Актуални новини
АФИШ СЕПТЕМВРИ 2014
- Създадена на Петък, 26 Септември 2014 11:14
ЖИВИ КОРЕНИ на 27 септември
- Създадена на Петък, 26 Септември 2014 08:41
Концерт с авторска музика на Георги Андреев, в изпълнение на Колегиум Варна и солисти
На 27 септември ни очаква едно много интересно и много българско преживяване - концерт с авторска музика на Георги Андреев, в изпълнение на Камерен ансамбъл Колегиум Варна с примариус Ангел Василев tи солистите: Нели Андреева - етновокал, Линка Стоянова - сопран, Даниела Димова - сопран, Христина Белева - гъдулка, Любомир Желев - кавал, Костадин Атанасов - гайда, Петър Миланов - тамбура, Генадий Рашков – ударни инструменти.
Това определено ще бъде един вълнуващ концерт – апотеоз на музиката, която извира от корените на българското, за да тържествува и в най-високите жанрове на класиката.
Композиторът и главен диригент на Националния фолклорен ансамбъл „Филип Кутев” Георги Андреев е един от най-интересните съвременни български музиканти. Роденият в Хасково, 45-годишен композитор и диригент завършва Музикалното училище в с. Широка лъка със специалност гъдулка и продължава образованието си в НМА „Проф. П. Владигеров” със специалност композиция.
Още като студент започва работа като диригент в НФА „Филип Кутев” , а от 2000 г. до днес е негов неизменен главен диригент. Получил много добро фолклорно и класическо образование, талантливият музикант прави редица успешни експерименти между двата стила.
Автор е на много пиеси за камерен оркестър, клавирни пиеси, над 400 аранжимента на български традиционни песни и инструментални мелодии и др. В творчеството си оригинално съчетава опита си на професионалист, свързан с художествената и фолклорната музикална практика.
През 2001 г. получава награда на името на Маестро Димитър Вълчев за музиката към спектакъла на Нешка Робева “Между два свята”. Георги Андреев е носител на редица престижни национални награди, сред които „Музикант на годината” (2004), „Златно перо” (2004), „Златно петолиние” (2005) и др.
Разговор в антракта с Карло Коломбара
- Създадена на Понеделник, 01 Септември 2014 13:20
Да изпее Борис на сцената е най-голямата му мечта
Интервю на Елена Хаберман, специален пратеник на „Der neue Merker” – списание за опера и балет във Виена и цял свят
В антракта на „Набуко” в Опера в Летния театър във Варна Карло Коломбара ме покани на разговор. Роденият в Болоня бас смята за радост и чест да гастролира в „Страната на басите”, както нарича България.
Той е голям почитател на Борис Христов, както и на Николай Гяуров, с когото го свързвало голямо приятелство. Така успял да опознае Варна като курортен център. За него не представлявало никакъв проблем, на сутринта, веднага след бравурната „Фаворитка” в Залцбург, да вземе самолета за Варна, а вечерта, в пълна кондиция, да представи своя Закария.
Той вече е пял в София, а във Варна е участвал в голям концерт, само с баси, по повод 100-годишнината на великия Борис Христов. Певецът разказва, че е завършил Музикалната академия в родната Болоня при Париде Вентури - певец, който се е изявявал предимно в Италия, но е бил изключителен педагог.
Карло Коломбара поддържа вече около 22 години световна кариера, започнала с конкурса ASLICO и арията от операта на Доницети „Линда ди Шамуни”. Тогавашният директор на Миланската скала Рикардо Мути харесал талантливия певец и му оказал изключителна подкрепа.
Постоянната им съвместна работа продължава около 20 години. Кариерата на Карло Коломбара стартира на международната сцена във всички континенти. Изявите му в Австрия досега са редки, няколко в ерата на Холендер и в Залцбург по време на фестивала в „Бохеми”, а сега го чухме в концертното изпълнение на „Фаворитката”.
Последното му виенско изпълнение в Konzerthaus като Фиеско от „Симоне Боканегра” е записано на компактдиск. Крайно време всичко това да се промени! Такъв глас и да го няма във Wiener Staatsoper, подобно нещо не бива повече да се случва.
