Даниела Димова, шеф на ТМПЦ-Варна: За пръв път ще правим “Макбет” в 3D
автор: МАРИАНА ПЪРВАНОВА
26.08.2014
- Как оценявате току-що завършилото пето издание на „Опера в Летния театър”?
- Петото издание бе по-особено, защото започна нестандартно - с порой и в деня преди откриването се случи трагедията в Аспарухово. Това наложи да изместим датата на откриването, след това преместихме и една оперетна гала на закрита сцена. Слава богу, обаче останалите спектакли успяхме да ги изиграем на обявените дати. С голям апломб преминаха двете премиерни заглавия. „Андре Шение” е високо предизвикателство към всеки оперен театър в света. Изцяло нова продукция, много красива, направена с разкош. С още по-разкошни солисти. С филигранно изпълнение на оркестъра и на младата диригентка Вилиана Вълчева. Тази нова продукция успяхме да направим като подарък за празника на Варна – 15 август.
Другата премиера бе на „Отело” - много сериозно заглавие, копродукция с Лимож и Реймс, останалите заглавия бяха нови премери от 2014 г. - „Исус Христос Суперзвезда”, „Дон Жуан”, „Травиата” също е ново представление.
Традиционно имахме мюзикъл и опера гала с нашите солисти и със звезди - Ирина Йордакеску и Кирил Манолов. Този път противно на златното правило, че кулминацията трябва да е на две трети от програмата, ние я сложихме на финала и това е „Набуко” от Джузепе Верди.
Всеки, който види неговият състав, ще разбере, че само опери от „А” категория могат да си го позволят да го имат. На 22 август Карло Коломбара имаше премиера на „Фаворитката” в Залцбург и на другия ден летя за Варна, за да закрие с „Набуко” „Опера в летния театър”. Това вече говори само по себе си не само за това какви артисти искаме да имаме на наша сцена, но и за едно отношение на артистите към нас. Подобен жест не се прави за всеки театър.
- Какви изненади подготвяте за следващото издание?
- Целта ни беше тази година да направим шик заглавие като „Андре Шение”. Следващата година сме подготвили подобна веристична опера - „Адриана Лекуврьор”. Това е мащабна продукция на Белградската опера, която ще се копродуцира със Скопие и през лятото ще стигне и до Варна. Със звезден състав – Иван Момеров, италианското сопрано от първа величина – Джована Касолла, мецосопраното Надя Кръстева. Пак ще имаме два спектакъла през юли и август. Диригент-постановчикът - италианецът Валерий Огали, ще дирижира поне единия спектакъл. Другият проект е иновативно представление на „Макбет” от Джузепе Верди с нашия традиционен гост-диригент Стефано Сегедони. Имаме предложение да направим спектакъла с Енрико Стинкели – много интересен режисьор и журналист, който ежедневно прави предаване за опера по радио Тре - националното радио на Италия. Това ще бъде спектакъл 3D – предимно със светлини и с минимум сценография, ще бъде все едно филмирано представление. Подобно нещо не е правено в България и се надявам да успеем всичко да осигурим, за да имаме такъв „Макбет”.
Ще имаме и „Дон Паскуале” - комична опера на фона на тези сериозни заглавия, с диригент-постановчик Борислав Иванов и надявам се с Вилиана Вълчева. С участието на нашите брилянтни солисти Деян Вачков, Илина Михайлова и Ирина Жекова – в сопранните роли, теноровата партия ще бъде поверена на Алексей Татаринцев, който взриви варненската публика с изпълнение на Херцога в „Риголето”.
Така че ще имаме три много различни премиери и това са ни най-амбициозните проекти. Ще търсим лейди Макбет, защото тя е била в репертоара на такива големи оперни звезди като Гена Димитрова, така че ние не може да паднем по-долу.
- Как Варна се готви за кандидатурата си за европейска столица?
- До 20 юли трябваше да предложим втория бийт бук – програмата, която градът, ако спечели, ще трябва да реализира. Без да омаловажавам онова, което са предложили София, Пловдив и Велико Търново, мисля, че Варна стои изключително добре с този документ.
С тази програма се запозна журито. Оттам нататък идват препоръките, които направи журито при преселекционирането към всеки един от градовете. Към Варна това беше участието на граждани и европейско измерение. След тези констатации и препоръки Варна направи изключително много. Не мога да визирам всички прояви, но като погледнем гостите и размаха, на това, което се случва през последните 4-5 месеца във Варна, се вижда огромно европейско участие.
Конкретно за операта мога да кажа, че не случайно направихме тази колаборация с френските градове Лимож и Реймс, тоест ние в действие я показахме – като гостуване, подбор на кадри и тяхното развитие. Пример за това е балетът. Ангажирахме невероятен екип на Сергей Бобров от Русия, който след работа с варненския балет представи изключителен спектакъл на „Кармен данс”, в който излязоха 8 балетисти от Красноярск с цялата нашата трупа. Това изключително повдигна нивото ни в колаборация с лидера в тази област – Русия.
Относно гражданското участие - много от фестивалите, финансирани по фонд „Култура”, предстоят, но имаше приоритет на такива, които да бъдат по кварталите. Тоест не всичко да бъде струпано в центъра на Варна. С голям успех се ползваше „Мото”, който отиде по всички квартали и разясни какво означава Варна да стане европейска столица на културата. Тоест не само култура, но инфраструктура, нови работни места, един тотален ъпгрейд на целия град и то пет години напред. Като се стартира още следваща година и кулминацията да е на петата година.
Това бе направено спрямо препоръките на журито, една от които бе „Кино в квартала”. Те спечелиха финансиране от фонд „Култура” и лятното кино във Варна придоби изключителна гражданственост. Привлечен бе редовият гражданин и той стана съпричастен към тази кауза. След като подобрихме насоките, които поиска от нас журито, го очакваме на 31 август във Варна. На 5 септември да видим кой град ще победи.
Източник: в-к МОНИТОР - http://www.monitor.bg/article?id=440901