Искате ли да получавате новини от нас - за премиери, промоции и др.?

ПРОГРАМА НА ДЪРЖАВНА ОПЕРА - ВАРНА

Актуални новини

Актьорът от Народния театър „Иван Вазов“ МИХАИЛ ПЕТРОВ пред ВИОЛЕТА ТОНЧЕВА за „Оркестър без име“ като един от петте най-добри български филми; за мюзикъла „Оркестър без име“ като достойно продължение на филма с други средства; за колоритния образ на Миташки и негативните черти в характера на българина, които за съжаление се задълбочават; за мюзикъла като синтетично изкуство и свеж полъх във време на изпитания. 

-Сигурно харесвате филма „Оркестър без име“...

-Ако подберем най-добрите български филми, „Оркестър без име“ във всеки случай ще бъде в петицата на тази класация. Във филма участват прекрасни млади актьори, които по-късно, благодарение и на този филм, се развиха и получиха голяма популярност. Сега се срещаме с този материал на Станислав Стратиев, вече в сценичен вариант на Борис Панкин. Постановката не отразява точно филма, защото междувременно изминаха 40 години, нещата се менят, животът се променя, а с него се променят и хората. Има детайли, които са осъвременени и според мен звучат по-актуално. Мисля, че се получи едно достойно продължение на филма „Оркестър без име“, вече в жанра на мюзикъла.

АКТЬОРИ В РОЛЯТА НА АКТЬОРИ

ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВОТО „ОРКЕСТЪР БЕЗ ИМЕ“, 40 ГОДИНИ ПО-КЪСНО

Как Мариан Бачев, Николай Дограмаджиев, Борислав Веженов, Волена Апостолова, Димитрина Германова и Йоан Попов виждат своите герои в мюзикъла „Оркестър без име“ и как се отнасят към актьорите, пресъздали същите герои преди 40 години в култовия филм „Оркестър без име“.

Важно съобщение за "Вечер на съвременната хореография"

Yважаеми зрители,

Балетния спектакъл "Вечер на съвременната хореография" предвиден за 08.02.2022 г. се отменя.

Зрителите могат да презаверят билетите си за друг спектакъл на касата на Театрално-музикален продуцентски център Варна.

ДИРИГЕНТЪТ СТРАЦИМИР ПАВЛОВ пред ВИОЛЕТА ТОНЧЕВА за спецификата на мюзикъла „Оркестър без име“, вечните български шлагери, които не губят от чара си във времето, за кокошките, които спрели да снасят по време на репетициите на „Оркестър без име“, също за поговорката „Музикант къща не храни“, в противовес на мечтата да станеш музикант и да изразяваш себе си чрез музика

„Оркестър без име“ – филм отпреди 40 години, сега с премиера във Варна като мюзикъл. Къде да търсим разликата между филма и мюзикъла?

 „Оркестър без име“ е джу бокс мюзикъл, в който няма предварително написана музика. Песните от 70-те години на миналия век, са така подбрани от режисьора Борис Панкин, че най-добре да илюстрират съответната сцена и образите на актьорите в нея. Селекцията е характерна и добре описва този период от нашите животи, независимо кой на колко години е бил тогава. Мелодиите са толкова дълбоко залегнали в съзнанието ни, че още с първите ноти усещаш емоцията на познатата музика. Във филма звучи само една българска песен и тя е „Оставаме“ по текст на Александър Петров и музика на Борис Карадимчев, написана специално за филма, доколкото знам. Останалите песни, които се появяват във филма, са италианска естрада, но при нас те са само малки записи като препратки към филма.

На 1 февруари 2022 г. ще изпратим във вечния му път големия български диригент Борислав Иванов (02.08.1931 – 22.01.2022) - нашия любим Маестро, диригент, директор, артистичен директор и артистичен консултант на Държавна опера Варна, доайен на българските диригенти.

Тленните останки ще бъдат изложени за поклонение на 1 февруари 2022 г. от 11.00 до 13.00 ч. в Държавна опера Варна. Погребалната церемония ще се извърши след това в централния гробищен парк на Варна.

ХОДЪТ НА ВРЕМЕТО С „ОРКЕСТЪР БЕЗ ИМЕ“

ХУДОЖНИКЪТ ПЕТЪР МИТЕВ пред ВИОЛЕТА ТОНЧЕВА за творческия пренос на „Оркестър без име“ от филмовия екран в едноименния мюзикъл и музикалната селекция на режисьора Борис Панкин със златни български хитове; за хода на времето и запазеното място на „Оркестър без име“ в него; за 70-те години на миналия век като импулс за сценографската среда и костюмите; за хармонията между цветовете и еклектиката, присъща на самата природа на лутащите се герои; за любимата песен и голямата тема „Оставаме“...

