Опера в три действия от П. И. Чайковски
Съвместен проект на Държавна опера Варна и ММФ „Варненско лято“
Диригент Павел Балев
Режисьор Вера Немирова
Сценография и костюмография Юлиян Табаков
Хореография Анна Пампулова
Светлинен дизайн Даниел Йовков
Диригент на хора Цветан Крумов
Действащи лица и изпълнители (по азбучен ред)
Герман – Валерий Георгиев, Иван Момиров
Лиза – Димитринка Райчева, Ирина Жекова
Графинята – Бойка Василева, Силвия Ангелова
Княз Елецки – Иво Йорданов, Свилен Николов
Граф Томски/ Златогор – Венцеслав Анастасов, Пламен Димитров
Чекалински – Христо Ганевски
Сурин – Гео Чобанов, Евгений Станимиров
Чаплицки – Велин Михайлов, Димитър Илиев
Нарумов – Людмил Петров, Петър Петров
Управител – Владислав Владимиров
Полина/ Миловзор – Даниела Дякова, Михаела Берова
Гувернантка – Вяра Железова, Миглена Страдалска
Маша – Галина Великова, Мария Палматите, Розалия Желязкова
Прилепа – Жана Костова, Лилия Илиева, Мария Павлова
Оркестър, хор и балет на Държавна опера Варна
Концертмайстор Анна Фурнаджиева, ас.реж. Димитър Левичаров, пом. реж. Вероника Минкова, корепетитори Руслан Павлов, Соси Чифчиян, Жанета Бенун, Веселина Маринова, Димитър Фурнаджиев, суфльор Димитър Фурнаджиев.
С "Дама Пика" се поставя началото на юбилейната програма за 75-годишнината на Държавна опера Варна през 2022 г.
Предпремиера 15, 16 април 2022, 19.00, Държавна опера Варна.
Премиера 26 юли 2022, 21.00, Опера в Летния театър, ММФ „Варненско лято“ 2022.
Двамата именити творци от световната оперна сцена маестро Павел Балев, постоянен гост диригент на Държавна опера Варна и Вера Немирова, постоянен гост режисьор на Държавна опера Варна, интерпретират най-красивата опера на Чайковски с подчертано съвременно звучене. Режисьорските търсения, насочени към психологическата драма, извеждат на преден план разкъсаната между две страсти личност на Герман - невъзможната любов към Лиза и страстта към хазартната игра. „Меридианът, който едновременно ги свързва и дели, е съдбата на старата Графиня. Бившата "Московска Венера", известна светска дама и страстна картоиграчка, среща своя смъртен ангел в Герман, а той се оглежда в нея като в холограма. Любовният триъгълник на Ерос и смърт оплита Герман, Графинята и Лиза и води до фатален край на тримата“, изтъква Вера Немирова.
Заради наситената със симфонични напластявания, силна, но и технически сложна звукова картина, „Дама Пика“ е най-големият връх в оперите на Чайковски. Образите са изградени с типичната за Чайковски и руската музика музикална символика, както и с въвеждането на лайттеми“, като темите за любовта и злото, темите на Графинята и Герман. Тези лайттеми пронизват цялата опера, като „фокусират и насищат в същото време музикалната характеристика и на останалите персонажи“, смята маестро Павел Балев.
Хореографията на Анна Пампулова, която изгражда с езика на тялото органична движенческа партитура на цялата опера и смелите, насочващи към обобщение, визии на художника Юлиян Табаков, извеждат концепцията и творческите намерения на екипа в една впечатляваща сценична реализация на „Дама Пика“ с високо естетическо ниво.
Още по темата:
Вера Немирова: В операта мислим с мозъка на театъра
Диригентът Павел Балев за „Дама Пика“ във Варненската опера
Анна Пампулова: Екстравагантни, но органични в движенческата партитура на „Дама Пика“
Светлана Димитрова: „Дама Пика“ във Варна
„Дама Пика“ с премиера на фестивала „Варненско лято“