ЕЛЕНА ХАБЕРМАН за ОПЕРА В ЛЕТНИЯ ТЕАТЪР – ВАРНА 2018

 

DERNEUEMERKERСП. ЗА ОПЕРА И БАЛЕТ ВЪВ ВИЕНА И ЦЯЛ СВЯТ „DERNEUEMERKER”, брой 08+09/2018

 

12. 7. „ЛЕТЯЩИЯТ ХОЛАНДЕЦ“

След като Ян ван Маанен се отказа да дирижира „Летящият холандец“, ръководството на Варненската опера покани Ерих Биндер, бивш първи концертмайстор на Виенските филхармоници и диригент на Виенската Щатсопер, да спаси ситуацията. И се случи чудо. С много малко репетиции той успя да постигне максимума и да отбележи също свой личен, много голям успех. Нито един друг диригент оркестърът не беше аплодирал толкова емоционално.

В главната роля се превъплъти Гео Чобанов, който за пореден път демонстрира добрите си певчески данни. Той изпълни впечатляващо големия монолог, в артистично отношение също беше убедителен като изтерзания от съдбата грешник.

Линка Стоянова ни поднесе една изключителнаСента. Тя интерпретира по възможно най-прецизния начин не само прочутата балада, но и дуета с Холандеца, в сцените с Ерик също бе водеща.

В ролята на Ерик чухме Мирослав Христов, добър теноров глас, идеален за тази партия, за която обикновено трудно се намират гласове, но на някои места той си позволяваше малко повече музикална свобода.

Много точен беше Людмил Петров, чийто характерен тембър допълнително открояваше фигурата на пресметливия Даланд. Бойка Василева стоеше добре в ролята на Мари, Арсений Арсов бе пияният кормчия.

Хорът даде всичко от себе си, не само по отношение на музиката, но и на немския език, за което всячески му съдействаха диригентът на хора Цветан Крумов и естествено Ерих Биндер.

 

4. 7. „ПЕПЕЛЯШКА“

За Росини отново Николета Конти застана на пулта. Специалист по белканто, Маестра Конти ни подари една хубава вечер в Летния театър, която повтори успеха й с „Лучия ди Ламермур“ от предходната година.

В забавната постановка на Йекта Кара мъжкият хор под диригентството на Цветан Крумов присъстваше с много настроение. Като Дон Рамиро Пабло Камесеийе отново пожъна успех. С опита си от Пезаро, аржентинският тенор с италиански и испански корени заслужи овациите на публиката. С перфектно школувания си белкантов глас - Tenore di Grazia – той изцяло покрива изискванията на Росини.

Свилен Николов бе много забавен като Дандини, както и Делян Славов в ролята на глупавия хитрец на дребно Дон Манифико. Евгений Станимиров изпълнидобродушният Алидоро. Остроумни и добри бяха двете дъщери, ужасните Клоринда и Тисба, в които се преобразиха Ирина Жекова и Вяра Железова.

 

7. 8. „ДЖОКОНДА“

В хубавата постановка на Кузман Попов, издържана в духа на традицията, ярко се открояваха прекрасните костюми на Ася Стоименова. В главната роля чухме, вместо разболялата се Димитринка Райчева, оперната прима Габриела Георгиева, която е била ангажирана в Метрополитън опера като дубльор на Анна Нетребко за Турандот. В ролята на Сляпата Чека Бойка Василева направи силно впечатление. Лаура представи Даниела Дякова. Валерий Георгиев демонстрира добри височини като Енцо Грималди. Неговият опонент Барнаба бе Венцеслав Анастасов. Ролята на Алвизо, строгия старичък съпруг на Лаура, изпълни Евгений Станимиров. Диригент беше Григор Паликаров.

 

 

17. 8. „ДА ПЕЕШ ПОД ДЪЖДА“

Мюзикъл по филма на Метро Голдуин Майер, с Джин Кели и Стенли Донан, както и Деби Рейнолдс и Доналд О Конър. Тази филмова история, пренесена на сцената, на някои места въздейства малко тромаво, в сравнение с динамичната филмова версия.

Хореографията е добре решена и балетната трупа на Варненската опера танцува изящно и точно. Някои от певческите номера бяха изпълнени от актьори с музикално образование, които направиха впечатление и в танцовите сцени. Особено ни допадна Николай Димитров в ролята на Асистента, той е балетен артист с вокална подготовка.

Конкуриращите се дами Лина Ламонт и Кати Селдън показаха блестящо предимствата си. Много хубава и забавна се получи сцената с урока по правоговор на дивата от нямото кино Лина Ламонт, която е красива и атрактивна като мим, но говори диалектно и няма никакво отношение към изискания език. 

Този пасаж много напомня на „Моята прекрасна лейди“. За разлика от Илайза Дулитъл обаче Лина Ламонт се проваля и е изместена от изключително талантливата Кати Селдън. Една съдба, която е всекидневие в живота на артиста. В ролята на Лина Ламонт певицата и танцьорка Сребрина Соколова бе великолепна, в ролята на Кати Селдън младото сопрано Лилия Илиева също пя и танцува много хубаво.   

Ролята на Дон Локууд, другата звезда от нямото кино, комуто обаче завоят от нямото към говорещото кино се удава с лекота, се изпълнява от Орлин Горанов - един по-зрял тенор с хубав и разнежващ тембър, който се оказа и елегантен танцьор.  

Българският комедиен актьор Мариан Бачев е абсолютният любимец на публиката, той е възхитителен в ролята на забавния, с бътрза реакция и много гъвкав в танците Козмо Браун. Пламен Георгиев в ролята на застаряващия продуцент Симпсън е много добър.

Похвала заслужават и останалите артисти, както и хористите, които с видимо удоволствие участват в представлението.

Дирижираше Страцимир Павлов, майстор на мюзикъла, работил в този жанр и в Америка. Той водеше представлението със замах, може би с малко повече любов към форте, но това не дразнеше. Режисурата на Борис Панкин в типичния американски маниер се прие много добре от публиката. Свежата и закачлива хореография е дело на Боряна Сечанова и Мариана Крънчева. Много приятно впечатление направи и раздвижената с филмови сцени от ерата на нямото кино сценография на Иван Токаджиев. Красиви и елегантни костюми е създала Анна Токаджиева.

 

Превод Виолета Тончева

 

 

TOP