БАЛ С МАСКИ - 2020

Опера от Джузепе Верди

 

Диригент Кръстин Настев
Режисьор Игнаси Кристиа
Сценограф Игнаси Кристиа
Костюмограф Яго Бласи
Хореограф Светлана Тоншева
Диригент на хора Цветан Крумов

В ролите:

РИКАРДО - Даниел Дамянов
РЕНАТО - Венцеслав Анастасов
АМЕЛИЯ - Габриела Георгиева
УЛРИКА - Даниела Дякова
ОСКАР - Ирина Жекова
САМУЕЛ - Евгений Станимиров
ТОМ - Гео Чобанов
СИЛВАНО - Иво Йорданов
СЪДИЯ - Христо Ганевски
СЛУГА НА АМЕЛИЯ - Николай Димитров

Оркестър, хор и балет на Държавна опера Варна

Плакат Игнаси Кристиа

Фотография Росен Донев

Премиера 10 септември, 20.00, Опера в Летния театър – Варна 2020

Премиерната постановка на Държавна опера Варна „Бал с маски“ носи разпознаваемия стил на испанския артистичен тандем Игнаси Кристиа и Яго Бласи, който се занимава с аудиовизуално изкуство, дизайн на музейни експозиции и има забележително присъствие в европейския оперен театър. Двамата реализират няколко проекта за популяризиране на базиликата „Саграда Фамилия“ в Барселона, подготвят павилиони за участия в биеналета, автори са на експозицията „Колоните на Европа“ в Британския музей и др. Създали са сценографиите на „Вълшебната флейта“ за Австрийската асоциация на приятелите на операта в Овиедо и костюмите за балета „Зле опазеното момиче“ за Полската държавна опера във Вроцлав.
В най-новата сценична версия на „Бал с маски“ на варненска сцена, Игнаси Кристия, освен с виртуозната си работа с пространствата, за пръв път се изявява и като режисьор.
„Бал с маски“ е страхотна опера. Героите носят голяма отговорност и всички те са хора с мисия. Операта на Верди е толкова добре изградена, че представлява калейдоскопична структура. С други думи, можете да представите постановката от различни гледни точки. Можем да направим инсценировка, като се съсредоточим върху гледната точка на Амелия, гледната точка на Рикардо, гледната точка на Улрика. Всеки би ни дал различна версия, въпреки че партитурата е една и съща. Това е величието на добре написаната творба. Верди позволява на режисьора да прочете неговото произведение от много гледни точки.

В нашата версия на „Бал с маски“ аз избрах персонажа, който има най-човешко поведение, Ренато. В работата с Венцеслав Анастасов сме изградили много достоверен характер, пълен с непоследователност и противоречия. Той е най-малко монолитният персонаж и този, който се променя най-много по време на операта. Довеждането на действията му до краен предел ще ни помогне да разберем по-добре самите себе си. Нашите страхове, чувството ни за чест, когато се чувстваме предадени. Кой никога не се е чувствал измамен? И кой не се е изкушавал да направи луди неща, когато се чувства наранен? Нека разберем Ренато, дори и да не споделяме действията му. Нашата постановка ще подчертае най-човешката част от тази велика опера на Верди.

Сценичното пространство е доминирано от голяма триъгълна конструкция, която символизира силата на съдбата и ужаса на трагедията. Съдбата ни наблюдава през врата, която се превръща в ужасяваща и тежка ос, унищожаваща страстта и любовта.

Рикардо, Амелия и Ренато попадат в един друг триъгълник, чиято развръзка оповестява предсказанието на Улрика. Героите и публиката се опитват да отрекат лошото пророчество, но на финала всичко се сгромолясва върху нас като огромна каменна плоча. “Бал с маски” е една история за извеждането на емоциите до техните крайни последствия“, обобщава Игнаси Кристиа.

ФОТОГАЛЕРИ

 Още по темата:

Режисьорът на „Бал с маски“ Игнаси Кристиа: Във Варна видях, че оперните певци са част от обществото

Прочут тандем сценографи поставя „Бал с маски“ в Летния театър във Варна