Ив Деска аплодира "Граф Монте Кристо" на Варненската опера
- Създадена на Петък, 28 Октомври 2016 06:56
Източник: http://www.duma.bg/print/134579
В зала 1 на НДК заблестя една нова, съвременна сценична творба на холивудския композитор, която разплаква публиката и привлича млади хора с чистотата и светлината на посланието
Вестник „Дума”, 27. Октомври 2016 , брой: 244 1017 0
В зала 1 на НДК заблестя една нова, съвременна сценична творба на холивудския композитор, която разплаква публиката и привлича млади хора с чистотата и светлината на посланието
Юлияна Караатанасова
Красиво, дълбоко разтърсващо преживяване бе столичната премиера на мюзикъла "Граф Монте Кристо" по музика, либрето и текстове на песните на холивудския композитор Ив Деска. След световната премиера, състояла се на 28 юни в Летния театър във Варна, на 17 октомври зала 1 на НДК гостоприемно приюти вдъхновените солисти, оркестър, хор и балет на Варненската опера, които сътвориха режисьорските идеи на Петко Бонев. Мюзикълът прозвуча под диригентството на Страцимир Павлов.
Музиката на "Граф Монте Кристо" на Ив Деска е в рамките на обичайното звучене за традиционния мюзикъл, като красивите мелодии "в общ тон", особено в любовните дуети, се вписват в стандартите на Холувуд и популярната музика. Интонации, познати от "Евита" и "Фантомът на операта" на Ендрю Лойд Уебър, както и такива, напомнящи на откъси от "Кандид" на Бърнстейн, дават на публиката онова, което тя очаква от жанра, гарантират нейното удовлетворение и касов успех на творбата. Красивите, широко разгърнати мелодични линии в партиите на персонажите, представящи влюбени двойки (Едмон Дантес и Мерседес) - Христо Ганевски и Илина Михайлова, (Валантин и Максимилиан Морел) - Християна Христова и Велин Михайлов, на фона на вълнуваща визия, реализирана със средствата на 3D мапинга на Полина Герасимова (като красивото звездно небе - фон на любовния дует на Едмон Дантес и Мерседес в началото и на последния им във финала на спектакъла), извеждат основната нишка в драматургията - несправедливо изгубените живот, любов и щастие.
Около нея се разгръща сюжетът, рисуващ сложните взаимоотношения на многобройните герои от романа на Александър Дюма, поставени в разнообразни ситуации, борба на его, победи, падения, унижения, ревност, алчност, властолюбие, възмездие, водещи до финала, разкриващ пред публиката цената на отмъщението.
Наситената с конфликти и недоразумения драматургична сюжетна линия поставя сложни задачи както пред либретиста и автор на текстовете Ив Деска, така и пред режисьора Петко Бонев. Изчистеният декор - стълба по средата на сцената, в съчетание с 3D мапинга, който създава динамика на действието чрез бърза смяна на картини, обем и движения на кадрите, е предпоставка за режисьора да даде максимална свобода на певците на сцената, в изпълнение на техните актьорски задачи, без да нарушава комфорта им по време на вокалните изпълнения. Тази така ценна свобода е една от основните причини, заедно с творческото вдъхновение и труд, всеки солист да се стреми да надскочи себе си и да израсне максимално в своята роля.
Илина Михайлова - певица с опит и харизма на сцената, представи образа на Мерседес като изпълнена с дълбоки чувства и доброта жена, която в сърцето си докрай остава вярна на любовта си. С изравнен диапазон, кристален тембър, прекрасно чувство за мяра и изразителност и в соловите, и в ансамбловите изяви, сопраното сътвори един от любимите образи за публиката с чар и професионализъм.
Младият Христо Ганевски като Едмон Дантес (Граф Монте Кристо) демонстрира богатството на своя природен дар - изключително красив теноров тембър с богат нисък регистър и естествено поставен глас. В случай на интелигентен подход и много труд, младият певец има данни за развитие и навлизане в сериозния теноров репертоар, което би го превърнало в ценен солист на Варненската опера. В ролята на Едмон Дантес леко дистанцираното му актьорско поведение е подходящо, но в други роли тази скованост би попречила на цялостното изграждане на пълнокръвен образ. Прекрасно впечатление направи Пламен Димитров (Данглар) с вокално издържаната партия и убедителен артистизъм. Насечени интонации във вокалните партии на образите, въплътили "злото", избира композиторът, като тези на Данглар, Кадрус и Фернан. Тяхното внушение бе подсилено от балетисти в черно, които със средствата на танца изобразяват душевните терзания, потопени в море от ниски страсти на болните от завист, гняв и ревност герои. Кадрус на Борислав Донев бе адекватно представен.