Мецосопраното Бойка Василева отбелязва в Meждународния ден на музиката 25 години сценична дейност
- Създадена на Четвъртък, 25 Септември 2014 11:54
В спектакъла на „Трубадур” на 1 октомври тя ще пресъздаде Азучена
На 1-ви октомври, Международния ден на музиката, Държавна опера Варна ще отбележи две важни дати в живота и творческата биография на мецосопраното Бойка Василева. В спектакъла на «Трубадур» от Джузепе Верди, посветен на нейната 25-годишна сценична дейност и кръглата й 50-годишнина, именитата певица ще изпълни ролята на Азучена.
Бойка Василева е завършила Национална музикална академия „Проф. Панчо Владигеров” в София през 1987 г. в класа по оперно пеене на проф. Лилия Стефанова. През 1987 г. специализира в Алден Бизен – Белгия, през 1988 г. – във Флоренция при италианския баритон Джино Беки, а през 1989 г. – в Римската Академия за изкуства и култура при Маестро Борис Христов. Носител е на III награда от конкурса „Светослав Обретенов” през 1986 г. и II награда и две специални награди от Конкурса за млади оперни певци в Адрия – Италия.
Вече повече от четвърт век е солистка на Варненската опера. Гастролирала е на сцените на редица оперни театри в Гърция, Турция, Русия, Театър „Одеон” в Париж, Кралския театър в Амстердам, Театър „Колосео” в Лисабон и др. През 2001 г. изпълнява ролята на Амнерис в суперпродукцията на операта „Аида” от Верди в Кайро, Египет.
Изпълнява ролята на Кармен от едноименната опера на Жорж Бизе в продукция „Опера на площада” в София през 2002 г. Има записи в БНР. Репертоарът й включва Дорабела от „Така правят всички” и Марцелина от „Сватбата на Фигаро” на Моцарт; Амнерис от „Аида”, Фенена от „Набуко”, Улрика от „Бал с маски”, Азучена от „Трубадур”, Мадалена от „Риголето”, Емилия в „Отело”, Персиозила от „Силата на съдбата”, Мисис Куикли от „Фалстаф” на Верди; Кармен и Мерцедес от „Кармен” на Бизе; Йокаста от „Едип цар” на Стравински, Сантуца, Лола и Лучия в „Селска чест” на Маскани и др.
Бойка Василева е предпочитан изпълнител за кантатно-ораториални произведения.
Многократно е изпълнявала соловите партии в Реквием – Моцарт, Реквием – Верди, Девета симфония – Бетовен и др. Заедно със Страцимир Павлов и Стоян Роянов-Я-Я реализира нетрадиционни концерти „Испанска страст” и „Френска импресия” – стилово смесване на класически песни с джаз. През есента на 2012 г. реализира и проекта „Сив сокол се в небе вие” - концерт от български народни песни, обработени от Добри Христов, Панчо Владигеров и Парашкев Хаджиев.
Тази година е особено успешна за Бойка Василева, която заедно с кръглите 50 години, отбелязва и 25 години активна сценична дейност с участие в два премиерни спектакъла. На 9 юли тя се представи успешно в две роли – на Графиня дьо Коани и Мадлон в премиерния спектакъл на оп. „Андре Шение” от У. Джордано, същото се повтори и на втората премиера на 20 август.
„Истинско откритие бе Бойка Василева в ролите на Графинята и Мадлон, особено завладяваща с изпълнението си на Мадлон”, написа по този повод австрийската музикална критичка Елена Хаберман за „Der neue Merker” – списание за опера и балет във Виена и цял свят, брой авг.-септ. 2014 г.
Също в Опера в Летния театър 2014 Бойка Василева създаде един впечатляващ образ на Емилия в премиерния спектакъл на „Отело” от Верди. Още едно предизвикателство прие певицата с участието си на 14 февруари 2014 г. в традиционния концерт „Една любовна вечер в Операта”.
Тя изпълни соло и два дуета – с Даниела Димова и с Васил Петров на концерта под заглавие „Вечните любовни мелодии, шансони и танга”. Публиката я възнагради с бурни аплодисменти – истинската награда и удовлетворение за всеки артист!
