Премиера на „Жизел” във Варна на 6 и 7 август 2015
Романтичният балет се поставя отново след 39-годишна пауза
На 6 и 7 август от 19 часа на Основна сцена на Държавна опера Варна ще бъдат представени премиерните спектакли на балета „Жизел” от Адолф Адам, постановка и хореография на главния балетмайстор на Държавна опера Варна, з.а. на Русия Сергей Бобров.
Оркестъра на Държавна опера Варна ще дирижира Вилиана Вълчева.
В спектаклите участват балетни артисти както на Държавна опера Варна, така и на Държавния театър за опера и балет в Красноярск, чийто художествен директор е Сергей Бобров. Неговите асистенти Олеся Алдонина и Демид Зиков също работят с варненските балетни артисти. В една от вечерите в главните роли ще танцуват руските балетисти Олеся Алдонина и Кирил Буличев, в другата - Илияна Славова и Павел Кирчев от балетната трупа в морския град.
Постановката на „Жизел”, издържана изцяло в стила на класическата хореография, е адаптирана от Сергей Бобров за сцената във Варна, която е с различни размери от сцената на Държавния театър за опера и балет в Красноярск.
В историята на Варненската опера „Жизел” се поставя отново след една доста продължителна пауза от 39 години. Дългогодишните балетмайстори на оперния театър Стефан и Галина Йорданови са автори на предишните две постановки от 1965 и 1976 г.
Идеята за балета „Жизел” (Giselle) идва от френския писател Теофил Готие, който предлага на Адолф Адам да напише музиката. В началото на 1841 година композиторът вече е готов, не закъснява и премиерата на 28 юни 1841 г. в Парижката опера. Успехът е толкова голям, че превръща веднъж завинаги „Жизел“ в апотеоз на романтичния балет. След Париж „Жизел” се играе в Лондон, Виена, Санкт Петербург, Милано, Ню Йорк, в цял свят, непрекъснато…
СЪДЪРЖАНИЕ
Първо действие
Село в Лотарингия. Гроздобер е. Жизел е влюбена в Алберт, който скоро се е появил в селцето. Напразно лесничеят Ханс я предупреждава, че младежът е неискрен към нея. Много скоро той намира и доказателства за това – графската шапка на Алберт в наетата от него ловна хижа. Към селцето приближават знатни ловци. Всички гостоприемно посрещат херцога, дъщеря му Батилда и тяхната свита. Влюбеният в Жизел лесничей разкрива измамата на Алберт – той е граф и скоро ще се жени за годеницата си Батилда. Жизел не може да понесе това, полудява и умира.
Второ действие
Нощ е. Ханс идва на гроба на Жизел. Неговата скръб е неутешима. От лунните лъчи изплува сянката на Мирта, която зове на танц вилисите – девойки, починали преди сватбата си. Те увличат в своя танц Ханс. Той не може да се откъсне от хоровода и загива. Алберт, който също дълбоко тъгува за Жизел, идва на гроба й. Участта на Ханс очаква и него, но Жизел го спасява. Обичта й му вдъхва сила и той танцува с вилисите до зазоряване. Сенките на вилисите, Мирта и Жизел се стопяват. Алберт остава да живее с болката по загубената обич, по-силна от смъртта.
Промоция за „Любовен еликсир” само в деня на премиерата 31 юли
Както е редно за всички специални напитки, така и на омайното оперно биле „Любовен еликсир” се полага специална промоция
Само в деня на премиерата, само на касата на Летния театър, може да закупите промоционално билети по 10 лв за все още свободните места в партер център. Струва си, защото обичайната цена там е 20, 30 или 40 лв. Каса Летен театър: тел.: 052-612803, 10.00-13.00 и 14.00-18.30
Как „Любовен еликсир” действа на Марк Фаулър
Интервю на Виолета Тончева с австралийския тенор Марк Фаулър, който изпълнява ролята на Неморино в премиерната постановка на „Любовен еликсир” на 31 юли в Опера в Летния театър – Варна 2015
Как се прави „Любовен еликсир” по рецепта на Нина Найденова?
Постановката на Нина Найденова е изключително забавна и няма как да не се хареса най-вече на младите зрители. Действието е пренесено в средата на миналия век, като сценографията, костюмите, прическите визират епохата на Мерлин Монро, с млади и витални герои във възрастта на любовта.
На сцената всички артисти се намираме в постоянно движение, активността и динамиката са много важни за творческите задачи. Вчера на репетицията изпих 6 литра вода, защото през цялото време ми се налага да тичам нагоре-надолу с един контрабас, а той тежи 13 кг.
Работата е там, че нещастно влюбеният Неморино в моя случай е музикант, който с надеждата, че ще спечели по-бързо Адина, изпива наведнъж „любовното биле” и... се напива. Закръглените форми на контрабаса му се привиждат като прекрасното тяло на Адина, което той разбира се не иска да изпусне.
Още с първата си главна роля изглежда сте попаднали на точния герой. Неморино изглежда Вашият човек...
О, да, харесвам операта, а постановката на Нина Найденова ми е любима от началото до края. Неморино ми е близък, може и да не е образован, но той е един много чувствителен артист. В Адина той харесва не само външността, но и нейната интелигентност и в този смисъл самият той се стреми да се издигне, да се усъвършенства. Всъщност това е стремежът на всеки творец. Адина го разбира и постепенно променя мнението си за Неморино като добър, но наивен човек, престава да се съмнява дали той е подходящият партньор за нея и накрая всичко завършва със сватба.
