Искате ли да получавате новини от нас - за премиери, промоции и др.?

НОВИНИ > ДЪРЖАВНА ОПЕРА - ВАРНА:

АКТУАЛНО ЗА НАС

ВИЖТЕ ВСИЧКИ НОВИНИ -
  • НОВАТА ВИЗУАЛНА ИДЕНТИЧНОСТ на ТМПЦ ВАРНА във ФЕСТИВАЛА за ДИЗАЙН „МЕЛБА на ЖИВО“
    19 Октомври 2020 by MIro, in Актуални новини
    НОВАТА ВИЗУАЛНА ИДЕНТИЧНОСТ на ТМПЦ ВАРНА във ФЕСТИВАЛА за ДИЗАЙН „МЕЛБА на ЖИВО“
    Професионално признание за РАДОСЛАВА БООР Авторът на новата визуална идентичност на...
    Read More +
  • ТРИ В ЕДНО - Опера, оперета и мюзикъл в едно искрящо музикално послание
    16 Октомври 2020 by MIro, in Актуални новини
    ТРИ В ЕДНО - Опера, оперета и мюзикъл в едно искрящо музикално послание
    Oпера, оперета, мюзикъл са жанровете, които присътстват трайно в репертоара на Държавна опера...
    Read More +
  • 12 Октомври 2020 by MIro, in Актуални новини
    "ЦАРИЦАТА НА ЧАРДАША" или ЛЮБОВТА, КОЯТО НИКОГА НЕ СЕ ЗАБРАВЯ
    12 октомври, 19.00, Основна сцена „Царицата на чардаша“, неоспоримата Царица на оперетите, е...
    Read More +

Кръстин Настев: Предизвикателство е да претворим „Бал с маски“ с режисьора Игнаси Кристиа. Очакваме впечатляващ спектакъл.

 

Маестро, каква е Вашата концепция за "Бал с маски"? Как я приема оркестърът на Варненската опера?

Мисля, че за концепция може да говори режисьорът, сценографът или дизайнерът на костюмите. Диригентът претворява партитурата на базата на традицията и на собствения си опит. Но, ако трябва обаче, наистина да използвам думата концепция, то тогава ще кажа, че моята концепция е базирана на принципа да следвам авторовия замисъл. За мен музикалната идея при поставянето на една опера е част от общата идеята на екипа, който има нелеката задача да осъществи премиерата. Операта е колективно изкуство и най-важното условие за успешен спектакъл е стабилният екип. Ако някой елемент в екипа липсва или не функционира добре, тогава работата става много трудна, тягостна и понякога финалният резултат е незадоволителен.  

Що се отнася до оркестъра на нашия театър, мисля, че колегите свирят музиката на Верди с желание и емоция. Някои от тях си спомнят предишни постановки на операта и затова работата върви по-леко и по-бързо. Надявам се да им е интересно това, което правим. 

Моята задача с тях е да ги накарам да ме следват в търсенето на детайла, в изпълнение на всички нюанси в партитурата и чрез тяхното свирене да подсилим драматургията в заглавието. Всеки образ в „Бал с маски“ има тема с различен характер. Например, заговорниците са изразени с мрачна тема с кратки, накъсани мотиви в минор и гласовете в оркестъра се наслагват полифонично. За тях търся по-отчетлив звук и по-кратък, остър щрих. Темата на Рикардо е лирична - свързана е с любовта му към Амелия. Търся за нея изразителност и по-напевен звук във флейтата и кларинета, когато той се появява. За темата на Амелия, която Верди е възложил на ефирен акомпанимент, наподобяващ едно леко трептение на въздуха в струнните инструменти, едно вълнение в хармонията и една солираща флейта, която се извисява над всички в ре мажор, за да покаже надеждата на Амелия, че ще открие билка срещу любовните страдания, търся по олекотен, по-мек и светъл тон. Мисля в тази посока, когато работя с оркестъра.

 

Какви предизвикателства имате в работата с Игнаси Кристиа? Бихте ли разкрили основните моменти от неговата идея за постановката - като режисура и като сценография, и как се преплита тя с вашите виждания?


