ЙОАНА ЖЕЛЕЗЧЕВА: ОБИЧАМ ДА СТРАДАМ НА СЦЕНАТА

СОПРАНОТО ЙОАНА ЖЕЛЕЗЧЕВА пред ВИОЛЕТА ТОНЧЕВА за ролята си на Норма в „Норма“ от Белини, предизвикателството на белкантовото пеене, любимите оперни героини и защо обича да страда на сцената

„Норма“ - 19 октовмри, 19.00, Държавна опера Варна

-Добре дошла отново във Варненската опера, Йоана. Тук, ако не греша, последно бяхте Мадам Бътерфлай.

-Да, точно така и сега много се радвам, че отново ще мога да пея на сцената на този прекрасен театър.

-Ще изпълните Норма, една роля, която украсява кариерата на всеки сопран.

-Норма, може да се каже, е перлата в короната на всеки сопран. Който е дръзнал да се занимае с нея, знае, че това е една от най-трудните във вокално отношение роли. „Норма“ е много важно да се пее белкантово. Белини пише тази опера в период, когато белкантото е било в апогея си.

 

-Към това може да добавим и драматичната съдба на героинята, която трябва да направи своя избор между дълга и любовта.

-Да, драматургията също носи своите предизвикателства, но след „Мадам Бътерфлай“ всички останали драми са сякаш по-лесно „смилаеми“. (усмихва се)

-Кога беше първата Ви среща с „Норма“?

-Преди 4 години дебютирах като Норма. Оттогава изпях много други партии, но предизвикателството остава всеки път, когато ми се наложи да пресъздавам отново тази героиня. Белкантовото пеене се поддържа трудно, защото на всеки сопран му се налага да пее различен репертоар и от това белкантото страда. Ако една седмица си пял Верди, следващата Пучини, е трудно да се върнеш на Белини. Винаги чувствам „Норма“ като огромно предизвикателство, защото всички очакват да чуят една съвършена „Каста Дива“ и аз трябва да бъда на висотата на тези очаквания.

-Не се съмнявам, че ще бъде точно така. Кажете, какво Ви предстои след „Норма“?

-Имам спектакли в Бургаската опера, където работя в момента. Предстои ми гостуване в Стара Загора като Одабела в „Атила“ с много силен екип, а след това отново се връщам във Варна, където на 13 ноември ще дебютирам в „Турандот“.

-Чудесна новина. Всъщност коя героиня Ви е по-близка до сърцето – Норма, Турандот или Чо Чо Сан?

-Обичам драматичните роли. Обичам да страдам на сцената, в това е моята сила. (засмива се)

-В живота, надявам се, не е така?

-Не, оставям страданието за сцената. Обичам и Норма, и Чо Чо Сан, и Турандот, и Леонора в „Трубадур“. Почти всички сопранови героини имат трагичен край но аз обичам саможертвата, това е моята голяма роля. 

ЙОАНА ЖЕЛЕЗЧЕВА е драматичен сопран, солистка на Държавна опера Бургас. Завършва НМА "Проф. Панчо Владигеров" в София, в класа по оперно пеене на Христина Ангелакова. Дебютира като мецосопран на сцената на Софийска опера и балет в множество заглавия, сред които "Сватбата на Фигаро" на Моцарт, "Фауст" на Гуно, "Кармен" на Бизе и др. Междувременно специализира в майсторски класове при Александрина Милчева, Анна Томова-Синтова. Лауреат на международни и национални конкурси, сред които "Христо Бръмбаров", "Гена Димитрова", "Пълдин" – специална награда и др.

В репертоара й влизат партиите на Амелия в "Бал с маски" на Верди, Чо Чо Сан в „Мадам Бътерфлай“ от едноименната опера на Пучини, Манон от "Манон Леско" на Пучини, Лиу от "Турандот“ на Пучини, Сантуца от "Селска чест" на Маскани, Лейди Макбет от "Макбет" на Верди, Аида в „Аида“ на Верди, Леонора в "Трубадур" на Верди, "Норма" в „Норма“ на Белини и др. Нейни партньори на сцената са били Дарина Такова, Орлин Анастасов, Лео Нучи, Салваторе Фисикела, Анита Рачвелишвили и др. Йоана Железчева е редовен гост на оперните сцени в София, Варна и Русе.

"НОРМА"

Опера в две действия от Винченцо Белини

Диригент Вилиана Вълчева

Режисьор Кузман Попов

В ролите:

НОРМА - Йоана Железчева

АДАЛДЖИЗА - Даниела Дякова

ПОЛИОНЕ - Валерий Георгиев

ОРОВЕЗО - Гео Чобанов

КЛОТИЛДЕ - Бойка Василева

ФЛАВИО - Христо Ганевски

Хор и оркестър на Държавна опера Варна

TOP