Операта е моята страст
- Създадена на Понеделник, 15 Септември 2014 13:14
Интервю на Вилиана Семерджиева с диригентката Вилиана Вълчева
В. „Дума”, 3 септември 2014, Снимки Росен Донев
Дисциплина, концентрация, подкрепа от концертмайстора и положителна енергия са най-важни при работата ми с оркестъра, казва младата диригентка, която от 15 години живее и работи в Берн.
ВИЛИАНА ВЪЛЧЕВА е родена през 1980 г. във Варна. Завършва НУИ "Добри Христов" със специалност пиано (1999), след което продължава висшето си образование в Швейцария. Завършва Музикалното висше училище в Берн - клавирна катедра (2001), Музикалната консерватория в Нюшател със специалности клавирен съпровод и акомпанимент (2004), Музикалното висше училище в Люцерн с бакалавърска степен по оперно-симфонично дирижиране, музика и фагот при проф. Тюринг Брем, проф. Ахим Фидлер, проф. Беат Блетлер (2008). Защитава магистърска степен по оперно-симфонично дирижиране при проф. Ралф Вайкерт в Музикалното висше училище в Люцерн (2010), дипломира се и като музиколог в Университет Берн (2011).
В периода 2004-2014 г. има ангажименти като диригент на Люцернския симфоничен оркестър, корепетитор и асистент на Вагнеровия фестивал във Велс, Австрия, диригент на Бранденбургския симфоничен оркестър, Хайдн симфониета Виена, Филхармоничен оркестър Фаенца, оркестър Хохдорф Люцерн, Филхармоничен оркестър Йоханесбург, Концертен оркестър Берн.
В сезона 2013-2014 е репетитор/асистент на първия капелмайстор в Театър Люцерн, в края на 2013 г. има практика по дирижиране при Фабио Луизи в Национална опера Цюрих, след което става корепетитор/асистент на музикалното ръководство на Национална опера Цюрих.
От февруари 2014 г. е чест гост-диригент на ТМПЦ - Държавна опера Варна, в родния си град, където е поканена за диригент-постановчик на оперите "Дон Жуан" от Моцарт и "Андре Шение" от Умберто Джордано, дирижира и знаковия концерт "Басисимо" по повод 100 години от рождението на Борис Христов, с участието на най-големия съвременен Вердиев бас Карло Коломбара (Италия) и български баси.
"Андре Шение" - поредният амбициозен проект във Варна
- Създадена на Вторник, 02 Септември 2014 13:42
Рецензия на Юлияна Караатанасова за в. „Дума”
В последните години операта в морската столица се радва на гостуващи артисти от най-висока международна класа, които донасят свежест и са вдъхновение за редовата трупа.
Като част от оперния маратон от 11 спектакъла на Варненската опера в рамките на фестивалите "Варненско лято" и "Опера в Летния театър - Варна 2014", вторият от двата премиерни спектакъла на "Андре Шение" от Джордано, Варненската опера представи на 20 август. Това е амбициозен проект - заглавие, което едва за втори път в своята история театърът се наема да реализира. Изключително трудна опера във всяко отношение - музикално, вокално, режисьорско, сценографско. И най-вече - за намиране на равностойни и силни солисти за главните партии на Андре Шение, Мадалена и Жерар. Тук заявката бе силна в лицето на Бойко Цветанов, Димитринка Райчева и Кирил Манолов.
В последните години Варненската опера се радва на гостуващи артисти от най-висока международна класа, които донасят свежест и са вдъхновение за редовата трупа. В партията на поета-революционер тенорът Бойко Цветанов за пореден път изяви своя вокален виртуозитет, стабилност във височините и актьорска опитност. Силният му глас, както обикновено, се открояваше с бляскавия си тембър и осмислени вокално фрази. В тази любима за тенора роля той се чувства в свои води, което значително подпомага останалите певци в спектакъла.
В дуетите, особено в последното действие, сопраното Димитринка Райчева получи допълнителна подкрепа и увереност в лицето на Цветанов. Младата певица, трупайки опит на варненска сцена, става все по-впечатляваща и убедителна в своите изяви.