А Фернан на Арсений Арсов бе един от най-убедителните персонажи в спектакъла - особено във финалната му ария, изпълнена със себеомраза и отчаяние. Добрата вокална техника, вникването в образа и актьорско поведение, допринесоха за удовлетворението на публиката от присъствието на Арсов на сцената. Свилен Николов като Вилфор бе другият певец с впечатляваща харизма в спектакъла. Той концентрира сюжетното действие със своето ярко изпълнение в сцената със съпругата си (Елоиз) и последващата трагична развръзка с нейното самоубийство и убийството на невръстния им син. Вяра Железова като Елоиз бе изключителна както във вокално отношение, така и като актриса. Дуетът й със Свилен Николов отбеляза една от кулминациите в спектакъла, предизвикала аплодисментите на публиката и огромно задоволство у самия автор Ив Деска. Пламен Георгиев като Дантес баща представи своя образ със силно артистично внушение и вокална чистота. Гео Чобанов като Абат Фариа концентрира благородството в образа с цялостното си изпълнение - и вокално, и артистично. Чудесно постижение като дует бе изявата на Християна Христова - Валантин, и Велин Михайлов - Максимилиан Морел, които предадоха сполучливо вълнуващата музика, изпълнена с трепетите на любовта.
Добре подготвени вокално, те бяха като двойка "аватар" на главните герои Едмон Дантес и Мерседес. Филипа Руженова като Принцеса Хаиде най-малко се вписа в общата музикална картина на спектакъла. Повечето от певците, макар най-вече с опит в операта, се приспособиха към подходящото в случая вокално зукоизвличане. Изявеното вибрато в гласа на Филипа Руженова би трябвало да се тушира максимално от певицата, за да отговаря звукът на естетиката на жанра мюзикъл.
Хореографията на Светлин Ивелинов и Антоанета Алексиева се вплита по естествен начин в спектакъла и създава многоизмерност на образите, както и чиста наслада от красотата на изящния танц, наред със "стоп-кадрите", които се превърнаха в интересен емоционален акцент. Особено красива бе балетната двойка, танцуваща на стълбата по време на любовния дует на Едмон Дантес и Мерседес в началото на спектакъла. Хоровите сцени не бяха от най-убедителните. Вероятно на голяма сцена като тази на първа зала на НДК би било добре да се помисли за по-голям брой хористи. Външната "опаковка" на спектакъла бе допълнена от костюмите в меки пастелни тонове с подходящи контрастни детайли, създадени от художничката Ася Стоименова.
Една от най-големите заслуги за аплодисментите и успеха на мюзикъла "Граф Монте Кристо" на Ив Деска, представен в столицата от Варненската опера, бе на Страцимир Павлов - диригент и пианист, който създаде музикалния гръбнак на спектакъла. Стабилният оркестров апарат бе като часовник в неговите ръце, в резултат на задълбочено овладяване на музикалната партитура. Динамиката на сценичното действие, размахът и убедителността на диригента създадоха необходимия баланс между отделните елементи на сценичното действие и музикалната им реализация. Така в зала 1 на НДК заблестя една нова, съвременна сценична творба, която разплаква публиката и привлича млади хора с чистотата и светлината на посланието. Това е ясен знак, че нещо важно се случва на фона на "бездуховното ни всекидневие" - изкуство като ориентир за хората, които имат респект към ценностите. Смелостта да бъде реализирана световна премиера на мюзикъл е достойна за уважение. Варненската опера доказва, че върви към професионално ниво, надхвърлящо националните критерии, и създава културен продукт, който, вярваме, ще бъде адекватно оценен и в чужбина.
Прочетете още:
Ив Деска аплодира "Граф Монте Кристо" на Варненската опера
Aвангардният мюзикъл „Граф Монте Кристо” – успех за България и Варненската опера
ИВ ДЕСКА: НЕ СЕ ОГРАНИЧАВАЙТЕ В СОБСТВЕНИТЕ СИ ВЪЗМОЖНОСТИ
Даниела Димова и Петко Бонев анонсират столичния гастрол на "Граф Монте Кристо" в ТВ Евроком
Ив Деска, авторът на мюзикъла "Граф Монте Кристо" идва за спектакъла в НДК на 17 октомври
Динамична музика, предполагаща пластични и танцови решения в „Граф Монте Кристо”
„Граф Монте Кристо” с 3Д Мapping, оперни и драматични артисти ще остави публиката без дъх
„ГРАФ МОНТЕ КРИСТО” - МИКС ОТ СТАРИННИ ФОРМИ СЪС СЪВРЕМЕННО ЗВУЧЕНЕ
"Граф Монте Кристо" открива "Сцена на вековете" 2016
Мюзикълът „Граф Монте Кристо” със световна премиера във Варна
Полина Герасимова – виджей на „Граф Монте Кристо”
Световната премиера на 3D-мюзикъла „Граф Монте Кристо” събра над 1200 почитатели операта на Царевец