Искате ли да получавате новини от нас - за премиери, промоции и др.?

Актуални новини

ЗВЕЗДНИЯТ ТЕНОР ФАБИО АРМИЛИАТО В ГАЛА КОНЦЕРТА НА ОПЕРА В ЛЕТНИЯ ТЕАТЪР – ВАРНА 2018

 

За Опера в Летния театър 2018 е чест да посрещне за заключителния гала концерт на 23 август, 21.00, Фабио Армилиато, един от най-изтъкнатите съвременни тенори на световната оперна сцена, който се откроява с прекрасен глас, висок регистър, изключителна музикалност, впечатляващо артистично присъствие и не на последно място - харизма. Фабио Армилиато е посланик на родния си град Генуа пред света и това прави неговия гастрол във Варна още по-значим. Протоколът за приятелство и сътрудничество между Варна и Генуа, Италия, е подписан през 2006 година, като основните области за обмяна на добри практики са свързани с туризма, икономиката, социалния живот и културата.

МАЕСТРО БОРИСЛАВ ИВАНОВВ концерта, под диригентската палка на изтъкнатия Маестро Борислав Иванов, Почетния гражданин на Варна, познат на четири континента, и режисурата на Кузман Попов, освен Фабио Армилато, ще се включат почти всички солисти на Държавна опера Варна: Илина Михайлова, Деян Вачков, Линка Стоянова, Валерий Георгиев, Ирина Жекова, Венцеслав Анастасов, Свилен Николов, Пламен Димитров, Даниела Дякова, Михаела Берова, Мария Павлова, Вяра Железова и Галина Великова.

След завършването на Консерватория „Николо Паганини“ в Генуа, Фабио Армилиато дебютира в „Симоне Боканегра“, откъдето започва и стремителната му кариера в най-престижните оперни театри, като Метрополитън опера, Миланската скала, Парижката опера, Teatro Real в Мадрид, Операта в Сан Франциско, Виенската Щатсопера и др. Жъне световен успех с ролята на Кавароди от „Тоска“ в Арена ди Верона, Teatro Real в Мадрид, Римската опера, също в Миланската скала под диригентството на Лорин Маазел и в Ковънг Гардън, под диригентството на Антонио Папано.

Пее в „Турандот“ в реконструирания Petruzzelli-Theatre в Бари, изпълнява своя феноменален Родолфо от „Луиза Милер“ в Цюрихската опера, дебютира в „Отело“ в Opera Royal de Wallonie в Лиеж. През 2011 е отличен с първата международна награда „Тито Скипа“ и наградата „Бениамино Джили“.За участието си в „Силата на съдбата“ в Opera de Wallonie в Лиеж е удостоен, заедно с известното сопрано и негова съпруга Даниела Десси, с престижната награда "Premio Ginestra".

 

 

ТЕНОРЪТ ПОД ДУША

Фабио АрмилиатоШирока популярност носи на Фабио Армилиато и участието му във филма на Уди Алън „На Рим с любов“, където той се снима, заедно с Алек Болдуин, Пенелопе Крус и други именити актьори. Лентата открива Международния филмов фестивал в Лос Анжелис през 2012 г.

Филмътразказва, в типичния ироничен стил на Уди Алън, за един особен режисьор, в изпълнение на самия Уди Алън, който е обзет от манията да търси нови лица. Режисьорът случайно дочува някакъв тенор да пее оперна ария под душа (всички италианци пеят опера под душаJ) и решава, че именно този човек ще бъде неговото голямо откритие. Тенорът, оказва се, не е професионален оперен певец, но въпреки това режисьорът го записва за кастинг. Тенорът, както и се очаква, се проваля, а режисьорът е подложен на унищожителна критика от снобското си обкръжение. В този момент обаче режисьорът е осенен от спасителната идея да изнесе душ на сцената. И наистина, под душа тенорът отново запява прекрасно J

 

ФАБИО АРМИЛИАТО ПО ЧЕРВЕНИЯ КИЛИМ НА „ЛЮБОВТА Е ЛУДОСТ“

След участието си в заключителния Гала концерт на Опера в Летния театър на 23 август, ще аплодираме Фабио Армилиато и на следващия ден, когато той, заедно с другите ВИП гости, ще мине по червения килим на Международния филмов фестивал „Любовта е лудост“. XXVI издание на популярното филмово събитие ще се проведе във Фестивалния и конгресен център, от 24 август до 2 септември 2018 г.

