Искате ли да получавате новини от нас - за премиери, промоции и др.?

Актуални новини

Балетната трупа на Държавна опера Варна представи България в Балетната гала на 38-ия Международен фестивал Mezza Estate Tagliacozzo в Италия. Участието на българския балет бе отразено в италианската преса, която следи фестивалните събития.

 

Фестивалът Mezza Estate Tagliacozzo, под ръководството на маестро Jacopo Sipari di Pescaseroli, който наред с фестивалния си ангажимент, е и постоянен гост диригент на Държавна опера Варна, се радва на имиджа на един от 30-те най-престижни от общо 150-те подобни форума в Италия. Гост на откриването е бил Посланикът за Ватикана и Малтийския орден на Република България Н. Пр. Богдан Паташев и съпругата му Леда Паташева, разказва директорът на Театрално-музикален продуцентски център Варна Даниела Димова.

 

„Изключително силно представяне и бурни аплодисменти след всеки номер за балетните ни артисти. Tutti bravi!“ даде тя своята възторжена оценка за варненските балетни артисти, които в Балетната гала на 1 август танцуваха по хореография на балетмайстора на Държавна опера Варна Светлана Тоншева.

Сред имената на Международния фестивал Mezza Estate Tagliacozzo 2022 са световноизвестнoто трио Ill Volo и отличената с награда „Пучини“ Доната Д`Анунцио Ломбарди, една от солистките в „Жените на Пучини“, първия концерт на Опера в Летния театър – Варна 2022.

БЕЗ НАШИЯ ЛЮБИМ МАЕСТРО БОРИСЛАВ ИВАНОВ

На 2 август 2022 година щеше да навърши 91 години. Днес си припомняме с признание и обич за Маестро Борислав Иванов и неговия изключителен 90-годишен юбилей, когато на Оперната гала в негова чест артисти и зрители в препълнения Летен театър засвидетелстваха почитта си към огромното му творчество и заслугите му към съвременното оперно изкуство.

Премиерата на "Ернани" в Опера в Летния театър на 6 август 2022 екипът на Държавна опера Варна посвещава In Memoriam на големия диригент! Вечна памет!

МАЕСТРО ПАВЕЛ БАЛЕВ С ПРОЩАЛНА ГАЛА В БАДЕН БАДЕН

30 юли, Баден Баден, Philharmonische Parknacht, Lichtentaler Alee

Голямата „Филхармонична нощ в парка“ (Philharmonische Parknacht), най-забележителната музикална проява на открито в Баден Баден, Lichtentaler Alee, тази година е посветена на именития диригент с международно признание Павел Балев. Това е прощалният му концерт, с който той се сбогува като дългогодишен главен диригент на Филхармония Баден Баден.

Единственият солист на това забележително събитие, за което се очакват около 10 хиляди зрители, е големият български баритон Кирил Манолов. В програмата са предвидени творби от Росини („Севилският бръснар“) и Верди („Отело“, „Набуко“, Макбет“, „Фалстаф“, „Аида“).

Павел Балев ръководи Филхармония Баден Баден от 2007 г. в продължение на 15 години. Междувременно застава на пулта на Виенската държавна опера, води майсторски класове в Германия, дирижира концерти и прави постановки в престижни европейски оперни театри в Германия, Франция, Австрия, Швейцария. От този сезон заема позицията главен диригент на два оперни театъра в две страни - оперните театри в Лимож (Франция) и Нордхаузен (Германия). За Държавна опера Варна е чест, че творец от такъв ранг е неин постоянен гост диригент.

29 юли, 21.00, XIII Опера в Летния театър - Варна 2022

Оперната дива Александрина Пендачанса, дала първия урок по оперно пеене на талантливата цигуларка Ралица Богданова, е поканила младата и вече с международно признание, варненка, за участие в своя Оперен концерт на 29 юли 2022, 21.00, Опера в Летния театър. Под диригентството на маестро Найден Тодоров, двете ще представят разнообразен репертоар от „Кармен“ на Бизе, през Моцарт и Росини, Маскани и Леонкавало до апотеозния финал с Лейди Макбет от „Макбет“ на Верди. Проектът се осъществява с финансовата подкрепа на Национален фонд "Култура".

„Блестящ виртуоз“, така определя Карл Готвалд от „Süddeutsche Zeitung“ младата цигуларка РАЛИЦА БОГДАНОВА, която на 6 години започва да свири на цигулка. Завършва НУИ „Добри Христов“ Варна и класа по цигулка на проф. Марио Хосен към НБУ.