Партията на Мадалена, изискваща много сериозна вокална техника, певицата покри в най-висока степен. Все пак в нея има тънки нюанси, като например в арията от трето действие, където по-тихите динамики бяха малко пренебрегнати. Лекота и липса на драматични нотки в първо действие, повече разнообразие и контрасти в следващите, във вокално отношение биха обогатили образа и довели до естественото му възходящо изграждане в синхрон с общата драматургия.
Още по-сполучлив бе образът на Жерар, който изгради баритонът Кирил Манолов. Стабилен на сцената, с внушително присъствие - вокално и актьорски, той бе безупречен в арията от трето действие, извикала спонтанни аплодисменти от страна на публиката. Все по-зрял във вокалния прочит на своите партии, Манолов бе един от основните стълбове на спектакъла.
Даниела Димова, шеф на ТМПЦ-Варна: За пръв път ще правим “Макбет” в 3D
- Създадена на Понеделник, 15 Септември 2014 12:16
автор: МАРИАНА ПЪРВАНОВА
26.08.2014
- Как оценявате току-що завършилото пето издание на „Опера в Летния театър”?
- Петото издание бе по-особено, защото започна нестандартно - с порой и в деня преди откриването се случи трагедията в Аспарухово. Това наложи да изместим датата на откриването, след това преместихме и една оперетна гала на закрита сцена. Слава богу, обаче останалите спектакли успяхме да ги изиграем на обявените дати. С голям апломб преминаха двете премиерни заглавия. „Андре Шение” е високо предизвикателство към всеки оперен театър в света. Изцяло нова продукция, много красива, направена с разкош. С още по-разкошни солисти. С филигранно изпълнение на оркестъра и на младата диригентка Вилиана Вълчева. Тази нова продукция успяхме да направим като подарък за празника на Варна – 15 август.
Другата премиера бе на „Отело” - много сериозно заглавие, копродукция с Лимож и Реймс, останалите заглавия бяха нови премери от 2014 г. - „Исус Христос Суперзвезда”, „Дон Жуан”, „Травиата” също е ново представление.
Традиционно имахме мюзикъл и опера гала с нашите солисти и със звезди - Ирина Йордакеску и Кирил Манолов. Този път противно на златното правило, че кулминацията трябва да е на две трети от програмата, ние я сложихме на финала и това е „Набуко” от Джузепе Верди.
Всеки, който види неговият състав, ще разбере, че само опери от „А” категория могат да си го позволят да го имат. На 22 август Карло Коломбара имаше премиера на „Фаворитката” в Залцбург и на другия ден летя за Варна, за да закрие с „Набуко” „Опера в летния театър”. Това вече говори само по себе си не само за това какви артисти искаме да имаме на наша сцена, но и за едно отношение на артистите към нас. Подобен жест не се прави за всеки театър.
- Какви изненади подготвяте за следващото издание?
- Целта ни беше тази година да направим шик заглавие като „Андре Шение”. Следващата година сме подготвили подобна веристична опера - „Адриана Лекуврьор”. Това е мащабна продукция на Белградската опера, която ще се копродуцира със Скопие и през лятото ще стигне и до Варна. Със звезден състав – Иван Момеров, италианското сопрано от първа величина – Джована Касолла, мецосопраното Надя Кръстева. Пак ще имаме два спектакъла през юли и август. Диригент-постановчикът - италианецът Валерий Огали, ще дирижира поне единия спектакъл. Другият проект е иновативно представление на „Макбет” от Джузепе Верди с нашия традиционен гост-диригент Стефано Сегедони. Имаме предложение да направим спектакъла с Енрико Стинкели – много интересен режисьор и журналист, който ежедневно прави предаване за опера по радио Тре - националното радио на Италия. Това ще бъде спектакъл 3D – предимно със светлини и с минимум сценография, ще бъде все едно филмирано представление. Подобно нещо не е правено в България и се надявам да успеем всичко да осигурим, за да имаме такъв „Макбет”.
17 000 гледат „Опера в Летния театър”
- Създадена на Понеделник, 15 Септември 2014 10:30
Фестивалът в морската столица счупи рекордите по посещаемост
„Андре Шение” стана хит във Варна заради големите гласове, пищната сценография и великолепните костюми.