 

 

 

 

 

 

Прочетете още:ОПЕРНА ГАЛА

 

 

ПОСЛЕДНАТА „ТРАВИАТА” НА ПРОЧУТИЯ ТЕНОР ИВАН МОМИРОВ

 

 

20 август, 21.00, Опера в Летния театър - Варна  2018

 

Приех поканата на Даниела Димова да изпея Алфред в „Травиата”, защото никога не съм пял „Травиата” в моя роден град Варна и защото това е моята последна „Травиата”. Смятам, че певецът трябва да носи излъчването на своя герой, а аз вече не съм на възрастта на младото момче, влюбено до безумие във Виолета Валери. Истината е, че съм по-близо до други герои като Манрико, Рикардо, Дон Хозе.

Дебютът ми в „Травиата” в Софийската опера беше именно с „Травиата”, с оперните корифей на България, под диригентството на Иван Маринов. По-късно изпях и последната „Травиата” на големия наш диригент Руслан Райчев. 

Имам много спектакли на „Травиата”, но повечето са извън България. Щастлив съм, че съм си партнирал на сцената с най-добрите изпълнителки на Виолета Валери – Дарина Такова и Цветелина Василева, Ирина Лунгу и Мария Девиа.

Алфред е контрапункт на цялото обкръжение на Виолета Валери. Тя не е улична жена, но е извън нормите на обществото и това я превръща в грешница. Въпреко това тя носи добродетелта в себе си, търси спасение и изкупува греха си, извисява се с любовта си към Алфред. Спасението на душата е в любовта.

Надявам се последната ми „Травиата” да стане театър, да стане хубав спектакъл.

 

„ТРАВИАТА“

 

опера в три действия, 4 картини от Джузепе Верди
либрето Франческо Мария Пиаве по романа на Александър Дюма-син “Дамата с камелиите”

Диригент Паоло Олми
Режисьор, сценограф и художник на костюмите Кузман Попов
Диригент на хора Цветан Крумов
Балетмайстор Желка Табакова

 

Действащи лица и изпълнители:

 

ВИОЛЕТА – Илина Михайлова 
АЛФРЕД ЖЕРМОН – Иван Момиров
ЖОРЖ ЖЕРМОН – Свилен Николов
ФЛОРА - Филипа Руженова
ГАСТОН - Христо Ганевски
БАРОН ДЮФОЛ - Гео Чобанов
МАРКИЗ Д`ОБИНИ - Людмил Петров
ДОКТОР ГРЕНВИЛ - Петър Петров
ЖОЗЕФ - Анатоли Романов

 

 Прочетете още: В ЖИВОТА ВСИЧКО Е ВЪПРОС НА КУЛТУРА

 

ОПЕРНА ГАЛА

         

Със специалното участие на светоноизвестния тенор Фабио Армилиато

23 август, 21.00, Опера в Летния театър 2018

МАЕСТРО БОРИСЛАВ ИВАНОВДиригент Борислав Иванов

Режисьор Кузман Попов

Диригент на хора Цветан Крумов

Оркестър и хор на Опера Варна

Концертмайстор Красимир Щерев

 

първа част:

