Искате ли да получавате новини от нас - за премиери, промоции и др.?

НОВИНИ И ИНТЕРВЮТА > ДЪРЖАВНА ОПЕРА - ВАРНА:

АКТУАЛНО ЗА НАС

ВИЖТЕ ВСИЧКИ НОВИНИ -
  • ОТКЪДЕ ИДВА «МАГИЯТА НА ФРЕНСКАТА МУЗИКА»
    31 Януари 2023 by MIro, in Актуални новини
    ОТКЪДЕ ИДВА «МАГИЯТА НА ФРЕНСКАТА МУЗИКА»
    1 февруари 2023, 19.00, Концертно студио, БНР – Радио Варна Камерен концерт в партньорство с...
    Read More +
  • НЯМА ПРОМЕНИ В АФИША НА ТЕАТРАЛНО-МУЗИКАЛЕН ПРОДУЦЕНТСКИ ЦЕНТЪР ВАРНА
    30 Януари 2023 by MIro, in Актуални новини
    НЯМА ПРОМЕНИ В АФИША НА ТЕАТРАЛНО-МУЗИКАЛЕН ПРОДУЦЕНТСКИ ЦЕНТЪР ВАРНА
    Инцидентът в Театрално-музикален продуцентски център Варна, възникнал при късо съединение с...
    Read More +
  • Над 50 000 зрители са гледали представления на Варненския театър през 2022 г.
    26 Януари 2023 by MIro, in Актуални новини
    Над 50 000 зрители са гледали представления на Варненския театър през 2022 г.
    Наситена с много пътувания е била 2022 година за Варненския драматичен театър „Стоян Бъчваров“,...
    Read More +

„ЛЕШНИКОТРОШАЧКАТА“ И „ЛЕБЕДОВО ЕЗЕРО“ В VII МЕЖДУНАРОДЕН БАЛЕТЕН ФОРУМ – ВАРНА 2022

В рамките на VII Международен балетен форум - Варна 2022, който се реализира съвместно с Община Варна и Фонд Култура при Община Варна, почитателите на балетното изкуство могат да видят още 2 балетни спектакъла. На 26 ноември, 11.00, Основна сцена, предстои балетно матине на нова версия на „Лешникотрошачката“, в хореографската редакция на Йордан Кръстев, художник Вероника Илиева, в главните роли с Кристина Чочанова – Мари, Даниел Тичков – Принц и Румен Бонев – Дроселмайер. Музиката е на запис.

Ето какво споделя Йордан Кръстев за работата си над „Лешникотрошачката“: „Хореографията на Мариус Петипа и Юрий Григорович е в основата на нашия спектакъл. Запазил съм изцяло тяхната съвършена хореография в па де дьотата на солистите и дуета във финала на първо действие, но във всичко останало внасям нова хореография, издържана в стила на класическата балетна традиция. Приятно ми е да работя за Варненската опера, на чиято сцена преди години самият аз съм танцувал в продължение на няколко сезона. Специално искам да благодаря на директора на ТМПЦ Даниела Димова за чудесните условия за репетиции, които са ни предоставени в МОЛ „Двете кули“.

Варна е балетен град, който винаги е почитал класическата балетна традиция. Казвам го, защото днес по света малко театри запазват класиката, демонстрирайки предпочитанията си към модерната хореография. Нямам нищо против модерните стилове, те безспорно имат своето място в съвременната танцова култура. Но като хореограф и репетитор непрекъснато установявам, че младите балетни артисти жадуват да танцуват класика, а и публиката никога не е преставала да харесва и да търси класическата хореография. За мен класическата балетна традиция, която великите майстори на хореографията са ни завещали, винаги ще бъде на пиедестал“, отбелязва хореографът.

ЙОРДАН КРЪСТЕВ е завършил Държавното хореографско училище в класа на Петър Колдамов, балетна педагогика и балетна режисура в НМА „Проф. Панчо Владигеров“. Танцувал е в балетните състави на Държавна опера Варна и Софийска опера и балет. За изявите си в съвременната хореография е отличен с награда на националния конкурс "Анастас Петров" 2004. Негови хореографски редакции на най-известните балетни заглавия се играят у нас и на гастроли по света.
На 1 декември, 19.00, Основна сцена, балетната трупа на Държавна опера Варна ще представи и „балета на балетите“ Лебедово езеро“, хореографска редакция на главния балетмайстор Сергей Бобров, диригент Петър Тулешков, художник Ася Стоименова, в главните роли с Джулианна Корейа Дресиг - Одета/ Одилия, Марчело Пелицони - Принц Зигфрид и Федерико Фарина – Ротбарт. Балет и оркестър на Държавна опера Варна.

Бляскавата история на най-обичания балетен спектакъл в света започва през 1895 г. с новаторската хореографска редакция на Лев Иванов, който пресъздава образа на лебедите с изразителни движения на ръцете, вместо дотогавашните бутафорни криле, прикрепвани върху раменете на балерините. Мариус Петипа поставя валса, мазурката и останалите танци за сцената в двореца. Следвайки решенията на следващия голям хореограф на „Лебедово езеро“ Юрий Григорович, Сергей Бобров доразвива неговата идея за черните лебеди и трагичния финал. Одилия и Принцът загиват, Одета остава сама с мъката си, но нейният край също е предизвестен, защото лебедът е единствената птица, която не може да живее без половинката си.


СЕРГЕЙ БОБРОВ завършва Московското хореографско училище и балетмайсторския факултет на Московския хореографски институт в класа на именития Юрий Григорович. Танцува на сцената на Болшой театър. Творческата му биография в Държавния театър за опера и балет в Красноярск, на който е бил артистичен директор, включва многобройни постановки и хореографски редакции на заглавия от световната балетна съкровищница, както и сценични версии на оперни творби. Лауреат е на престижни конкурси и фестивали, сред които Междурегионалния конкурс на балетмайсторите и балетните артисти, Межд. конкурс „Серж Лифар” в Киев, IX Межд. балетен конкурс в Москва, „Златна маска“ и др. Инициатор е на ежегодните международни форуми в Красноярск „Балетът на XXI век“ и „Парад на звездите в операта“. За цялостната си творческа дейност като балетист и хореограф-постановчик е удостоен със званието Заслужил артист на Русия.

В България Сергей Бобров поставя на сцената на Софийска опера и балет „Електра” и «Антигона», а от сезон 2014-2015 работи за Държавна опера Варна, на която в момента е главен балетмайстор. Инициира Международния балетен форум във Варна, който през 2022 г. провежда седмото си издание. На варненска сцена поставя редица заглавия, сред които oперата-балет „Carmen Dance”, балетите „Лешникотрошачката“, „Жизел“, „Копелия“, „Спящата красавица“, „Лебедово езеро“ и др. Спектакли на Сергей Бобров са гастролирали в Европа, САЩ, Япония, Мексико, Кипър, Тайван, както и в много страни на Латинска Америка.

 

TOP