТЪТ МОЖЕ ДА БЪДЕ ПО-УСМИХНАТ

Отзвук от медийната среща с екипа на „Фалстаф“ на 26 юли преди премиерата на 29 юли в Опера в Летния театър – Варна 2023 

Нина Найденова, режисьор

„Фалстаф“ е една гигантска крачка в друго пространство, уникална музика, която сама по себе си е шега, и едно послание, че животът ни може да бъде по-усмихнат, ако просто използваме тази формула. Верди и комедия са най-прекрасното съчетание, което можем да предложим на публиката в днешно време. Изключително сложно е да правиш комедия, защото първо трябва да се надсмееш на собствените си недъзи, за да можеш да отправиш този критичен поглед така, че хем да говори и да изпраща послания, хем да може да усмихне всички. Надсмиваме се над егото, над онова, което губи мярка. Всеки трябва да може да покаже собствените си недостатъци, да ги признае пред света и да върви напред. Непосредствената близост между публика и изпълнители в едно такова пространство като сцената на Летния театър е много по-голяма и много по възторжена. Вече е традиция с Варненската опера да правим заедно концепции, смели планове и да поставяме доказали се, но трудни заглавия, като обединяваме усилия, за да ги покажем на колкото се може повече публика.

Григор Паликаров, диригент

Драматургията и музикалната фактура в тази опера са доста сложни. Нина Найденова е поставила операта много музикално, с пълно съобразяване на трудността за изпълнителите и за оркестъра, така че режисьорските задачи, колкото са интересни и впечатляващи, толкова са съобразени с музиката. Верди прави един много голям мост между първите си опери и последната. Дълго време критикуват Верди, че оркестърът му представлява една голяма китара, с която се съпровождат певците, т.е. че не е достатъчно добре развит. Верди пише „Фалстаф“ в епоха, когато започват да творят по-младите композитори като Леонкавало, Маскали, Пучини. Усеща се неговото желание да надрасне това, което е писал, да не изостава, не да бъде просто модерен, а да бъде в съзвучие с времето. „Фалстаф“ драматургично и архитектонично е изграден по един съвършен начин – една опера, в която не се маха нито една нота, не се правят съкращения. Щастлив съм, че имам възможността да работя с певци на световно ниво в постановка, която е само в помощ на Вердиевата драматургия и сама по себе си е много красива и интересна. Летният театър във Варна е естествен декор и тази уникална зеленина ще се върже много добре със сценографията и режисурата. Бих поканил всеки, който още не си е купил билет, да го направи максимално бързо – ще е нещо, което си струва.

Анна Пампулова, хореограф

„Фалстаф“ е третото заглавие, по което работя през този сезон във Варненска опера след „Калас и Онасис“ и „Хитрата лисичка“. Тъй като почеркът е съвременен, беше много важно да се избегнат щампите на класическото оперно поведение и да раздвижим нещата. Цели композиции са специално разработени по определен начин чисто хореографски, за да може по-лесно да се възприеме тази експресия. Има деликатно присъствие на балет, вписан е вътре през пластиките и в последната сцена, в която балет и хор са в едно общо дихание, обща магия. За мен като хореограф е много важно в тази постановка да има истинност в поведението и в същото време елегантност.

Кирил Манолов, Фалстаф

„Фалстаф“ е черешката на тортата на операта. Това е философия, мисъл за живота, вкарана в музика и текст. Запалих се по тази опера още в ранна възраст, след един запис на Караян. Колкото повече слушаш „Фалстаф“, толкова повече те грабва и откриваш нови неща. Гениално написана от Верди, от Бойто и от Шекспир. Пял съм я над сто пъти в поне 17–18 постановки. Трябва да си наистина добър певец, пеенето е много трудно, но трябва и да си много добър актьор и комик.

Мариана Пенчева, Мисис Куикли

Това е опера не само за певци с хубави гласове, но и с изключително добри актьорски заложби, защото в нея рядко се разчита на арии, но ансамбълът и сглобката между нас е страшно важна. Опера, в която всички трябва да се съобразяваме един с друг. Пяла съм във „Фалстаф“ с най-големите имена като Жозе ван Дам, Брин Терфел и самия Ренато Брузон, неведнъж и с Кирил Манолов.

„ФАЛСТАФ“

Опера от Джузепе Верди
Диригент постановчик Григор Паликаров
Режисьор Нина Найденова
Сценография и костюми Елена Иванова
Хореографски дизайн Анна Пампулова
Диригент на хора Надежда МакКюн

Действащи лица и изпълнители:
СЪР ДЖОН ФАЛСТАФ - Кирил Манолов
ФОРД - Свилен Николов
ФЕНТЪН – Рейналдо Дроз
ДОКТОР КАЮС – Александър Баранов
БАРДОЛФ – Момчил Караиванов
ПИСТОЛ – Гео Чобанов
АЛИС ФОРД – Ирина Жекова
НАНЕТА – Мария Павлова
МИСИС КУИКЛИ - Мариана Пенчева
МЕГ ПЕЙДЖ – Силвия Ангелова
Оркестър, хор и балет на Държавна опера Варна

Записа Пламена Александрова

TOP