  1. Д.Верди – „Набуко“, I действие, Хор и ария на Захария, изп. Деян Вачков, хор
  2. Д.Верди – “Набуко”,IIIдействие, Хор на евреите
  3.  Д.Верди – „Риголето“, Iдействие, Ария на Джилда, изп. Илина Михайлова
  4. Д.Верди – „Риголето“, IIIдействие, квартет, изп. Илина Михайлова, Михаела Берова, Валерий Георгиев, Венцеслав Анастасов
  5. Д.Верди – „Риголето“, IIдействие, Дует на Джилда и Риголето, изп. Мария Павлова, Венцеслав Анастасов
  6. Д.Верди – „Ернани“, Iдействие, Ария на Елвира, изп. Линка Стоянова, хор жени
  7. Д.Верди – „Трубадур“, IIIдействие, Стрета на Манрико, изп. Валерий Георгиев, хор мъже
  8. Д.Верди – „Трубадур“, II действие, Хор на циганите и Ария на Азучена, изп. Михаела Берова, хор
  9.  Д.Пучини – „Тоска“, IIIдействие, Ария на Каварадоси, изп. Фабио Армилиато
  10. Д.Пучини – „Тоска“,Iдействие, Te Deum, изп. Пламен Димитров, хор

втора част:

10. Ж.Бизе – „Кармен“, Увертюра, изп. оркестър
11. Ж.Бизе – „Кармен“, I действие, Хабанера, изп. Даниела Дякова, хор
12. Ж.Бизе – „Кармен“, IV действие, Интермецо, изп. балетна трупа
13. Ж.Бизе – „Кармен“, IIдействие, Ария на Ескамилио, изп. Свилен Николов, Даниела Дякова, Галина Великова, Вяра Железова, хор
14. Д.Пучини – „Турандот“,IIIдействие, Ария на Калаф, изп. Валерий Георгиев, хор
15. Р.Леонкавало – „Палячи“, Интермецо, изп. оркестър
Кузман Попов16. Р.Леонкавало – „Палячи“, Ария на Канио, изп. Фабио Армилиато
17. Д.Верди – „Травиата“, IVдействие, Ария на Виолета, изп. Ирина Жекова
18. Д.Верди – „Травиата“,сцена от IIIдействие, изп. хор и балет, Филипа Руженова, Людмил Петров
19. Д.Верди – „Травиата“, Iдействие, Наздравица, изп. Ирина Жекова, Валерий Георгиев, Фабио Армилиато, Линка Стоянова, Илина Михайлова, Мария Павлова, Даниела Дякова, Михаела Берова, Венцеслав Анастасов, Пламен Димитров, Свилен Николов, Деян Вачков, хор.

 

 Прочетете още: ЗВЕЗДНИЯТ ТЕНОР ФАБИО АРМИЛИАТО В ГАЛА КОНЦЕРТА НА ОПЕРА В ЛЕТНИЯ ТЕАТЪР – ВАРНА 2018

 

 

В ЖИВОТА ВСИЧКО Е ВЪПРОС НА КУЛТУРА

 

Маестро ПАОЛО ОЛМИ пред ВИОЛЕТА ТОНЧЕВА за първата си среща с България, Черно море и Варна, за „Травиата“ и за мястото на културата в съвременния живот

 

Добре дошъл, Маестро Олми! За пръв път ли идвате в България?

 

Да, това е първото ми посещение в България. Имам много приятели от Вашата страна, като Гена Димитрова, Светла Василева и още толкова други. Те са ми разказвали много за България и затова се радвам, че най-сетне имам възможността да я опозная отблизо.

 

Вие сте толкова зает диригент, как намерихте време за Варна?

 

Да, наистина, зает съм, но през лятото нямам много ангажименти, така че успях да вместя Варна в графика си. А а и харесвам „Травиата“.

 

Какво означава „Травиата“ за Вас?

 

Травиата е много модерна опера, всъщност първата творба, в която Вердипредставя своята епоха, средата на ХІХ век. Тогава, както и днес,силата и парите управляват,а и често те са по-силни от любовта. Мисля, че и днес има млади жени със съдба, сходна съссъдбата на красивата куртизанка Виолета Валери.

 

Кое е най-важното, което искате да постигнете, когато дирижирате?

Най-важно е да постигна добро звучене при оркестъра и при певците. С оркестъра трябва да изваем всяка музикална фраза, а с певеца да озвучим красиво и разбираемо думата, защото добрата артикулация е част от добрата вокална техника. В този смисъл диригентът трябва да излезе с ясна концепция пред оркестъра и певците, той трябва да знае какво иска от тях.

Как им го обяснявате?