Двамата са на сцената почти през цялото време и публиката вижда колко бързо човек може да се промени, колко бързо може да пламне любовта, когато е истинска. А тя е истинска, когато двама души разбират, че им отредено да бъдат щастливи заедно.
Днес непрекъснато харесваме нещо или някого, всеки ден лайкваме хора и събития във фейсбук, но да кажем „обичам те” ни е по-трудно. Не бива да си играем с думата любов, любовта не е игра.
Любовта ли Ви доведе от Австралия в България?
Да, но най-напред това беше любовта към операта. Спечелих стипендия на фондация „Райна Кабаиванска, завърших майсторски клас при нея и магистратура в НБУ, а после срещнах и любовта на живота си. Моята съпруга Благовеста Костадинова е прекрасна певица, досега сме участвали заедно само в концерти в Австралия и в България, но имам предчувствие, че много скоро ще си партнираме и на сцената. Имаме почти 2-годишен син, който също като мен харесва „Любовен еликсир” - гледа от началото до края, без да се разсейва .
Как се чувствате във варненския екип на „Любовен еликсир”?
Много съм впечатлен от високото ниво на варненската трупа - солистите, хористите, балета. Да съм на сцената с Яница Нешева като Адина, е голяма радост за мен, ние сме приятели в живота и това естествено се предава в изкуството. Вавжно е, че вички ние сме 100% ангажирани с това, което правим и този екипен дух е много стимулиращ. Сигурен съм, че ще поднесем един добър „Любовен еликсир” на публиката на Опера в Летния театър.
Прочетете още:
„Любовен еликсир” или защо днес е трудно да кажеш „обичам те”
Олеся Алдонина и Демид Зиков – двама в синхрон
Щрихи от един семеен портрет
Олеся Алдонина и Демид Зиков са изтъкнати солисти на Сибирския държавен балет и дясна ръка на Сергей Бобров – з.а. на Русия, художествен директор на Държавния театър за опера и балет в Красноярск, а от 2014 г. и главен балетмайстор на Държавна опера Варна. Като негови асистент-хореографи Олеся и Демид работят с балетните артисти на Държавна опера Варна, знаят вече малко български и – по собствените им думи, се чувстват добре тук. Още повече, че с тях е и 6-годишната им дъщеричка Диана. Тя ходи на детска градина, докато мама и татко репетират, много е музикална, свири на цигулка и кой знае – може би след време също ще стане балерина.
Балетната сцена в Красноярск среща Олеся и Демид, там те се изграждат като балетни артисти от най-висока класа, играят в много постановки главни роли, често и като танцова двойка. От героините, които пресъздава на сцената, Олеся особено обича Кармен, Микаела, Жулиета, а Демид предпочита характерни персонажи като Дон Хозе, Спартак, Базил. Завършила с отличие съвременен танц в Перм, Олеся проявява по-специално отношение от Демид към съвременната хореография, но двамата са категорични, че в актуалните танцови практики класическият и съвременният балет имат еднакво важно място. Руската балетна школа е голяма, именно защото следва традициите на руската класика, но това не пречи паралелно с класическите да се поставят и съвременни хореографии, подчертава Демид. Тази свобода обогатява самото изкуство и осигурява на артиста хоризонт в интерпретацията, допълва Олеся.
На въпроса кое е по-голямо предизвикателство за тях – да танцуват или да поставят балет, и двамата отговарят в един глас: И двете. Харесваме и едното и другото, и сме благодарни на Сергей Бобров за това, че ни предостави възможността да работим като негови асистенти с Варненската балетна трупа. След конкурса трупата се разшири с нови попълнения и заниманията ни стават все по-интересни. Не е лесно, но в балетното изкуство никога, никъде и нищо не е лесно. Добрият балет е възможен само и единствено с много любов, много труд и много търпение, категорични са Олеся и Демид.
Това са само няколко, но затова пък основни щрихи от семейния портрет на прекрасните балетни артисти Олеся Алдонина и Демид Зиков, вече основни фигури и от варненския артистичен пейзаж. Срещнали любовта на балетната сцена, отдадени и посветени изцяло на балета, взискателни към всяка балетна стъпка, всеки жест и всяка мимика, винаги с обща цел и винаги с мисъл за другия. Двама в синхрон с изкуството и със себе си. Отстрани изглежда като щастие. И наистина е щастие.
На 29 юли, в премиерата на „Ромео и Жулиета” от Международния балетен форум в памет на Мая Плисецкая, в рамките на ММФ „Варненско лято 2015, ги аплодираме – нея като Жулиета, а него – като Тибалт.
Следва премиерата на „Жизел” на 6 и 7 август, в която двамата се изявяват в другото си амплоа - като асистент-хореографи на Сергей Бобров.
Виолета Тончева
Още статии ...
- „Любовен еликсир” или защо днес е трудно да кажеш „обичам те”
- „Любовен еликсир” или защо днес е трудно да кажеш „обичам те”
- Премиера на „Ромео и Жулиета” на 29 юли
- Международен балетен форум, в памет на Мая Плисецкая – Варна 2015
- Варненска премиера на „Живот и песен” oт Петър Райчев – първия световноизвестен български тенор, основател на Варненската опера