автор: МАРИАНА ПЪРВАНОВА
26.08.2014
Сцена от “Набуко” с Карло Коломбара (Италия) и Елена Чавдарова и хора на Варненската опера. |
В епохата на Луи ХIV ни пренесе „Андре Шение”. |
Големият Кирил Манолов и румънската звезда Сорина Мунтеану в „Набуко” |
Политици, които сменят господарите си като носни кърпички. Идеалисти, които не се обръщат като фурнаджийска лопата и стават жертва на новите властници. Това не е сводка от нашия преход, а сюжетът на операта „Андре Шение”, която имаше своята премиера на „Опера в Летния театър” във Варна (20 август).
Италианската опера на Умберто Джордано се оказа попадение в десетката за Варненската опера, тъй като тя сякаш разказваше за нашата нестабилна политически ситуация.
Може би, защото става дума за революционно време - за Френската революция (1789-1794), когато новите идеи помитат стария строй. Но не само актуалността, а пищната сценография и красивите костюми спечелиха сърцата на публиката.
Режисьорът Кузман Попов се беше постарал да направи от операта почти театрално представление.
Така „Андре Шение”се оказа голямата приятна изненада в тазгодишното издание на „Опера в Летния театър” във Варна.
Другата перла в афиша бе „Набуко” на Джузепе Верди, събрала изключителен звезден състав на 23 август - Кирил Манолов, Карло Коломбара (Италия) и Сорина Мунтеану (Румъния).
В петото издание „Опера в Летния театър” направо надмина себе си като предложи изключителна програма, съчетание на най-трудните опери и атрактивни галавечери.
17 456 хиляди бяха продадените билети, но зрителите бяха значително повече, тъй като имаше и пропуски за гостите.
Тези показатели са отлични като се има предвид, че представленията бяха по-малко от миналата година заради провеждащия се на същата сцена Международен балетен конкурс и пренасянето на някои от спектаклите на основна сцена заради лошото време.
Истинско украшение беше гостуването на двете румънски оперни диви – опитната и стабилна Сорина Мунтеану и първото сопрано на Букурещката национална опера Ирина Йордакеску, която покори българската публика с изключителна артистичност на оперната гала.
Големите звезди на този фест обаче бяха изключителните български гласове. Варна успя да събере на едно място някои от най-големите ни имена, което знаем, не е никак лесно.
Това важи преди всичко за „Андре Шение”, в която всички вокални партии бяха поверени на българи, „Това за пореден път доказва какви големи оперни гласове ражда тази страна”, по думите на австрийската критичка Елена Хаберман за Der neue Merker.
“В главната роля чухме живеещия от десетилетия в Цюрих тенор Бойко Цветанов с неговия искрящ както винаги глас, с който той уверено преследва височините, без да пропусне да открои и пианистичните фрази - в гласово отношение един идеален Андре Шение.
Неговият опонент, лакеят, преобразил се по-късно в революционер, Карло Жерар, бе представен внушително и ефектно от Кирил Манолов – ярко изразен веристичен баритон с много приятен тембър и силно сценично присъствие. Ролята на Мадалена изпълни Димитринка Райчева, която също е истинска представителка на веристичния оперен стил”, пише в своята рецензия г-жа Хаберман.
С бурни аплодисменти премина „Набуко” под диригентската палка на маестро Борислав Иванов. Напълно оправда очакванията най-големият съвременен Вердиев бас Карло Коломбара (Италия), както и Сорина Мунтеану и Кирил Манолов, като не им отстъпваше и по-младата Елена Чавдарова.
Източник: в-к МОНИТОР - http://www.monitor.bg/article?id=440901
С именития тенор Бойко Цветанов от „Андре Шение” до „Орфей”
- Създадена на Понеделник, 15 Септември 2014 11:12
Бойко Цветанов – един от най-големите тенори на нашето време, е завършил Консерваторията в София, специализирал е при Маргарита Лилова във Виена, Борис Христов в Рим, Карло Бергонци в Академия „Верди“ в Бусето и при Франко Корели.