Диригентите трябва да се ограничават в колкото може по-малко приказки. Да, винаги може да обясниш нещо с думи, но истинската комуникация между диригента, оркестъра и певците става чрез музиката.

 

Видяхте ли вече Летния театър?

Още не, днес пристигнах, настаних се и веднага дойдох на първата репетиция. В Летния театър ще отида по-късно вечерта или утре.

 

Но имате вече първи впечатления от града.

 

Варна е красив град, харесвам морето, никога друг път не съм виждал Черно море. Разходих се из центъра и видях един светъл и жизнен град, с ведри и спокойни хора, и което е изключително важно за мен – град с много културни, с много музикални събития. Убеден съм, че в живота всичко е въпрос на култура. Културата е на първо място, после идват политиката и икономиката, но за съжаление този естествен ред е нарушен и това, според мен, определено крие опасност за бъдещото развитие на съвременното общество. 

 

Обещавате ли да дойдете отново във Варна?

О, да, дори вече съм решил следващия път да взема и съпругата си.

 

Паоло Олми

Диригентската кариера на Паоло Олми започва през 1979 г., а след оперният му дебют в Teatro Comunale в Болоня той се превръща в един от най-търсените съвременни диригенти на престижни сцени като Teatro dell'Opera в Рим, Баварската Щатсопера в Мюнхен, Ковънг Гардън в Лондон, Theatre de Champs Elysees в Париж, Teatro Colon в Буенос Айрес, Арена ди Верона, Chicago Lyric Opera, Deutsche Oper в Берлин, Opéra National в Лион, New National Theatre в Токио и др. В репертара му влизат най-известните творби от световната оперна съкровищница, сред които „Набуко“, „Аида“, „Турандот“, „Манон Леско“, „Дон Карлос“, „Травиата“, „Тоска“, „Трубадур“, „Севилският бръснар“, „Сватбата на Фигаро“, „Джоконда“, „Адриана Лекуврьор“ и др.

„Да пееш под дъжда“ – модерно дежа вю на романтичните филми от ерата на нямото кино

 

 

17 август, 21.00, Опера в Летния театър 2018

 

С бравурна премиера за България на мюзикъла „Да пееш под дъжда“ започна през юни тазгодишното девето издание на Опера в Летния театър. Продукцията на Държавна опера Варна обиколи вече няколко български сцени, за да се върне отново във Варна на 17 август, 21.00. Летният театър вече чака суперекипа на режисьора Борис Панкин и диригента Страцимир Павлов, с Орлин Горанов в ролята на звездата от нямото кино Дон Локууд, Мариан Бачев като неговия приятел Козмо Браун, прекрасната Сребрина Соколова като капризната филмова партньорка на Дон Локууд Лина Ламонт и нейната съперница за сърцето на Дон Орлин Лилия Илиева в ролята на драматичната актриса, а оказва се също и добра певица, Кати Селдън. Апропо, за дебюта си като Кати Селдън Лилия Илиева заслужи специален режисьорски подарък – микрофон, „придружен“ с предсказанието за блестяща кариера.

 

Перипетиите на забавния сюжет с огромно удоволствие пресъздават и останалите оперни, драматични и балетни артисти от екипа на „Да пееш под дъжда“. За да бъде преживяването още по-завладяващо, режисьорът включва и streeming camera, която предлага допълнителен едър план към героите и случващото се на сцената. Така мюзикълът с бродуейски привкус се превръща в едно модерно дежа вю на романтичните филми от ерата на нямото кино.

 

И всичко това, защото „Този мюзикъл е мечта. Всичко, от което е създаден - музика, сюжет, диалог, стихове е такова, каквито са мечтите. Красиви и съвършени", убеден е Борис Панкин.

 

 

ПРЕДПРЕМИЕРНО

 

 

Мартин Георгиев

 

 

9 август, 21.00, ММФ Варненско лято“ 2018, Опера в Летния театър

 

МАЕСТРО МАРТИН ГЕОРГИЕВ – диригентът на „Лебедово езеро“

Не всеки театър може да си позволи да изведе само за няколко месеца премиерите на две версии на балетната икона „Лебедово езеро“, както амбициозно го направи нашият оперен театър.  В края на миналата година изнесохме премиерата на класическата версия с хореографска редакция на Светлана Тоншева, а сега през август представяме и авторската версия на Сергей Бобров. Тя също е изградена върху класическа хореография, но с много по-сложна и динамична концепция, както и с друг финал. 

