Конкурси и обяви

МУЗИКАТА СЪЗДАВА ЦЕЛИЯ ВЪЛШЕБЕН СВЯТ НА „КРАСАВИЦАТА И ЗВЯРА“

12, 13 август 2022, 21.00, Опера в Летния театър. Българска премиера на мюзикъла „Красавицата и Звяра“

МАЕСТРО СТРАЦИМИР ПАВЛОВ пред ВИОЛЕТА ТОНЧЕВА за сюжета и музиката на „Красавицата и Звяра“, лайтмотивните теми и съвършената композиция на Алън Менкен, добавените към варненската постановка на мюзикъла песни от едноименния филм: “Days In The Sun” с омагьосаните предмети и “Change In Me”, създадена заради капризите на звездна изпълнителка; за предимствата на живото пред филмовото изкуство, предстоящата догодина световна премиера на най-новото заглавие в планетата на мюзикъла „Калас и Онасис“ и плановете за свой авторски мюзикъл

Маестро Страцимир Павлов, всепризнат  майстор на мюзикъла, без чиито висок професионализъм и завладяваща енергия мюзикълите на Държавна опера Варна са немислими. В поредицата от премиери идва ред на „Красавицата и Звяра“, за който непременно трябва да чуем твоето мнение.

Ако трябва да сравня „Красавицата и Звяра“ с „Цар Лъв“ като спектакъл, „Цар Лъв“ е приказка за малките момчета, които припознават смисъла в това да се бориш за главната роля в живота, да смениш баща си на лидерския пост да продължиш делото му, а „Красавицата и Звяра“ е история за малките, умни и красиви момичета, които се влюбват и съответно как техните бащи виждат избраника на дъщеря си като звяр с лоши маниери, който впоследствие претърпява трансформация, става добър и се превръща се в принц. Тази съпоставка ми хрумна, докато репетирахме днес, тъй като и аз съм баща на едно такова прелестно малко момиче (усмихва се).

 

Чаровницата Изабела, която определено върви в стъпките на своите родители

Що се отнася до музиката, „Красавицата и Звяра“ е издържан в стил неокласика и впечатлява с богатото си звучене и хубава оркестрация, една съвършена композиция.

От Алън Менкен, едно от големите имена на мюзикъла.

Да, за Уолт Дисни той композира още „Малката русалка“, „Аладин“ „Гърбушкото от Нотр Дам“ и други заглавия, като именно Менкен задава критерия за звученето на анимираните мюзикъли. Хората от моето поколение свързват мюзикълите на Дисни с мюзикълите на Менкен, превърнали се вече в абсолютна класика.

Какво превръща мюзикъла „Красавицата и Звяра“ в класика?

Вълнуващата история за срещата на Красавицата и Звяра и красивата музика, която впрочем поставя далеч нелесни задачи пред музикантите и певците, в добавка с много добре разработените лайтмотивни теми. Убеден съм, че сложните превъплъщения, с които имат да се справят артистите, са много по-интересни, когато се съпреживяват с актьори на сцената, отколкото с герои в анимационен филм. В този смисъл мюзикълът „Красавицата и Звяра“ е рядък шанс за българската публика да види спектакъла, пресъздаден със средствата на сценичното, живото изкуство.

Все пак добавяте към варненската постановка музика от филма, която не звучи в оригиналния мюзикъл, както разбрах от режисьора Петко Бонев.

Да, това са две песни, които предават още по-ясно посланията на приказката. Става дума най-напред за “Days In The Sun” (Дни под слънцето, Слънчевите дни) с омагьосаните предмети, които си спомнят красотата на човешкия живот и времето, когато все още са били хора и са могли да общуват помежду си, да се докосват, да споделят чувствата си. Много по-късно Алън Менкен добавя към филма и песента “Change In Me”, заради звездна изпълнителка, която смятала, че една солова песен не й е достатъчна и настояла за още една. Идеята за включването на двете песни в мюзикъла на Петко Бонев е чудесна, защото красивата музика се надгражда с още красива музика.