29 юли, 21.00, XIII Опера в Летния театър - Варна 2022

Оперната дива Александрина Пендачанса, покорила със своите над 70 главни сопранови роли най-изисканите оперни театри по света, пяла под палката на диригенти като Рикардо Шайи, Йезус Лопос-Кобос, Адам Фишер, Бруно Бартолети, Рене Якобс; с режисьори като Сър Джонатан Милър, Лука Ронкони, Ханс Нойнфелс, Кристоф Лой, Дамиано Микелето, отново е във Варна. За да ни издигне отново до висотите на оперното изкуство.

Незабравим остава нейният биографичен концерт от 2018 г. "Това съм аз", както и дебютът й в ролята на Лейди Макбет в „Макбет“ от Дж. Верди в Опера в Летния театър през 2020 г., който прави чест на Варна. Сега, под диригентството на Маестро Найден Тодоров, тя е избрала да пее в дует с друг сопран – младата и много талантлива Ралица Богданова. Двете ще представят разнообразен репертоар от „Кармен“ на Бизе, през Моцарт и Росини, Маскани и Леонкавало до апотеозния финал с Лейди Макбет от „Макбет“ на Верди. Проектът се осъществява с финансовата подкрепа на Национален фонд "Култура".

ЛЮБОПИТНА СРЕЩА С "КРАСАВИЦАТА И ЗВЯРА"

От Центъра за кариерно развитие днес деца от различни възрасти и различни варненски училища посетиха на 22 юли 2022 г. Театрално-музикален продуцентски център Варна, за да се запознаят с жанра на мюзикъла. Основна тема беше мюзикълът "Красавицата и звяра", чиято премиера предстои в Опера в Летния театър. Режисьорът Петко Бонев, хореографката Анна Пампулова и треньорът по сценични бойни техники Николай Дериволков разказаха увлекателно за света на мюзикъла. Заедно с Лев Караван, Мария и Георги от солистичния състав на "Красавицата и звяра", те отговаряха на въпроси и дори демонстрираха някои моменти от спектакъла.

Оказа се, че повечето деца са гледали вече мюзикъла "Цар Лъв" със същия състав, а останалите проявиха интерес към следващото представление на този мюзикъл на 27 юли в Летния театър. Всички решиха да дойдат на премиерата на "Красавицата и звяра" на 12 и 13 август. Неколцина от младите посетители дори възнамеряват да се запишат за следващия кастинг за мюзикъл на Варненската опера.

След това младите посетители разгледаха с Виолета Тончева, PR на институцията, двете документални изложби - театралната за 100-годишния юбилей на Варненския театър и оперната за 75-годишния юбилей на Варненската опера, снимаха се с някои от експонатите в оперната костюмографска изложба и дори видяха малко от репетицията на Основна сцена на балета "Копелия", който утре вечер ще се играе в Летния театър.

ПРАЗНИЧЕН КОНЦЕРТ ЗА ОСВОБОЖДЕНИЕТО НА ВАРНА

27 юли 2022, 20.30, пл.‘Независимост“

И през тази година Държавна опера Варна поднася празничен концерт на своите съграждани на 27 юли - паметната дата, на която се отбелязва Освобождението на Варна от османско владичество.

Концертът ще бъде изнесен, по традиция, на площад „Независимост“ пред сградата на театъра. За пръв път пред оркестъра на Държавна опера Варна ще застане младият диригент Петър Тулешков. Завършил НМУ „Любомир Пипков“ в София (2009) с цигулка и НМА „Проф. П. Владигеров“ със специалност оперно-симфонично дирижиране (2014), той е назначен като цигулар в оркестъра на оперния театър в началото на 2021 г. Петър Тулешков е дирижирал Академичния симфоничен оркестър на НМА, Симфониета Видин и други български оркестри. Работил е с постоянните гост диригенти на Държавна опера Варна Павел Балев и Григор Паликаров и следвайки политиката си за поощряване на млади творци, ръководството на ТМПЦ – Държавна опера Варна му предоставя шанс за изява в този специален за варненци концерт.

Прочит на маестро Павел Балев и Вера Немирова за 75-годишния юбилей на Държавна опера Варна. 26 юли 2022, 21.00, Премиера на Опера в Летния театър и ММФ „Варненско лято“ 2022

 

На 26 юли 2022, 21.00, XIII Опера в Летния театър, ММФ „Варненско лято“, Държавна опера Варна ще поднесе на почитателите на оперното изкуство премиерата на „Дама Пика“ от П. И. Чайковски, в забележителната интерпретация на двама български творци от световната оперна сцена маестро Павел Балев и Вера Немирова. Режисьорските търсения, насочени към психологическата драма, извеждат на преден план разкъсаната между две страсти личност на Герман - невъзможната любов към Лиза и страстта към хазартната игра. „Меридианът, който едновременно ги свързва и дели, е съдбата на старата Графиня. Бившата "Московска Венера", известна светска дама и страстна картоиграчка, среща своя смъртен ангел в Герман, а той се оглежда в нея като в холограма. Любовният триъгълник на Ерос и смърт оплита Герман, Графинята и Лиза и води до фатален край на тримата“, изтъква Вера Немирова, постоянен гост режисьор на оперния театър във Варна.