Възможността за различни решения на „Лебедово езеро“ е заложена още в музиката на Чайковски, който на няколко пъти дописва първоначалния си вариант и това дава на хореографите свободата да изберат тази музика, която отговаря на авторското им виждане.Първата ни версия на „Лебедово езеро“ имаше голям успех, вярвам, че и с втората ще бъде така.

 

 

СЕРГЕЙ БОБРОВ – хореографът на „Лебедово езеро“СЕРГЕЙ БОБРОВ – хореографът на „Лебедово езеро“

Искам на премиерата на „Лебедово езеро“ в Летния театър да видя на сцената вдъхновени артисти в перфектна форма , които всеотдайно споделят своята емоция с публиката  и показват високото качество на руската балетна школа.

Искам да видя и възторжени зрители, които усещат диханието на сцената.

 

 

ВЕСА ТОНОВА – Одета/Одилия

Харесвам начина, по който Сергей Бобров интерпретира „Лебедово езеро“ с  класическа хореографска лексика, но наситена с много динамика. Интригува ме и засиленият драматизъм в сюжета, който акцентира върху стълкновението между добрите и светлите страни, заложени във всеки човек. Във версията на Бобров Одилия и принцът загиват, Одета остава сама с мъката си, но нейният край също е предизвестен, защото лебедът е единствената птица, която не може да живее без половинката си...

Летният театър и Варна са сантимент за мен. На това красиво и благословено място, в далечната 1986 година, аз станах лауреат на Международния балетен конкурс, с моя партньор от Варна Владимир Роже и това даде незабравим старт на творческата ми кариера.

Възторжено е в душата ми преди премиерата днес! Дано да го усети и публиката!

 

Прочетете още:

"ЛЕБЕДОВО ЕЗЕРО" ВЕЧЕ С ДВЕ НАГРАДИ

"ЛЕБЕДОВО ЕЗЕРО" на Сергей Бобров с директно излъчване на премиерата от Красноярск

С ПАВЕЛ КИРЧЕВ МЕЖДУ ДВЕ РЕПЕТИЦИИ НА „ЛЕБЕДОВО ЕЗЕРО“

„ЛЕБЕДОВО ЕЗЕРО“ НА СЕРГЕЙ БОБРОВ С ПРЕМИЕРА НА ММФ „ВАРНЕНСКО ЛЯТО“ 2018

„ЛЕБЕДОВО ЕЗЕРО“ – ОТ БАЛЕТНАТА РЕВОЛЮЦИЯ ДО КЛАСИКАТА

 

„ДЖОКОНДА“ ВЪВ ВЕЛИКО ТЪРНОВО ОТ АВГУСТ В НОЕМВРИ

 

 

Уважаеми зрители,

 

Спектакълът на Държавна опера Варна „Джоконда“, обявен в афиша на Сцена на вековете, крепост Царевец, Велико Търново на 11 август, се отменя по технически причини, но поради големия интерес ще бъде изнесен на 10 ноември от 18.00 часа на сцената на МДТ "Константин Кисимов" - Велико Търново.

Закупените билети важат без заверка.
Благодарим за разбирането!

 

 

 

„ДЖОКОНДА“ - OPERA GRANDE С КРАСИВА МУЗИКА И ДРАМАТИЧЕН СЮЖЕТ

 

МАЕСТРО ГРИГОР ПАЛИКАРОВ пред ВИОЛЕТА ТОНЧЕВА за мястото на „Джоконда“ в световната музикална съкровищница, незабравимата среща с Гена Димитрова и сегашната среща с Габриела Георгиева и варненските солисти в премиерната постановка на ММФ „Варненско лято“ 2018

 

Каква позиция заема „Джоконда“ в света на операта?

