Карло Коломбара смята за чест да пее в страната на басите

Карло Коломбара

 

„Набуко” в Опера в Летния театър – Варна 2014

Елена Хаберман – специален пратеник на „Der neue Merker” – Zeitschrift fur Opera und Ballet in Wien und der ganzen Welt (списание за опера и балет във Виена и цял свят)

23 август 2014

 

Кирил Манолов и Сорина Мунтеану  в НАБУКО

 Метеорологичната обстановка тази вечер беше малко напрегната - дали отново ще вали или ще гледаме „Набуко”, в крайна сметка небето отсъди за „Набуко”.

Звездният гост Карло Коломбара, поканен за ролята на Закария, пристигна едва по обяд във Варна, директно от Залцбург, където участва предната вечер в премиерата на операта „Фаворитката” от Доницети.

Това обаче не му попречи да пресъздаде с изключително майсторство образа на Върховния жрец на Йехова. Великолепният му кадифен бас струеше завладяващо във всички регистри и покори напълно публиката.

В главната роля имахме удоволствието да чуем Кирил Манолов с неговия най-мощен глас.

Набуко точно, какъвто трябва да бъде – първо агресивен и обсебен от желанието да победи врага, после разтърсен горчиво от извършеното светотатство, много убедителен във всичките си превъплъщения.
Певецът често пее в Италия, обикновено под диригентската палка на Рикардо Мути и този италиански привкус на неговата интерпретация осезателно се усети както в музиката, така и в езика.

 

ЕЛЕНА ЧАВДАРОВА И БОРИС ЛУКОВ В НАБУКО

 

Много голяма изненада (с каквито не сме свикнали във Виена) поднесе младият тенор Борис Луков. Той направи изключително  впечатление с издръжливия си и силен спинтов глас с приятен тембър, подходящ за Измаел!

 

Истинско сензационно откритие бе Сорина Мунтеану като Абигайл.

Огромен глас без никакви колебания, толкова сигурно и красиво поставен, никога писклив, забележителен в пианисимите от нейната голяма заключителна сцена.

Направо превъзходна. Препоръчвам я. Певицата има твърд ангажимент с Букурещката опера, но сигурно би гостувала с удоволствие в най-престижните оперни театри. Гласът й го заслужава.  

 

 

 Удоволствие бе да чуем и Фенена на Елена Чавдарова-Иса. Един много мек, копринен глас, които никога не се форсира. В ролята на Анна, Илина Михайлова, едно съвсем младо сопрано от ансамбъла, допринесе значително за успеха на спектакъла. Гео Чобанов се представи внушително като Висшия жрец на Баал, а в ролята на Абдало Христо Ганевски демонстрира светлия си теноров глас.

И този път хорът, комуто – както знаем, в тази опера, е отредена една от главните роли, поднесе възможно най-прецизно изпълнение. В прочутия Хор на поробените евреи публиката слушаше с притаен дъх, така че игла да падне, щеше да се чуе.

На диригентския пулт стоеше някогашният директор на операта Борислав Иванов, сега артистичен директор, който с рутина и познание претворяваше музиката на Верди. Това впрочем невинаги е лесно. Не заради артистите, не, а заради увеселителния парк наблизо, който въпреки настояванията да не се пречи на оперните спектакли, увеличава максимално усилвателите си. Всъщност просташка конкурентна борба, която създава само напрежение. Известно е, че в 9.05 часа вечерта прелита приземяващ се самолет, това го знаем и от други летни сцени, но подобна безпардонност от страна на съдържателите на околните заведения е неразбираема. Привидно те трябва да бъдат глобени, но... нима това има някаква стойност?

Постановката отново бе съвсем традиционна, с много добри костюми, особено красиви бяха одеждите на Абигайл, съобразени с размера на не особено слабата дама. Сценографията се състоеше от няколко разместващи се сегмента  и стълба, която обаче не въздействаше неприятно.   
За следващия творчески сезон Държавна опера Варна се подготвя грижливо, така че ви препоръчвам още отсега да планирате една хубава морска ваканция, комбинирана с изкуство. Плажовете са чисти и поддържани, заведенията са много добри и домакините са гостоприемни.

Елена Хаберман, „Der neue Merker” – списание за опера и балет във Виена и цял свят

http://www.der-neue-merker.eu/varna-sommeroper-nabucco-mit-carlo-colombara

Превод Виолета Тончева