Заради „наситената със симфонични напластявания, силна, но и технически сложна звукова картина, „Дама Пика“ е най-големият връх в оперите на Чайковски. Образите са изградени с типичната за него и руската музика музикална символика, както и с въвеждането на лайттеми, като темите за любовта и злото, темите на Графинята и Герман. Те пронизват цялата опера, като фокусират и насищат в същото време музикалната характеристика и на останалите персонажи“, анализира произведението маестро Павел Балев, постоянен гост диригент на Държавна опера Варна.

На 23 юли 2022, 21.00, Опера в Летния театър, балетната трупа на Държавна опера Варна ще поднесе своята интерпретация на комичния балет „Копелия“ по музика на Лео Делиб, в хореографската редакция на Сергей Бобров от 2019 г.

Сюжетът, както е известно, разказва за интереса на Франц към Копелия, непознатото момиче, което всяка сутрин излиза на балкона в къщата на странния доктор Копелиус. Момичето е всъщност механична кукла с човешки размери, която може да се движи и да танцува. Докторът замисля чрез магия да вземе душата на момчето, за да превърне Копелия в живо същество, но годеницата на Франц Сванилда и приятелките й успяват да попречат на дяволския му план.

Премиерата на балета в „Гран Опера“ в Париж, хореография Артюр Сен-Леон, на 25 май 1870 г., в присъствието на император Наполеон III, жъне огромен успех. Оттогава до днес балетът се радва на изключителна популярност. „Копелия“ заема ключово място в налагането на балетното изкуство като самостоятелен музикално-сценичен жанр. С постановката на „Копелия“ през 1928 г. в Народния театър, София, хореографът Анастас Петров полага основите на професионалния балет в България. В историята на Варненската опера „Копелия“ има 3 постановки – първата през 1959 г. на Анастас Петров, втората през 1979 г. на Галина и Стефан Йорданови и третата през 2019 г. на Сергей Бобров, с асистент хореограф Иван Карнаухов, репетитор Светлана Тоншева и художник Лора Маринова.

 

Разсъждения на Ивайло Спасов по повод премиерата на „Набуко“ в Опера в Летния театър – Варна 2022

От всички десетки и стотици любими опери, които мога да изброя, “Набуко” е тази, която за мен има най-голяма смислова натовареност във времената, в които живеем. Когато миналата година гледах Вердиевия шедьовър на Арена ди Верона, където действието с преследването и прокуждането на евреите (народа на израилтяните) бе пренесено от библейските времена в нацистка Германия (за по-голяма релевантност и близост със съвремието ни), никога не съм си представял, че през 2022 животът ще ни поднесе още по-близка среща с реалния сюжет - народ в сърцето на Европа да бъде разселен от родината си… За пореден път изкуството е критичен и артистичен филтър, който ни помага да осмислим бруталната действителност. А фактът, че операта се поставя във Варна - градът, който е на по-малко от 300 км. от войната и е приютил най-голямата украинска бежанска общност в България, само направи за мен съпреживяването още по-сюрреалистично и значимо.

Операта е страст, без нея тя е мъртва. И обратното - когато в самия процес на раждане на вечната музика е инжектирана силна страст, операта е по-жива от всякога. Стилът на дирижиране на маестро Якопо Сипари ди Пескасероли ме привлича и ми въздейств, той прави отделен спектакъл сам по себе си. Енергията му е много чиста, сурова и позитивна. Окуражаващите му жестове към музикантите и певците говорят на подкрепяща среда, а интерпретативните му умения свидетелстват за дълбоки познаване на тези толкова сложни и любими произведения. Адмирации за Варненската опера, че го е привлякла за постоянен гост-диригент.

В миналогодишната “Тоска” на Пловдивската опера гледахме Карлос Алмагер като барон Скарпия. Направи ни впечатление и тогава гостуващият мексикански баритон със световна кариера, но сега в титулния персонаж на вавилонския цар Набуко той ни впечатли още повече, по-негов е, по-силен образ изгради, по-запомняща се роля направи. Вярвах му, което е важно условие за мен дали някой е успял истински да се превъплъти - матаморфозите му бяха правдоподобни, гласът му бе драматичен и чувствен, актьорската му игра бе динамична и въздействаща. Бе достоен за висотата да е титулен образ - Навуходоносор II (поробителят на израилтяните, създателят на Нововавилонското (новосирийско) царство и на едно от античните чудеса на света - Висящите градини на Семирамида). Казвам го, защото невинаги, когато съм гледал “Набуко” - в България или в чужбина - съм знаел или помнил кой е в централната роля (просто защото за мен тя винаги е била другаде - в образа на Абигаиле), а тук ще го запомня!

TOP