 

„Джоконда“ с премиера през 1876 година, е най-известната опера на Амилкаре Понкиели, която исторически се появява между „Аида“ и „Отело“ на Верди и заедно с тях е едно от най-ярките оперни произведения на своето време. Музиката, много интересна сама по себе си, представлява и преход от Верди към Пучини. Огромна, голяма опера, Opera Grande, както се казва, с 4 действия и 2 антракта. За днешните мащаби може би дълга, но от друга страна сега гледаме по 3 часа и повече филми, които далеч не са толкова интересни, колкото „Джоконда“.

С много действащи лица, интригуващо либрето и красива музика, тя остава в музикалната съкровищница, освен всичко останало, и с няколко популярни откъса като прочутият Танц на часовете, който всички разпознават, дори без да знаят, че той е тъкмо от тази опера.

 

Кога за пръв път се докоснахте до „Джоконда“?

 

Преди години, когато имах щастието да работя с незабравимата Гена Димитрова, с която поддържахме много топли и близки отношения. Още тогава „Джоконда“ ме интригува и се радвам, че сега я дирижирам във Варна. С Варненската опера по традиция имаме успешно сътрудничество вече 7-8 години. Всяка среща с варненските колеги е удоволствие за мен, а мисля, че и за тях е същото.

 

Какви предизвикателства крие „Джоконда“?

 

„Джоконда“ крие големи предизвикателства за всички участващи – солисти, оркестър, хор и диригент. Тя е трудна за интерпретация, но ние минахме през интензивен репетиционен период, въпреки натоварената програма на Варненската опера, която през лятото изнася много представления за варненци и гостите на града от страната и чужбина.

„Джоконда“ е премиера на ММФ „Варненско лято“, първа постановка в историята на Варненската опера и дебют за варненския екип, включително за оркестъра. Трябва да кажа, че с всяка оркестрова репетиция надграждахме все повече и повече и се чувстваме готови за премиерата. Що се отнася до изпълнителите, чудесно се представят както Габриела Георгиева, с която работя в Софийската опера, така и варненските солисти. Всички се отнасят отговорно към ролите си, които са трудни не само във вокално, но и в драматургическо и в актьорско отношение.

 

И последен довод в полза на "Джоконда“ преди генералната репетиция...

 

"Джоконда“ е черна опера с крайно драматичен сюжет без Happy End. Но колко ли неща в живота имат Happy End, така че „Джоконда“ определено е близка до действителността. Може да не е успокояващо, но пък е истинско.

 

6 август 2018, около 19.00, Летен театър

 Прочете още:

ПЪРВА БЪЛГАРСКА ДЖОКОНДА НА ГАБРИЕЛА ГЕОРГИЕВА В ПЪРВАТА ВАРНЕНСКА ПОСТАНОВКА НА “ДЖОКОНДА“

„ДЖОКОНДА“ - МАСКИТЕ И МОРЕТО СВИДЕТЕЛСТВАТ

 

„ЛЕБЕДОВО ЕЗЕРО“ НА СЕРГЕЙ БОБРОВ С ПРЕМИЕРА НА ММФ „ВАРНЕНСКО ЛЯТО“ 2018

 

9 август, 21.00, ММФ „Варненско лято“, Опера в Летния театър 2018

 

ВСЯКО ПОКОЛЕНИЕ СЪС СВОЕТО „ЛЕБЕДОВО ЕЗЕРО“

 

ВАЛЕРИЙ КОКОРЕВ от Болшой театър, балетен педагог, репетитор на балетната трупа на Държавна опера Варна, пред ВИОЛЕТА ТОНЧЕВА за динамиката, контрастите, визията и психологическите аспекти на “Лебедово езеро“ в новата хореографска редакция на Сергей Бобров, за необходимостта всяко поколение да създава своето „Лебедово езеро“, за някои особености на балетната педагогика и за предстоящия варненски балетен гастрол във Великобритания

 

Лебедово езероММФ „Варненско лято“ 2018 обещава едно ново „Лебедово езеро“ в хореографската редакция на Сергей Бобров, з.а. на Русия. Като дългогодишен сподвижник на Бобров и балетен педагог, който работи с него върху „Лебедово езеро“, Вие най-добре знаете какви са особеностите на този нов прочит.