Великият Борис Христов наричал своя ученик „Сине мой, Дон Карлос на моите мечти“, в асоциация с образа от едноименната Вердиева опера. Искал дори той да наследи родната му къща, но Бойко отказал, защото „домът на такъв велик българин като Борис Христов, не може да принадлежи само на един човек, а на цяла България”, както обяснява самият Бойко Цветанов.
Успешната му международна кариера започва от Софийската опера, за да го отведе до най-престижните международни сцени. В творческата си биография е записал повече от 60 централни тенорови роли.
В продължение на 22 години е водещ тенор на операта в Цюрих, Швейцария, където изпълнява главните тенорови партии и достига понякога до 75 спектакъла в годината. След това огромно натоварване през последните 2 години Бойко Цветанов си позволява повече свобода и подбира внимателно участията си.
3 бързи въпроса на Виолета Тончева към Бойко Цветанов след премиерата на „Андре Шение”в Опера в Летния театър – Варна 2014
Маестро, изпълнихте с такава страст Андре Шение, сякаш имате особено отношение към този герой.
Да, наистина е така. „Андре Шение” е любимата ми опера, а Андре Шение е любимият ми герой. В образа на Шение е заложена богата палитра от бурни чувства и страсти, които дават прекрасна възможност за изява на певеца. Въпреки че емоциите бликат от всеки такт, аз търся изчистена трактовка, не забравяйки, че прототипът Андре Шение е бил реална историческа личност, към чието пресъздаване се чувствам отговорен. На сцената живея максимално с героя си и съм щастлив, че това допадна на публиката във Варна.
Кои спектакли в последно време са Ви направили особено щастлив?
Това беше в Катания – родния град на Белини, където след спектакъла на операта „Атила” бях извикан 10 пъти на бис, видях дори много разплакани лица сред публиката. Това ми напомни за отминалото време, когато изпях за пръв път Nessun Dorma във Wiener Staatsoper. Тогава аплодисментите продължиха цели 15 минути, а интендантът Йоан Холендер дойде при мен и учуден ме запита: „Кой си ти, че можеш да пееш така!”
Карло Коломбара смята за чест да пее в страната на басите
- Създадена на Понеделник, 15 Септември 2014 09:41
„Набуко” в Опера в Летния театър – Варна 2014
Елена Хаберман – специален пратеник на „Der neue Merker” – Zeitschrift fur Opera und Ballet in Wien und der ganzen Welt (списание за опера и балет във Виена и цял свят)
23 август 2014
Метеорологичната обстановка тази вечер беше малко напрегната - дали отново ще вали или ще гледаме „Набуко”, в крайна сметка небето отсъди за „Набуко”.
Звездният гост Карло Коломбара, поканен за ролята на Закария, пристигна едва по обяд във Варна, директно от Залцбург, където участва предната вечер в премиерата на операта „Фаворитката” от Доницети.
Това обаче не му попречи да пресъздаде с изключително майсторство образа на Върховния жрец на Йехова. Великолепният му кадифен бас струеше завладяващо във всички регистри и покори напълно публиката.
В главната роля имахме удоволствието да чуем Кирил Манолов с неговия най-мощен глас.
Набуко точно, какъвто трябва да бъде – първо агресивен и обсебен от желанието да победи врага, после разтърсен горчиво от извършеното светотатство, много убедителен във всичките си превъплъщения.
Певецът често пее в Италия, обикновено под диригентската палка на Рикардо Мути и този италиански привкус на неговата интерпретация осезателно се усети както в музиката, така и в езика.
Много голяма изненада (с каквито не сме свикнали във Виена) поднесе младият тенор Борис Луков. Той направи изключително впечатление с издръжливия си и силен спинтов глас с приятен тембър, подходящ за Измаел!
Истинско сензационно откритие бе Сорина Мунтеану като Абигайл.
Огромен глас без никакви колебания, толкова сигурно и красиво поставен, никога писклив, забележителен в пианисимите от нейната голяма заключителна сцена.
Направо превъзходна. Препоръчвам я. Певицата има твърд ангажимент с Букурещката опера, но сигурно би гостувала с удоволствие в най-престижните оперни театри. Гласът й го заслужава.