Опера в три действия от Джузепе Верди
Либрето Франческо Мария Пиаве
По драмата на Виктор Юго "Кралят се забавлява"
Диригент - Григор Паликаров
Режисьор - Сребрина Соколова
Сценография и костюми - Нела Стоянова
Хореография - Светлана Тоншева
3D MAPPING - Тодор Тодоров
Диригент на хора - Цветан Крумов
Плакат Славяна Иванова
В ролите:
ХЕРЦОГЪТ НА МАНТУА – Даниел Дамянов
РИГОЛЕТО – Пламен Димитров
ДЖИЛДА - Ирина Жекова
СПАРАФУЧИЛЕ - Евгений Станимиров
МАДАЛЕНА - Михаела Берова
ДЖОВАНА - Вяра Железова
МОНТЕРОНЕ - Людмил Петров
МАРУЛО - Иво Йорданов
БОРСА- Христо Ганевски
ГРАФ ЧЕПРАНО - Петър Петров
ГРАФИНЯ ЧЕПРАНО - Розалия Желязкова
ПАЖ - Лъчезара Георгиева
ОФИЦЕР - Илко Захариев
Оркестър, хор и балет на Държавна опера Варна. Концертмайстори Красимир Щерев, Анна Фурнаджиева. Помощник-режисьор Елиана Атанасова, Димитър Левичаров, Вероника Минкова. Корепетитори: Жанета Бенун, Веселина Маринова, Димитър Фурнаджиев, Соси Чифчиян, Руслан Павлов. Суфльор Димитър Фурнаджиев
20 юли 2021, 21.00. Премиера на Опера в Летния театър и ММФ „Варненско лято“ 2021
„Още в началото, когато започнах да работя по „Риголето“, реших, че основната тема, която ще засегна, е за маската. Маската, която всеки един си слага пред обществото и която го прави част от това общество, но доколко тази маска е част от самите нас... Знак ли е за нашата отрицателна същност, дали ни променя или може би дори ни изражда... И ако сме се примирили с маската, ако сме я приели, макар и да не е толкова близка до същността ни, какви са последствията... Всичко това искаме да разкажем с нашия „Риголето“. Защото „Риголето“ е не само заглавието, а историята на Риголето, който е приел да бъде шут. Под маската на шута той ежедневно става свидетел на неща, които той самият отрича. Риголето има други ценности и ревниво ги пази. Тази идея е дадена чрез действието, мизансцена, сценографията, костюмите, мапинга – навсякъде проличава двойствеността на героя. Противоречието води в крайна сметка до огромната трагедия на Риголето, който става причина за убийството на дъщеря си.“
Сребрина Соколова - режисьор
„Риголето - тази изключителна роля във Вердиевото творчество, очертаваща образ, изтъкан от противоречия, е предизвикателство както певческо, така и актьорско за всеки изпълнител. Гласово и технически Пламен Димитров бе безупречен – истинско удоволствие за публиката. Неговото пеене бе с ясна дикция и фразировка с богати темброви нюанси и необходимите емоционални напластявания. В изграждането на образа той акцентира не толкова върху арогантната злост на придворния шут и жаждата за отмъщение, колкото върху благородните черти и любящото бащино сърце, върху човешката склонност и страх от възмездие.
Една прекрасна Джилда представи сопраното Ирина Жекова – също водеща солистка на Варненската опера. Младата певица усърдно и постоянно изгражда своето певческо амплоа, усъвършенствайки пеенето си в Италия и трупайки репертоар. Елегантна певческа фраза и звукоизвличане, лекота и музикалност, естественост и вглъбена предварителна работа върху образа са малка част от постиженията ѝ в тази роля. Всички певчески предизвикателства в партията на Джилда просто не съществуваха за сопраното, чийто великолепен тембър е наслада за слушателя.“
Юлияна Караатанасова – музиковед
Още по темата:
Сребрина Соколова: Маската на „Риголето“
Тодор Тодоров: Видеомапингът между технологията и изкуството
Юлияна Караатанасова: „Риголето“ на Варненската опера