Хореографията на Сергей Бобров е създадена върху хореографията на Юрий Григорович, който постави балета с трагичен финал. При него за пръв път се появяват, освен Одилия, още черни лебеди. Бобров доразви идеята за черните лебеди – езерото почернява, когато принцът нарушава клетвата си. В неговата хореографска редакция злото също побеждава доброто, като накрая Одета остава сама да скърби за своя възлюблен.  Философският подтекст насочва към мисълта за едновременното съжителство у всеки човек на добро и зло, на светла и тъмна страна. Нов момент е и финалът, в който тъгуващата Одета отново танцува част от бялото си адажио.

Друго характерно нововъведение в проекта на Бобров, в който аз участвам от самото начало, е логическата обосновка за танците от Унгария, Русия, Испания, Италия и Полша, които се изпълняват на бала във второ действие. В оригинала това са отделни самостойни номера без връзка с основния сюжет, докато в нашия вариант девойките пристигат от тези страни като невести, които търсят благоволението на Принц Зигфрид.

Работили сте в различни театри, най-дълго време в Болшой театър, но също така в Канада и други западни страни, а сега репетирате и във Варна. Какви разлики намирате?

Винаги има някакви разлики, но както на много места по света, така и във Варна в балетната трупа танцуват артисти от различни националности. Сега репетирам тук с танцьори, освен от България, също от Русия, Испания, Франция, Италия, Великобритания и Унгария. По принцип основната трудност идва от необходимостта да се уеднаквят уменията и навиците на балетистите, усвоени в различни балетни школи.

Каква балетна педагогика прилагате?

Старая се да контролирам целия процес. Участвам във всички етапи по изработване на постановката - репетирам както със солистите, така и с кордебалета. Правя сам осветлението, защото светлинният дизайн определя в голяма степен качеството и успеха на представлението. 

Музиката и светлината създават настроението и формират очакванията за това, което предстои да се случи. Умението да се използват тези два елемента в контрапункт е особено важно. Ако на фона на радостна музика, сцената започне да притъмнява, зрителят веднага преусеща неочаквани събития. Бобров е голям майстор на тези драматични обрати.

Колко пъти трябва да се повтори едно балетно движение, за да стане съвършено?

Старая се да се получи от първия път (усмихва се).

ПЪРВА БЪЛГАРСКА ДЖОКОНДА НА ГАБРИЕЛА ГЕОРГИЕВА В ПЪРВАТА ВАРНЕНСКА ПОСТАНОВКА НА “ДЖОКОНДА“

 

Изключителното българско сопрано ГАБРИЕЛА ГЕОРГИЕВА пред ВИОЛЕТА ТОНЧЕВА за първата си Джоконда в България, за изграждането на вокалния и психологически образ като естествен процес, за връзката с оперните и филмови героини, за противоречивото чувство към морето

 

 

След триумфа на Габриела Георгиева като Яна в „Янините девет братя“ в Болшой театър, посрещаме с радост солистката на Националната опера за главната роля в първата варненска постановка на операта „Джоконда“ от Амилкаре Понкиели.

 

Да, спектакълът в Болшой театър през тази година беше едно дългоочаквано и наистина незабравимо преживяване, което донесе огромно удовлетворение на целия екип на постановката на Маестро Пламен Карталов „Янините девет братя“ от Любомир Пипков. 
Радвам се, че сега ще изпълня и ролята на Джоконда във Варна, където не съм пяла от доста години. Последния път бях поканена за ролята на Турандот в Летния театър.

 

Тогава тъкмо се бяхте върнали от Ню Йорк, където в Метрополитън опера дублирахте Анна Нетребко в същата роля, нали?

 

Да, точно така беше.

 

С какво Ви вълнува Джоконда?

 

Джоконда е интересен образ, едно прелестно създание, певица и танцьорка, улична артистка. Много чист, много истински човек. И тя остава такъв човек, въпреки всички препятствия и предизвикателства, които се изпречват пред нея. Когато Джоконда разбира, че любовта й към Енцо Грималди не е споделена, защото той е влюбен в Лаура, тя взема съдбоносно решение, което й придава ореола на високоморален и достоен човек.