Игнаси Кристиа е артист, когото срещнах в Барселона. Той е известен сценограф, който е преподавал актьорско майсторство в Театралния институт в Барселона и е организирал множество изложби в престижни музеи по целия свят. Като истински човек на театъра, Игнаси разбира оперния свят отвътре. Бих го нарекъл „учител“, защото работейки с него, за първи път наистина разбрах ролята на визуалния образ в оперна постановка. Не ме разбирайте погрешно, не говоря за това дали една продукция изглежда красива, а за начина, по който сценографията трябва да отразява настроението и атмосферата на партитурата. Игнаси е майстор в това, при него всеки детайл говори. Той  ме насърчи и вдъхнови никога да не се предавам в трудната си професия.

Големият руски режисьор Борис Покровски от дългогодишната си работа по оперните театри е разделил диригентите в няколко категории, които няма да описвам с подробности. Но ще отбележа, че аз попадам в категорията „съ-режисьор“ в тази постановка, защото се опитвам да приложа концепцията на режисьора при работата ми със колегите солисти, оркестъра и хора. Това е концепция, която сме обсъждали часове и дни наред. Съ-режисьор не е буквално да режисираш заедно с режисьора - все едно да има двама режисьори (което не е изключено в театъра и операта), но Покровски има предвид онзи тип диригенти, които разбират много добре изразните средства на музикалната материя, съотнесени към драматwргията и режисьорското виждане. Т.е диригентът да не остава равнодушен към случващото се на сцената. Затова за мен е предизвикателство да отговоря на нивото на Игнаси, което смятам за изключително високо и се надявам да покрия чрез музикално-изразните възможности на нашия колектив неговия цялостен замисъл. 

Още един чужденец има в творческия екип на "Бал с маски" - костюмографът Яго Бласи. Бихте ли го представили на варненската публика? Какви костюми да очакваме в спектакъла - с повече традиция, или с повече съвременен стил?

Яго Бласи работи заедно с Игнаси Кристиа в творческо съдружие в Барселона. Костюмиje и маските за новата постановка имат по-скоро съвременен облик, спазвайки традицията и същността на либретото, отколкото костюми в класически стил. Петте главни персонажа ще бъдат облечени в костюми, отговарящи напълно на предписанията в либретото. Няма да издавам повече подробности, за да не подведа читателя на тези редове с предварителна представа, която би нарушила елемента на изненадата при визуdлната среща със спектакъла. 

Солистите Валерий Георгиев, Венцеслав Анастасов и Габриела Георгиева чувстват ли се в свои води в тази опера на Верди? Как вървят репетициите с тях?

Колегите познават много добре заглавието, защото са участвали и в други постановки. Определено мога да кажа, че е удоволствие да се работи с тях. Само истинските професионалисти могат да се адаптират бързо към нови музикални търсения; към детайли и темпа, които със сигурност са различни в моя прочит. Винаги се стремя да изразя първо онова, което се вижда с просто око в партитурата и после да погледна „между“ нотите, на базата на собствения опит и натрупани знания. Знаете, че всеки чете една книга и вади различни заключения. Така е и в партитурата – много диригенти четат една музика и всеки намира нещо различно. Работата на солистите е да се адаптират към изискванията на диригента, доколкото е възможно, а от друга страна - той да се адаптира към техните певчески възможности. Репетициите вървят добре и се надявам трудът ни да е ползотворен. 

Вие имате силна година във Варненската опера, независимо от пандемията. Кои спектакли бихте отбелязали като особено специални в творческата ви кариера и накъде гледате в предстоящите месеци на есенно-зимния сезон?

За мен двата септемврийски спектакъла са много важни: от една страна „Дон Карлос“ – едно от мащабните и най-сериозни заглавия на Верди и от друга - премиерата на „Бал с маски“. И двете творби са специални: посещавал съм двореца на Филип II в Ескориал, където се погребват испанските крале. И сега, когато изпълнявам творбата, ми е интересно да претворявам тази трагична история; от друга страна „Бал с маски“ е специална за мен заради участието на Игнаси Кристиа и неговия колега Яго Бласи. Намирам работата ни за свръхинтересна и вярвам, че ще се получи един впечатляващ спектакъл, който ще остави отпечатък в летописите на нашата опера. 