Какво би добавил към лайтмотивните теми, които спомена?

Всеки омагьосан предмет има свой музикален мотив, който предпоствен в музиката, веднага насочва и подготвя слушателя за появата на съответния герой. Тази техника е овладяна перфектно от Алън Менкен и той я използва много удачно в „Красавицата и Звяра“, докато например в „Малката русалка“ преобладават по-сурови, морски звуци. Голяма част от действието на „Красавицата и Звяра“ се развива в двореца на Звяра, който напомня за френски замък, съответно музиката звучи по-класически, бароково, използва се клавесин. Въобще главното емоционално средство, което през цялото време движи историята, е музиката. Музиката създава целия вълшебен свят на „Красавицата и Звяра“.

Да попитам накрая композитора Страцимир Павлов, кога ще ни представи своя, отдавна обещан, мюзикъл?

Да, обещал съм, имам и подкрепата на директорката на ТМПЦ Варна Даниела Димова, но засега следващата ми голяма задача е световната премиера на най-новото заглавие в планетата на мюзикъла - „Калас и Онасис“. Моята роля ще бъде отново на оркестратор, съаранжьор и диригент на мюзикъла, чиято премиера предвиждаме за 2023 г. След това сериозно ще се замисля за моя проект за мюзикъл, посветен на Людмила Живкова, на търсенията, битките и мистериите в живота на тази забележителна жена, която изведе българската култура до нейния втори златен век.

Българската Евита...

Да, така си представям мюзикъла и съм безкрайно благодарен на съмишлениците, които ме подкрепят в осъществяването на тази моя идея.

 

КРАСАВИЦАТА И ЗВЯРА

Концерт в костюми

Музика Алън Менкен

Текст Хауърд Ашман и Тим Райс

Либрето Линда Уулвъртън

Режисьор Петко Бонев

Оркестрация Страцимир Павлов

Диригент Страцимир Павлов

Сценичен дизайн и костюми Ася Стоименова

Сценично движение и пластика Анна Пампулова

Сценични бойни техники Николай Градинар Дериволков

3D mapping Лора Руневска, elektrick. me

Превод Лилия Бонева

Озвучаване Александър Георгиев

Плакат Славяна Иванова

 

В ролите:

БЕЛ - Мария Анастасова, Валерия Василенко, Яна Стоянова.,

ПРИНЦ АДАМ/ЗВЯР - Михаил Сървански, Виктор Ибришимов, Мартин Димитриевски

ГАСТОН - Виктор Ибришимов, Велин Михайлов

МОРИС - Тихомир Трифонов, Людмил Петров

ЛЮМИЕР - Калоян Лулчев, Нейчо Петров - Реджи

КОГСУЪРТ - Даниел Добрев, Лев Караван

Г-ЖА ПОТС - Балена Ланджева, Яница Маслинкова, Антоанела Петрова

ЧИП - Васил Желев, Флория Сотиров, Мартин Стоянов, Мария Симонова

Льо Фу - Георги Георгив, Йоан Попов

МАДАМ ГРАНД БУШ - Розалия Желязкова, Василена Андреева

Г-н Д'АРК - Димитър Ялнъзов, Лев Караван

БАБЕТ - Димитрина Германова, Моника Иванова

Глупави момичета - Моника Иванова, Зои Бошнакова, Мойра Янкова, Надя Станоева, Димитрина Германова

МАЕСТРО КАДЕНЦА - Руслан Павлов, Михаил Вълчев

АГАТА - Калина Жекова, Антоанела Петрова

Оркестър и балет на Държавна опера Варна и Варненската детско-юношеска опера с худ. рък. Ганчо Ганчев

 

12, 13 август 2022, 21.00 - Опера в Летния театър. Премиера за България

 

 

 

TOP