СТОИМЕН ПЕЕВ С ПРЕМИЕРА НА КОНЦЕРТ ЗА ЦИГУЛКА И ОРКЕСТЪР В РЕ МАЖОР, ОП. 78 ОТ БРАМС ВЪВ ВАРНА

МАЕСТРО ПЛАМЕН ДЖУРОВ: „ВАРНЕНЦИ МОГАТ ДА ДОБАВЯТ КЪМ ЛИСТАТА НА БЛЯСКАВИТЕ СИ МУЗИКАНТИ ОЩЕ ЕДИН.“

Блиц интервю на ВИОЛЕТА ТОНЧЕВА със СТОИМЕН ПЕЕВ

Радваме, че ще слушаме цигулката на един варненец, концертмайстор на прочутия камерен ансамбъл „Софийски солисти“ и водач на цигулките в квартет „София“ при Софийската филхармония, със специално подготвена програма за Варна. Как се срещнахте с Концерта за цигулка и оркестър в ре мажор, оп. 78 от Брамс?

Още като студент започнах да уча този концерт, но някак остана недоучен и покрай тази пандемия, когато спряха всякакви изяви и концерти, реших, че е дошъл моментът да си го довърша сам. Когато през юни започнахме отново някаква дейност със „Софийски солисти“ и Маестро Джуров излезе с предложение за концерт във Варна, аз си казах, че това е най-удобното време да изсвиря за пръв път този концерт. Сякаш всичко е било предопределено и така е трябвало да стане.

 

За участието Ви в този концерт Маестро Джуров казва: „Варненци могат да добавят към листата на бляскавите си музиканти още един.“

Благодаря за тази висока оценка на Маестрото!

Когато навлизате в едно произведение, кое е важно за Вас – техническата трудност, духа на произведението или Вашата лична интерпретация?

За мен най-важното е първо да усвоя, да обема техническата част на произведението, за да имам свободата да интерпретирам. В Концерта на Брамс има много конкретни указания в соловия щим от автора, но самата интерпретация на произведението се корени в това, човек да вкара малко от себе си, без да иззема функциите на автора или да проявява своеволия. Съвсем малките разлики, с които цигуларят допринася за това произведение, съставляват неговата лична интерпретация и мисля, че тъкмо в нея намираме очарованието на живата музика. Затова всяко изпълнение, малко или повече, звучи различно. Колко ужасен буквализъм би било всички изпълненияа да звучат еднакво.

Не друг, а Виенявски отказвал да изсвири виртуозната цигулкова партия, а диригентът Ханс фон Бюлов определил творбата, не като концерт „за цигулка“, а като концерт „против цигулката“.

Да, и двамата са прави. Концертът не е като например произведенията на Паганини, където цигулката е поставена на пиедестал и всички други инструменти се намират в подчинена на соловия инстримент роля. Бри Брамс имаме една своеобразна симфония за цигулка и оркестър с много плътна фактура. Цигуларят трябва да „пребори“ звуково цял оркестър и сериозна и трудна е задачата на солиста как да впише своя инструмент в общото звучене.

Какво остави Варна в паметта Ви?

Варна остави в мен много хубави спомени. Аз започнах късно да свиря, но с огромно желание. Спомням си всички майсторски класове, особено този с Ифра Нийман през 1999 година, това беше първият ми досег с цигулката. Имам страхотни спомени от срещите с велики музиканти в тези майсторски класове и изучаването на този инструмент е свързано с най-чистите ми спомени. Обичам цигулката и се радвам, че ще представя за пръв път пред моите съграждани моята интерпретация на една велика творба.

СТОИМЕН ПЕЕВ е роден във Варна. Започва първите си уроци по цигулка на 11 години. След година е приет в НУИ „Добри Христов“ в класа на Румяна Колева. Средното си образование завършва в класа на Антоанета Илиева. В този период печели награди от редица национални конкурси: „Светослав Обретенов“ – Провадия, „Недялка Симеонова“ – Хасково, „Добри Христов“ – Варна. Участва и като солист в прочутия концертен комплекс „Wiener Konzerthaus“ – Виена.

Следва в НМА „Проф. Панчо Владигеров“, където е приет на първо място в класа на именитата цигуларка и педагог проф. Гинка Гичкова. В периода на следване печели награди от академични и международни конкурси, сред които са „Панчо Владигеров“ – Шумен, „Емил Камиларов“ – София.

Участва активно в майсторските класове на професорите: Минчо Минчев, Кшищоф Веркшин, Ян Талих, Йозеф Рисин, Естер Хафнер, Стефан Камиларов. Представя се успешно в летните международни музикални академии „Holland music sessions“ – Берген и „ISA sommer academie“ – Семеринг.

От 2011 г. е концертмайстор в камерен ансамбъл „Софийски солисти“. Солист на редица оркестри в страната и чужбина. Като солист на ансамбъла реализира няколко световни премиери на съвременни произведения. Има множество записи в БНР и многократни излъчвания по БНТ.

От 2014 г. е и първи цигулар на квартет „София“ при Софийската филхармония.