Разговаря Нина Локмаджиева

Кръстин Настев е роден през 1980 г. в Пловдив. Първите си уроци по музика получава в Хора на пловдивските момчета, завършва Музикалното училище в родния си град и е един от последните ученици на Маестро Крикор Четинян в Академията за музикално, танцово и изобразително изкуство. Завършва с отличие Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров” в София, в класовете по хорово и оркестрово дирижиране на Мирослав Попсавов и Пламен Джуров (2005). Специализира дирижиране в Музикалната академия – Базел, Швейцария (2016). Участва в майсторските класове на: Frieder Bernius (2014), Lutz Köhler, Gianluigi Gelmetti (2013), Donato Renzetti, Marc Shanahan (2012), Bruno Aprea (2011), Георги Димитров (2006), Васил Казанджиев (2004), Alain Haseldine (2003).

Отличен е със Специална награда от конкурса за млади диригенти “Europa Cantat“ в Санкт Петербург (2013) и с Трета награда от Академичния конкурс за изпълнение на творби от „Й. С. Бах“ в АМТИИ Пловдив (2001).

Дирижира Софийската филхармония и Националния филхармоничен хор (2018), прави записи със Симфоничния оркестър на БНР (2017), гост-диригент е на Държавна опера Пловдив и на Плевенската филхармония (2017). Ръководи, заедно с Крикор Четинян, майсторски класове по дирижиране в Пловдив (2015, 2016, 2017), дебютира с операта „Селска чест“ в Софийската опера и балет (2016).

Журира Международния хоров фестивал в Хонг Конг (2015) и Международния хоров фестивал в Санкт Петербург (2014). Музикален ръководител е в Teater del Cercle – Барселона (2012-2013) и на London Chamber Opera на турне в Азия (2012).

Работи като диригент на Операта в Анталия –Турция (2008- 2011), гост-диригент е на Симфоничните оркестри в Бурса, Анталия, Ескишехир (2008-2011), дирижира Пловдивска филхармония на турне в Италия (2007) и е диригент на Оперно-филхармоничното дружество Пловдив (2005-2008).

През януари 2019 г. Кръстин Настев е назначен за диригент на Държавна опера Варна.

Повече: www.krastin.com

Билетите за премиерата са по 15, 20, 30 и 40 лв.
БИЛЕТНИ КАСИ:
ТМПЦ - ВАРНА, пл. „Независимост” 1: понеделник-петък 9:00-13:30 и 14:30-20:00; събота 10:00–13:30 и 14:30-20:00; неделя 11:00-16:00, тел. 052 665 022; ЗАЯВКИ: тел. 052 665 020
Фестивален и конгресен център: всеки ден от 10:00 до 21:00 /почивка 14-14:30 и 16:30-17:00, тел. 052 685 214.
БИЛЕТИ ОНЛАЙН: EVENTIM и ФКЦ

Цени за оперни, балетни спектакли и концерти

Предлагаме различни цени на билетите според мястото в залата, конкретния спектакъл, както и за за ученици, пенсионери, групови посещения, образователни и детски спектакли...
Научете повече +

отстъпки

отстъпки

Важат за ученици, пенсионери, фамилни и групови посещения (от над 10 човека). Обадете ни се на тел. 052 650 666 и 052 66 50 22 за договаряне на отстъпки.

абонаменти

абонаменти

С VIP Card ползвате от 20 % до 50 % отстъпка от цената на билета за спектакли на Държавна опера – Варна и Драматичен театър "Ст. Бъчваров" - Варна.

купете билети on-line

купете билети on-line

Ползвайте MULTINET CARD през сайта www.bgbileti.com. Купете билети от сайта www.grabo.bg и ползвайте специални отстъпки!

TOP