 

Саможертвата винаги е труден избор...

 

В един момент Джоконда се поддава на изкушението да се саморазправи, като убие съперницата Лаура, обаче в следващия момент надделява здравият разум. Точно това ме вълнува в Джоконда, тя успява да запази чистотата и човечността си до края. Въпреки всичко, което се случва, тя остава добър човек. И не само това, тя принася себе си в жертва. Джоконда е изключително светъл, красив, трогателен и същевременно труден образ за пресъздаване, актьорски и психологически.

 

Образ в развитие...

 

Да, не всеки образ подлежи на такова развитие и е толкова многопластов като Джоконда. Да пресъздаде такъв образ, е прекрасно творческо предизвикателство за артиста.

 

Как изграждате своята героиня?

 

Както при всяка една от моите героини, с всяка репетиция и с течение на времето образът става все по-плътен. За съжаление сега нямам много време за репетиции, но Джоконда продължава да живее в мен. Изпълнявала съм тази роля в чужбина, а сега в България ще я изпея за пръв път.

 

Тоест Варна става домакин на българския дебют на Габриела Георгиева в „Джоконда“, първата постановка на тази опера в 71-годишната история на Варненската опера! Това е истинска новина, която ще накара оперните почитатели да очакват с още по-голямо нетърпение премиерата на ММФ „Варненско лято“ на 7 август в Летния театър.

 

Надявам се да стане хубава премиера. А ако се върна на въпроса за моите героини, мога да допълня, че нямам специална рецепта за тяхното изграждане. Всяка роля във времето се развива и ако се придържаш към това, което е написал композиторът, то е абсолютно достатъчно, за да изградиш образа вокално. А изграждайки образа вокално, той минава през сърцето, през емоцията и логично става част от теб. Изграждайки образа вокално, го осмисляш психологически, това е естествен процес.

 

Как искате публиката да възприме Вашата Джоконда?

 

Искам да усети нейната безкрайна чистота, тази любов, всеотдайност и жертвоготовност, на които е способна само една влюбена жена.

 

Някои артисти имат любими роли, други – не, при Вас как е?

 

Аз обичам всичките си роли. Когато работиш нещо, то ти става най-близко, най-любимо, най-желано, най-много те вълнува. Затова не мога да отлича някоя роля като повече или по-малко любима. Ако работя Анджекика, Анджелика ми е любима, ако работя Яна, влизам в дълбочина в този образ и тя за мен е най-хубавото нещо. В случая с Джоконда мога да кажа, че сега наново я преоткривам . Усещам колко красива и същевременно колко трудна и изискваща е тази музика. Осъзнавам израстването на героинята, нейния катарзис, който трябва да предам. Певицата трябва да мине през всички тези интересени и трудни моменти, за да поднесе на публиката една истинска Джоконда.

 Прочетете цялата статия тук >>

Прочетете още: „ДЖОКОНДА“ - МАСКИТЕ И МОРЕТО СВИДЕТЕЛСТВАТ

„ДЖОКОНДА“ - OPERA GRANDE С КРАСИВА МУЗИКА И ДРАМАТИЧЕН СЮЖЕТ

Цени за оперни, балетни спектакли и концерти

Предлагаме различни цени на билетите според мястото в залата, конкретния спектакъл, както и за за ученици, пенсионери, групови посещения, образователни и детски спектакли...
Научете повече +

отстъпки

отстъпки

Важат за ученици, пенсионери, фамилни и групови посещения (от над 10 човека). Обадете ни се на тел. 052 650 666 и 052 66 50 22 за договаряне на отстъпки.

абонаменти

абонаменти

С VIP Card ползвате от 20 % до 50 % отстъпка от цената на билета за спектакли на Държавна опера – Варна и Драматичен театър "Ст. Бъчваров" - Варна.

купете билети on-line

купете билети on-line

Ползвайте MULTINET CARD през сайта www.bgbileti.com. Купете билети от сайта www.grabo.bg и ползвайте специални отстъпки!

TOP