Премиера на „Комичната илюзия“ с режисьор Васил Дуев

 

31 юли 2017, 21.00, Театър Римски терми

„Комичната илюзия“ от Пиер Корней e най-новата постановка на Драматичен театър „Стоян Бъчваров, за която е поканен нашумелият актьор, режисьор и драматург Васил Дуев. Превод Пенчо Симов, сценография и костюми Даниела Николчова, музика Стефан Здравески, хореография и сценичен бой Филип Миланов и Валери Миленков. В главните роли ще видим Цветина Петрова (Изабел) и Ненчо Костов (Клендор), който дебютира на сцената на Варненския театър, заедно с Ивайло Иванов (Адраст) и Сабина Коен (Лиз). Участват още Стоян Радев (Жеронт), Гергана Арнаудова (Алкандра), Пламен Димитров (Придаман), Константин Соколов (Матамор) и Николай Кенаров (Тъмничар, Ераст и страж).

“Пиесата на Корней, написана в рими през XVII век, отдавна ме впечатлява със съзнанието за своята театралност чрез ефекта на театър в театъра“, обяснява интереса си към заглавието Васил Дуев. Изборът му не е учудващ, доколкото всички негови артистични изяви са подчинени не просто на любовта към изкуството, а на изкуството като мисия: „Театърът трябва да има дух и да дава. Да дава повече от познатото. Няма смисъл да се изследва нещо на сцената, което хората могат да видят в дома си или на улицата в същите мащаби. Театърът е живеене с висока температура и собствена гравитация.“

Тази позиция, свързана несъмнено с театралната естетика на „Сфумато“ и неговите учители от НАТФИЗ проф. Маргарита Младенова и проф. Иван Добчев, Васил Дуев отстоява с всяка своя следваща постановка, независимо дали участва в нея като актьор, режисьор, автор или всичко това заедно. Талантът, ерудицията и обаянието му са завладяващи в „Рицар на Светия дух“, „Флейта в подземието“, „Напразни усилия на любовта“, „Плешивата певица“, „Самотни персонажи“ (награда „Сфумато - нови имена 2012“), в „Пилето“. За последния си моноспектакъл „Всичко на масата“ по Чарлз Буковски получава номинация ИКАР 2017 за главна мъжка роля, а постановката му е отличена с Награда за най-добър спектакъл на BALKAN THEATRE TIRANA FEST в Албания, Награда за сценичен експеримент и иновация на Международния фестивал „АКТЬОРЪТ НА ЕВРОПА“ в Ресен, Македония; Награда за най-добър спектакъл на Международния фестивал на монодрамата „MONOACT“ в Печ, Косово. „Всичко на масата“ участва неотдавна и в Международния фестивал на камерните театри „LUDI 2017“ в Русия.

ТЕАТЪРЪТ – АМНИСТИЯ ЗА ГРЕХОВЕ ИЛИ СПАСЕНИЕ

След тези свои върхови постижения в изкуството Васил Дуев избра да се срещне в следващия си театрален проектс Варненския драматичен театър, защото „има много артистичен дух, с много силна и талантлива трупа, която веднага притегля към спектакли, артикулиращи любовта към театъра". В „Комичната илюзия“ режисьорът се фокусира върху идеята за театъра като спасение. В авантюристичен ключ персонажите преминават през какви ли не перипетии, докато накрая се озовават в театъра. Там всичките им проблеми, дори престъпления изглеждат разрешени и по някакъв начин извинени. В театъра има като че ли амнистия за всякакви грехове...

„КОМИЧНАТА ИЛЮЗИЯ“ ПО СТЪПКИТЕ НА ДРЕВНИТЕ РИМЛЯНИ

Режисьорът всъщност работи върху две постановки, и двете много оригинални и раздвижени – едната за Сцена Филиал, а другата за Театър Римски терми, където ще бъде първият премиерен спектакъл. Особено оригинално е решението на режисьора да използва всички пространства на уникалния археологически обект. Публиката ще следи обратите в съдбите на героите, следвайки ги от една зала в друга.

Както всъщност някога са го правели древните римляни, за които термите са били любимо място за социални контакти и обществен живот, за разтуха и развлечения от всякакъв характер.Посещението на термите отнемало часове, най-често целия следобед. Всичко започвало с ритуала на къпането, чиято цел била постепенното адаптиране на тялото към температурните разлики. От аподитерия (съблекалня) се влизало най-напред във фригидария (зала със студена вода), а след това в типидария (зала с топла вода), за да се стигне накрая до калдария (зала с гореща вода и басейни).Разположението на помещенията във Варненските терми следва стриктно предписанията на прочутия архитект Витрувий. Известно е, че при разкопките археолозите са открили тук много артефакти – голям брой архитектурни детайли, мрамотни и гранитни колони, увенчани сизящни римокоринтски капители имраморни корнизи, които украсявали горната част на стените. Споменът за това великолепие на древния Одесос все още витае в Римските терми и създава очарованието на днешния Театър Римски терми във Варна.

 

 

 

TOP