„Оркестър без име“, създал си име на един от култовите български филми, се пренася от екрана в едноименния мюзикъл с премиера във Варна на 4, 5 феврури 2022 г. Как изглежда този творчески пренос?

Филмът на Станислав Стратиев и Людмил Кирков е изходен материал за мюзикъла, още повече че филмът е натрупал своя завидна биография в годините. Но в мюзикъла звучат много повече парчета с хубава българска популярна музика, подбрана от режисьора Борис Панкин. Той е обвързал селекцията на песните с драматургичния материал, така че песните подкрепят сюжетното действие в емоционален и философски смисъл. Това са златни български хитове на „Тангра“, “Щурците“, „Сигнал“, ФСБ, LZ и Силвия Кацарова, Васил Найденов и други изпълнители. Може да се каже, че в мюзикъла Борис Панкин добавя към публичния образ на „Оркестър без име“ най-доброто от златното време на българската естрада.

Февруарска премиера 2022 на Държавна опера Варна

На 4, 5 февруари 2022 г. на сцената на Държавна опера Варна предстои премиерата на мюзикъла „Оркестър без име“, реж. Борис Панкин, диригент Страцимир Павлов. Мюзикълът е адаптация по сценария на Станислав Стратиев за едноименния култов филм на режисьора Людмил Кирков от 1982 г. През януари тази година се навършват 40 години, откакто излиза на екран любимият на милиони българи филм. Някои от неговите диалози и реплики вече са придобили статут на крилати фрази, като вездесъщата реплика на певицата Рени „... и още нещо“. Известно е, че на пробни снимки за ролята се явяват около 30 актриси от ВИТИЗ, но манекенката Катерина Евро печели безапелационно ролята, с която продължаваме да я свързваме и днес. 

Уважаеми зрители,
 
Поради заболяване на артист, спектакълът на Държавна опера Варна „Вълшебната флейта“ от Моцарт, предвиден за 28 януари 2022, няма да се състои.
 
Закупените билети са валидни без заверка за същия спектакъл на 23 февруари.
 
Екипът благодари за разбирането.

28 януари 2022, 19.00, Държавна опера Варна

С преклонение пред великия Волфганг Амадеус Моцарт, роден на 27 януари 1756 г. в Залцбург, на 28 януари 2022 г. Държавна опера Варна ще представи неговата опера „Вълшебната флейта“. Премиерната постановка на диригента Христо Христов и режисьора Антониу Замфир заслужи аплодисментите на публиката в ММФ „Варненско лято“ и Опера в Летния театър 2021.

266-годишнината от рождението на Моцарт е повод да си припомним, че той проявява изключителния си музикален талант още на 3 години, композира на 5, а на 6 свири пред австрийското кралско семейство. Владее клавесин, цигулка и орган, импровизира, създава брилянтни творби. Европа е очарована от изящния стил на композитора, който внася техническа сложност, изтънченост и емоционален заряд във всички познати тогава жанрове - концерти, опери, симфонии. "Вълшебната флейта", последната опера на Моцарт, е вдъхновена от философията на Просвещението и вярата в човешкия разум. Наситена с масонска символика (самият Моцарт е бил масон), тя пресъздава пътя, който човечеството изминава в търсене на познанието: от хаоса, през суеверието, до разума. Гьоте я нарича „утопична и странна приказка, в която се проповядват човешките добродетели: любов, трудолюбие и нравствено съвършенство".

СКЪРБИМ ЗА МАЕСТРО БОРИСЛАВ ИВАНОВ

(02.08.1931 – 22.01.2022)

Нашият любим Маестро Борислав Иванов, диригент, директор, артистичен директор и консултант на Държавна опера Варна, издъхна днес в болница в Москва, обгрижван до последния момент от сина си Борислав...
Скръбта и болката са неизразими...

А е още толкова пресен споменът за 90-годишния му юбилей, който чествахме на 9 август м. г. с грандиозен оперен гала спектакъл в Летния театър... В прекрасна кондиция и безупречен бял костюм, Маестро Борислав Иванов дирижира може би най-емоционалната оперна гала в 70-годишния си творчески път. Дирижира със замах и аристократично достолепие.

На тримата негови възпитаници, поканени също да дирижират, подари по една диригентска палка с пожелание за върхове в изкуството. На сцената изцяло се раздадоха всички солисти на Варненската опера, специалните гости, всички музиканти на Варненската опера, всички хористи на Варненската опера, заедно с колеги от Пловдивската опера. Публиката, запълнила до последен предел Летния театър, не спираше да аплодира многоуважавания и обичан Маестро, ученика на Херберт фон Караян, разнесъл славата на българското оперно изкуство на четири континента, директора на оперните театри във Варна, Пловдив и София, диригента, който където и да работеше по света, никога не прекъсна връзката си с България, а Варна си остана неговият пристан докрай.

TOP